Aihe: Soundipolitiikkaa!
1 2 3 4
Jamppa2
05.11.2008 11:00:20
Mitä mieltä ootte tästä nykytrendistä, että kitarat louhii armottoman paksulla soundilla siellä E-kielellä ja basistin pitää vääntää se ohut kihinä sinne ylämidlelle että jotain kuuluis. Eikö tää oo menny vähän nurinkurin?
Jotain pientä.
mr.bungle
05.11.2008 11:20:04

Mitä mieltä ootte tästä nykytrendistä, että kitarat louhii armottoman paksulla soundilla siellä E-kielellä ja basistin pitää vääntää se ohut kihinä sinne ylämidlelle että jotain kuuluis. Eikö tää oo menny vähän nurinkurin?

En mä oo havainnut tällaista trendiä. Esimerkkejä?
bassolla hanuriin
molder
05.11.2008 11:23:14
Eiköhän se E-kieli ole nykytrendien mukaisesti pistetty sitten vielä D-vireeseen? Tai C..tai A!
Noille taajuuksille kun mennään niin eihän sinne paljoa bassolle tilaa jää välttämäti, ainakaan raskaammassa musassa.
Toisaalta nykyään on kaijuttimet ja subbarit semmosia, että sieltä kuuluu bassot hyvin. H-vireet ja muut. Toistaalta taas mp3-formaatti taas leikkoo näitä bottne-sävyjä. Minä oon basistina sitä mieltä, että nyky-rock-musassa voi aina kitarasta leikkoo vähän sitä bassotaajuutta ja ujuttaa sitä beisiä-sinne sen sijaan enemmän. Äänityksestä ja soittajista taas kanssa vähän kiinni. Kun kuuntelee jotain Rage Againstia tai Audioslavea..niin kyllähän se basso on muutakin kuin ylämiddle nakutusta :) Kahdella kitaralla menevillä rock-bändeillä vähän hankalempi ehkä.
Mielipide asia, kuten aikasemmin jo sanottu ;-)

"The SOUND of VOLUME"
kallefuture
05.11.2008 11:24:32

Nykytuotanto jalähes kaikki bändit. Alivireet ei toimi! Paitsi Eb:tä ei paljo käytetä. Se olis hyvä. Marco kyl erottuu ja joku toinen.
Kalle
Jamppa2
05.11.2008 11:42:17 (muokattu 05.11.2008 11:43:10)
Eiköhän se E-kieli ole nykytrendien mukaisesti pistetty sitten vielä D-vireeseen? Tai C..tai A!
Noille taajuuksille kun mennään niin eihän sinne paljoa bassolle tilaa jää välttämäti, ainakaan raskaammassa musassa.
Toisaalta nykyään on kaijuttimet ja subbarit semmosia, että sieltä kuuluu bassot hyvin. H-vireet ja muut. Toistaalta taas mp3-formaatti taas leikkoo näitä bottne-sävyjä. Minä oon basistina sitä mieltä, että nyky-rock-musassa voi aina kitarasta leikkoo vähän sitä bassotaajuutta ja ujuttaa sitä beisiä-sinne sen sijaan enemmän. Äänityksestä ja soittajista taas kanssa vähän kiinni. Kun kuuntelee jotain Rage Againstia tai Audioslavea..niin kyllähän se basso on muutakin kuin ylämiddle nakutusta :) Kahdella kitaralla menevillä rock-bändeillä vähän hankalempi ehkä.
Mielipide asia, kuten aikasemmin jo sanottu ;-)

Eihän Tomppa oo edes pahimmasta päästä. Sillä on vielä ihan selkeitä kitarasoundeja vaikka meneekin välillä aika alataajuuksille. Mutta näitä "mössö"soundeja sitten kyllä riittä monillakin. Sitä täs vaan ajattekin, että tykkääkö porukka oikeasti tästä meiningistä, että kitara valtaa kokotaajuuden ja kaikki muu ängetään sinne keskitaajuuksille.

Edit.
Jotain pientä.
Tana
05.11.2008 11:59:32

En mä oo havainnut tällaista trendiä. Esimerkkejä?

Peräänkuulutan samaa! Nykymetallistithan hinkuu juurikin murisevaa ja "in your face" - tyylistä keskialuetta kitaraan. Kyllä bassolle on mielestäni alapäätä raskaammassakin musiikissa, ainakin levytettäessä. Livenä voi sitten karata kitaroiden botne hieman lapasesta.

Toki sitten mielipide muuttuu, jos joku linkittää aloittajan kuvaaman esimerkin basso-kitara-suhteesta.
absqua
05.11.2008 12:08:59
On tässä aiheessa minusta sikäli ihan perääkin että metallipuolella basso tuppaa usein olemaan etäistä muminaa jossain vähän kitaroiden alapuolella + sitten se pieni middlekalkatus siihen päälle, joka on se elementti josta ylipäänsä havaitsee basson olemassaolon. Basso itsenäisenä kuulokuvassa erottuvana soittimena on tuossa tyylissä sikäli paradoksi, että sitä ei ole. Basso on kitaroiden tuplaajan roolissa. Toisaalta tuohan on tyylikysymys - kun tavoitellaan mahdollisimman massiivista kitaravallia ja tuhdisti potkivaa riffittelyä, niin ei siinä muu auta.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
molder
05.11.2008 12:39:32
Tarkoitinkin juuri, että esim. Tom Morellolla ja Rage Againstilla ja Audioslavella BASSO KUULUU ja HYVIN. Hyvä asia siis. Eli se ei ole pelkkää ylämiddleä. Siinä on kaikki balanssissa. En silti tarkoita, että pitäisi nyt kaikkien siitä ottaa mallia :) Eipä uudella Metallicallakaan hirveästi pääse Trujillon työskentely oikeuksiin. Kyllähän se siellä on, mutta noh...Mielipide asia.

Eihän Tomppa oo edes pahimmasta päästä. Sillä on vielä ihan selkeitä kitarasoundeja vaikka meneekin välillä aika alataajuuksille. Mutta näitä "mössö"soundeja sitten kyllä riittä monillakin. Sitä täs vaan ajattekin, että tykkääkö porukka oikeasti tästä meiningistä, että kitara valtaa kokotaajuuden ja kaikki muu ängetään sinne keskitaajuuksille.

Edit.
"The SOUND of VOLUME"
molder
05.11.2008 12:44:23 (muokattu 05.11.2008 12:44:44)
Juuri näinhän se on. Sitä juminaa siellä jossain alle 100hz. Eipä sitä oikein saa erottumaan kun skitat vedetään koko kaistalle alapäätä myöden. Sitten vähän piikkiä middleen, että vähän iskut kuuluis. Vaikea laji se basson-erottelu. Basistina diggaan kyllä levyistä missä beisi todella erottuu JA JYTKII:)

On tässä aiheessa minusta sikäli ihan perääkin että metallipuolella basso tuppaa usein olemaan etäistä muminaa jossain vähän kitaroiden alapuolella + sitten se pieni middlekalkatus siihen päälle, joka on se elementti josta ylipäänsä havaitsee basson olemassaolon. Basso itsenäisenä kuulokuvassa erottuvana soittimena on tuossa tyylissä sikäli paradoksi, että sitä ei ole. Basso on kitaroiden tuplaajan roolissa. Toisaalta tuohan on tyylikysymys - kun tavoitellaan mahdollisimman massiivista kitaravallia ja tuhdisti potkivaa riffittelyä, niin ei siinä muu auta.
"The SOUND of VOLUME"
Dropped C
05.11.2008 13:07:35 (muokattu 05.11.2008 13:11:23)
Joo, ei pasuuna oikein kuulu itelläkään reeniksellä, melkein enemmän tuntuu. Juurikin sitä kalkatusta lukuunottamatta. Tosin itsekkin olen mieltynyt näihin alempiin vireisiin ja kaappikin on tällä hetkellä 1x18"...

Jos taas laittaisi vielä kovemmalle, niin alakerrassa syntyisi taajuksiista jo hirmuinen taistelu ja resonointi, että alapäästä tulisi jo todella tukkoinen. Basso on jo kovalla, että on ees joku tsänssi kuulla mitä soittaa, arvailusoitosta kun syntyy helposti virheitä.

Mutta näillä mennään kun kitaristi-osasto juurikin pitää tälläisestä bassoresonoivasta kitarasoundista ja itse en oikein ole piisintekijä, eli ei oikein ole sanomista soundipolitiikkaan.
tauranen
05.11.2008 13:10:19
Mä taas tykkäisin sellaisesta, että tajuttais sen kokonaissoundin päälle, eikä vedettäisi sitä koko taajuutta aivan tuupalle niinku on tapana. Mutta joo...

Oma mielipide on, että 95% nykybändien levytuotoksista soundaa paskalle. Ei paljon hengitä eikä erotu, kun on kaikki tungettu täyteen. Ylikompressoitua potaskaa.
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
absqua
05.11.2008 13:11:57
Oma mielipide on, että 95% nykybändien levytuotoksista soundaa paskalle. Ei paljon hengitä eikä erotu, kun on kaikki tungettu täyteen. Ylikompressoitua potaskaa.

En nyt ihan noin kovaa prosenttia itse laittaisi, mutta periaatteesta olen samaa mieltä. Mopo on karannut käsistä kokonaan, kun äänitteet yritetään lähinnä saada soimaan mahd. kovaa.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
tauranen
05.11.2008 13:14:15
En nyt ihan noin kovaa prosenttia itse laittaisi, mutta periaatteesta olen samaa mieltä. Mopo on karannut käsistä kokonaan, kun äänitteet yritetään lähinnä saada soimaan mahd. kovaa.

No täytyy vähän liioitella että saa asiansa sanottua. Jotenkin vaan tämä nykyinen soundi ja sointi politiikka ei miellytä sitten yhtään.
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
Johannes_t
05.11.2008 13:18:21

Sovitushommia, sano bändin jätkät kun biisiä mietti. Meillä on tossa yhdessä poppoossa droppi C# eikä ongelmia. Tahtoo sanoa, ettei kaikkien kannata louhia just niin matalalta kuin mahdollista.

Järkihän sen jo sanoo, että jos bändissä on basisti, kitaralla ei tarvitse alakertaa hirveästi tuupata.
molder
05.11.2008 13:19:37
"Volume-War" on menossa juu :-) Mikäs siinä jos on hyvin kompurointi tehty ja riippuu tietysti paljon musiikista. Mutta paljon kuralle ja tukkoon kompurointia nykyään. "Normaali" radion average kuuntelijalle se vaan...se vaan tulee LUJEMPAA. Kyllä jotain Drop-C virettäkin on aika vaikea saada kuulumaan matkaradiosta tai jos ei edes ole jotain mega-subbasta ;)

"The SOUND of VOLUME"
Jamppa2
05.11.2008 13:21:56
Sovitushommia, sano bändin jätkät kun biisiä mietti. Meillä on tossa yhdessä poppoossa droppi C# eikä ongelmia. Tahtoo sanoa, ettei kaikkien kannata louhia just niin matalalta kuin mahdollista.

Järkihän sen jo sanoo, että jos bändissä on basisti, kitaralla ei tarvitse alakertaa hirveästi tuupata.

Näinhän se niinku pitäis olla, mutta miksi niin monilla keikoilla ja äänitteillä kitaraoissa on enemmän bassoa ku siinä bassos. Mie en ymmärrä.
Jotain pientä.
Visakoivu
05.11.2008 13:32:59

Se on vaan kun ei aina kitaristeilla tunnu sitä järkeä olevan. Samoin kiipparisteilla välillä unohtuu pysyä siellä omilla taajuuksilla.
Mistä minä tiedän kuka tässä nyt on sitten oikeassa.
Cornflake
05.11.2008 13:39:49
Tehdään lakko perkele. Jokainen ruuvaa kunnon surumielien naaman EQ:sta kehiin seuraavaksi vuodeksi ja katotaan miten käy:-)
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Johannes_t
05.11.2008 13:41:53

Se on vaan kun ei aina kitaristeilla tunnu sitä järkeä olevan. Samoin kiipparisteilla välillä unohtuu pysyä siellä omilla taajuuksilla.

Tämä on kyllä valitettavan totta. Toisaalta kyllä me basistitkin välillä huidellaan niillä tonteilla minne ei välttämättä ole mitään asiaa.

Onneksi tässäkin kohtaa Darwinin pähkäilyt käyvät toteen:

vuosien varrella porukkaa oppii tavoille tai jäävät soittohommista rannalle. En minä ainakaan ENÄÄ suostuisi soittamaan kenenkään kanssa, jolla ei peruskuviot ole selvillä, en myöskään ENÄÄ uita niitä superhienojakyllätytötkeikallaihaileejamuutbasistitkadehtii fillejä ihan joka väliin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)