Aihe: Olohuoneeni on temppelini - ketju viihteen ja tekniikan orjille
1
Closure
06.11.2008 17:49:31 (muokattu 06.11.2008 18:38:23)
Täällähän on ollut aikoinaan hirviä määrä erilaisia threadeja liittyen aiheeseen "työpöytäsi, makuuhuoneesi jne.", mutta olisi kiva tietää mistä katselette elokuvanne, missä kuuntelette musiikkinne jne. Olisi kiva saada keskustelua (ja kuvia) omista DIY-patenteista, kompromisseista, ehdottomuuksista jne. (myöskin valo, sohva, nojatuolihimottelut sallitaan.)

Itsellä yksiöön sopii Sanyon z-5 tykki, mdf-levystä tehty "kangas", Jamon 5.1 setti ja jvc:n parin vuoden takainen perusmalli vahvistimena. Tv-kuva tulee Terratechin usb-digiboksin läpi. Kaikki materiaali toistuu tietokoneen lävitse. Pimennys on hoidettu eurokankaan verhoilla ja valoina on pari himmentimellä varustettua klipsi-hehkulamppua. Toinen tietokoneen näytön takana ja toinen dvd-hyllyn takana - jolloin tuohon kankaalle ei tulisi turhan paljoa suoraa valoa - kuitenkin niin että leffaa katsoessa pystyy iisistä läppäsemään valot päälle ja hakemaan vaikka juotavaa ilman, etteivät muut häiriinny.

Tykki toistaa 720p materiaalin. Kangas on 70" ja katseluetäisyys on about 3metriä, jolloin hd-laatuinen on helvetin näyttävää. Sain samaan hintaluokkaan kun 42" tvn: mutta on toisaalta melko ärsyttävää kun joutuu pimentämään kämpän niin tiukasti - toisaalta kerran tehty on kerran tehty. 70" on tuo kangas ja katseluetäisyys on about 3metriä, jolloin hd-laatuinen on helvetin näyttävää. Tv-laatua katsellessa pudotan hieman kuvan kokoa (onnistuu media player classicilla sairaan helposti.)

Äänenlaadusta en ollut niin tarkka aikaisemmin, mutta nyt jotenkuten calibroitua 5.1 settiä kun kuunteli oikein kunnolla ajatuksen kanssa niin perus stereoääni kuulostaa melko tylsältä. Keskikaiutin kaipaisi enemmän botnea, mutta muuten olen tyytyväinen settiini.

Tarkoituksena on vielä lyödä tuohon kankaan taakse joko led- tai kylmäkatodivaloja loistamaan. Silloin kun leffa ei pyöri - lähinnä tunnelmavalaistukseksi. Mielellään tuonkin laittais säätymään kaukosäätimellä.

Edit. Kuveja http://picasaweb.google.com/closurefin/TheseTimes#5265264772221115426
http://picasaweb.google.com/closurefin/TheseTimes#5265264770755968530
Mä ainakin arvostan suuresti kovia tiedemiehiä, jotka ei tajua ihmissuhteista mitään, laittaa laastaria rillien väliin ja nauraa pelottavalla tavalla omille vitseilleen. -Hjunnila
Nazareth
06.11.2008 17:58:03 (muokattu 06.11.2008 17:58:36)
Itse istun tossa sohvatuolilla ja kattelen tv:tä tietokoneelta, näyttönä Benq 24 tuuman littunäyttö.

EDIT: äänet tulee Soundblaster Audacity 2:sta ja äänet toistaa JVC:n minihifisarja.
Lisää pituutta heti, muuten ei aukene naisen peti.
Karipiirto
06.11.2008 18:08:50

Oma huoneeni on viihdekeskus vähään tyytyvälle, köyhälle ja tyhmälle kitaristille. Vahtaan leffat koneelta, kuuntelen musaa ja rämpytän skittaa tässä huoneessa. En silti ole tyystin linnoittautunut joten puhelimeen vastatakseni on minun nostettava laiska persukseni penkistä ja käveltävä ainakin kaksi metriä puhelimelle. :D
Niin ja jos joku on vuokrannut jonkun hyvän leffan niin se vahdataan sitten takkahuoneessa koko porukalla. :)
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
Jokunen
06.11.2008 18:16:57 (muokattu 06.11.2008 18:19:44)
Mitään hurjia hifejä ei itselläni ole. Viisi Jamon melko edullista kaiutinta ja AudioPro:n subbari. Ääntä vahvistaa Harman/Kardonin perusvahvari. Töllö on vielä kuvaputkimallia, mutta saa kelvata toistaiseksi. Enemmän perustan muutenkin äänenlaadusta, kuin kuvasta.

Tärkeä elementti elokuva/musiikkinautinnossa on divaanivuodesohva, jonka levittää alle kymmenessä sekunnissa parisängyksi. Siinä on mahtava köllötellä vaikka neljä henkeä vierekkäin, katsoa leffaa ja juoda mallasjuomaa.

Tyttöystävän olen saanut ymmärtämään hyvän(miun tapauksessa kohtalaisen) äänentoiston merkityksen, joten laitepäivityksiäkään ei tarvitse kovin pitkään ja hartaasti perustella. Tällä hetkellä hankintalistalla on vaan niin paljon muuta, ettei kotiteatteriin ole tulossa parannuksia vähään aikaan. Säästöönkin olisi hyvä vähän saada.

Edit. Miten saisi helposti television omat kaiuttimet pois käytöstä? Tulen pahalle päälle välittömästi, jos joku erehtyy laittamaan ääntä itse telkkariin! Hirveän kuuloista, eikä ole edes läheskään huonoäänisin televisio maailmassa..
"OHO! OHO!" -Paavo M. Petäjä
tsugaru
06.11.2008 19:30:25 (muokattu 07.11.2008 10:28:57)
Elämänlaatu ja viihde-elektroninen ulottuvuus parani huomattavasti, kun huoltoliikkeen asentaja osoitti viritinvahvistimesta sisäänmenon, jonka kautta saa tv:n äänen kulkemaan ylähyllykön kaiuttimiin. Extra digi-boksi on siltä varalta, että tulee päällekkäisesti hyvää ohjelmaa. Toinen menee dvd-vhs -laitteen nauhoitukseen.
Radio-kasettinauhuri ja cd-soitin vielä samaan piuhaesiintymään kytkettynä.

Tietokoneella ssa selvitä ilman kaiuttimia toistaiseksi.
"Mutta miltä kannalta asiaa nyt sitten katsottaneenkin niin onkiminen pitää jättää." Tove Jansson
Fender Stratocaster
06.11.2008 19:33:14
Musiikkia toistetaan Fisherin vahvistimen kautta, johon on kytketty saman valmistajan CD-ja LP-soittimet. Kaiuttimina on 2 Fisherin kaappia, jotka sisältävät midit ja diskantit, lisäksi on kaksi noin 80l kaappia jotka sisältävät 12" Pioneer IMPP-subit. Tietokoneen näyttönä ja televisiona toimii Samsungin 26" LCD. Kyllähän näillä viihtyy... :D
Orange amplifiers - Voice of the world
päänahka
06.11.2008 19:40:37
Itse asun tässä sohvalla, jonka edessä sohvapöydällä tietokoneen näyttö. Siitä katsotaan leffat ja muu turha, telkkarin myin pois digistymisen myötä, kun olin todennut turhaksi. Ääni tulee Dalin 606-parista, joka viimein pääsee jotakuinkin oikeuksiinsa tässä kämpässä. Oishan noita parempiakin, mutta tämä kelpaa toistaiseksi. Vahvistimena kaverilta saatu/lainattu (en oikein itsekään tiedä vielä) JVC:n perusloota, vinyylit pyörii Pioneer PL-300:lla.
Up and down, that's how energy stays alive.
juuso a
06.11.2008 22:15:03 (muokattu 08.11.2008 20:07:41)

Oikeastaan teen ihan kaiken tällä samalla pöytäkoneella. Televisiota mulla ei ole enkä tiedä jaksanko ainakaan pitkiin aikoihin hommata.. Leffat ja sarjat tulee tästä kyyläiltyä ja musat kuunneltua. Näyttönä littu Samsung 226BW 22" ja sitten on tollainen Creativen halpis 5.1 sydeemi. On mulla tuossa stereot joissa ihan suht hyvät kajarit, mutta niitä käyttelen nykyään vain sähkökitaran vahvistukseen. Muuton jälkeen kun en jaksanut tohon konetta enää yhdistää, eikä siinä ole oikein järkeäkään kun ei ole 5.1-tukea. Tässä tulee istuskeltua suurin osa vapaa-ajasta, siis jos en satu nukkumaan.:)

e:http://i418.photobucket.com/albums/pp263/muxfolder/kuvvoo/Kuva235.jpg
Juokaa ja polttakaa enemmän
Milkop
06.11.2008 23:09:36

Ääntä tuuttaa tuommoinen JVC:n mikrohifi-sarja, ihan tarpeeksi hyvät soundit omaan korvaan. Vinyylit pyörii Technicsin SL-303:lla ja kaverin kolvailemalla esivahvistimella. Telkkana on M-sarjan 40-tuumainen FullHD Samsung ja pelejä pelailen molemmilla bokseilla ja Snessillä. Tietokone rupeaa jo olemaan pelihommissa aikansa elänyt, mutta netti, FL-studio, Photoshop ja mp3:t vielä pyörii ja se riittää.

Kyllähän uusi tekniikka ja watit, tuumat sun muut kiinnostavat siinä missä ketä tahansa, mutta en välttämättä orjaksi kuitenkaan lähtisi itseäni kehumaan. Suurin este uuden romun hankkimiselle on akuutti rahapula. Ehkä parempi silti näin.
"I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
Kuvataide
MaD PiAnIsT
06.11.2008 23:19:54

Tietokoneena on viime kesänä päivitetty ja kasattu kone jolla pyörii kaikki pelit. Näyttönä joku kuppanen 19" Samsungi. Ääniä suoltaa tietokonekajarit + Jamon lattiakaapit vahvarin kautta ajettuna. Telkkana sohvan ääressä on vanha 28" putkitelkka jossa Philipsin digiboxi. Xbox oli siinä kaverina, mutta nyt palautettu lainasta omistajalleen. Telkan edessä tosiaan sohva, koneen ääressä toimistotuoli. Peruskämppä, ei mikään linna mutta kelpaa:) Kunnon äänentoisto pitää olla aina.
Jos haluat tietää ketkä ovat ystäviäsi, hanki vankilatuomio. (Charles Bukowski)
Ziggy Bubba
06.11.2008 23:43:48 (muokattu 06.11.2008 23:44:20)

Töllönä mulla on vanha 28" putki-Finlux, jota tulee suht harvoin kateltua. (Xbox 360 on toki myös siinä kiinni...) Enemmän kattelen 20" iMacista DVD:tä ynnä muuta. Mäkkiin mulla on kytkettynä Behringer Truth B2030A -monitorit, jotka toistavat musan, leffat ynnä muut ja toimivat tietty musantekohommissa.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)