Aihe: Vinkkejä ja kokemuksia sormitekniikan treenaukseen
1 2
Wargasmaster
03.11.2008 21:53:53

Takana 16v kitaraa ja 4v aktiivisesti bassoa. Sormin en käytännössä osaa soittaa, eli pelkästään plekulla. Onko kokeneemmilla näppäijöillä antaa vinkkejä treenaukseen?
Muhwi
03.11.2008 22:22:54
Itse tykännyt semmosesta puolitietosesta treenauksesta, tyyliin leffaa kattoessa basso syliin ja juoksuttaa tasasta kaheksasosaa sormilla tai jotain simppeleitä kielenylihyppyjä tai mitä vaan. Siinä kun pari tuntia hiplaa niin uppoaa pikkuhiljaa selkärankaan. Kannattaa myös olla soittamatta sormia heti kärkeen vesikelloille, tulee ikävää taukoa treeniin kun saa venailla parantumista.
"In the early days all I hoped was to make a living out of what I did best. But, since there's no real market for masturbation, I had to fall back on my bass playing abilities."- Les Claypool
Johannes_t
03.11.2008 22:48:42

Eli keskisormi joka toisella iskulla ettei mene laukaksi.

Kyllä sen ykkösen voi siirtää sormelta toiselle.
Wargasmaster
04.11.2008 11:44:07

Itse olen aika mopo sormisoitossa myös, mutta pyrin aina aika-ajoin kun muistan treenaamaan 3 sormen tekniikkaa.

Eli istuskelen vaikka telkkaria tölläämässä ja rämpytän 1-2-3-2-1 järjestyksessä hitaasti mutta tasaisesti eteenpäin että tuo menisi ytimeen.
Eli keskisormi joka toisella iskulla ettei mene laukaksi.

Toimii myös autolla ajellessa vaikka polveen napsuttaen :)

Kun vaan muistaisi treenata, niin ehkä joskus oppisikin jotain..

Kiitos vinkeistä! Eli onko tuo kolmen sormen tekniikka se paras ja tehokkain tapa soittaa nopeasti ja esim. tasaisesti?
TommiW.
04.11.2008 12:00:19
Kiitos vinkeistä! Eli onko tuo kolmen sormen tekniikka se paras ja tehokkain tapa soittaa nopeasti ja esim. tasaisesti?

Riippuu vähän, hiottu kahden sorment tekniikka on tasaisempi kuin puolilaiskasti treenattu kolmen sormen tekniikka.

Noita sormituksia tohonkin on monia, muistaakseni DiGiorgio taitaa soittaa tolla jo edellämainitulla järjestyksellä, Sheehanin käyttäessä 3-2-1-3 | 2-1-3-2 | 1-3-2-1 | jne järjestystä.
"I suppose people like to call me gay because I am effeminate and they are, in fact, gay and want to have sex with me." - Trevor Dunn
J.Nikkanen
04.11.2008 12:03:09

Eipä välttämättä. Joiltakin se ei vain onnistu. Alkaa helposti laukkaamaan. Kyllä kahdella sormella aika pitkälle pärjää, tasaisuuskin säilyy kahdella ok. Jos ja kun Iron Maidenin jutut onnistuu kahdella sormella, niin miksi käyttää kolmea? Nopeempiin heveihin kaivan sitten plektran esiin, jo saundinkin takia.
seak
04.11.2008 17:23:48 (muokattu 04.11.2008 17:28:56)

Tää on tosi henkilökohtainen juttu että mikä itselle toimii parhaiten - kannattaa kyllä kokeilla niin kahdella kuin kolmellakin. Väittäisin kuitenkin, että kahdella sormella pääset nimenomaan tasaisempaan lopputulokseen pienemmällä päänvaivalla kuin kolmella. Mä käytän itse nykyään pääasiassa kolmea, mutta voin sanoa, että aikamoista pään hakkaamista seinään ja vuosien duunia on vaatinut, että sen on saanut tasaiseksi niin dynamiikaltaan kuin taimiltaankin. Joka tapauksessa pitkäjänteisyys ja säännöllinen vaivannäkö on tässäkin avain onneen oli tyyli mikä tahansa. Kokeile miltä eri tekniikat tuntuu näpeissä, valitse itsellesi sopivin ja ala panostaa sen treenailuun niin varmasti saavutat itsellesi riittävän nopeuden ja tasaisuuden oikeaan käteesi ajan kanssa.

Tuohon kolmen sormen juttuun vielä lisäksi, että itse oon kyllä käyttäny tota Sheehanin 3-2-1-3 -järjestystä ja ykkösen paikan vaihtamista, koska tuo tuntuisi olevan luonnollinen liikkumissuunta sormille - helppo todeta esim. naputtelemalla pöytää. Sen sijaan tuo 1-2-3-2 on ollu mulle ainakin ihan yhtä tyhjän kanssa, kahdella menee miljoona mailia nopeammin ja tasaisemmin. Eikä se ykkösen vaihtuminen oo tuntunu menoa haittaavan.
A veteran of a thousand psychic wars.
seak
04.11.2008 17:24:57
Kun vaan muistaisi treenata, niin ehkä joskus oppisikin jotain..

Vitsi kun olis pelkästä muistamisesta itelläkin kiinni treenailu niin olis varmaa aika ässäliigassa jo!
JaS
04.11.2008 19:12:09
Jos et tosiaan ole soittanut sormilla, niin kannattaa varmaan lähteä ihan aluksi itse näppäystekniikasta. Basson kieltä ei kaiveta, vaan sormi pyyhkäisee sen päältä. Oikea tatsi löytyy, kun saundi on voimakas ja bassovoittoinen. Kielen kaivaminen johtaa yleensä ohueen ääneen. Kannattaa kokeilla erilaisia käden ja sormien asentoja.
elais
05.11.2008 18:34:23
Ensin kannattaa treenata kahdella sormella tekniikkaa. 1-2-1-2-1-2 tai 2-1-2-1-2-1. Hae itsellesi sopivaa ja hyvänoloista sormijärjestystä, ja kun sellainen löytyy, harjoittele sitä niin kauan että se toimii hyvin. Sitten kun kaksi sormea ovat hyvässä toiminnassa, ota nimetön mukaan ja harjoittele soittoa sen kanssa ja hae taas sormijärjestystä. Soitettavan bassokuvion ei tarvitse olla mikään vaikea tilukuvio, tai mikään otelautakäden treeni - muista että harjoittelet sormilla soittamista, eli harjoitus keskittyy enemmän "soittokäden" ympärille. Yksinkertaisilla yhden nuotin jutuilla voi ihan hyvin harjoitella, vaikka se ei kovin hienolta kuulostaisikaan. Kielihypyt (esim. EA-EA-ED-ED-EG-EG) kannattaa myös ehdottomasti hioa kuntoon. Treenaile ja ole kärsivällinen.

Näin sanoin ma.
"Nothing is impossible. The word itself says I'm possible."
JaS
06.11.2008 03:37:04
Nyt kovasti neuvotaan kolmen sormen tekniikkka. Kyllä tässä on pärjätty kahdella sormella 15v, joten suosittelen ottamaan sen haltuun ensin. Treenaa hyvä tatsi ja sitten treenaa vuorosormin. Vuorosormisoitossa kannattaa tosiaan opetella aloittamaan kummallakin sormella. Eli opettelet soittamaan saman rifffin kahdella eri tavalla. Keikalla tulee kuitenkin vastaan tilanteita, joissa aloitat "väärällä" sormella. Nämä on niitä tilanteita, joissa yleensä mokaa. Kolmen sormen soittoa kannattaa kokeilla aina silloin tällöin, mutta treenaa se kuntoon sitten, kun osaat soittaa kahdellla. Kolmella sormella joutuu tekemään kolminkertaisen työn. Joudut opettelemaan jokaisen biisin aloittamisen jokaisella sormella.

Kolmatta sormea tarvitaan lähinnä silloin, kun soitetaan niin nopeita juttuja, että kaksi sormea ei riitä, ja voin sanoa, että 15 vuoden aikana ei ole niitä tilanteita tullut. Perusasiat kuntoon ennen kikkailua. Huonosti soitetulla 3 sormen tekniikalla saat soiton saundaamaan paskemmalta, kuin huonolla 2 sormen tekniikalla.
seak
06.11.2008 10:24:03
Kolmatta sormea tarvitaan lähinnä silloin, kun soitetaan niin nopeita juttuja, että kaksi sormea ei riitä, ja voin sanoa, että 15 vuoden aikana ei ole niitä tilanteita tullut. Perusasiat kuntoon ennen kikkailua. Huonosti soitetulla 3 sormen tekniikalla saat soiton saundaamaan paskemmalta, kuin huonolla 2 sormen tekniikalla.

Mulla itselläni lähti kyllä kolmen sormen soitto lähinnä kestävyyden lisäämisen näkökulmasta: kolmella sormella yks sormi saa ajallisesti 33% lisää lepoa iskun välissä, jolloin pystyy soittamaan nopeampia juttuja huomattavasti pidempiä pätkiä ja ei tarvitse niitä soittaessa karsia äänten voimakkuudesta, ts. pystyy soittamaan "täysillä" myös nopeampia juttuja. Tietysti se että minkä nopeaksi jutuksi laskee riippuu siitä mitä musaa soittaa ja toisaalta myös omasta soittotyylistä - luulisin, että mun itselleni asettamat nopeusvaatimukset voivat olla jollekin melkoista extremeä. Ja toinen pointti niin kyllä se paska tekniikka aina paskalta saundaa, oli sitten käytössä yksi, kaksi tai kolme sormea.

Siitä olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että perusasiat ensin haltuun ja lähtisin myös itse tsekkailemaan kahen sormen tekniikkaa aluksi.
Wargasmaster
10.11.2008 08:09:22

Hyviä vinkkejä prkl... Olen nyt treenaillu sekä kolmen että kahden sormen tekniikkaa. Kolmella sormella pelkästään tasaisuutta ja nopeutta lähinnä yhdellä kielellä ja kahdella sormella jo varsinaista soittamistakin. Seuraava keikka on vasta tammikuussa ja sinne tavoitteena saada sormisoitto kuosiin. Ei mikään mitätön tavoite jos meinaa ettei oijo kuvioita yhtään! Plekusoitosta tulee kyllä ainakin alkuun ikävä sitä tarkkuutta ja atakkia mitä sillä saa aikaan....
Hullu basisti
10.11.2008 09:16:13
Ittellä tällä hetkellä niin päin että plekusoitto ei oo kuosissa ja sitä pitäsi treenata. Sormisoitossa jos tartten terävän atakin niin käytän Victor Wooten tyylistä pyyhkäsyä. Kannattaa kattoo juutuubista, siel on paljon hyviä pätkiä Wootenista. Eli peukalo suorana painaa kieltä alaspäin ja heti (tilanteesta riippuen) peukalon syrjäpuolella ylöspäin. Jos tarvii eri kieltä päräyttää peukun jälkeen niin etusormi oottaa valmiina koukussa ja näpäyttää heti perään (plucking). Tää tarttee hiomista että kuulostaa samalta peukulla ja etusormella (kompurasta on hyötyä tällä tyylillä soitettaessa). Mutta Wootenin video pätkistä näkee miten hämmästyttävän terävän kuulosta voi basson soitto olla sormilla.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Hullu basisti
10.11.2008 09:20:02 (muokattu 10.11.2008 09:24:22)
Eli tossa hyvä esimerkki; Victor Wooten - Lesson on bass technique pt. I. Tää on hyvä tyyli esim. nopeaan string crossingiin. En saanu linkkiä pelaamaan. Mutta tolla kun hakee youtubesta, niin pitäs löytyä. Oon käyttäny tota raskaammassakin musassa eli esim. Paranoidissa kun tulee se kohta missä pitää vetää A kieleltä ja sit G kieleltä perä kanaa, niin sellasissa kohdissa toi on hyvä tekniikka.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
JaS
12.11.2008 02:28:14
Mulla itselläni lähti kyllä kolmen sormen soitto lähinnä kestävyyden lisäämisen näkökulmasta: kolmella sormella yks sormi saa ajallisesti 33% lisää lepoa iskun välissä, jolloin pystyy soittamaan nopeampia juttuja huomattavasti pidempiä pätkiä ja ei tarvitse niitä soittaessa karsia äänten voimakkuudesta, ts. pystyy soittamaan "täysillä" myös nopeampia juttuja. Tietysti se että minkä nopeaksi jutuksi laskee riippuu siitä mitä musaa soittaa ja toisaalta myös omasta soittotyylistä - luulisin, että mun itselleni asettamat nopeusvaatimukset voivat olla jollekin melkoista extremeä. Ja toinen pointti niin kyllä se paska tekniikka aina paskalta saundaa, oli sitten käytössä yksi, kaksi tai kolme sormea.

Siitä olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että perusasiat ensin haltuun ja lähtisin myös itse tsekkailemaan kahen sormen tekniikkaa aluksi.

Ite kelasin vaan sitä, et kolmella sormella on yks sormi enemmän, jonka kanssa kompuroida. Riippuu toisaalta musatyylistä. Kulkevaa jazzii soittaa yhdellä sormella, jos tempo on alle 160. Lippukompi vaati jo melkein sen toisen sormen.

Tän ketjun takii tuli tarkkailtua omaa soittoa ja huomasin, et käytän kolmea lähinnä biisien loppuhehkutuksissa.

Mites oot kielen vaihdon hoitanu kolmella? Meneekö luonnostaan vai treenaatko erilaisia sormituksia?
Sir Härö
12.11.2008 11:34:25 (muokattu 12.11.2008 11:34:45)
Itse siirryin kitarasta bassoon ja aloitin heti etu- ja keskisormella soittamisen. Viikon jälkeen otin nimettömän väkisin mukaan.

Tällä hetkellä sormijärjestys menee useimmiten 3-2-1-3-2-1-2-3-2-1-3-2-1-2...
Jos kokosäveliä pitää soitella niin isken sävelen soimaan samanaikaisesti etu- ja keskisormella.

Pikkurilliä reenailen soittamalla esim. näin:

|-------------------------------4-5-6-7----------------------------|
|---------------------3-4-5-6-----------6-5-4-3--------------------|
|-----------2-3-4-5-------------------------------5-4-3-2----------|
|-1-2-3-4--------------------------------------------------4-3-2-1-|

ja tuota sormijärjestyksellä:

1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4-4-3-2-1-4-3-2-1-4-3-2-1-4-3-2-1

Pikkurillissä ei kuitenkaan ole vielä niin paljoa voimaa että sitä muutoin kuin reenatessa käyttäisin.
Seba
12.11.2008 11:45:01

Kyllä sen ykkösen voi siirtää sormelta toiselle.

Joo siis toki tuo oli vaan esimerkki tuo sormijärjestys.
Silloin kun treenaan niin yleensä aloitan 3-2-1-2-3 jne, se vaihtelee kovasti eikä siihen mitään sääntöä mulla ole. Fiilispohjalta niinkuin soittaminen muutenkin.

Normisti tulee plekulla vedeltyä, mutta joitain biiswjä on vaan pakko vedellä sormin, ja silloin käytän yleensä pääasiassa peukkua, etu- ja keskisormea. Nimetöntä välillä.

Sahaukset plekulla koska en jaksa näpätä niin pitkään tasaisesti kun pitäisi.
Muutenkin dikkaan puuplekun soudista että sormimuhjuttelu jää aika vähiin.
seak
12.11.2008 11:52:42
Ite kelasin vaan sitä, et kolmella sormella on yks sormi enemmän, jonka kanssa kompuroida. Riippuu toisaalta musatyylistä. Kulkevaa jazzii soittaa yhdellä sormella, jos tempo on alle 160. Lippukompi vaati jo melkein sen toisen sormen.

Tän ketjun takii tuli tarkkailtua omaa soittoa ja huomasin, et käytän kolmea lähinnä biisien loppuhehkutuksissa.

Mites oot kielen vaihdon hoitanu kolmella? Meneekö luonnostaan vai treenaatko erilaisia sormituksia?

Joo se on ihan totta, että yksi ylimääräinen sormi sähellettäväksi siinä tulee ja sen takia harkitsisin kaksi kertaa ennenkuin lähtisin kolmella sormella treenaamaan. Omien bändieni kanssa on tullut vastaan biisejä, joissa rummut vetelevät tuplabasaripoljentoa 16-osina jonnekin 220bpm asti ja noihin lukemiin en pääse kahden sormen kanssa mitenkään. Tietysti asia erikseen, haluaako niitä edes tuplata tai onko siinä mitään järkeä. Itse olen sen kokenut mielekkääksi ja sen takia otin aikanaan tuon kolmen sormen käyttämisen haltuun.

Tuo kielenvaihtohomma onkin tosiaan kinkkinen ja ei kyllä ihan luonnostaan lähtenyt vaan vaati melkoista duunariasennetta aluksi. Alaspäin tullessa soitan siis alemman kielen samalla sormella millä ylemmän ("rake") ja olen treenaillut tätä niin, että soitan vasemmalla kädellä kielet dempaten neljä nuottia per kieli kielet ensin alhaalta ylös ja samantien ylhäältä alas - näin aina eri kierroksella eri sormi joutuu suorittamaan tuon kielenvaihdon. Kielten hyppimistä ylöspäin oon treenannu niin, että soitan oktaavia kaksi nuottia per ääni esim. CC cc CC cc jne. Sitten noin muuten niin yleensä aina jos olen ottanut uusia lickejä yms haltuun niin olen pyrkinyt opettelemaan ne lähtien millä tahansa kolmesta sormesta, ettei tiukan paikan tullen tule apropoota, että millä sormella lähtee menemään. Lyhyesti siis aika paljon treenaamista on joutunut ottamaan lisää tuon kolmen sormen tekniikan myötä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)