Aihe: HS: Levykauppojen loppu lähellä
1 2 3 4 5
-septimisti-
06.11.2008 02:19:27 (muokattu 06.11.2008 02:25:25)
sama homma, mainospuheita jaksa tämän enempää analysoida.

Jos joku todella uskoo että jonakin vuonna tulevaisuudessa digitaalisen musiikin myynti esim. Suomessa ylittää vaikka 80% koko myynnistä niin YV:tä ja veikkauksia vuodesta otetaan vastaan. Ja sopivia panoksia, kyllähän tästä on vetoa lyötävä jos joku tosissaan tätä mieltä on.

Septimistin varovainen nopea arvio on, että n. 5 vuoden kuluttua digitaalinen myynti ottaa perinteisen myynnin kiinni ja n. 10 vuoden päästä perinteinen myynti on sen noin 10-20 prosenttia kokonaismyynnistä. Tämä perustuen ihan nykyisiin trendeihin. Suunta on ollut pitkään tämä.

Nyt kun lähes jokaiselta alle 40-vuotiaalta alkaa vähitellen löytyä se läppäri, nykyaikainen puhelin nykyaikaisella liittymällä ja vielä erillinen mp3 soitin, niin on erittäin vaikeaa nähdä trendien muuttuvan ainakaan perinteisille levyille suotuisampaan suuntaan. Lisäksi digitaaliset palvelut tulevat todennäköisesti paranemaan 10 vuoden aikana erittäin paljon.

EDIT: suomen tilanteesta en sano mitään. niitä numeroita mulla ei ole. eli siis globaalisti mennään.
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
anzabar
06.11.2008 12:16:24
Onhan tämä tietenkin aika odotettavaa että musiikkikauppa siirtyy enemmän ja enemmän digitaaliseen muotoon. Suuri osa musiikin kuluttajista kun on kuitenkin näitä tyyppejä jotka nappaavat sen kunkin ajankohdan muoti-ilmiön ja pinnalla olevan jutun ja kuuntelevat sitä aikansa kunnes se unohtuu. Siinä on sitten jo haittaakin jos joutuu maksamaan "suotta" siitä levyn kannesta ja vieläpä keksimään paikan missä säilyttää sitä kantta 5 vuoden päästä kun se on jo pois muodista. Näitä kuuntelijoita harvemmin myöskään kiinnostaa bändin taustat & kokoonpano yhtään tarkemmin.

En itse kuitenkaan usko että levykaupat katoaisivat ainakaan kokonaan. Pitäisi vaan muistaa tukea niitä fyysisiä kauppoja noiden nettikauppojen sijaan vielä ahkerammin. Onhan se kuitenkin paljon mukavempi astua liikkeeseen sisään ja saada heti se levy mukaan mitä tuli hakemaan kuin odotella 3-7 päivää että se putoaa postiluukkuun. Lisäksi levykaupassa on kivempi tehdä heräteostoksia kun saa sen fyysisen tuotteen heti käteensä ja voi selailla kansilehtistä ym. Ongelma on vaan se, että itse ainakin olen tilannut usein nettikaupasta jos levykaupassa haluamaani levyä ei ole ollut, koska näin olen huomannut useassa tapauksessa saavani levyn nopeammin, halvemmalla ja helpommin kun ei tarvi sitten enää hakea sitä sieltä liikkeestä. Joidenkin levyjen kohdalla sinne kauppaan on usein turha edes soittaa/mennä. Kuitenkin jos nämä harvinaisemmatkin tapaukset tulisi aina tilattua sen levykaupan kautta niin liikkeellä olisi varaa pitää laajempaa valikoimaa hyllyssä...
JC
06.11.2008 12:26:44
Siinä on sitten jo haittaakin jos joutuu maksamaan "suotta" siitä levyn kannesta ja vieläpä keksimään paikan missä säilyttää sitä kantta 5 vuoden päästä kun se on jo pois muodista.

Aidolla CD-levyllä on aina jonkinlainen jälleenmyyntiarvo, mitä imuroidulla musiikilla ei ole.
anzabar
06.11.2008 12:59:57
Aidolla CD-levyllä on aina jonkinlainen jälleenmyyntiarvo, mitä imuroidulla musiikilla ei ole.

Näinhän se on, mutta näkisin että nämä muodin harjalla ratsastavat musiikin kuuntelijat harvemmin säilyttävät levyjään niin hyvin että jälleenmyyntiarvo säilyisi. Ainakin mitä kokemuksia minulla on omasta tuttavapiiristäni näistä musiikin kuuntelijoista, kotelot & levyt ovat useimmiten huonossa tai huonommassa kunnossa. Nämä ovat juuri sitä sakkia joille en ikinä lainannut yhtäkään omaa levyäni. Nykyään ei enää onneksi tarvi.
dpst
06.11.2008 13:32:23 (muokattu 06.11.2008 13:32:46)

Mulla on periaate, että jos käy sellattii mukavasti, että kaikki ostettu musiiki katoaa kiintolevyiltäsi ja et ole varmuskopioitakaan tehnyt, niin siinä on sitte mennyt kuin tuhkana tuleen rahat sekä musiikki. Kun taas olet ostanu musiikkisi cd-levyinä, niin voit aina uudestaan pistää niitä koneellesi.
kivi
06.11.2008 14:11:23
septimisti:

Nyt kun lähes jokaiselta alle 40-vuotiaalta alkaa vähitellen löytyä se läppäri, nykyaikainen puhelin nykyaikaisella liittymällä ja vielä erillinen mp3 soitin, niin on erittäin vaikeaa nähdä trendien muuttuvan ainakaan perinteisille levyille suotuisampaan suuntaan. Lisäksi digitaaliset palvelut tulevat todennäköisesti paranemaan 10 vuoden aikana erittäin paljon.

EDIT: suomen tilanteesta en sano mitään. niitä numeroita mulla ei ole. eli siis globaalisti mennään.

Tässäkin on yksi tilastoharha - ominaisuuksia kyllä löytyy mutta kuinka moni oikeasti käyttää noita ominaisuuksia esimerkiksi jossain puhelimessa, kun välillä tuntuu että jo puhelinnumeroiden lisääminen puhelimeen on turhaa työtä, puhelin hajoaa kumminkin ja sama urakka alkaa alusta (jooei, sim-kortin numeromuisti on ollut täynnä siitä lähtien ku GSM-puhelimet tuli markkinoille).

Mun on ainakin täysin mahdoton kuvitella, että kuuntelisin musiikkia jostain puhelimesta, tai että laittaisin audio-cd:n tietokoneen dvd-asemaan ja kuuntelisin siitä musiikkia sillä tavalla. Mulla on myös se mp3-soitin, mutta kerran olen tainnut sitä yrittää käyttää, ja pakko oli ottaa luurit pois päästä kun huomasin irvisteleväni muille raitiovaunussa istujille, lauleskelevani mukana ja ylipäätäänkin käyttäytyväni kuin avohoitopotilas (musiikki ottaa valtaansa ja muuttaa todellisuuden musiikkivideoksi tai elokuvaksi, se ei ole koskaan taustamusaa).

Mulla on myös esimerkiksi LastFm, mutta oon huomannut senkin mahdottomaksi käyttää - se vaatii koko ajan huomiota ja ratkaisuja, päätöksiä biisivalinnoista ja lopulta koko työpäivä kuluu sen pohtimiseen, millä hakusanalla saisi just oikeanlaisen miksauksen ilman yhtään huonoa biisiä.

Lisäksi kaikilla noilla em. ratkaisuilla musiikin laatu on selkeästi huonompi kuin mun oikeat, perinteiset stereoni tarjoavat. Ne ovat kaikki käyttöliittymiä, jotka on tehty geneeriseen musankuunteluun, ei musiikista nauttimiseen. En mä kotiinkaan osta Anttilan stereopakettia, miksi mun pitäisi rankaista itseäni kuuntelemalla musaa mp3:sina, tietokoneesta, kännykästä tai ylipäätään kuulokkeilla?

Mä epäilen että nykyisessä ilmastossa tilastoja halutaan kuitenkin lukea niin, että kaikki joilla on multimediakännykkä myös käyttävät sen multimediaominaisuuksia, ja silloinhan on helppo muokata tilastoja sanomaan että digimusa todella on lyönyt läpi, kun laitetaan kaikkiin vähänkin toimivampiin kännyköihin ne ominaisuudet
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
maelstorm
06.11.2008 15:37:56
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkel … +on+l%C3%A4hell%C3%A4/1135240807348

Noniin, jälleen hyvien uutisten vastapainoksi tarjotaan jossei huonoja, niin ainakin pelottavia. Onneksi tilanntta lohduttaa se, että HS:ssä on juuri viime aikoina puhuttu siitä, kuinka esim. Hki:n isoilla erikoisliikkeillä (Stupido, Äx, Jäänsärkijä etc) menee paremmin kuin koskaan. Muutenkin tuntuu, että herra Dahlgren katsoo asiaa vain Sony BMG -lasien läpi, koska ainakin itsestäni tuntuu, että levymyynnillä menee taas paremmin kuin vähään aikaan, tosin isojen levy-yhtiöiden osalta näin ei voi sanoa.

No, ajatus katkesi. Discuss.

pysähdyin kohtaan "itsestäni tuntuu,"

Levymyynti on laskussa. Sinun tunteesi, niin herttainen kuin se onkin, on täysin väärässä.

Levymyynnin lasku vahingoittaa pieniä itsenäisiä levymerkkejä hyvin suuresti. Pieni valistunut kuluttajakunta, joka osaa katsoa onko levy ison vai pienen merkin julkaisema ja ottaa tämän tekijän mukaan ostopäätökseensä, ei pieniä merkkejä pelasta. Tämä siksi, että "pieni valistunut kuluttajakunta" on juuri sitä itseään, niin pieni ettei sillä ole mitään merkitystä.
Siivet.
Bonham
06.11.2008 16:06:42
Tässäkin on yksi tilastoharha - ominaisuuksia kyllä löytyy mutta kuinka moni oikeasti käyttää noita ominaisuuksia esimerkiksi jossain puhelimessa, kun välillä tuntuu että jo puhelinnumeroiden lisääminen puhelimeen on turhaa työtä, puhelin hajoaa kumminkin ja sama urakka alkaa alusta (jooei, sim-kortin numeromuisti on ollut täynnä siitä lähtien ku GSM-puhelimet tuli markkinoille).

Mun on ainakin täysin mahdoton kuvitella, että kuuntelisin musiikkia jostain puhelimesta, tai että laittaisin audio-cd:n tietokoneen dvd-asemaan ja kuuntelisin siitä musiikkia sillä tavalla. Mulla on myös se mp3-soitin, mutta kerran olen tainnut sitä yrittää käyttää, ja pakko oli ottaa luurit pois päästä kun huomasin irvisteleväni muille raitiovaunussa istujille, lauleskelevani mukana ja ylipäätäänkin käyttäytyväni kuin avohoitopotilas (musiikki ottaa valtaansa ja muuttaa todellisuuden musiikkivideoksi tai elokuvaksi, se ei ole koskaan taustamusaa).

Mulla on myös esimerkiksi LastFm, mutta oon huomannut senkin mahdottomaksi käyttää - se vaatii koko ajan huomiota ja ratkaisuja, päätöksiä biisivalinnoista ja lopulta koko työpäivä kuluu sen pohtimiseen, millä hakusanalla saisi just oikeanlaisen miksauksen ilman yhtään huonoa biisiä.

Lisäksi kaikilla noilla em. ratkaisuilla musiikin laatu on selkeästi huonompi kuin mun oikeat, perinteiset stereoni tarjoavat. Ne ovat kaikki käyttöliittymiä, jotka on tehty geneeriseen musankuunteluun, ei musiikista nauttimiseen. En mä kotiinkaan osta Anttilan stereopakettia, miksi mun pitäisi rankaista itseäni kuuntelemalla musaa mp3:sina, tietokoneesta, kännykästä tai ylipäätään kuulokkeilla?

Mä epäilen että nykyisessä ilmastossa tilastoja halutaan kuitenkin lukea niin, että kaikki joilla on multimediakännykkä myös käyttävät sen multimediaominaisuuksia, ja silloinhan on helppo muokata tilastoja sanomaan että digimusa todella on lyönyt läpi, kun laitetaan kaikkiin vähänkin toimivampiin kännyköihin ne ominaisuudet

Täähän se on nykynen meno; laitteet ajaa selkeesti itse musan ohi... toki sitten suurin osa jengistä ostaa/lataa ehkä yhden biisin joltain levyltä ja se siitä. Soundeilla ei ole mitään merkitystä.

Mä en tähän rumbaan enää lähde, mulle on aivan sama mitä vitun vetkuttimia ne keksii. Kai niitä levyjä sitten jatkossakin pitää ostaa divareista, ei ne ihan heti kuole... mä taidan mennä ensin...

Perinteinen kaksikanavainen stereo on mun juttu ja soittimessa oikea levy!
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
kivi
06.11.2008 16:10:12
Perinteinen kaksikanavainen stereo on mun juttu ja soittimessa oikea levy!

...sanoo mies, joka myi vinyylit pois

Toki sulla on niitä "uusmuotisia oikeita levyjä" sillai vähän keskivertoa enemmän...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
samulirask
06.11.2008 18:15:20

Minulle on periaatteessa sama, missä muodossa levyni ostan, mutta netistä en ole ladattua musaa ostanut kuin pari hassua kertaa. En vain tajua netistä lataamisen hintaa. Aivan uudesta levystä tajuaa, että se maksaa reilun kympin, mutta miksi klassikoista pitää maksaa saman verran? Mielestäni 4-5 euroa olisi sopiva hinta pakatussa muodossa ostetulle klassikolle.

Ostinpa juuri tuossa eräästäkin kaupasta Iron Maidenin Live After Deathin, Deep Purplen Rapture of the Deepin ja Kummelin keltaisen sketsidvd:n yhteishintaan vähän alle 22 e. Ei hirveästi enempää huvita kyllä maksaa pakatusta musasta ilman kansia.
Samulin sivut
reos
06.11.2008 19:08:01
pysähdyin kohtaan "itsestäni tuntuu,"

Levymyynti on laskussa. Sinun tunteesi, niin herttainen kuin se onkin, on täysin väärässä.

Levymyynnin lasku vahingoittaa pieniä itsenäisiä levymerkkejä hyvin suuresti. Pieni valistunut kuluttajakunta, joka osaa katsoa onko levy ison vai pienen merkin julkaisema ja ottaa tämän tekijän mukaan ostopäätökseensä, ei pieniä merkkejä pelasta. Tämä siksi, että "pieni valistunut kuluttajakunta" on juuri sitä itseään, niin pieni ettei sillä ole mitään merkitystä.

Ozzyneito taisi sanoa että levymyynnillä menee taas paremmin kuin vähään aikaan. Ainakin levykauppiaiden kertomukset kertovat että näin on.

Ja topicin käsittelemässä artikkelissa tosiaan puhuu mies joka itse ajaa omaa etuaan mainostamalla digitaalisen musiikkikaupan tulevaisuuden loistokkuutta. Voisin väittää että pieni herttainen tunne tässä ei ole väärässä.
"Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet "Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen
ganesha
06.11.2008 19:16:26
En keksi oikein mitään rakentavaa aiheesta. Suomen suurimmat selkääntaputtajaiset kun tuntuvat joka vuosi tuovan näitä älynväläyksiä mediaankin asti. "Me ollaan täällä teollisuudessa nyt päätetty teidän puolesta mitä te haluatte..."

Juu, turha kirjoitus.

ei missään nimessä turha postaus, vaan sanoisin että olet juurikin asian ytimessä. bisnes talks ja bullshit walks. :D
viina. hanuri. ja naiset.
Nazareth
06.11.2008 19:29:26
Mulla on periaate, että jos käy sellattii mukavasti, että kaikki ostettu musiiki katoaa kiintolevyiltäsi ja et ole varmuskopioitakaan tehnyt, niin siinä on sitte mennyt kuin tuhkana tuleen rahat sekä musiikki. Kun taas olet ostanu musiikkisi cd-levyinä, niin voit aina uudestaan pistää niitä koneellesi.

Komppia tälle.
Lisää pituutta heti, muuten ei aukene naisen peti.
Bonham
06.11.2008 19:42:10
...sanoo mies, joka myi vinyylit pois

Toki sulla on niitä "uusmuotisia oikeita levyjä" sillai vähän keskivertoa enemmän...

Nii-i, kato tervetuloa 80-luvulle... :)
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Klezberg
06.11.2008 19:58:32

Last.fm sopii enemmän musiikkin tutustumiseen kuin kuunteluun.

Mä olen lopultakin kotona pääsyt aika tyydyttävään ratkaisuun. Mulla on stereoiden vieressä taskukirjan kokoinen linux-serveri jonne olen siirtänyt levyjä mp3-muotoon. Selaimen kautta pääsen sitten laittamaan minkä tahansa levyn soimaan stereoissa. Tai tietyn bändin tai mitä nyt haluankin. Samat tiedostot näkyvät toki myös lähiverkon yli myös soittohuoneen tietokoneella, jos haluaa vaikka soitella jonkun levyn mukana. Mp3 ei tietysti ole laadultaan paras, voisihan tuon wav:eillakin tehdä jos laittaisi isomman kiintolevyn.

Mutta mutta. Tuo ei soita drm-suojattuja äänitiedostoja, joten netistä ostaminen tiedostoina on jäänyt aika vähiin. Muutenkin äänitiedostotouhu on osoittautunut sen verran epäluotettavaksi, etten osta kuin suojaamattomia joskus.

Ja toki tuo mp3-serveri on nörtin viritys, kullakin on omat mieltymyksensä.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
Karlsson
06.11.2008 20:55:35
Mä olen lopultakin kotona pääsyt aika tyydyttävään ratkaisuun. Mulla on stereoiden vieressä pari metriä leveä lundia, jonne olen siirtänyt vinyylejä. Pläräämällä pääsen sitten laittamaan minkä tahansa levyn soimaan stereoissa. Tai tietyn bändin tai mitä nyt haluankin. Samat levyt kuuluvat toki myös naapuriin asti, jos hän haluaa vaikka soitella jonkun levyn mukana. Vinyyli ei tietysti ole laadultaan paras, voisihan tuon seiskatuumaisillakin tehdä jos laittaisi isomman lundian.
Tonnin jenkkipeli.
ganesha
06.11.2008 20:55:41
nämä muodin harjalla ratsastavat musiikin kuuntelijat

huh. onneksi en kuulu heihin. ja mitä tähän ao. ihmistyyppiin tulee, niin luulenpa että se "muodin harjalla keikkuva musiikki", mitä sitten milloinkin sattuu olemaan SE kuumin juttu, niin siihen nämä nuoret urbaanit mainosmarakatit taitanevat suhtautua vähän samaan tapaan kuin johonkin trendikkääseen asusteeseen: tänään kuuminta håttia, mutta huomenna yhtä seksikästä ja luokseenkutsuvaa kuin käytetty tamppooni.

onneksi en kaveeraa moisten limanuljaskoiden kanssa :D
viina. hanuri. ja naiset.
Klezberg
06.11.2008 21:04:16 (muokattu 07.11.2008 08:11:54)

pari metriä leveä lundia,vinyylejäPläräämällälevyt kuuluvat naapuriin astihänVinyyliseiskatuumaisillalundian

Mulle ei vaan mahdu yhtään enempää lundiaa, kaikki seinät täynnä kirjoja.

EDIT: Nauroin oikeasti tuolle jutulle, parodiana. Mutta en oikein ymmärrä sitä täällä yleistä ajattelutapaa että musiikin kuunteluun vakavassa mielessä välttämättä kuuluu kiinnostus levyyn fyysisenä esineenä. Kyllä se musiikki on ihan samaa ilmankin.

Ei sillä ettei sillä levyllä ja oheismateriaalilla olisi arvoa. Itsekin suhtauduin asiaan toisin joskus 30 vuotta sitten. Nyt arvostan sitä fyysistä levyä lähinnä varmuuskopiona ja todisteena siitä että olen musiikista maksanut. EDIT: Ja sillä mukana tulleella vihkolla, silloin kun sellainen on, on oma arvonsa, mutta ei sitä tarvitse joka kerta kun haluaa kuunnella.

Vinyylien ja cd:eiden kanssa käy kaiken aikaa niin, että kun jollekin vieraalle haluaisi jonkun piisin soittaa, ei sitä levyä löydy.

Itse asiassa taidan suhtautua kirjoihini samoin kuin te levyihinne. En luopuisi niistä vaikka ne ovat koko ajan hukassa ja väärässä paikassa eikä niitä pysty kuljettamaan mukana kuin muutaman kerrallaan. Ja vaikkei etsimäni kirja löydykään, löytyy muita mielenkiintoisia ja välillä sellaisia joita en enää muistanutkaan minulla olevan.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
Ziggy Bubba
06.11.2008 21:30:14

Tn mä kotiinkaan osta Anttilan stereopakettia, miksi mun pitäisi rankaista itseäni kuuntelemalla musaa mp3:sina, tietokoneesta, kännykästä tai ylipäätään kuulokkeilla?

Mitäs vikaa kuulokekuuntelussa on? Itellä on tapana laittaa laatuluurit korville kun haluan kunnolla johonkin levyyn syventyä - varsinkin suljetuilla luureilla pääsee jotenkin viihdyttävään "omaan tilaan". Toisille tuo toisaalta voi aiheuttaa ahtaanpaikankammoa :)
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)