![]() 07.11.2008 03:34:59 | |
---|---|
Onhan luurikuuntelussa puolensa, ainakin kaupungilla kulkiessa tahi autoa ajellessa, itselläni on luuriluukuttaminen noussut aika paljonkin Senkun HD250:ten ostamisen jälkeen... Mutta asiaan! Tuntuu että moni näkee tuon digitaalisen lataamisen jonkuntyyppisenä piruna seinällä, sehän on vain nykyaikainen formaatti, jota massa voi helposti lähestyä musiikkia, säilöä sitä kiintolevyille ja ties mille kieille jossei laadulla ole audiofiilimäisiä vaatimuksia. CDn katoaminen ei ole mikään kovin kamala asia, tosin sen katoaminen on yhtä epätodennäköistä kuin vinyylinkin, kuten on jo aiemmin ja aiemmissa ketjuissakin todettu. Mielestäni on hieno trendi, että artistit voivat julkaista kappaleensa ladattavassa muodossa sekä fyysisenä tallenteena. Sinkut varmasti nostavat päätään roimasti, onhan helppoa nykyään julkaista albumi vaikka sinkku kerrallaan kuin Jacko konsanaan. Tämä antaa artistille mielestäni vapautta tuotantopaineen alla, mahdollisuuden palvella niitä musadiggareita tekemällä fyysisen julkaisun ja tyydyttää massan kysyntä kotoa saatavilla olevalla ladattavissa olevilla albumeilla ja/tai sinkuilla. B-puolet ja harvinaisuudet kokenevat myös nousua, ja itse iloitsen tulevista näkymistä koska olen ennenkaikkea biisidiggari, ja Jannulta huonoille tavoille oppinut biisien keräilijä. Fyysisille julkaisuille voidaan antaa lisäarvoa panostamalla levyn kansitaiteeseen ja sisältöön, esim. biiseillä joita ei ikinä laadttavaksi tulisikaan. Myös kiintolevyjen kasvaessa ja halventuessa koko ajan sekä nettiyhteyksien harppoessa jo parhaimmillaan sadan megan huitimilla, onko sitten todella väliä lataako mp3:sen vai 24bit wavia? Piia-Pertti peruskuluttaja varmaan valitsee mp3:sen ja Antti audiofiilistelijä sen wavin. Analogi tulee säilyttämään arvonsa, juurikin lämpönsä ja esinearvonsa takia. Mieluummin minäkin kaivan Toolin vinyylinä hyllyltä ja teen itselleni kuuntelusta hetken, kuin että tässä kirjoittaessa ränkkäisin macbookin kajareista mp3:sta. Niinkuin teen parhaillaan. :p Kaikella tällä yritän sanoa, että näen enemmän mahdollisuuksia kuin perkeleitä musiikin digitalisoitumisessa. :) "Head high, like a song you like!" | |
![]() 07.11.2008 10:05:31 (muokattu 07.11.2008 10:06:28) | |
Ozzyneito taisi sanoa että . Ainakin levykauppiaiden kertomukset kertovat että näin on. Ja topicin käsittelemässä artikkelissa tosiaan puhuu mies joka itse ajaa omaa etuaan mainostamalla digitaalisen musiikkikaupan tulevaisuuden loistokkuutta. Voisin väittää että pieni herttainen tunne tässä ei ole väärässä. Levymyyjät voivat satuilla, mutta tuo on silti faktuaalisesti epätotta. Ihmiset ovat alkaneet ostaa joitakin senttejä maksavia digitaalisinglejä, mutta mitä sellainen merkitsee teollisuudelle, joka on tottunut myymään kymmenien miljoonien yksikköjen edestä hittialbumeitaan täydellä hinnalla? Ei yhtään mitään. NEW YORK TIMES: Levymyynti tippuu nopeammin kuin musiikin digimyynti nousee http://www.iht.com/articles/2008/06/18/technology/music.php ROLLING STONE: (28. kesäkuuta) Levymyynti vähentynyt yli 16% viime vuoteen nähden, tunnelin päässä ei näy valoa. Warner music irtisanoo 400 ihmistä. (katso myös graafinen esitys) http://www.rollingstone.com/news/st … 137581/the_record_industrys_decline TWICE: (30. huhtikuuta) musiikkiteollisuus ilmoittaa ennätyssuurista myynnin vähentymisistä. http://www.twice.com/article/CA6556315.html siinä sinulle ja muillekin pientä herttaista tunnetta. Siivet. | |
![]() 07.11.2008 10:40:25 | |
Levymyyjät voivat satuilla, mutta tuo on silti faktuaalisesti epätotta. Ihmiset ovat alkaneet ostaa joitakin senttejä maksavia digitaalisinglejä, mutta mitä sellainen merkitsee teollisuudelle, joka on tottunut myymään kymmenien miljoonien yksikköjen edestä hittialbumeitaan täydellä hinnalla? Ei yhtään mitään. NEW YORK TIMES: Levymyynti tippuu nopeammin kuin musiikin digimyynti nousee http://www.iht.com/articles/2008/06/18/technology/music.php ROLLING STONE: (28. kesäkuuta) Levymyynti vähentynyt yli 16% viime vuoteen nähden, tunnelin päässä ei näy valoa. Warner music irtisanoo 400 ihmistä. (katso myös graafinen esitys) http://www.rollingstone.com/news/st … 137581/the_record_industrys_decline TWICE: (30. huhtikuuta) musiikkiteollisuus ilmoittaa ennätyssuurista myynnin vähentymisistä. http://www.twice.com/article/CA6556315.html siinä sinulle ja muillekin pientä herttaista tunnetta. Lähinnä puutuin siihen kuinka sekoitit Ozzyneidon mainitsemat pienet / itsenäiset levykaupat, joilla menee hyvin (http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkel … C3%A4t+meill%C3%A4kin/1135234852419), pieniin levymerkkeihin (Levymyynnin lasku vahingoittaa pieniä itsenäisiä levymerkkejä hyvin suuresti. ). Myönnä toki sen että levyt myy vähemmän, ainakin jossain, mutta olen myös vakaasti sitä meiltä että itsenäisillä liikkeillä menee hyvin. Mielestäni Ozzyneidon lause, "koska ainakin itsestäni tuntuu, että levymyynnillä menee taas paremmin kuin vähään aikaan, tosin isojen levy-yhtiöiden osalta näin ei voi sanoa." , ei sodi mitenkään totuutta vastaa, varsinkin kun ottaa tuon sivulauseen huomioon. Voin olla täysin väärässä ja pienet levykaupat eivät kannata ja kauppiat kusevat kaikkia silmään samalla kun muuttavat isompiin toimitiloihin. "Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet
"Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen | |
![]() 07.11.2008 11:07:07 | |
Omalla kohdalla ratkaisu on käyttää molempia formaatteja tasavertaisesti: Ostelen/ lataan laillisesti demobändien julkaisuja mp3-muodossa, ja siirrän ämppärisoittimeen myös ne cd-levyt joita sillä hetkellä tulee kuunneltua enemmän. Tien päällä kulkee ämppärisoitin mukana, ja cdt on kotihyllyssä audiofiilistelyä varten. Mp3- tiedoston mukana ei tule kansivihkoa, joiden tutkailu ja tekstien lueskelu on mun kohdallani ensimmäinen toimenpide uutta "lättyä" pyörimään laittaessa, joten pitäydyn Cd-levyjen kannalla tulevaisuudessakin kunnes joku tarjoaa tyydyttävämmän vaihtoehdon. Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin | |
![]() 07.11.2008 13:32:58 | |
Musiikin kuunteleminen tietokoneella on maailman kätevintä hommaa. Lataan levyn tai kappaleen muutamassa minuutssa ja laitan soimaan. CD täytyy painaa, lähettää, varastoida, pakata, jälleenmyydä jne. ja sitten minun täytyy kävellä kauppaan ostamaan se hikinen lätty tai vaihtoehtoisesti tilata postilla. Täysin järjetöntä hommaa. Tämä kehitys on luonnollista ja hyvää meille kaikille. Musiikki on musiikkia. En kaipaa koteloita, kansilehtiä tai fyysisiä levyjä. Muutenkin vituttaa tuo materian määrä niin kiva sentään että oon saanu siirrettyä levykokoelman kovalevyn syövereihin. Vinyylit on asia erikseen. Niiden viehätyksen ymmärrän ja ostan niitä itsekin. Joten tuskin levykaupat "kuolevat" Toivon mukaan juuri erikoislevykaupat säilvyät ja eniten hittiä ottavat Anttilat ja muut hittilevyjen myyjät. | |
![]() 07.11.2008 13:43:39 | |
Mulle ei vaan mahdu yhtään enempää lundiaa, kaikki seinät täynnä kirjoja. EDIT: Nauroin oikeasti tuolle jutulle, parodiana. Mutta en oikein ymmärrä sitä täällä yleistä ajattelutapaa että musiikin kuunteluun vakavassa mielessä välttämättä kuuluu kiinnostus levyyn fyysisenä esineenä. Kyllä se musiikki on ihan samaa ilmankin. Ei sillä ettei sillä levyllä ja oheismateriaalilla olisi arvoa. Itsekin suhtauduin asiaan toisin joskus 30 vuotta sitten. Nyt arvostan sitä fyysistä levyä lähinnä varmuuskopiona ja todisteena siitä että olen musiikista maksanut. EDIT: Ja sillä mukana tulleella vihkolla, silloin kun sellainen on, on oma arvonsa, mutta ei sitä tarvitse joka kerta kun haluaa kuunnella. Vinyylien ja cd:eiden kanssa käy kaiken aikaa niin, että kun jollekin vieraalle haluaisi jonkun piisin soittaa, ei sitä levyä löydy. Itse asiassa taidan suhtautua kirjoihini samoin kuin te levyihinne. En luopuisi niistä vaikka ne ovat koko ajan hukassa ja väärässä paikassa eikä niitä pysty kuljettamaan mukana kuin muutaman kerrallaan. Ja vaikkei etsimäni kirja löydykään, löytyy muita mielenkiintoisia ja välillä sellaisia joita en enää muistanutkaan minulla olevan. Mulla menee varmaan tuo vinyylihomma ihan fetissin puolelle, jos formaattirakkauttani pitää jotenkin määritellä. Oman maailmankatsomukseni mukaan nykytekniikan tuoma helppous ei ole hyve, vaan hävittää elämänsisältöä. Tiedän, että vasta-argumenttina on monesti se, että jää enemmän aikaa muulle. Siinä kohtaa kyllä tosin tyssää kun pitää määritellä se "muu". Big Brotherin tuijottaminen? Enivei, jokainen tavallaan tietysti. Ja niin. On niitä kirjojakin tuvassa tarpeeksi... Tonnin jenkkipeli. | |
![]() 07.11.2008 13:51:12 | |
Lähinnä puutuin siihen kuinka sekoitit Ozzyneidon mainitsemat pienet / itsenäiset levykaupat, joilla menee hyvin (http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkel … C3%A4t+meill%C3%A4kin/1135234852419), pieniin levymerkkeihin (). Myönnä toki sen että levyt myy vähemmän, ainakin jossain, mutta olen myös vakaasti sitä meiltä että itsenäisillä liikkeillä menee hyvin. Mielestäni Ozzyneidon lause, , ei sodi mitenkään totuutta vastaa, varsinkin kun ottaa tuon sivulauseen huomioon. Voin olla täysin väärässä ja pienet levykaupat eivät kannata ja kauppiat kusevat kaikkia silmään samalla kun muuttavat isompiin toimitiloihin. Levymyynti on jatkuvassa kutistumisliikkeessä. Et koe lauseen "Levymyynnillä menee taas paremmin kuin vähään aikaan" sotivan todellisuutta vastaan? Sinulla on todella omituinen todellisuus. Et tietenkään kokenut tähdelliseksi perehtyä linkittämiini artikkeleihin, joissa tätä kutistumisen laajuutta valotetaan? Kuinka kauan juhlivat Stupidot, jäänsärkijät ja levykauppa Äxät, jos levymyynti yleensä laskee kaksinumeroisilla prosentuaalisilla osuuksilla vuosittain? Siivet. | |
![]() 07.11.2008 13:54:32 (muokattu 07.11.2008 13:55:51) | |
Kuinka kauan juhlivat Stupidot, jäänsärkijät ja levykauppa Äxät, jos levymyynti yleensä laskee kaksinumeroisilla prosentuaalisilla osuuksilla vuosittain? On mahdollista, että juhlivat vielä hyvinkin pitkään. Kokonaismyynnin selvästä heikkenemisestä huolimatta erikoiskauppojen myynti on viime vuosina kasvanut. Jännä nähdä, kuinka sitkeässä musafriikkien levyfetissi on. Luulisi kuitenkin, että nuoret mp3-aikana musiikista kiinnostuneet diggarit eivät kaikki saa levyfetissiä, joten tämä seikka voisi pitkällä tähtäimellä vähentää runsaasti erikoiskauppojen myyntiä. huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale ....
he kutsuvat sitä myrskyiseksi maantaiksi, mutta tiistai on aivan yhtä paha. keskiviikko on huonompi ja torstai on myös surullinen. | |
![]() 07.11.2008 14:06:27 | |
On mahdollista, että juhlivat vielä hyvinkin pitkään. Kokonaismyynnin selvästä heikkenemisestä huolimatta erikoiskauppojen myynti on viime vuosina kasvanut. Jännä nähdä, kuinka sitkeässä musafriikkien levyfetissi on. Luulisi kuitenkin, että nuoret mp3-aikana musiikista kiinnostuneet diggarit eivät kaikki saa levyfetissiä, joten tämä seikka voisi pitkällä tähtäimellä vähentää runsaasti erikoiskauppojen myyntiä. itse näkisin, että yhä nuoremmat ja nuoremmat oppivat "ilmaisten" .mp3 tiedostojen etsimisen ja kuluttamisen tietotaidon. Nykyiset ja tulevat teinisukupolvet näkevät ylimääräisenä erikoisuuden tavoitteluna tai vastaavana asiana sen, että joku vielä ostelee levyjä. Vanhanaikaista, vähän kuin postimerkkeily tai jotakin. Erikoiskauppojen myynnin kasvu on vain näitä pian päättyvän nousukauden oireiluja. Kun tästä talousmaailma lähtee rynnistämään tiukkaan alaspäin suuntautuvaan syöksyyn, niin silloin voidaan alkaa puhua siitä että kannattaako vaiko eikö. Ennustan, että Helsingistä ei näitä kaikkia kauppoja enää hetken perästä tosiaankaan löydy ja tulevien liikkeiden sulkemisen syy ei tule olemaan se, että "kun nyt menee taloudessa muutenkin huonosti", vaan sen lisäksi tekijänä tulee aivan varmasti olemaan liian suuri kilpailu alati kutistuvilla levymyynnin markkinoilla. Koen nämä trendit hyvin surullisina. ihan vain, ettei jäisi epäselväksi kenellekään. Siivet. | |
![]() 07.11.2008 14:10:09 | |
itse en kyllä pidä tuosta digitaalisen musiikin ostamisesta. ensinnäkin, johan se äänenlaatu on paskempi mp3:sina...ja sitten kun kovo koneesta kyrvähtää niin piding, vituttaa kaikkia. sitä paitsi, kansiläpyskä on mielestäni puoli levyä, varsinkin kun ne nykyään usein on melkosia taideteoksia jo itsessään ne vihkoset. "Nyky-yhteiskunta on omiaan tappamaan kaiken kiinnostuksen elämää kohtaan." - minä | |
![]() 07.11.2008 14:18:15 (muokattu 07.11.2008 14:29:18) | |
Ijynx: Onhan luurikuuntelussa puolensa, ainakin kaupungilla kulkiessa tahi autoa ajellessa, Luurit päässä liikenteessä? Sit pitää olla aika avoimet luurit. Autoahan ajetaan kuulohavaintojen varassa. Miten muuten tietää täsmälleen, mitä autossa ja sen ympärillä sillä hetkellä tapahtuu? Peileistä näkyy vain osa, yllättävän pieni, ja mittarit kertoo vain nopeuden, moottorin lämmön ja ehkä kierrosluvun. sikki-six: Mitäs vikaa kuulokekuuntelussa on? Itellä on tapana laittaa laatuluurit korville kun haluan kunnolla johonkin levyyn syventyä - varsinkin suljetuilla luureilla pääsee jotenkin viihdyttävään "omaan tilaan". Kuulokkeilla kuunteleminen ei oikeastaan oo musan kuuntelua, koska kuulokkeissa oikea ja vasen signaali ovat erilliset, ja sekoittuvat keskenään runkoäänenä pään sisällä eivätkä ilmassa kuten pitäisi. Kuulokkeilla kuunteleminen on musan elementtien kuuntelua, mikä voi olla ihan jees, mutta joka ei kunnioita yhtään sitä tekijöiden näkemystä, miten äänite on alunperin miksattu. Mutta kukin tavallaan, ja onhan se tapa tuokin. Jonkinlainen diffuusioprosessori ennen kuulokkeita voisi auttaa oikean sekoituksen syntymiseen, mutta mun kokemuksen mukaan niillä kaikilla lisätään vain sumeutta, ei oikeaa ilmatilaa. Ilma on kuitenkin maailman paras kaiku, kompressori ja mikseri, ja sen sulkeminen pois kuuntelusta on kuin vetäisi kaikki soittimet suoraan linjaan. Hyvin miksattu levy voi kuitenkin kuulostaa varsin hyvältä myös kuulokkeissa. Se ei kuitenkaan oo oletusarvoinen kuunteluformaatti muuta kuin muutamassa uudemmassa musalajissa, joissa kuulee heti että kohderyhmä luottaa nappikuulokkeisiin ja matalaan resoluutioon. ;-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 07.11.2008 14:31:30 (muokattu 07.11.2008 14:35:07) | |
Luurit päässä liikenteessä? Sit pitää olla aika avoimet luurit. Autoahan ajetaan kuulohavaintojen varassa. Miten muuten tietää täsmälleen, mitä autossa ja sen ympärillä sillä hetkellä tapahtuu? Peileistä näkyy vain osa, yllättävän pieni, ja mittarit kertoo vain nopeuden, moottorin lämmön ja ehkä kierrosluvun. Luurit on kiva juttu, mutta tosiaan itseäni on mietityttänyt tuo ympäristön havainnointi kun suljetaan yksi aisteista pois. Monet kerrat on ollut esmes bussissa hassuhkoja tilanteita kun vaikkapa ovet eivät ole toimineet ja kuski kiljuu täysin tietämättömälle matkustajalle, joka kököttää rikkinäisten ovien kohdalla ja varmaan kököttäisi maailman tappiin ellei joku kävisi tökkimässä ja kiinnittämässä huomion. Vähemmän hauska esimerkki on omalle kohdalle sattunut lenkkeilijä, joka kuulokkeet pimeydessä välkkyen paineli ilmeisesti kuuntelemansa kitarasoolon lumoissa päin punaisia ja missasi mersuni etupuskurin vain senteillä. Ja päättelin tämän olevan täysin ymmärtämätön tilanteesta, koska jatkoi matkaansa taakseen katsomatta kun taas itse yritin nieleskellä sydäntä kurkusta ja hellittää jarrusta. edit: Itse kuulokkeita kuunteluformaattina vastaan minulla ei ole, vaikka Kiven argumentit ovat kyllä hyviä. Mutta kuulokekuuntelullekin on oma paikkansa ja aikansa. Mulla musa huoneessa yöllä. Omat luurit kun on elektrostaattiset, pitää olla hirveän kokoinen oma virtaboxi, joka toimii verkkovirralla, ei paljoa roudailla mukana... Tonnin jenkkipeli. | |
![]() 07.11.2008 14:50:32 | |
Vähemmän hauska esimerkki on omalle kohdalle sattunut lenkkeilijä, joka kuulokkeet pimeydessä välkkyen paineli ilmeisesti kuuntelemansa kitarasoolon lumoissa päin punaisia ja missasi mersuni etupuskurin vain senteillä. Mulla on paljon ihan päivittäistason samoja kokemuksia, joissa oon nähnyt kun milloin millainenkin innokas musankuulija yrittää hypellä auton eteen tai raitiovaunun alle tms. eikä selvästikään yhtään tajua vaaraa missä on ollut. Itse kun isoja autoja kaupungeissa paljon kieputan, niin kyllä mä suhtaudun esim tien ylitystä aikovaan kuulokkeidenkäyttäjään samalla varovaisuudella kuin humalaisiin vappupäivänä keskustassa ajellessa - ne voi kävellä suoraan eteen eikä ne tajua mitään. Mulla on sellainen aavistus, että Suomessa tää ongelma on jopa pahempi kuin maailmalla, koska Suomen valtaosin hiljaisessa liikenteessä ja pienissä ihmismäärissä voi selvitä ilman pahempia loukkaantumisia aika pitkäänkin. Mutta pelottavimpia kaikista ovat stereoita kuuntelevat rullaluistelijat. Siinä hommassa vauhdit ovat kovia, ja kun sellainen törmää niin luita menee poikki ja sattuu ihan oikeasti, eikä henkilökohtaisen stereon alta mitenkään voi huomata äänettömiä jalankulkijoita, jotka taas eivät tajua että joku voi painaa jalkakäytävällä täyttä maantienopeutta. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 07.11.2008 16:01:44 | |
Mulla on paljon ihan päivittäistason samoja kokemuksia, joissa oon nähnyt kun milloin millainenkin innokas musankuulija yrittää hypellä auton eteen tai raitiovaunun alle tms. eikä selvästikään yhtään tajua vaaraa missä on ollut. Itse kun isoja autoja kaupungeissa paljon kieputan, niin kyllä mä suhtaudun esim tien ylitystä aikovaan kuulokkeidenkäyttäjään samalla varovaisuudella kuin humalaisiin vappupäivänä keskustassa ajellessa - ne voi kävellä suoraan eteen eikä ne tajua mitään. Mulla on sellainen aavistus, että Suomessa tää ongelma on jopa pahempi kuin maailmalla, koska Suomen valtaosin hiljaisessa liikenteessä ja pienissä ihmismäärissä voi selvitä ilman pahempia loukkaantumisia aika pitkäänkin. Mutta pelottavimpia kaikista ovat stereoita kuuntelevat rullaluistelijat. Siinä hommassa vauhdit ovat kovia, ja kun sellainen törmää niin luita menee poikki ja sattuu ihan oikeasti, eikä henkilökohtaisen stereon alta mitenkään voi huomata äänettömiä jalankulkijoita, jotka taas eivät tajua että joku voi painaa jalkakäytävällä täyttä maantienopeutta. Onhan kuurojakin liikenteessä. Itse pyrin kiinnittämään liikenteeseen aivan erityisesti huomiota kun kuuntelen musiikkia kuulokkeilla - kaikki eivät ilmeisestikään niin tee. Oli muuten tuossa aiemmin vakuuttava esitys kuulokkeilla kuuntelun heikkouksista/täydestä mahdottomuudesta. Hyvä pointti, mutta kyllähän hyviäkin kuulokkeita on, ja kyllä niillä hifistitkin kuuntelevat musiikkia. Sitäpaitsi suhteessa halvemmalla saa hyvää ääntä kuulokkeilla kuin kaiuttimilla (tämä tieto oli jo tilaamassani Hifi-lehdessä joskus 90-luvun alkupuolella). | |
![]() 07.11.2008 16:04:21 (muokattu 07.11.2008 16:05:21) | |
Analogi tulee säilyttämään arvonsa, juurikin lämpönsä ja esinearvonsa takia. Mieluummin minäkin kaivan Toolin vinyylinä hyllyltä ja teen itselleni kuuntelusta hetken, kuin että tässä kirjoittaessa ränkkäisin macbookin kajareista mp3:sta. Niinkuin teen parhaillaan. :p Kaikella tällä yritän sanoa, että näen enemmän mahdollisuuksia kuin perkeleitä musiikin digitalisoitumisessa. :) Kuhan sitten analoogit äänitetään niinkuin analoogit ennen äänitettiin. Ei raita kerrallaan täysin steriiliä tietokonekorjattua mössöä vaan vuotavat mikit ja kaikki livenä tai erikseen kerralla sisään. Ian Gillan sanoi kerran tämän syyksi kun häneltä kysyttiin miksi vinyylit kuulostavat paremmilta. Ne kuulostavat livemmiltä. Mutta onhan vinyyleitäkin äänitetty digillä ja ovat heti kuivemman ja steriilimmän kuuloisia. Tavallaan hienoja, muttei niissä soitto eikä hiki haise. Ou jee soo ist das leeben | |
![]() 07.11.2008 16:04:21 (muokattu 07.11.2008 16:04:33) | |
ainakaan napeilla en uskalla kuunnella niin kovaa, että siitä liikenteen äänet juuri peittyisivät, kun pelkään kuuloni puolesta. vaikka kyllähän se tietysti pikkasen häiritsee aina muiden äänien kuulemista huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale ....
he kutsuvat sitä myrskyiseksi maantaiksi, mutta tiistai on aivan yhtä paha. keskiviikko on huonompi ja torstai on myös surullinen. | |
![]() 07.11.2008 16:13:25 | |
Oli muuten tuossa aiemmin vakuuttava esitys kuulokkeilla kuuntelun heikkouksista/täydestä mahdottomuudesta. Hyvä pointti, mutta kyllähän hyviäkin kuulokkeita on, ja kyllä niillä hifistitkin kuuntelevat musiikkia. Sitäpaitsi suhteessa halvemmalla saa hyvää ääntä kuulokkeilla kuin kaiuttimilla (tämä tieto oli jo tilaamassani Hifi-lehdessä joskus 90-luvun alkupuolella). Joo, penskana kun sai hankittua levysoittimen ja muut stereot, niin se tietysti laitettiin olohuoneeseen, eikä siinä auttanut kuin Sennheiserit päässä (onneksi kauppias sentään huomasi 12-vuotiaan teknisen mielenkiinnon musakamoihin ja ymmärsi myydä halvalla todella aika hyviksi osoittautuneet stereot, mm. Technicsin levarin ja isot Olavi Räsäset jotka on vieläkin jossain käytössä) kuunnella niitä omia levyjä kun muu perhe säätää ympärillä. Mut kyllä se kuuntelu jälkeenpäin oli sellaista... kaverit asiallisesti ihmetteli, kun mä koulun pihalla selitän että joku levy oli ihan loistava sen haitsusoundin takia, tai joku biisi on ilmiselvä hitti kun tomit soundaa patarummuilta. :-D Tsiigailin puita ennemmin kuin metsää. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 07.11.2008 19:27:29 | |
Onhan kuurojakin liikenteessä. Kuuroillahan on muut aistit sit herkemmät? Ne varmaa haistaa vaaran jo kaukaa. Täällä on tullu tosi paljon plussan arvosia kirjotuksia, ite kuuntelen "mikkihiiri"-kuulokkeilla musaa, aika lailla kaikkialla. Pyrin oleen erittäin varovainen, sillä nää kuulokkeet musiikintoiston lisäks myös estää muun äänen kuulemista, jolloin ei juuri mitään kuule, toisin kun napeilla kuunnellessa. Toistaiseks ei oo mitään erikoista käyny. Ja uskon, että levykaupat ei kyllä missään vaiheessa joudu lopettamaan. Tai että ainakin suurin osa selviää. | |
![]() 07.11.2008 19:44:35 (muokattu 07.11.2008 19:51:52) | |
Kivi: ... Kuulokkeilla kuunteleminen ei oikeastaan oo musan kuuntelua, koska kuulokkeissa oikea ja vasen signaali ovat erilliset, ja sekoittuvat keskenään runkoäänenä pään sisällä eivätkä ilmassa kuten pitäisi. Kuulokkeilla kuunteleminen on musan elementtien kuuntelua, mikä voi olla ihan jees, mutta joka ei kunnioita yhtään sitä tekijöiden näkemystä, miten äänite on alunperin miksattu. Mutta kukin tavallaan, ja onhan se tapa tuokin. ... Hyvin miksattu levy voi kuitenkin kuulostaa varsin hyvältä myös kuulokkeissa. Se ei kuitenkaan oo oletusarvoinen kuunteluformaatti muuta kuin muutamassa uudemmassa musalajissa... Hmm... Vai kuulokkeet "syntiä". Ohessa leikkeitä Martin Turner's Wishbone Ashin foorumista, jossa fani keskustelee Martin Turnerin kanssa: ------------------------------------------------------- Foorumi (vaatii rekisteröitymisen): http://www.phpbber.com/phpbb/?mforum=waukonline Polku: Martin Turner's Wishbone Ash Forum Index -> Questions for MTWA - > ATTLG- Bl**dy brilliant Bass! ------------------------------------------------------- Viesti/Kysymys: XGirl1993, Posted: Sun Oct 19, 2008 10:48 pm Hello Martin, ...I've had ATTLG for a few days now, and really, really enjoy it - but there's one factor that's quite shocking. That bass! It just sounds "alive" like a wild creature! is that down to recording techniques? or did you really cast a spell on it? Shocked I listened to it with headphones late last night...and it was pretty damn amazing. ------------------------------------------------------- Vastaus: Martin Turner, Posted: Thu Nov 06, 2008 4:32 am ...I also use headphones quite a bit when I'm working, so you are listening to exactly what I was listening to when I stuck it all together with glue, metaphorically speaking of course... ------------------------------------------------------- Martin Turnerin musiikkia voi tuskin sanoa "uudeksi musalajiksi". Eli jotkut muusikot/tuottajat käyttävät kuulokkeita. Kukin taaplaa tyylillään. M.O.T. ;-) Edit: Tuli ongelmia "saksisymbolin" kanssa (= "kahdeksan" ja "pienempi kuin" merkit peräkkäin). Lopputeksti katosi bittiavaruuteen, joten kirjoitin sen uudestaan. "The company you keep is the measure of a man." | |
![]() 07.11.2008 19:58:06 (muokattu 07.11.2008 20:05:03) | |
Kuulokkeilla kuunteleminen ei oikeastaan oo musan kuuntelua, koska kuulokkeissa oikea ja vasen signaali ovat erilliset, ja sekoittuvat keskenään runkoäänenä pään sisällä eivätkä ilmassa kuten pitäisi. Mikä on runkoääni? Kuulokkeilla kuunteleminen on musan elementtien kuuntelua, mikä voi olla ihan jees, mutta joka ei kunnioita yhtään sitä tekijöiden näkemystä, miten äänite on alunperin miksattu. Mutta kukin tavallaan, ja onhan se tapa tuokin. Toisaalta se sinun oma kuuntelutilasi akustiikka värittää ääntä ja taaskaan tekijän näkemys ei tule täydellisenä esille :-) Jonkinlainen diffuusioprosessori ennen kuulokkeita voisi auttaa oikean sekoituksen syntymiseen, mutta mun kokemuksen mukaan niillä kaikilla lisätään vain sumeutta, ei oikeaa ilmatilaa. Ilma on kuitenkin maailman paras kaiku, kompressori ja mikseri, ja sen sulkeminen pois kuuntelusta on kuin vetäisi kaikki soittimet suoraan linjaan. Siis onko tämä sarkasmia tai jotain? Kuulokkeillahan on se etu ettei kuuntelutila vääristä ääntä.Näin on kertoneet mulle monet asiasta perillä olevat.Taisinpa sen aikoinaan Hifi-lehdestäkin lukea. Tarkennettakoon etten nyt puhu mp3-soittimesta ja nappikuulokkeista. "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)