Aihe: Creamware ja Cubase
1 2 3
Wilhelmi
04.11.2008 22:03:46
Kysytäänpäs tämmöistä, kun asensin koneeseeni Creamwaren kortin ja ohjelmana on Cubase 4. Creamwaren mukana tulee joitakin VST plugareja mutta millä ne saa Cubasessa toimimaan? Plugarikansiossa ne kyllä näkyisi olevan omassa kansiossaan mutta Cubasen insertteihin niitä ei löydy. Osaisiko joku auttaa?
Hevitys on peffasta
Antti1
04.11.2008 22:11:22
Sun pitää käyttää xtc-moodia, jos haluat toimimaan Cubasessa. Mikset sensijaan kuitenkin käyttäisi vähän digitaalista reitittelyä ja kortin omaa dsp-tehoa?
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
Wilhelmi
04.11.2008 22:27:52
Ahaa se siis pitää kikkailla jostain muualta kuin itse Cubasen insertistäkö vai kuinka se menee? Mistä tämän xtc-moodin saa päälle?
Hevitys on peffasta
Antti1
04.11.2008 22:31:32
Ahaa se siis pitää kikkailla jostain muualta kuin itse Cubasen insertistäkö vai kuinka se menee? Mistä tämän xtc-moodin saa päälle?

No tota... Onko sulla se manuaali? Siellä ne selitetään aika rautalangasta vääntäen, suosittelen lukemaan. Jokatapauksessa: xtc-moodin saat päälle siitä kortin omasta softasta ja sen jälkeen plugarit pitäis toimia Cubasessa.

Mikä kortti sulla muuten on? Ja edelleen, miksi haluat ne välttämättä vääntää sieltä Cubasen insertin kautta?
Wilhelmi
05.11.2008 00:01:31
No tota... Onko sulla se manuaali?

Kortin mukana ei tullut. Pitää varmaan kaivaa CD:ltä

Mikä kortti sulla muuten on? Ja edelleen, miksi haluat ne välttämättä vääntää sieltä Cubasen insertin kautta?

Scope home on kortti. Niin tuota kun olen tottunut raitakohtaisia plugareita käyttämään Cubasen inserteissä. Voisiko niillä muullakin tavoin raitaa sitten somistaa? Aina oppii jotain uutta.
Hevitys on peffasta
Antti1
05.11.2008 19:13:02
Kortin mukana ei tullut. Pitää varmaan kaivaa CD:ltä

Lataa uusimmat ajurit ja softat muuten netistä. Mikäli on vanha versio, niin 4.0 taitaa olla uusin ilmainen päivitys.

Voisiko niillä muullakin tavoin raitaa sitten somistaa? Aina oppii jotain uutta.

Joo onnistuu ja se onkin noiden Creamwaren korttien ns. hienous. Sun täytyy tehdä sinne scope-softaan virtuaalireitityksiä asio-rajapinnalle. Sitten pistät haluamasi kanavat Cubasesta menemään haluttuun asio-ulostuloon, josta signaali jatkaa digitaalisesti edelleen matkaansa kohti vaikkapa virtuaalimikseriä, jonka inserteissä ja sendeissä sulla on ne efektit. Sieltä sit taas palautat käänteisesti signaalin takaisin Cubaseen.

Tosin mä en nyt tarkemmin ajateltuani olekaan ihan täysin varma, etteikö xtc-moodi olis myös käyttänyt scopen omaa prossutehoa. Joku rajoitus siinä kuitenkin jonkin suhteen oli, miksen koskaan omilla korteillani käyttänyt. Kannattaa tosiaan lukea se manuaali, kun mullakin tuli nyt ajatuskatkos.

Ihan mielenkiinnosta: ostitko jäsen ejhfi:ltä sen kortin? Se on sit varmaan mun vanha, mikäli näin pääsi käymään.
Wilhelmi
05.11.2008 19:44:58
Lataa uusimmat ajurit ja softat muuten netistä. Mikäli on vanha versio, niin 4.0 taitaa olla uusin ilmainen päivitys.

Uusimmat pitäisi olla, koska sain paketin valmistajalta vasta viime viikolla. Versio on 4.5.

Sitten pistät haluamasi kanavat Cubasesta menemään haluttuun asio-ulostuloon, josta signaali jatkaa digitaalisesti edelleen matkaansa kohti vaikkapa virtuaalimikseriä, jonka inserteissä ja sendeissä sulla on ne efektit. Sieltä sit taas palautat käänteisesti signaalin takaisin Cubaseen.

Kuulostaa hirmuisen hankalalta. Hieman myös ihmetyttää se, että Creamwaren DSP:tä ei pystyisi ihan vst-plugarina Cubasessa käyttämään, vaikka monet muut DSP-kortit esimerkiksi Universal Audion plugarit+kortti niin toimiikin.

Kannattaa tosiaan lukea se manuaali, kun mullakin tuli nyt ajatuskatkos.

Pitää koittaa selata. Tosiaan ainut toimiva manuska, minkä löysin, on platformin "?"-merkki.

Ihan mielenkiinnosta: ostitko jäsen ejhfi:ltä sen kortin? Se on sit varmaan mun vanha, mikäli näin pääsi käymään.

Ihan uuden kortin ostin suoraan valmistajalta. Pitää varmaan kysellä sieltäkin suunnalta onko kortin tarkoitus edes toimia Cubasessa "perinteiseen tapaan".

Kiva että viitsit vastailla tämmöisiin tyhmiin kysymyksiin :D
Hevitys on peffasta
Wilhelmi
05.11.2008 19:44:59 (muokattu 05.11.2008 19:45:52)
Oho, tuli vahingossa kahteen kertaan sama viesti, joten poistin.
Hevitys on peffasta
Antti1
05.11.2008 19:57:28
Tosiaan ainut toimiva manuska, minkä löysin, on platformin "?"-merkki.

Pitäisi löytyä jostain sellainen pdf-tiedosto. Sen sai ennen ladattua ainakin valmistajan sivuilta.

Ihan uuden kortin ostin suoraan valmistajalta.

Ahaa, okei. Osui ajankohta vaan jotenkin niin sopivasti, kun se oli tossa juuri ilmeisesti kaupan. :)

Ei se reitittely niin hankalaa ole loppupeleissä, kun se täytyy tehdä sen yhden ja ainoan kerran, jonka jälkeen se haluttu "ohjelma" käynnistyy automaattisesti softan mukana. Tietty tarpeet muuttuu jne.
samic
05.11.2008 22:00:53

xtc-mode toimii ku sammutat scope platform softan ja sit käynnistät cubasen...se tunnistaa ne creamwaren plugarit normi vst ja käyttää kortin prossutehoa...
http://www.sn-audio.com
samic
06.11.2008 10:01:05

Käynnistyykö noilla uudemmilla automaattisesti? Vanhoilla softilla piti erikseen pistää ko. tila käyttöön softasta ja sulkea mokoma.

kyl toi aina on noin mulla ainakin toiminu.
http://www.sn-audio.com
Wilhelmi
09.11.2008 19:35:17
xtc-mode toimii ku sammutat scope platform softan ja sit käynnistät cubasen...se tunnistaa ne creamwaren plugarit normi vst ja käyttää kortin prossutehoa...

Näin ei käynyt, vaikka kokeilin. Ei sen paremmin kolmosessa kuin nelosessakaan.

Olen tässä viikonlopun tiimellyksessä yrittänyt syventyä ja jotain oppiakin kortista ja sen verran olenkin oppinut, että sain mikserille asti tulemaan 16 kanavaa valokuitua pitkin AD-muuntimelta. Nyt pitäisi keksiä keino, jolla saisin nuo kanavat kaikki erikseen Cubasessa omille raidoilleen. Jotenkin vain hankalan oloinen tuo Creamvaren logiikka, vaikka tietysti en itsekään mikään neropatti näiden bittien kanssa tahimisessa ole, myönnetään.

Mutta kysynkin nyt joltain enemmään kokemusta omaavalta, millä tavoin saan nuo mikserin kanavat Cubasessa omille raidoilleen? Ainoa mahdollisuus minkä Scopen reitityspaneelista löysin ja missä olisi 16 ulostulokanavaa, on kytkeä ulostuloihin ADATit, mutta silloinhan se kaiketi ohjaa äänen toslinkeihin, eikä suinkaan Cubaseen, eikö vain? Mitähän sieltä reitityspalkin oikeasta reunasta oiken pitäisi olla kytkettynä ja mihin?

Sorry nämä tyhmät kysymykseni.
Hevitys on peffasta, mutta niin olen minäkin.
Antti1
09.11.2008 22:11:08
Nyt pitäisi keksiä keino, jolla saisin nuo kanavat kaikki erikseen Cubasessa omille raidoilleen.

Se, mitä mä tykkään käyttää, on jako jo heti muuntimen jälkeen. Luot sinne ADAT-tulot muuntimeltasi, josta ketjutat signaalin siihen mikseriin ja mikseristä haluamastasi outputista suoraan kuuntelulaitteistoon. Sen lisäksi sä pistät siitä ADAT-tulosta luomaasi ASIO-rajapintaan mölyn kohti Cubasea. Teet siihen vaan haluamasi määrän kanavia, joka onnistuu muistaakseni tuplaklikkaamalla sitä pömpylää.

Ilona ja etuna tuossa on se, että narulle tulee puhdas signaali ja kuunteluun voi laittaa sitten efektejä äänitysvaihetta varten. Tietty voihan äänen kierrättää sen mikserin kauttakin ja pistää direct outeista pihalle, mutta silloin täytyy efektointi hoitaa vähän eri tavalla.

Jotenkin vain hankalan oloinen tuo Creamvaren logiikka

Creamwaren logiikka on aivan 100% samanlainen, kuin miten tuo tapahtuisi analogilaitteitakin kytkiessä. Eli tässä tapauksessa taitaa hankaluus johtua vain käyttäjästä, tai oivalluksen puutteesta. :)

Pistäs ihan kokonaisuudessaan kaikki asiat, joita sä haluat saada toimimaan. Mietitään sulle ne reititykset kimpassa, niin ehkä lähtee softa aukeamaan.
PIM
10.11.2008 10:48:35 (muokattu 10.11.2008 10:49:37)
Ihan ekaks pitäis selvittää, että onko aikomus käyttää niitä Creamwaren fyysisiä inputeja ja outputeja johonkin. Jos on niin XTC-moden saat unohtaa saman tien. Toinen asia mikä vaikuttaa on se, että tuossa 3 dsp prossun kortissa ei riitä poveria kovinkaan monen efektin pyörittämiseen joten on aika turhaa kuvitella, että niitä riittäisi kaikille raidoille.

Onko Cubasessa mahdollista reitittää ulkopuolinen efekti osaksi raidan efektiketjua kuten Reaperissa käyttäen ReaInsertiä? Eli pystyykö tekeen niin, että jos määrittelee creamwareen vaikka nyt 16 asio-inputia ja outputia niin kahta ensimmäistä pitkin Cubasen main mixin saa ulos creamwaren lähdöistä ja lopuista asio-input&output pareista voi määritellä ulkoisia (Cubasen näkövinkkelistä) efektiluuppeja joihin creamwaren puolella voi lisätä halutut efektit ja cubasen puolella liittää ko. luupin osaksi Cubasen reititystä. Tolla tavalla Reaperissa saa käytettyä creamwaren efektejä aivan samalla tavalla kuin jos ne olisi tavallisia VST efektejä mutta silti pystyy käyttämään myös creamwaren liitäntöjä normaalisti.
Tule mukaan rokkikollektiiviin Tampereella. Treenit pari kertaa viikossa, osallistu silloin kun aikatauluusi sopii. Hakusessa erityisesti laulaja, kosketinsoittaja, basistimulti-instrumentalisti.
Antti1
10.11.2008 13:20:55
Niin ja sen lisäksi yks pointti vielä lisää: kannattanee ehkäpä määritellä vähintään pari erillistä ohjelmaa siihen Scopeen. Ihan syystä, että miksausvaiheessa ei tarvii samoja ominaisuuksia, kuin äänittäessä ja päinvastoin. Saa hyötykäytettyä paremmin sitä pienehköä 3:n dsp:n tehoa.
Wilhelmi
10.11.2008 20:39:11
Pistäs ihan kokonaisuudessaan kaikki asiat, joita sä haluat saada toimimaan. Mietitään sulle ne reititykset kimpassa, niin ehkä lähtee softa aukeamaan.

No niin. Pähkäilin taas pari tuntia ongelmieni parissa ja yritän nyt selkeästi kuvailla mitä olen kokeillut ja mikä mättää.

Muuntimelta tulee toslinkia pitkin signaali Luna ADAT A Source & B Sourcea myöden mikserille ihan jees ja musa kuuluu monitorikaiuttimista. Oikealla puolella reititysmodulissa on ymmärtääkseni punaisella merkatut outputit D1, D2, D3 jne D16 asti, jotka vastaavat vasemman puolen vihreitä inputeja.

Nyt haluaisin näistä ohjata kanavakohtaisen signaalin Cubaseen siten, että saisin jokaisen kanavan omalle raidalleen. Output-puolella vaihtoehtoina on ADAT A & B sekä Z-link A & B, joista voi valita useamman kuin kaksi kanavaa eli juuri ne 16 ulostuloa jotka sisäänkin tulee. Näitä en kuitenkaan onnistu ohjaamaan Cubaseen siten, että siellä olisi millään raidoilla mitään elämää. Samalla myös monitorointi, jonka olen ottanut Lunan Audio Outista eli kortin stereopugista, menee mykäksi. Cubasen Device settingissä ASIO DirectX Full Dublex Driver antaisi ainoina vaihtoehtoina valita CreamWare Play/Rec vaihtoehdot 1 ja 2. ASIO Scope vaihtoehto ei sitäkään. Muita korttia koskevia asetuksia en ole onnistunut löytämään. Hassua sikäli, että muistelisin ainakin Sonarin ohjelmassa olevan joka raidalla oma sisääntuloasetuksensa, mutta Cubasesta en sellaista löydä.

Analogiaikana nämä hommat oli jotenkin paljon helpompia tehdä.
Antti1
10.11.2008 20:42:51
Niinkuin nyt jo miljoonatta kertaa sanon, niin luo sieltä Scopen softasta ASIO LÄHDÖT. Kuustoista kanavaa sellaisia. Ohjaat siihen melun muuntimilta. Sit sulla näkyy 8 uutta stereotuloa Cubasessa, pistät ne haluamilles kanaville inputeiksi jne.
hape
10.11.2008 20:44:56

Nyt haluaisin näistä ohjata kanavakohtaisen signaalin Cubaseen siten, että saisin jokaisen kanavan omalle raidalleen.

Mä en noista Kermavermeistä tiedä, mutta ihan varmistuksena vaan, että olethan luonut Cubasessa VST Connectionsissa kyseiset input busit? Sinne kun ei automaattisesesti taida tulla ku kaks inputtia, loput pitää lisätä itse.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
Wilhelmi
10.11.2008 21:36:31
Niinkuin nyt jo miljoonatta kertaa sanon, niin luo sieltä Scopen softasta ASIO LÄHDÖT

Kuva kertoo monta kertaa enemmän kuin huono kuvaus. Eli tässä pari selvennystä ennen kuin keneltäkään palaa käämi :)

Tällä asetuksella sain mikserille tulemaan äänen ihan ok
http://byfiles.storage.live.com/y1p … giFXd7jk9fHdoN-ZYhgBeMcYoQ1lsxwVD63

Tätä kokeilin, mutta lopputulos ei ollut toivotunlainen
http://byfiles.storage.live.com/y1p … c82L6qQYaZjMBIeO2fdXggLsmTAY3_r6Ada

Tutkailen nyt lisää millä tavalla pystyisin luomaan ne 8+8 ASIO lähtöä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)