Aihe: Kysymyksiä
1 2
solesurvivor
12.08.2008 15:55:44
Tuohon vibratoon antoi lauluopettajani joskus ohjeen: treenata jollakin äänteellä (esim. vaikka sitten ee) jostain helposta sävelkorkeudesta äännettä ja siitä esim. puoli sävelaskelta alemmas rytmisesti (ee-ee) esim. metronomin tahtiin pikkuhiljaa vauhtia kiihdyttäen. Vaikea tätä näin kirjoittaen selvittää, mutta kyseessä kurkunpään treenausta. Itse kyllä koin homman vaikeaksi, kuten muutenkin kaikki kurkunpään treenit ja syykin sitten selvisi voice massagessa: kireä, jäykkä kurkunpää, joka on sittemmin hieronnalla ja rentoutus treeneillä mennyt parempaan suuntaan,mutta kyllä sen kanssa saa olla tarkkana.

Eli kyllä kunnon vibraan tarvitsee koko kropan olla rentona ja mukana:) Itsellä lähinnä onegelmana saada vibra jatkumaan tarpeeksi pitkään ja sehän selittyy juuri sillä, että alkaa kurkunpään alueen lihakset (ja miksei palleakin) kiristymään.
"If you shake my hand, better count your fingers.."
Apricot
12.08.2008 16:10:05
Onko pääkopan tarkoitus resonoida lähes koko laulun ajan, vai ainoastaan venytettävissä, avoimissa äänissä?

Tarkoitatko siis kestoltaan pitkien äänteiden eroa lyhyisiin tai rytmisesti tiheisiin fraaseihin (vrt. laulelma / r&b)? Minusta kuulostaisi aika loogiselta, että ainakin pyrkisi siihen että resonanssi pysyisi jatkuvasti sävelkorkeuden ja halutun sointivärin kannalta optimaalisessa kohdassa, riippumatta sävelen kestosta.
18is9
05.11.2008 20:54:16

Mun "laulu" tyyli on aika Hard Core huutoo (Jamey Jasta - Hatebreed). Aina ku mä jonki aikaa kämpällä "laulan", mua rupee pyörryttää/huimaamaan. Onko ainut syy hapen puute? Ja onko sillä mitään terveydellisiä haittavaikutuksia?

Huimaaminen johtuu todennäköisesti liiasta hapen saannista eikä sen puutteesta. Jotta saat huudettua on keuhkoissa oltava kovasti ilmaa ja siitä syystä happea on koko ajan tulossa vereen enemmän kuin normaalisti vaikka et silleen urheile samalla eli kuluta sitä. Ei ole vaarallista ja poistuu ajan myötä itsestään kun siihen tottuu. Monet puhallinsoittoa aloittelevat valittavat samaa ja minulle tuo on tuttua huilunsoiton ajoilta.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
hannakatriina
06.11.2008 00:19:09

Mun "laulu" tyyli on aika Hard Core huutoo (Jamey Jasta - Hatebreed). Aina ku mä jonki aikaa kämpällä "laulan", mua rupee pyörryttää/huimaamaan. Onko ainut syy hapen puute? Ja onko sillä mitään terveydellisiä haittavaikutuksia?

Itellä on tuota huippausta ilmaantunut lähinnä silloin kun laulaa ihan mielettömän pitkää ääntä kovasti ja korkeelta, eli omassa tapauksessani kai jonkinlainen hapen puute kyseessä. Kyllä se ohi menee, vaikka tilapäisesti voi vähän maailma heilua. Joskus jos huutaa myös liian kovalla paineella, alkaa jyskyttää päässä ja saattaa pyörryttää. Mahdollista on myös se, että jännittää huutaessaan liikaa niskan, hartioiden ja kaulan lihaksia ja saa huippauksen aikaan sillä. Jos on lihakset kireellä, niin veri ei kierrä ja sitä rataa... Joskus kun itelläni on hartiat oikein pahasti jumissa, saattaa pyörryttää ilman että laulaakaan, huutamisesta puhumattakaan. Kannattaa siis tsekata hengitystekniikan ja tuen käytön (=ilman paineen ja määrän säätelyn) lisäksi onko yläkroppa laulaessa/huutaessa niin rentona kuin se voisi olla.
dfk
06.11.2008 15:01:03 (muokattu 06.11.2008 15:53:50)
jeps
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)