Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Epiphone AJ-500 ja DR-500
1
Nitrodelay
03.11.2008 13:54:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään kokemuksia Epiphonen akkareista? Lähinnä kiinnostaa AJ-500 ja DR-500 -sarjan kitarat. Sointi, viimeistely,laatu, fiilis? Ja vielä, mahonki vai ruusupuu (M/R)?
 
...kyllähän The Who olisi bluesia soittanut, mutta kun niillä oli se Keith Moon....
Nitrodelay
04.11.2008 10:56:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaan itse-itselleni, että taitaa olla hiljaisuudesta päätellen niin, että Epin akkarit on aika epätunnettu merkki Suomessa, vaikka maailmalla onkin paljon kehuttu ja myyty. Kunnon maahantuonti/-myynti puuttuu vaikka sähkäreitä myydäänkin. Voi tätä Ibanez-landiaa ;-)
 
...kyllähän The Who olisi bluesia soittanut, mutta kun niillä oli se Keith Moon....
tbnoer
04.11.2008 12:03:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on AJ-500R. Saksanmaalta tilasin kun muualta ei saanu. Ensimmäinen kokopuinen akkarini joten hirveästi ei vertailukohtia ole. Voin sanoa olevani erittäin tyytyväinen hankintaani pienten kommervenkkien jälkeen.
 
Kitaran saapuessa G-kieli oli jostain syystä murtanut tallapalasta pienen palan jonka huomasin tarkassa syynäyksessä, mutta sähköpostikeskustelun jälkeen postissa tuli pussillinen uusia. Myös tehdaskielet tietysti vaihdoin.
 
Actionin sain virittettyä tallapalaa hiomalla juuri niin alas kuin halusin ja kitaran viimeistelyssä en löytänyt moitteen sijaa.
 
Soittotuntuma on mielestäni erittäin hyvä ja kaula tuntuu mukavalta käteen. Mattapinta alkaa soittamisen myötä kulumaan hieman kiiltäväksi paikoin, mutta olen sitä mieltä että käyttö saa kitarassa näkyäkin.
 
Aikaisemmin omistin Ibanezin EW20 sarjan akustisen, mistä myös pidin paljon. Mutta Epiphonesta lähtee huomattavasti enemmän ääntä ja herkemmin kuin Ibasta. Saundia kuvailisin aika pehmeäksi ja tasapainoiseksi, mutta ei kuitenkaan tukkoinen. Joku saattaisi sanoa että bassovoittoinen, mutta sellainen täyteläinen ja pehmeä ääni olikin juuri sitä mitä hain. Mielestäni ääni on enemmän tasapainoinen kuin Ibanezissa jossa ylä-äänet olivat enemmän esillä. Soveltuu mielestäni parhaiten plekulla soitettavaksi, mutta kyllä sorminäppäillessäkin hyvät soundit irtoaa.
 
Olen omistanut kitarat nyt n. 4kk. En kadu hankintaa ja voin kyllä suositella. Saa kysyä lisää infoa.
 
Nitrodelay
04.11.2008 12:49:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä, juuri tälläistä kommenttia kaipasin, kiitos. Nuo pikku alkuviilaukset ovat harmillisia, mutta kuitenkin helposti hoidettavissa.
 
Sanovat, että mahonkirunkoinen (AJ-500M) olisi enemmän keskitaajuuksilla ja ruusupuu (AJ-500R) korostaisi ylä- ja alapäätä. AJ-mallihan on kait jumbo-runkoinen, joten siinä on tummempi saundi.
 
Mites kun kitaralla rämpyttää reippaanlaisesti avosointuja plekulla, tuleeko soinnissa vastaan sellaista soinnin hajoamista, että kielet rämähtää tai sointu lähinnä kohisee? Lähinnä mietin äänityskäyttöä, jolloin kovemman sointuiskun rämähdys saattaa kuulua nauhalta.
 
...kyllähän The Who olisi bluesia soittanut, mutta kun niillä oli se Keith Moon....
tbnoer
04.11.2008 13:45:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällähetkellä kielet ovat sen verran matalalla että jos aivan tosissaan hakkaa niin paksuimmat kielet saattaa hieman rämistä (mikä ei minua haittaa sillä jostain syystä tykkään että jos kunnon agrella vedetään niin saa hieman rämistäkin:), itse käytän kitaraa säestykseen kuitenkin sellaisella keskivoimakkuudella korkeintaan joten tuo on hyvä kompromissi soittamisen mukavuuden suhteen.
 
Kun kielet olivat korkeammalla niin sai soittaa niin kovaa kun sieti ja sointi pysyi silti kasassa.
 
Pariin kertaan olen nauhottanut kitaraa ihan kokeilumielellä hyvällä lainamikillä ja jälki oli omasta mielestäni hyvää. Mutta silloinkaan en tosiaan aivan täysillä soittanut. Tiedostan että tuollaisessa kitarassa saattaa basso korostua nauhoittaessa/kovaa soittaessa, mutta ainakaan kokeiluissani ei ollut ongelmaa sen kanssa. Itse kyllä nauhoittaisin tätä kitaraa tyytyväisenä.
 
Nacho-king
04.11.2008 17:06:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla AJ-500M ja olen ollut tyytyväinen. Ääni on kyllä bassovoittoinen, mutta kuitenkin tarpeeksi tasapainoinen. Ja ääntä kitarasta todella lähtee, jos haluaa. Taitaa olla äänekkäin akustinen, jota minä olen soittanut. Kuitenkin kitara soi kauniisti hiljaakin soitettaessa. Turhaan kitara ei ole kehuja maailmalla kerännyt, erittäin hyvä peli tuohon hintaan. Yleensä ihmisillä on ennakkoluuloja Epiphonen akustisia kohtaa, mutta epäilijöistä varmaan aika harva on näitä masterbilt-kitaroita edes kokeillut. Kumma ettei maahantuoja sarjaa tänne tuo. Pitää kyllä todeta että tuo masterbilt nimen uudellen käyttöönotto on hiukan arvelluttavaa...
Sitä en tiedä tapahtuuko malleissa/erissä muutoksia kun taas tuo hinta näyttää t-kaupassa pudonneen. Ja kun minä ostin omani (en tosin kyseisestä kaupasta), niin mukaan kuului myös laukku. Ja sitten ainoa miinus. Minun kitarssa on ala-e kielellä 5-8 nauhalla särinää, mutta se ei ole haitannut niin, että olisin tallaluuta lähtenyt uusimaan. Ilmeisesti se on tyyppivika, mitä olen keskusteluja seurannut. Muuten viimeistely on moitteetonta. Eli hyvä kitara, vaikka ei varmasti esikuvalleen pärjääkään.
 
http://www.epiphone.com/images/N_totalMB.pdf
Laitoin tuon yhden arvion osoitteen, vaikka se varmasti sinulle tuttu onkin...
 
Nitrodelay
05.11.2008 08:52:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monet kiittelöt taas. Jäin miettimään tuota tummaa perussaundia siinä mielessä, että useinhan se on juuri se, minkä äänittaessä leikkaa pois, riippuen tietysti musiikkityylistä. Voisi kuvitella, että AJ-500 -sarjan kitarat olisi parhaimmillaan akustisessa folkissa, jossa on hyvä, että kitarassa on laaja ääniala. Jos akkaria käyttää esim. pop/rock biisin taustalla helisemässä, riittäisi dreadnought -tyyppinen peruswestern, koska kaikki alle 500Hz leikataan. Mutta saahan sen tietty noistakin pois ja sen lisäksi sillä voi soittaa akustista folkia.
 
Oli miten oli, viehättää kyllä tuo AJ-500 -Epin ystävällinen, pyöreähkö olemus ja se on aika tärkeä seikka, jotta soittimen kanssa viihtyy. Vielä kun löytäisi perusmallin vintage sunburst-värillä jostain Euroopan kaupasta (puunvärisiä on jo useita). Dv247.comissa on mikillinen E-versio tuosta AJ-500M:stä http://www.dv247.com/invt/57718/
 
...kyllähän The Who olisi bluesia soittanut, mutta kun niillä oli se Keith Moon....
lindha
20.01.2009 17:54:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EF-500RA NS on tilauksessa Thomannilta. Saa nähdä sitten, minkälainen on. Halusin nimenomaan sormiplektroilla pikattavan kitaran, mihin ko malli sopii, satula ja talla hieman perusteräskielistä leveämmät. Mallilla lienee hyvä menekki, koska sitä joutuu odottamaan kolmisen kuukautta (luvattu helmikuun lopuksi, tilasin jo marraskuun loppupuolella).
 
KenParker
20.01.2009 23:18:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EF-500RA NS on tilauksessa Thomannilta. Saa nähdä sitten, minkälainen on. Halusin nimenomaan sormiplektroilla pikattavan kitaran, mihin ko malli sopii, satula ja talla hieman perusteräskielistä leveämmät. Mallilla lienee hyvä menekki, koska sitä joutuu odottamaan kolmisen kuukautta (luvattu helmikuun lopuksi, tilasin jo marraskuun loppupuolella).
 
Omistin kyseisen mallin aikoinaan ja oli erittäin loistava saundiltaan. Myin koska en koskaan kunnolla tottunut sen jyrkkään v-muotoiseen kaulaprofiiliin. Joillekin se sopii, mulle ei.
 
lindha
03.02.2011 14:25:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KenParker: Omistin kyseisen mallin aikoinaan ja oli erittäin loistava saundiltaan. Myin koska en koskaan kunnolla tottunut sen jyrkkään v-muotoiseen kaulaprofiiliin. Joillekin se sopii, mulle ei.
 
Yes,
Koetin aikani tottua kaulaan, ei onnistunut. Soundissa ei vikaa. Vaihtoon meni.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «