Aihe: sonor force 2000. kusetus?
1
tumahus
04.11.2008 14:14:36
Hei kaikki

Olen tässä monen vuoden ajan jo miettinyt, että kusetettiinko minua ja pahasti silloin, kun ostin Sonor Force 2000 rumpusettini? Ostin kyseisen rumpusetin vuonna 2000 eräästä Vaasan musiikkiliikkeestä. Olin silloin 12 vuotias ja silloin ei vielä hirveästi ollut kokemusta näistä rumputarvikkeista.

Rumpujen osto tapahtui tutun tuttuni kautta, joka omistaa tämän kyseisen Vaasan musiikkiliikkeen. Silloin piti saada hyvä rumpusetti testaukseen niin mulle tuotiin eteen se force 2000 ja sanottiin, että siinä on 25 000 markan rummut, mutta nyt saatte erikoishintaan 10 000 markkaa, koska setti oli "näytesetti". Kokeilin settiä ja se miellytti minua. Siinä oli sitten valmis paketti, niin päätettii isäni kanssa rummut ostaa. 10 000 markalla saimme rummut joka oli kuulemma "uskomaton tarjous" myyjän mielestä. Siinä menikin sitten isälläni oma aikansa maksaa tämä kyseinen summa monen monella osamaksulla, sillä onhan tuo iso tukku rahaa.

Setti on minulla edelleen ja hyvin pelittää, ei siinä. Ikää on tullut enemmän ja sitä kautta sitten rumputavarakin on tullut enemmän tutuksi. On tullut selailtua ja etittyä tietoa kyseisestä setistä ja olen huomannut, että hinnat eivät ole kyllä olleet yhtään samaa luokkaa, kuin se millä itse settini ostin. Toriltakin olen bongannut pari kyseistä settiä ja sitä myydään 500-700€ hinnalla. On siis käsittämätöntä miten setilläni oli niin hirvittävä hinta.

Kaupanteossa kyseiseen settiin kuului Sonor Force 2002 (vuodelta 1992) bassorumpu ja tomit (12", 13" ja 16"). Virvelinä toimi Sonor Phonic D516 14"x6" (vuodelta 1987). Basix merkkiset symbaalitelineet (haikka, puomiständi, suoraständi). Sekä Zildjian ZBT peltisetti (haikka, crash, ride).

Nyt tarvitsisin mielipiteitä, kusetettiinko minua täysin kauppoja tehdessä? Voiko tämä edellämainittu setti olla 25 000 markan tai edes 10 000 markan arvoinen vuonna 2001? Vai onko kaupoissa tullut jotain vintagehintaa? Vai maksaako Sonorin alusta asti saksassa tehdyt rummut enemmän?

Olisin kiitollinen jos joku pystyisi minua auttamaan pohdinnoissa :)

tässä vielä rummuista tietoa jos haluaa jotai tarkistaa:
http://www.sonormuseum.com/1990/force2000/force2000.html
http://www.sonormuseum.com/1987/phonic/phonic.html
http://www.thomann.de/fi/zildjian_zbt_standard_beckenset.htm
Bacchus
04.11.2008 14:29:21 (muokattu 04.11.2008 14:31:04)
Kaupanteossa kyseiseen settiin kuului Sonor Force 2002 (vuodelta 1992) bassorumpu ja tomit (12", 13" ja 16"). Virvelinä toimi Sonor Phonic D516 14"x6" (vuodelta 1987). Basix merkkiset symbaalitelineet (haikka, puomiständi, suoraständi). Sekä Zildjian ZBT peltisetti (haikka, crash, ride).

Tarkoitat varmaankin, että setti on Sonor Force 2000, koska Force 2002- sarjaa ei ole olemassakaan.

Tässä suuntaa antavat arviot settipakettisi arvolle:

- Force 2000-setti = 400 €
- Phonic-virveli = 250 €
- ZBT-symbaalisatsi = 80 €
- Basix-telineet = n. 20 € per teline

Virveli on kattauksesi ehdottomasti arvokkain ja arvostetuin yksittäinen osa, sekä totta kai laadukkain. Phonic-sarjan virvelit ovat edelleen haluttua tavaraa. Valitettavasti Force 2000 ei ole kovinkaan arvostettu saati laadukas sarja. ZBT:n pellit ovat Zildjianin halpissarjaa, ja Basixin telineet joulutinaa.

Voiko tämä edellämainittu setti olla 25 000 markan tai edes 10 000 markan arvoinen vuonna 2001?

Valitettavasti täytyy sanoa, että ei ikimaailmassa 25 000 markan arvoinen, eikä myöskään 10 000 mk:n
I consider myself a road man for the lords of karma - Hunter
tumahus
04.11.2008 14:35:34
Joo, Force 2000 sarjaa tarkotin. Menee vaa näitte numeroitte kans sekasi :D

Mut omasta mielestäni hyvä setti tuo on ollut.

Mut joo, törkeää touhua kyllä tämmönen. Se vielä, että kaverini hyvä tuttu tekee tällästä. Naurettavaa paskaa kyl.

Lisää mielipiteitä saa laittaa.
Bacchus
04.11.2008 14:40:29 (muokattu 04.11.2008 14:40:59)
Mut omasta mielestäni hyvä setti tuo on ollut.

Ihan päteviä pannuja ne on, siitä ei kannata murehtia.

Mut joo, törkeää touhua kyllä tämmönen. Se vielä, että kaverini hyvä tuttu tekee tällästä. Naurettavaa paskaa kyl.

Lisää mielipiteitä saa laittaa.

Korjataan vielä sen verran, että ovh. on voinut koko kattaukselle hyvinkin olla 10 000 mk. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se olisi tämän summan arvoinen. Suomessa on 2000-luvulla tulleet hinnat kovaa alas kiihtyneen EU:n sisäisen kaupan takia, esim. Thomann on painanut hintoja alas.

Vuoden 2001 hintatasolla settisi arvo on voinut siis olla kauppasumman verran. Tämä johtuu osaltaan Suomen silloisesta korkeasta hintatasosta soittimien osalta, toisin sanoen, hinnoissa oli todella paljon ilmaa.
Tindrum
04.11.2008 14:41:50 (muokattu 04.11.2008 14:48:01)
Bachuccuksen hinnat ovat aikalailla oikein.

Huomata kuitenkin täytyy, että settisi ei ole huono setti - se on 9-ply poppelirunkoinen KOKONAAN SAKSASSA valmistettu Sonor-setti. Ja Sonor-fanaatikkojen täydellisesti hyväksymä soitin.

Siis, setti on huomattavasti parempi, kuin siitä maksettava hinta.
Ja kysymykseesi, setti ei kaiketi ole koskaan maksanut sitä 25000 markkaa. Ehkäpä puolet siitä? Hollmi muistaa nämä uudet Sonor-hinnat hyvin...

Edit:

USAN:n hinnaston mukaan vuonna 1992, 2000-sarjan setti, 3 tomia + bassari + virveli + hardware = 1.895 usd. Ilman hw:tä = 1.400 usd.
m© Jos ihminen kehittyi apinasta, niin miksi vielä on apinoitakin?
Bacchus
04.11.2008 14:57:36 (muokattu 04.11.2008 15:02:25)
USAN:n hinnaston mukaan vuonna 1992, 2000-sarjan setti, 3 tomia + bassari + virveli + hardware = 1.895 usd. Ilman hw:tä = 1.400 usd.

Tiedän, että tiedät sen, että erityisesti USA:ssa Retail Price ei merkitse mitään, vaan kaikesta väännetään kättä, ja alennus voi olla jopa 60 %. Street Price ratkaisee.

EDIT:

Tämä on siksikin merkittävää, että kirjoittajan tapauksessa kyseessä on mainostettu olevan "uskomaton diili".
Tindrum
04.11.2008 14:59:50 (muokattu 04.11.2008 15:06:01)
Mikä liike on Sonorin maahantuoja Suomessa? Sieltä voisin ihan uutta rungon jalkaosaa ja jalkaa siihen kysyä.

DLX, ja ei kannata. Tilaavat tavaraa "kaksi kertaa vuodessa", jos jaksavat, eikä hyllyssä ole mitään Sonor-kamaa.
ST-Drums saksassa hoitaa homman. Laita meiliä sinne.

ST-Drumssin saitilla on kuvan kanssa Force 2000 jalka = 28 eur.
Tindrum
04.11.2008 15:02:54
Tiedän, että tiedät sen, että erityisesti USA:ssa Retail Price ei merkitse mitään, vaan kaikesta väännetään kättä, ja alennus voi olla jopa 60 %. Street Price ratkaisee.

Aivan. Ja siksi laitoinkin tuon hinnan. Kurssi oli vuonna 1992 tasan neljä markkaa, joten samalla ostovoimalla ja -sopimuksella setin hinta suomessa olisi ollut alle 8.000 markkaa. Ei siis missään tapauksessa 25.000 mk, kuten myyjä on sanonut.
Laitoin tämän antamaan suuntaa vuoden 1992 suomen hintaan.
fifehole
04.11.2008 15:04:21

Ja onhan mahdollista että setissä on ollut alunperin paremmat symbaalit ja ständit. Ne on saattanut hyvinkin kadota/vaihtua setistä siinä vaiheessa kun oli käynyt ilmi että ostajalla ei ole asiantuntemusta?
[Ja se onko bokserit vai tangat, ihan erilainen rebingo bongo.]
Bacchus
04.11.2008 15:06:32 (muokattu 04.11.2008 15:09:18)
Aivan. Ja siksi laitoinkin tuon hinnan. Kurssi oli vuonna 1992 tasan neljä markkaa, joten samalla ostovoimalla ja -sopimuksella setin hinta suomessa olisi ollut alle 8.000 markkaa. Ei siis missään tapauksessa 25.000 mk, kuten myyjä on sanonut.
Laitoin tämän antamaan suuntaa vuoden 1992 suomen hintaan.

Totta, hyödyllinen tieto, ja antaa osviittaa hintatasosta.

DLX, ja ei kannata. Tilaavat tavaraa "kaksi kertaa vuodessa", jos jaksavat, eikä hyllyssä ole mitään Sonor-kamaa.
ST-Drums saksassa hoitaa homman. Laita meiliä sinne.

Suomessa Sonorin edustus on tosiaan rikollisen surkea. Varaosat on käytännössä pakko tilata Saksasta, ST-Drums on erinomainen valinta. Löytyy osia vanhoihinkin setteihin ja palvelu on hyvää.

Olen usein miettinyt, että miksi helvetissä Sonor ei ole paremmin edustettu merkki Suomessa. Nykyään kuitenkin heiltäkin löytyy edullisempia settejä, on löytynyt jo 1990-luvulta asti, joten menekkiä löytyisi varmasti. Ilmeisesti kyse on siitä, että liikkeet eivät vain osaa. Sinne pitäisi palkata kaupan alan ammattilaisia, eikä ainoastaan kavereita, jotka soittavat kivoissa bändeissä.

Ehkä liikkeet eivät usko, että pystyisivät kilpailemaan Saksan hintojen ja menekin kanssa, nykyään kun kauppa EU:n sisällä on niin helppoa. Kuitenkin, Suomestakin saa tuotteet melkein aina edullisemmin kuin esim. Saksan mahtilafkalta, Thomannilta, eli kyse ei voi olla pelkästään siitä. Lisäksi pitäisi painottaa palveluaspektia, kasvotusten hommat hoituvat aina helpommin, kuin pitkien piuhojen päästä.
Tindrum
04.11.2008 15:12:39
Jep. Tämä on päällimmäisin syy siihen, että olen luopunut niistä kahdesta Sonor-setistä.
Jouduin olemaan suoraan saksan tehtaaseen yhteydessä, että sain Hiliten bassarin koukun ja tapin. DLX ei pystynyt tilaamaan. Myivät kyllä mulle yhden "sonor" viritystapin, jossa oli "ei-niin-sonor-kierteet".
Tehdas tietää surkeasta toiminnasta, mutta kun suomi on niin pieni markkina. Ja sellaisena pysyykin tällä menolla.
hollmi-5
05.11.2008 00:09:24 (muokattu 05.11.2008 00:12:26)
Pidän setiä tuohon 10 000 markan hintaan joinkin verran ylihintaisena. Vuonna 2000 se ei enää ollut myynnissä uutena, joten käytettynä/pitkään esitteillä se on ollut.

Virveli on paljon parempi, kuin se 2000-sarjalainen. Se nimittäin oli reilusti heikoin kannu setissä. Tosin D516 oli muistaakseni ruusupuurungolla ja D506 teräsrungolla. Kumpiko mahtaa sitten olla kysyjällä?

Muistaakseni setti Sonorin telineillä oli 8990 markkaa silloin 90-luvun puolen välin tienoilla. Mutta se 10 000 on kyllä sen ajan pyynnin mukaan ollut melko normaalia noilla varusteilla. Noin reilu hinnan liioittelu varmaan antaa huijauksen maun suuhun, kun se 10 000 on ollut uudelle vastaavalle setille paljon realistisempi.
Soundit, piuhat ja kajarit.
tumahus
05.11.2008 22:21:54
En ollut ihan varma onko tuo d516 vai 506. Tuo koko ainakin mätsää täysin. Mutta siis taitaa olla D506 kyseessä ku on tuo teräsvirveli.
hollmi-5
05.11.2008 22:40:02
En ollut ihan varma onko tuo d516 vai 506. Tuo koko ainakin mätsää täysin. Mutta siis taitaa olla D506 kyseessä ku on tuo teräsvirveli.

Sitten se on se D506. Hyvä virveli. Ja kalliskin oli Suomen hinnoittelun mukaan. Siksi hintaa on nostanut sekin melkoisesti. Tarkemmin, kun muistelee vuoden 2000 hintatasoa, on tuo 10 000 ollut melko normaali hinnoittelu tuollaiselle kattaukselle. Vasta EU:n liittymisen mukanaan tuoma hintojen eurooppalaistuminen ja nettikaupat laskivat yleisen hintatason sellaiseksi, että nyt tuo settisi kuulostaa olleen liian kallis.
Soundit, piuhat ja kajarit.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)