Aihe: Alottelevien kitaristien vähättely
1 2 3 4
KTR
30.10.2008 19:03:03
Joskus teininä, kun kitaralla osasi soittaa jo muutaman nelisoinnun ja Hendrixin riffin, niin ajattelin olevani ihan helvetin kova sana. Vastustin vanhempieni ajatusta musiikkiopistolla kitaratuntien ottamisesta, koska ajattelin etten tarvitse. Eihän Henkkakaan ollut ottanut. No hyvä että sitten kuitenkin menin, koska siellä sitten tajusin kuinka vähän oikeastaan mitään osasin. Ikuisesti kiitollinen noista kitaratunneista olen.
Aloittelijana mulla oli onnea saada melkein heti hyvä kitara itselleni. Se sinänsä jo kannusti opettelemaan. Les Paul kun säteilee jonkinlaista arvovaltaa, niin kyllä siinä haluaa että omat taidot sitten olisivat edes jonkinlaiset kun hienoa kitaraa soittelee.
Sitä kai aluksi kuvittelee, että tärkeintä on opetella ne asiat, jotka kuulostaa siisteiltä. Eli heviriffit ja soolot. Ei sitä tule ajatelleeksi, että jonkun sambakompin osaaminen olisi jotenkin hieno homma, tai edes hyödyllistä. No, sellaisten asioiden osaaminen heijastuu sitten kuitenkin muuhunkin soittoon hyvällä tapaa.
akim2
31.10.2008 08:18:52
Onhan tuota nähny ja paistaa tälläkin palstalla välillä läpi tietty ylimielisyys. No, itse tiedostan että olen paska soittamaan, ja nykyisellä treenimäärällä sellaisen pysynkin. Hauskaa se soittaminen on silti, vaikkei se niin hyvin sujukkaan. Sen takia mä soitankin, omaksi ilokseni. Aina jotkut ei ymmärrä, ettei kaikilla ole edes halua tai kiinnostusta treenata kummoisesti. Itsellä on pari muuta harrastusta, jossa taidot on kehittynyt paremmin, joten kitaran soitossa voi hyvillä mielillä olla huono :D

Ja jos haluan soittaa tabeistä niin mä soitan niistä. Ei kiinnosta korvakuulolta treenaus. On joskus yritetty ja ei taidot riitä siihen. Loppu koko soittaminen aikoinaan sen ja parin muun asian takia. Nopeempaa soitella vaan niistä tabeista kun biisitkin on tuttuja, eli tietää miltä pitää kuulostaa.
Swarmp
31.10.2008 09:40:42 (muokattu 31.10.2008 09:41:47)
Juu, no itse olen soittanut puolivuotta, ja hiukan rapiat päälle. Paljoakaan en osaa mutta kesällä vois sitten mennä kitaratunneille. Onhan mullakin harkinnassa Empu Vuorisen signature kitara, kun meinasin kerralla ostaa hyvän. :)
Itsellänikin on välillä se tunne etei osaa paljoa mitään kun viereinen kaveri joka on soittanut noin 2 ja puolivuotta vetää jos jonkinmoista tilulilulii sooloa. Mutta ajan kanssa sitä kehittyy.
Mirk0
31.10.2008 17:13:36
Ihan pakko kysyä, että mikä hevibändi on kyseessä? :D

Itse veikkaan Kotiteollisuutta.
Light in the end of the tunnel was turned off.
sepisti
31.10.2008 22:41:18
Itse veikkaan Kotiteollisuutta.

Eijole:)

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
schwlzschwl
01.11.2008 21:28:39
Itse koen olevani suhteellisen nöyrä kitaristi. Annan muillekin tilaa soittaa, kannustan muita soittamaan sooloja, annan palautetta aiheesta jne. Esim. "ootko koittanut että unohtaisit barren ja otat vaan noita ylimpiä ääniä?" tai vaihtoehtoisesti "mikä sointu toi on? toi on tosi mageen kuulonen tohon!"

En kuitenkaan lajittele kitaristeja paremmuus- tai mihin muuhunkaanjärjestykseen. Kun keskityn omaan nöyryyteeni, pidän myös mielessä, että se että soittaa mua taitavammin ei vielä todellakaan ole ylpeilyn aihe.

Mulle tultiin kerran neuvomaan jotain tällaista: "Sulla on hyvännäkönen plekutekniikka, mutta vähän tönköt sormet. Sun pitäis vähän treenata hitaasti ja katsoa, että teet mahollisimman pieniä liikkeitä sormilla. Sitten soittaminen tuntuu helpommalta ja voit soittaa nopeammin ja tarkemmin." Tähän sitten vastasin jotain, että: "Juu, kiitti tosta. Mä oon itsekin vähän miettinyt tota vasemman käden tekniikkaa tohon suuntaan. Mä muuten kattelin vähän, että sä korvasit pikkurillien bendit aika usein nimettömällä."

Eli vaikka mä otankin neuvoja vastaan, ei se toinen ole mikään opettaja, vaan todennäköisesti samanarvoinen muusikon alku vain. Ja neuvoja kaipaa hänkin.
Mika Kangas
02.11.2008 00:03:53
Minun mielestä jokaisen soittajan bändissä täytyisi olla oma itsensä.Jokaisella on kuitenkin oma tyyli soittaa vaikkei se siltä aina kuulostakaan.Tarkoitan nyt lähinnä sitä että muiden ei tarvitse tulla kertomaan vaikkapa basistille kuinka se biisi pitää soittaa.Bändihän koostuu yksilöistä ja mun mielestä parasta on jos kaikki soittaa niin kuin parhaaksi näkevät.Siitähän se bändin oma soundi muodostuu.Pahinta on oikeastaan ne jotka koko ajan on kyselemässä miten mä soitan tän ja tän.
Peku911
02.11.2008 13:15:09
oon saanut kanssa kuunnella melkosen usein kommentointia tyyliin "mitä sä noin monella/hyvällä skeballa teet ku et sä ees oo pr00". Perkele! Mitä väliä sillä on kuinka paljon/hyviä kamoja löytyy, vaikka olis kuinka nyyppa, kunhan talous kestää :)

Tämä on tullut mulle myös tutuksi ja pidän tuota asennetta todella tyhmänä, mutta kai se johtuu vain siitä, että ovat vain kateellisia.

Pitäähän kitaroita olla jo sitä vartenkin monia, että kitarat ovat eri vireissä ja ottaa vaan oikean kepin käteen niin voi aina soittaa musiikista riippumatta, eikä mene aikaa turhaan vireen vaihteluun.
M4ss3 m/
02.11.2008 16:53:41
Tämä nyt on täydellinen vastakohta topicin tarkoitukselle, mutta asiaan.

Kitaranopettajani kehuu minua aina ja sanoo melkein joka tunti, että olen nopea oppimaan. Ja voihan se noin olla, mutta joskus joku juttu mennyt vasta jonkun parin yrityksen jälkeen ja silti kehuu hyväksi. Olisiko asia noin, että haluaa vain tehdä olon mukavaksi tunneilla, koska olisihan se aina aika tylsää mennä sinne jos tietää tulevansa taas haukutuksi tai sitten mitään intoa jatkaa jos kukaan ei kehu.
Olen nyt soittanut pyöristettynä tasan 3 vuotta eikä vieläkään mene edes perus kolmen kielen sweeppaukset yhtään. ja tapping niin hirveän kuuloista, että voisi lopettaa koko kitaransoiton sen takia. Olisiko siinä se, että juuri ne kolme alakieltä(ne paksummat) on ollut käytössä nyt kitaratunteja lukuunottamatta 100%-soittoajasta käytössä.
ekikoo
02.11.2008 17:01:12
Olen nyt soittanut pyöristettynä tasan 3 vuotta eikä vieläkään mene edes perus kolmen kielen sweeppaukset yhtään. ja tapping niin hirveän kuuloista, että voisi lopettaa koko kitaransoiton sen takia.

Kohtuuttoman paljon vaadit sitten itseltäsi jos tosiaan allekirjoitat tuon.
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
M4ss3 m/
02.11.2008 17:08:03
No meneppä juutuubiin katsomaan näitä muita kaksi vuotta soittaneita kitaristin alkuja, mitkä vetää jotain Laiho sooloja vaikka silmät kiinni. Ei sillä, että Laiho olisi joku minun idoli, vaan Laihoon on vaan helpointa verrata kaikkea.
-AjA-
02.11.2008 17:45:01

No meneppä juutuubiin katsomaan näitä muita kaksi vuotta soittaneita kitaristin alkuja, mitkä vetää jotain Laiho sooloja vaikka silmät kiinni. Ei sillä, että Laiho olisi joku minun idoli, vaan Laihoon on vaan helpointa verrata kaikkea.

Onko se nyt sitten niin kadehdittavaa välttämättä, että moni näistä pari vuotta soittaneista wannabe-Laihoista on päivästä toiseen treenannu pelkästään niitä sweep- ja täppingkuvioita? Hienostihan noi tietty vetää ne opetellut tilut mutta en todellakaan lähtis pitämään sitä niin kadehdittava piirteenä, että joku sweeppåå nopeemmin ku sinä vähemmällä soittokokemuksella :-)
I know Kung Fu, Karate and 20 other dangerous words...
ekikoo
02.11.2008 17:48:12

Oon käynykki, ja ne kuulostaa nimenomaan siltä että soittaisivat silmät kiinni (laitetaan reenin puute vielä tuohon lisäksi). Liian vaikeeta on ihan turha tahkota alkumetreillä, perusjutut eka ja siitä asteittain
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
Ianuarius
02.11.2008 18:01:16 (muokattu 02.11.2008 18:05:38)

Liian vaikeeta on ihan turha tahkota alkumetreillä

Ai onko? Eikös tästä nimenomaan ollut puhe tässä ketjussa?

E: Ja mun mielestä on ihan turha tuntea oloaan pahaksi, katsoipa sitten ketä kitaristia tahansa. Taidot ei ole ikinä suoraan verrannollisia siihen, kuinka kauan on soittanut... olipa sitten soittanut ihan mitä tahansa. Moni ehkä alkaa väärällä tekniikalla treenaamaan, jollekin sattuu huono kitaraopettaja ja asioita ei opi oikein tai ei innosta. Jotakuta ei ehkä huvita treenata jonkun yhden kommentin takia, jonka joku on jossain sanonut. Joku ehkä sabotoi itseään muulla tavoin mentalisesti. Ne jutut ei vaan rupea luonnistuun, kun koko ajan hokee itelleen, kuinka vaikeaa kaikki on ja kuinka itestä ei oo mihinkään tai tuu ikinä kunnon kitaristia. Alitajuntaisesti sitä sitten kokoajan kertoo itselleen, että pitää soittaa huonommin ja huonommin, ettei vain kehittyisi, ja sitten kaikki menee räpeltämiseksi, vaikka kuinka haluaisi kehittyä.

Bottom line: soittotaidon kehittymiseen vaikuttaa niin moni asia, että sitä ei vaikuta surkutella, tai edes miettiä. Tekee vaan aina parhaansa. Se kyllä riittää aivan varmasti.
Animate-Inanimate
ekikoo
02.11.2008 18:05:07
Ai onko? Eikös tästä nimenomaan ollut puhe tässä ketjussa?

En oo ketjua ikäväkseni lukenut alusta asti, en osaa sanoa. Halusin kuitenkin kommentoida noita ylläolevia viestejä. Mahdollisesti kommenttini eivät tuoneet mitään uutta ketjuun, vähän kuin epäonnistuneita kitarasooloja.
M4ss3 m/
02.11.2008 18:36:58
Kiitti vastauksesta, alanpa sitten ajattelemaan tuota omaa soitantaa positiivisemmin:)
kimizu
03.11.2008 11:49:22 (muokattu 03.11.2008 11:50:13)
Kitaranopettajani kehuu minua aina ja sanoo melkein joka tunti, että olen nopea oppimaan. Ja voihan se noin olla, mutta joskus joku juttu mennyt vasta jonkun parin yrityksen jälkeen ja silti kehuu hyväksi. Olisiko asia noin, että haluaa vain tehdä olon mukavaksi tunneilla, koska olisihan se aina aika tylsää mennä sinne jos tietää tulevansa taas haukutuksi tai sitten mitään intoa jatkaa jos kukaan ei kehu.

Perusluterialainen syyllisyyden tunto, ei osata ottaa kehuja vastaan vaikka olisi ihan aihettakin kehua. Aina pitää vähätellä itsään, vaikka toinen antaa aidosti positiivista palautetta.
"...no enhän minä mitään osaa...Taitaa vi...uilla tuo maikka..."

Kyllä sen itse tietää, onko ne kehut ja posittivisuudet aiheesta vai ei. Jos olet oppinut hyvin jonkun tunnilla käydyn jutun ja vähän enemmänkin, miksipä ei opettajasi siitä kehuisi? Tottakai siitä pitää antaa posittivista palautetta.

Ja vaikka jotkut sveepit ei taitukaan, niin mitä sitten? Opit ne joskus myöhemmin tai sitten et, mitä väliä? Mä en edes tiedä mitä ne on, heh...
Ota palaute vastaan, oli se mitä vaan, ja lakkaa kiusaamasta itseäsi. Ja turhaa se toisiin vertailukin on, aina on jossain kovempi soittaja. Ja taatusti löytyy huonompiakin. Kyl' se siitä :)
Jzci
03.11.2008 16:21:04

En ole kyllä vielä yhteenkään tällaiseen tapaukseen törmännyt. Juutuubi on täynnä noita "mä vedän bodomia iha täysii!!11 vaikka oon soittanu vasta vuoden" -tyyppejä, ja niistä henkilöistä 99,9% soittaa ne jutut suoraan sanottuna ihan päin v***ua.
M4ss3 m/
03.11.2008 16:50:04 (muokattu 03.11.2008 16:51:02)
Kyllähän kun noita Bodom covereita katsoi niin joka videossa paremminhan noi soitti kuin levyllä(siis ne coveroijat) ja kaikilla joku Ltd:n Laiho-signature. Ja kuka haluaisi hehkuttaa kuinka hyvä on soittamaan jos sitä ei edes mahdollisesti oikeasti ole ja --> edit:ei mitään
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)