Aihe: Kitaraelektroniikan modaus ja kytkentäapua
1 2
Seba
01.11.2008 17:06:14

No ettei menisi helpoksi niin onko sarjaan/rinnan kytkentä on lainkaan mahdollista jos coil splittiä harrastetaan?

Esim 1 vol 1 tone ja erilliset kytkimet molemmille mikeille sarjaan/rinnan ja vaikka siinä tonessa splitti molemmille?

Vastaan itsellelni että ei kai sitten :)
Seba
01.11.2008 17:15:09 (muokattu 01.11.2008 17:15:25)

Mitä tuo reverse phase tekee? Vaiheenkääntö?
Jos tekisi Page modin sitten samalla ja hankkisi lisää potikoita :)

http://guitarelectronics.zoovy.com/product/WDUHH3T2205

Mistä tuollaisia volumepoteja saa kun en ole moisia push/pulleja nähnyt?
Insane Kane
01.11.2008 17:27:37

Juuri niin, nasaalia soundia luvassa.

CTS:sän kytkevä potikka , tuollaisella normi push-pull potikalla päästään samaan tulokseen.
fox
01.11.2008 17:30:59

Hihi... Reverse phase kääntää toisen mikin vaiheen, seurauksena molemmat mikit päällä -> ohut, nasaali soundi koska toisen vastavaihe kumoaa tiettyjä taajuuksia. Esim. kuulu Peter Green-soundi, ja vielä huomauttaisin, että kyseessä on siis sähköinen vastavaihe, magneettien kääntämisellä ei saada vastaavaa aikaan..
Jimmy Page-modaus on toki hieno, JOS sitä tarvii, tosin sama on jokaisen wiring-modauksen kanssa niinku tuolla jo Aki totesi. Olen nimittäin joskus maailmassa tehny ihan kohtuu korvauksella Jimmy Paget yhden kaverin kitaraan, ja sitten jonkun ajan perästä purkanut poiskin... ;)
Nuo SPDT push-pullit voi vallan hyvin noilla vakiomallisilla DPDT:lla korvata, kylläkin (jos tuo skema on se, minkä mä luulen sen olevan, kiireessä ja työkoneella ei viihi katsoa)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
01.11.2008 17:32:07

Juuri niin, nasaalia soundia luvassa.

Hih, menehtyin muutamalla hetkellä..
Soundia voi kutsua mm. "Nylkkyisäksi" (Nylon Beatin mukaan)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Seba
29.11.2008 19:30:09

Palataans tähän aiheeseen..

Tein nyt kytkennän tämän kaavion mukaan:
http://i2.photobucket.com/albums/y48/Sebarator/Lespasplitti.jpg

Muuten kaikki toimii hienosti ja mikit soundaa hyvältä mutta...
Kun käännän push/pull potikkaa, pitäisi toisen mikin tonen muuttua, mutta sen sijaan se toimii vähän niinkuin master volumena ja vaimentaa koko laitteen?

Mistä moinen vai olenko onnistunut kytkemään jotain päin peetä vai onko vika kaaviossa?
Seba
30.11.2008 10:24:17

Pientä tarkennusta tuohon.
Siis cleanilla soitettuna vähän pyöriteltynä tone hieman tummenee, mutta kun kääntää tappiin asti, se leikkaa kaulamikin melkein kokonaan mykäksi. Ei siis vaikuta tallamikkiin.

Kovasti säröllä soitettuna tappiin asti käännettynä vaimenee mutte ei mykisty mutta sen verran leikkaa että särö katoaa melkein kokonaan, ja pikkuisen takaisinpäin käännettynä vola taas kasvaa ja säröilytkin palaa...

Mä en ymmärrä miten hitossa mä saan aina noi kytkennät toimimaan niin miten se ei pitäisi olla mahdollistakaan..

Pitää varmaan vaihtaa kaikki potikat ja tehdä koko homma uusiksi..

Onko missään tarjolla kytkistä yhdellä nostopotikalla molempien mikkien sarjaan/rinnan kytkentään jos on 2 vol ja 2 tonea käytössä?

Jos vaikka kokeilisi sitä seuraavaksi..

Tuo splitti soi kyllä cleanina kauniisti puolitettuna. Säröllä eroa tuskin huomaa.
Insane Kane
30.11.2008 10:59:02
Pientä tarkennusta tuohon.
Siis cleanilla soitettuna vähän pyöriteltynä tone hieman tummenee, mutta kun kääntää tappiin asti, se leikkaa kaulamikin melkein kokonaan mykäksi. Ei siis vaikuta tallamikkiin.

Kovasti säröllä soitettuna tappiin asti käännettynä vaimenee mutte ei mykisty mutta sen verran leikkaa että särö katoaa melkein kokonaan, ja pikkuisen takaisinpäin käännettynä vola taas kasvaa ja säröilytkin palaa...

Mä en ymmärrä miten hitossa mä saan aina noi kytkennät toimimaan niin miten se ei pitäisi olla mahdollistakaan..

Pitää varmaan vaihtaa kaikki potikat ja tehdä koko homma uusiksi..

Onko missään tarjolla kytkistä yhdellä nostopotikalla molempien mikkien sarjaan/rinnan kytkentään jos on 2 vol ja 2 tonea käytössä?

Jos vaikka kokeilisi sitä seuraavaksi..

Tuo splitti soi kyllä cleanina kauniisti puolitettuna. Säröllä eroa tuskin huomaa.

Ethän unohtanut konkkia?
Seba
30.11.2008 11:18:18

En unohtanut.
Tosin en kyllä testannut ottaako runkoon menevä jalka kontaktia kun oli vähän vaikeuksia sen juottamisessa..

Voisiko se aiheuttaa tuon jos ei ota maihin?
Seba
30.11.2008 16:50:50 (muokattu 30.11.2008 16:51:36)

Ei perkele.
Lisäominaisuutena kun tallamikillä soittaa ja kääntää kaulamikin volumen pois, volume kasvaa reippaasti..

Vittu mä kyllä aina onnistun näiden kanssa..

Taidan purkaa kaiken täydellisesti ja koittaa jotain muuta..

Jos jollain on lespalle sopivaa sarjaan/rinnan kytkentäohjetta yhdelle nostopotikalle niin otan ilolla vastaan..

Siis niin että yhdellä nostolla muuttuu molempien kytkentä jos se on mahdollista?
zepeteus
30.11.2008 18:49:57
Koetin tiirailla tuota kuvaämpärin kytköstä, onkos se joku modifioitu versio?
Näyttäisi äkkiseltään siltä että kaulamikille kyllä on puolitus, mutta samalla kytkennällä tallamikiltä menee yhteys tone-potikalle, jonne toki menee muutenkin suoraan volalta?

Eli tuolta nostokytkimeltä pitäisi varmaan mennä tallamikilläkin maihin (tonepotikan runkoon), jotta puolitus toimii sille....samoin kuin se oikea puoli katkaisimesta jo on, eli kaulamikin kytkentä.

SD:n kaavioita käyttäen vaikkapa seuraavalla tavalla, mutta molemmilta humppareilta siis samalle nostokytkimelle ja maa kytkimen _kumpaankin_ laitaan:
http://www.seymourduncan.com/suppor … atics.php?schematic=2h_2v_2t_3w_2pp

Kaksi rinnakkaista volapotikkaa aiheuttavat myös sellaisen hauskan ilmiön, että kun yksikin on nollilla (eli maissa), mikkikytkimen keskiasennossa kummastakaan mikistä ei kuulu mitään. Fiksaus tähän on kääntää volapotikoiden sisääntulot/ulosmenot toisinpäin, jos häiritsee tuo.

Tuohon kun lisätään vielä värikaavioiden sekavuus, niin siinähän sitä jo onkin.....löysitkö muuten oikeat värikoodit noille mikeillesi?
Seba
30.11.2008 19:03:38

Joo värit löytyi kyllä ja vastaa ihan dimarzion värejä.
Kytkis on guitarelectronicsin sivuilta pöllitty eikä mitenkään muokattu.

Mä en vaan oikkee taida osata vieläkään näitä juttuja..

Periaatteessa siis kaikki toimii, tai ainakin puolitus kun kaikki nupit on kaakossa, eikä yhden volan keskiasennossa mykistäminen vaienna koko kitaraa.

Hämärää on myö se että miksi takamikin ollessa päällä, etumikin volan nollille vetäminen lisää takamikin volaa..

Miksi mun pitää aina koittaa kaikkea mitä en osaa :)
zepeteus
30.11.2008 19:18:49
Joo värit löytyi kyllä ja vastaa ihan dimarzion värejä.

Okei, hyvä juttu.

Hämärää on myö se että miksi takamikin ollessa päällä, etumikin volan nollille vetäminen lisää takamikin volaa..

Kyllä, tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta. Tallamikkisi on siis "kauempana" maasta kun kaulamikin vola on nollilla, eli "lähempänä" maata, ja tämä kaikki kun vain tallamikki on päällä? hmh.

Miksi mun pitää aina koittaa kaikkea mitä en osaa :)

Ehkäpä siksi että koittamalla voi voittaa, joskus? ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)