Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarakamojen osto ja oman täydellisen soundin etsiminen.
1 2 3 4
hevikukko
04.11.2008 19:06:02 (muokattu 04.11.2008 20:58:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin kirjoittaa pienen eepoksen.
 
Jokaisellahan on omana haaveenaan, saada oman Idolinsa signature ääni omasta styrkkarista ulos.
Tämä on pitkä prosessi, tai hyvin hyvin lyhyt jos on rahaa mitä sijoittaa tai taitoja muokata muilla laitteilla sellainen, kuitenkin vaatii tiettyjä korvakuulollisia lahjoja apinoida mutta asiaan..
 
Löysin itse oman halutun soundini hyvällä asiaan kuuluvalla kitaralla ja aikaa kuluttumalla säätäen. Rahaa paloi tarpeeksi.
Itse halusin saada mahdollisimman identtisen tai lähellä olevan Dream Theater JP soundin..
 
Nyt on Mesa soundit ja efekti räkki laitettuna monimutkaisilla hämmentävillä EQ säädöillä. Niitä muokkaamalla sain niin lähellä olevia Patchejä että itsekin hämmästyin saaden kunnon tinnityksen korvaani.
En voi olla kuin ratkiriemuissani tästä äänen tuottamasta hyvästä fiikiksestä, jota saan soittamalla muutaman soinnun nuilla soundeilla.
 
Onko sinulla soundi tavoite jota yrität kovasti päivästä toiseen saada??..Oletko lähellä maalia??
 
Pakko oli kysyä muilta kitarafriikeiltä nykyistä tilannetta. Laita ihmeessä lyhyt selostus jos onnistuit siinä..ja oliko vaikeaa..?
 
Itselläni kului aikaa pari vuotta tähän. =)
 
Kiinankeisari
04.11.2008 19:21:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

alkuun yritin joo matkia useammankin kitarasankarin saundia alkaen järvisestä ja hendrixistä päätyen SRV-osastolle. laiskuuttani en kuitenkaan osannut soittaa lähellekkään niinkuin kyseiset jampat, joten luovutin. nyt kun on tullut soitettua vähän enemmän niin olen ihan tyytyväinen siihen, ettei tullut lähdettyä tuohon rumbaan: voisi jopa puhua omasta saundista, vaikka paskahan se on vieläkin.
 
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
cruel_destiny
04.11.2008 19:44:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokaisellahan on omana haaveenaan, saada oman Idolinsa signature ääni omasta styrkkarista ulos.
Tämä on pitkä prosessi, tai hyvin hyvin lyhyt jos on rahaa mitä sijoittaa tai taitoja muokata muilla laitteilla sellainen, kuitenkin vaatii tiettyjä korvakuulollisia lahjoja.
Aika voi muuttaa kitarasetin valintaa suuntaan jos toiseen, mikäli kyseinen Idoli vaihtaa kokoajan tyyliään..mutta asiaan..
 
Onko sinulla soundi tavoite jota yrität kovasti päivästä toiseen saada??..Oletko lähellä maalia??

 
Pakko tarttua perinteiseen mnet tyyliin tähän; itsellä ei ole mitään tarvetta pyrkiä idolini signature saundiin. Miksi kenelläkään olisi tarvetta siihen? Miksi soittaa kuvitellen olevansa joku toinen? Missä on taito hakea se oma saundi joka toimii itselle? Toki, jos joku sattuu löytämään tosi hienon, miksei omasta mielestään täydellisen, saundin joka sattuu olemaan idolin saundia vastaava, niin eihän siinä silloin mitään. Mutta sinun tapauksessa täytyy kysyä että oletko edes yrittänyt muuta vai oletko vain hakenut hakemalla petrucci saundia?
 
Jos päävaikuttajiksini voisi sanoa gilmourin, wallin ja henkan niin ehkä eniten on menty gilmourin suuntaan, mutta en kyllä kutsuisi saundiani olevan millään tavalla siihen päin edes kumartava. Delayn käytön osalta ehkä jotain samatyyppisyyttä. Enemmänkin soitannollisesti, mutta saundi on kyllä paljon rosoisempi eikä niinkään siloiteltu. Gilmourinhan saundi on aivan mykistävä, mutta sen takia siihen ei ole varaa koskea.
 
Tai sitten en ole löytänyt tarpeeksi loistava saundista idolia?
 
Ikinä en ole Marshallin comboja testannut, mutta voin sanoa, että niissä on kyllä parhaimmat efektit omiin tarpeisiin surreal
opaa
04.11.2008 19:54:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sinulla soundi tavoite jota yrität kovasti päivästä toiseen saada??
 
Joo, mutta se soundi ei ole kenenkään muun soundi. Ja se hämärä tavoitesoundi kyllä sekin muuttuu pään sisällä hiljalleen.
 
..Oletko lähellä maalia??
 
Never :) Hyvältä soundaa silti.
 
Spandau-
04.11.2008 19:56:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johnny Thunders on ainut "soundi-idoli" mikä mul on ollu. Sit kun pääsin aikalailla siihen haluttuun soundiin, niin huomasin ettei se yhtään sovikkaan mun soittotyyliin.
 
When i die, bury me upside down so the world can kiss my ass
JuSu
04.11.2008 19:58:26 (muokattu 04.11.2008 19:59:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko tarttua perinteiseen mnet tyyliin tähän; itsellä ei ole mitään tarvetta pyrkiä idolini signature saundiin. Miksi kenelläkään olisi tarvetta siihen? Miksi soittaa kuvitellen olevansa joku toinen? Missä on taito hakea se oma saundi joka toimii itselle? Toki, jos joku sattuu löytämään tosi hienon, miksei omasta mielestään täydellisen, saundin joka sattuu olemaan idolin saundia vastaava, niin eihän siinä silloin mitään. Mutta sinun tapauksessa täytyy kysyä että oletko edes yrittänyt muuta vai oletko vain hakenut hakemalla petrucci saundia?
 
Jos päävaikuttajiksini voisi sanoa gilmourin, wallin ja henkan niin ehkä eniten on menty gilmourin suuntaan, mutta en kyllä kutsuisi saundiani olevan millään tavalla siihen päin edes kumartava. Delayn käytön osalta ehkä jotain samatyyppisyyttä. Enemmänkin soitannollisesti, mutta saundi on kyllä paljon rosoisempi eikä niinkään siloiteltu. Gilmourinhan saundi on aivan mykistävä, mutta sen takia siihen ei ole varaa koskea.
 
Tai sitten en ole löytänyt tarpeeksi loistava saundista idolia?

 
Komppaan kyllä cruel_destinya, varauksin...
 
Monestihan se soundin hakeminen toki alkaa, kun yritetään sillä pienellä trankkumarsulla ja metalzounilla kuulostaa Kirk Hamsterilta... Sitten opitaan vähitellen soittamaan, ostetaan parempia vehkeitä, idolit ja mieltymykset muuttuu... Ja hop, eräänä kauniina päivänä on löytynyt oma, hyvä soundi. Noin karkeasti yksinkertaistettuna.
 
Ja sitten sitä viilataan ja viilataan ja viilataan... =)
 
JuSu
 
Mitäs sulle kuuluu?
jumara
04.11.2008 19:59:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko tarttua perinteiseen mnet tyyliin tähän; itsellä ei ole mitään tarvetta pyrkiä idolini signature saundiin. Miksi kenelläkään olisi tarvetta siihen? Miksi soittaa kuvitellen olevansa joku toinen? Missä on taito hakea se oma saundi joka toimii itselle?
 
Tai sitten en ole löytänyt tarpeeksi loistava saundista idolia?

 
Joo, pakko kompata edellistä kirjoittajaa...
 
Ja tällaisena ainakin osittain wanhan koulukunnan miehenä täytyy kyllä epäillä, että mahtaakohan sitä saadakaan toisen soittajan kanssa identtistä soundia? Kyllä ainakin noiden mun all-time-suosikkien (Blackmore, SRV, Kentin Sirviö etc.) soundit lähtee hyvin pitkälti sormista, niin klichéiseltä kun se kuullostaakin.
 
Vähän sama itelläkin, yhtä epätarkalta ja hiekkaiselta se aina kuullostaa, mut se on kato rokkenrollia... ;-)
 
GAS in the bottom, put it any way you want...
Läpistö
04.11.2008 20:00:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen mennyt läpi moisen jonon: Hendrix-Frusciante-SRV-Gilmour...
Ehkä tää nykyinen "oma" soundi on sitten jonkinlainen sekoitus noista :)
M4ss3 m/
04.11.2008 20:00:59 (muokattu 04.11.2008 20:24:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen kaukana idolini soundista, mikä muuten on 90-luvun Megadeth soundi. Yritin Micro Cubella saada edes välttävää Trash-soundia eikä onnistunut alkuunkaan.
 
Toiseksi sitten olen aina yrittänyt saada Slipknot-soundia ja huonolla menestyksellä olen yrittänytkin.
 
Edit: Miksi muuten soitti jotkut levyt Eb vireestä?
 
gorexx
04.11.2008 20:13:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitto lähtee sormista ja joskus homma muutenkin lapasista. :)
 
Kyllähän se on kuitenkin niin, että jos tietyn tyylistä musaa yrittää hinkkailla, niin on mukavampaa treenata, mikäli se soundi nyt on edes sinnepäin.
 
Ja mikäli sitä soundia jaksaa hinkata ja kokeilla erilaisin säädöin, saattaa oppia vaikka ymmätämään mihin mikäkin vaikuttaa ja ottamaan muutenkin hyödyn irti niistä kalliista vermeistä (tai halvoista).
 
Itse kylläkin olen niitä jotka luottaa siihen "omaan soundiin", joka on jotakuinkin se mikä sattuu tulemaan, kun vahvistimen kaikki säädöt on juuri siinä mihin ne on joltakin viimeksi unohtunut. Aina on plussaa jos joskus (harvoin) jaksaa viritellä joitain murikoita siihen piuhojen väliin. Harvoin se soitto siitä kyllä paranee...
 
Eli ymmärrän aloittaja idean ja kovan halun tietynlaiseen soundiin, vaikka itse edustan toista ääripäätä.
 
Roksennus
04.11.2008 20:16:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen kaukana idolini soundista, mikä muuten on 90-luvun Megadeth soundi. Yritin Micro Cubella saada edes välttävää Trash-soundia eikä onnistunut alkuunkaan.
 
Toiseksi sitten oen aina yrittänyt saada Slipknot-soundia ja huonolla menestyksellä olen yrittänytkin.

 
No luulis kyllä MicroCubesta lähtevän noi soundit!
 
"Time's never wasted when you're wasted all the time!"
McNulty
04.11.2008 20:18:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie taas huomasin että pedalboard kasvoi liian suureksi. Oikeastaan olen kokoajan tullut minimalistisempaan suuntaan, vaikka nykyisessäkin on aika paljon tavaraa. Räkistä -> Boss GT-8 -> pedalboard sinkkulaatikoilla -> vielä simppelimpi pedalboard. Eli kamat menee vaihtoon (taas) mutta hyvällä asialla tässä ollaan. Ehkä kohta huomaan että pelkkä wah tai delay on riittävä. Ja sen jälkeen huomaan että pelkkä piuha kitarasta styrkkariin on riittävä. Sellaista se miun täydellisen soundin etsiminen onpi.
 
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
Räbbänä
04.11.2008 20:25:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitkään tullut soitettua hieman löysemmällä mesamaisella saundilla, pienehköllä särömäärällä (hevimuthulsaundissa siis). Bassoa tullut korostettua aika lailla middlen ohessa ja trebleä taas pakitettu.
 
Hyviä saundeja kyllä löytyy monilta kitaristeilta ja bändeiltä. On hyvin vaikea yrittää mitään pääidolia määritellä. Melkolailla kausiluonteista, joskus tekee mieli yrittää jäljitellä hiukan Petruccia ja välillä taas jotain Kaorua tai Åkerfeldtiä.
 
M.A.C.H.O. #31 Oodi huomiselle: "Päässä kovasti jyskyttää, onko se krapula ensinnäkään/ Pääni pönttöön upotan, oloani vähä huojennan/ Eilen taisi mennä liikaa, pirtua ja jaloviinaa"
hevikukko
04.11.2008 20:28:19 (muokattu 04.11.2008 20:38:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta sinun tapauksessa täytyy kysyä että oletko edes yrittänyt muuta vai oletko vain hakenut hakemalla petrucci saundia?
 
Olen hakenut samanlaista soundiä kyllä, mutta riittää ku omaan korvaan tuntuun vihdoinkin sopivalta.
En halua olla kuten Idolini vaan haluan kuulostaa lähes yhtä hyvältä ja saada siihen omaan soittamiseen siten potkua joka motivoi. Sormistahan se lähtee.
Kyllä hyvä soundi motivoi.
Oli vaikea aihe aloittaa järkevästi, jotta itse kysymys soundin etsimisestä ei lähde harhailemaan.... :)
 
hevikukko
04.11.2008 20:31:35 (muokattu 04.11.2008 20:34:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metallica ja Megadeth myös perus heavy soundeina on aina kiehtonut.
 
jussimus
04.11.2008 20:50:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei oo koskaan ollut yhtä tiettyä soundi-ihannetta, koska tykkään monista soundeista. Mulla on kuitenkin tarkat visiot siitä, mitkä ovat hyviä ja sopivia soundeja omaan käyttööni, ja niiden perässä tässä ollaankin juostu jo pitkään. Koska tykkään soitella ja fiilistellä tilanteesta riippuen hyvinkin erilaisilla soundeilla, ei mulle ole koskaan voinut muodostua sitä "omaa soundia". Oletan että "omalla soundilla" nyt tässä yhteydessä painotetaan kamoista saatavaa soundia, eikä niinkään omaa soittotyyliä, joka toki myös vaikuttaa soundiin.
 
M4ss3 m/
04.11.2008 21:02:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No onhan se hyvä aina valita tilanteeseen sopiva soundi kun itsellä ei ole edes mistä valita:(
 
Punisher
04.11.2008 21:26:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melko surkeilla soundeilla tässä on vuosikausia koetettu opetella soittamaan. Niitä soundeja on niin monia jotka miellyttävät (muiden soittajien referoimina) ja lopputulos omissa ruuvailusessioissani on usein hirvittävän kuuloista sekametelisoppaa, jossa on aineksia vähän joka suunnalta. Hakusassa on nyt sellainen perussoundi, joka värittyy helposti tarvittaessa - eli komppisäröt, leadsoundi ja kliinit suurin piirtein "samasta puusta veistettynä". Fokusoitunut yleissointi on se, mitä haen. Säröistä kaipaan paksuutta, tiukkuutta sekä lievää likaisuutta. Puhdas kanava voisi olla hivenen säröytyvä, mutta mielellään kirkas kuin tunkkainen. Tähän vaivaan ei auta muu kuin unohtaa digitaaliperkeleet ja painua putkivahvistinkauppaan ja aloitan soundin etsimisen sieltä. Niitä klippejä en kuuntele enää yhtään, kun kaikki kuulostaa hyviltä.
 
Abysmalia - täyspitkä "Portals to Psychotic Inertia" saatavilla The Groundista hintaan 8e!
Terry Pantheras
04.11.2008 21:33:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä voisin melkeinpä sanoa, että mun osalta case closed: ostin Soldanon Hot Rod 50:n. Kaiken näköistä myllyä ja mulinexia on tullut vuosien varrella pyöriteltyä, eikä mikään ole tuntunut ja saundannut vastaavalta varsinkin bändin kanssa. Aivan käsittämättömän mahtava laite. Ei mulla muuta, en osaa edes hehkuttaa miten hyvä se on. :D
 
FensonGibder
04.11.2008 21:35:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gilmourinhan saundi on aivan mykistävä, mutta sen takia siihen ei ole varaa koskea.
 
Helppo nakki. GT-8 patch 19...
 
takkijadörri?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «