Aihe: Kitaraelektroniikan modaus ja kytkentäapua
1 2
Seba
27.10.2008 23:21:50

Ideana olisi tuohon melkeingibsoniin laittaa elektroniikka remonttiin ja teslan vr2 mikit kiinni.
Tarkoitus olisi kytkeä 3as kytkin, 2 volumea, 1 mastertone nostopotikalla josta nostamalla molempien mikkien puolitus.
Toinen tone viskata jorpakkoon ja tilalle 2 asentoinen kytkin josta voisi mikit kytkeä sarjaan/rinnan.

Ongelma on se, että olen hölmö, ja en osaa tuollaista soveltaa, enkä edes tiedä onko se mahdollista toteuttaa, ja jos on, niin miten.

Moiseen en löydä mistään mummomallin ohjeita joita käyttäen jopa minä onnistuisin hommassa kerralla.

Jos joku voisi olla ystävällinen ja tehdä tai linkata ohjeet millä en voi kämmätä pahasti :)

Lisäksi en tiedä tuosta kytkimestä, mutta olettaisin että sen pitäisi olla 2 asentoinen ilman mitään väliasentoja tuohon sarjaan/rinnan-kytkentään?
En tiedä myöskään minkälainen kytkimen tulisi olla kun en noista arvoista mitään ymmärrä..

Matkan varrelta löytyy liike josta voin kytkimiä hakea jos joku voisi vinkata millainen sen pitäisi olla..
http://www.yeoy.fi/index.php?main=64&productCat=717
Tuollahan noita on, mutta mikä moiseen tehtävään parhaiten soveltuu?

Myös ideoita ja kytkiksiä muunlaisiin kokoonpanoihin otetaan vastaan jos tuo ei ole toteutettavissa.
Nostopotikoita ei kuitenkaan ole kuin 1 kpl käytössä..
Toisen volumenkin voisi korvata vipukytkimellä jos toisella kytkimellä on mahdollista saada joku käyttökelpoinen soundivariaatio aikaiseksi..

Sori tyhmiä kysymyksiä, mutta puolustaudun sillä että olen basisti, ja en ymmärrä kitaroista mitään.
zepeteus
28.10.2008 17:04:01
Tarkoitus olisi kytkeä 3as kytkin, 2 volumea, 1 mastertone nostopotikalla josta nostamalla molempien mikkien puolitus.

Se olisi sitten vaikka tuohon tyyliin:
http://www.seymourduncan.com/suppor … matics.php?schematic=2h_2v_1t_3w_pp

Tuon kaavion värit ovat tietty Seymour Duncanin humppareille, Teslalla voivat olla jotain muuta?

Toinen tone viskata jorpakkoon ja tilalle 2 asentoinen kytkin josta voisi mikit kytkeä sarjaan/rinnan.

Tämän kanssa voi tehdä tiukempaa. Tarvitsisit kaksi DPDT-kytkintä tai lisää nostopotikoita, jos tarkoitus olisi saada molemmille mikeille tuo sarjaan/rinnan-kytkentä. Voisi ehken onnistua yhdellä 3PDT-kytkimelläkin, mutten jaksa piuhoitella mielessäni nyt...tuossa kuitenkin aluksi.
fox
28.10.2008 17:59:18

Voisi ehken onnistua yhdellä 3PDT-kytkimelläkin, mutten jaksa piuhoitella mielessäni nyt...tuossa kuitenkin aluksi.

Kyllä se kahdella kannattaa tehdä, semminkin, että jää mahdollisuus kumpaakin erikseen valita joko sarjaan tai rinnan. Ja sitä soundipaletin laajuuttahan tässä tavoiteltiin.. Joko 2 nostopotikkaa, tai, jos sattuu jostain löytymään sellanen 3-asentoinen on-on-on spesiaali DPDT, niin voisi jopa laittaa tri-soundin sillä kytkimellä, eli sarjaan-singlecoil-rinnan.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Seba
29.10.2008 20:13:46 (muokattu 29.10.2008 20:15:00)

Mulla on just tuo sama kytkis mikä linkattiin, mutta peruslespaan 4 potikalle siinä on juurikin se ongelma että se on 3 potikalle, enkä hölmönä löytänyt 4 potikalle kaaviota yhdellä nostopotikalla paitsi http://i2.photobucket.com/albums/y48/Sebarator/Lespasplitti.jpg

Tuosta viisaammat sanoi että puolitus ei toimi toiseen mikkiin kunnolla?
Jos joku voisi kertoa mikä tuossa menee vikaan ettei toimi?

Siitä se ida sitten lähti että jos tekisi 3 potikalla ja 2 tai 3 asentoisella kytkimellä paikkaisi tuon jäljelle jäävän reiän :)

En vaan noista niin paljoa ymmärrä että paljoa omin päin osaisin mitään soveltaa, ja tuo sarjaan/rinnan juttu tuli ensimmäisenä mieleen.

Eikö se siis ole mahdollista on/on kytkimellä että toisessa asennossa molemmat mikit olisi sarjassa, ja toisessa rinnan suoraan tuohon duncanin kytkennän lisäksi tai sitä soveltaen?

Tuossa ensimmäisen viestin linkissä on kamalasti erilaisia kytkimiä, mutta en noista ymmärrä että soveltuuko ne edes kitarakäyttöön..
Seba
29.10.2008 21:20:43

Kyllä se kahdella kannattaa tehdä, semminkin, että jää mahdollisuus kumpaakin erikseen valita joko sarjaan tai rinnan. Ja sitä soundipaletin laajuuttahan tässä tavoiteltiin.. Joko 2 nostopotikkaa, tai, jos sattuu jostain löytymään sellanen 3-asentoinen on-on-on spesiaali DPDT, niin voisi jopa laittaa tri-soundin sillä kytkimellä, eli sarjaan-singlecoil-rinnan.

Mä en nyt ole ihan varma tajusinko ihan oikein, tai tajuanko yleensäkään mitään, mutta idea on kumminkin että tuolla nostopotikalla hoituisi tuo puolitus molempiin samanaikaisesti, ja 2 asentoisella on/on kytkimellä voisi hoitaa tuon sarjaan/rinnan-kytkennän molempiin samanaikaisesti. Olenko ihan hakoteillä koko ideassa?

Ei tarvise molempiin mikkeihin erikseen kun on kuitenkin vielä tuo orkkis 3 asentoinen mikkikytkinkin ja alkaa tuossakin olemaan variaatioita ihan riittävästi mun käyttöön :)

tri-soundia en halua ainakaan 3 asentoisen kytkimen taakse kun koen hankalana käyttää noita 3 asentoisten keskiasentoja..
Insane Kane
29.10.2008 21:24:34 (muokattu 29.10.2008 21:25:42)
Mä en nyt ole ihan varma tajusinko ihan oikein, tai tajuanko yleensäkään mitään, mutta idea on kumminkin että tuolla nostopotikalla hoituisi tuo puolitus molempiin samanaikaisesti, ja 2 asentoisella on/on kytkimellä voisi hoitaa tuon sarjaan/rinnan-kytkennän molempiin samanaikaisesti. Olenko ihan hakoteillä koko ideassa?

Ei tarvise molempiin mikkeihin erikseen kun on kuitenkin vielä tuo orkkis 3 asentoinen mikkikytkinkin ja alkaa tuossakin olemaan variaatioita ihan riittävästi mun käyttöön :)

tri-soundia en halua ainakaan 3 asentoisen kytkimen taakse kun koen hankalana käyttää noita 3 asentoisten keskiasentoja..

Tarvitset tälläisen jos haluat molemmat yhdellä kytkimellä rinnan / sarjaan:
http://www.yeoy.fi/index.php?main=6 … p;productCat=717&productID=2585

E: Ei menny kaikki sanat ihan nappiin =)
Seba
29.10.2008 21:28:26

Tarvitset tälläisen jos haluat molemmat yhdellä kytkimellä rinnan / sarjaan:
http://www.yeoy.fi/index.php?main=6 … p;productCat=717&productID=2585

E: Ei menny kaikki sanat ihan nappiin =)

Ja kane taas pelastaa :)

Et uskalla lisätä tuonkaltaista kytkintä tuohon seymour duncanin kuvaan miten se tulisi kytkeä soppaan :)
Insane Kane
30.10.2008 15:43:40 (muokattu 30.10.2008 15:44:32)
Et uskalla lisätä tuonkaltaista kytkintä tuohon seymour duncanin kuvaan miten se tulisi kytkeä soppaan :)

Olet aivan oikeassa en uskalla =)
Mietiskelin tuota hommaa ja ei taida onnistua tuo puolitus enään jos ne kytkee tuollaiseen on-on 4pdt kytkimeen....
Mutta sittenhän meillä olisi vaihtoehtona 4x3 kiertokytkin.
Eli kolmiasentoinen, 4 napainen kytkin, jolla voisi hoitaa vaiheet & puolitukset.
Esim 1 asento normaali,
2 asento sarjaan,
3 asento puolitus.
Sitten sillä nostopotikalla vaikkapa tallamikin vaiheen vaihto, jolloin molemmat mikit päällä, kiertokytkin 1. asennossa, soundi on outo =)
Seba
30.10.2008 23:13:26 (muokattu 30.10.2008 23:15:39)

No hitto kun ei mikään mitä yritän hienosti suunnitella onnistu :)

Toi sun idea kuulosti ihan kivalta, mutta liian monimutkaista mulle :)
Jos teen tuolla duncanin systeemillä niin jää yksi reikä koppaan.. Mitä mä siihen voin laittaa sitten jonkun kytkimen taakse jos tuo ei onnistu? Vai voinko mitään?
Joku simppeli kikkailujuttu pitäisi siihen keksiä..
Puolituksen molempiin samanaikaisesti haluan kuitenkin itsepintaisesti tuon nostopotikan kanssa toimimaan..

Miten tuohon kaavioon lisätään sitten takaisin toinen tone jos teen sitten vaan 4 potikalla takaisin jos ei muut jutut natsaa?
Insane Kane
31.10.2008 15:02:10
No hitto kun ei mikään mitä yritän hienosti suunnitella onnistu :)

No juu, en alkuun ajatellut hommaa muuten kuin sen vaiheistuksen kannalta.

Toi sun idea kuulosti ihan kivalta, mutta liian monimutkaista mulle :)
Jos teen tuolla duncanin systeemillä niin jää yksi reikä koppaan.. Mitä mä siihen voin laittaa sitten jonkun kytkimen taakse jos tuo ei onnistu? Vai voinko mitään?

Pitäsköhän asiaa alkaa miettimään että
-mitä tarvitset siihen-, ei
-mitä siihen voi laittaa-
Mahdollisuuksia kun on niin monia. =)

Joku simppeli kikkailujuttu pitäisi siihen keksiä..

http://www.spelektroniikka.fi/kuvat … pit,%20kytkimet,%20pienoisvivut.pdf

Tuosta sivulta kytkin numero PK3 ja teet tuollaisen painettavan tappokytkimen. Siitä riittää hauskaa jonkin aikaa ja jotkut osaavat sitä soveltaa varsin mallikkaastikkin.

Miten tuohon kaavioon lisätään sitten takaisin toinen tone jos teen sitten vaan 4 potikalla takaisin jos ei muut jutut natsaa?

Duncanin sivulta löytyy nuo normikytkennät.
Seba
01.11.2008 00:15:46

Jep normit on, mutta tuo 2 vol 2 tone 3way 1 push/pull coil splitti puuttuu kaikista..

Tästä alkoi spekulaatio että ei toimi niinkuin pitää:
http://i2.photobucket.com/albums/y48/Sebarator/Lespasplitti.jpg

Onko näin ettei sitten toimi kunnolla vaan toisen mikin splittaus jää jotenkin "säädettäväksi"?
fox
01.11.2008 01:44:31

Onko näin ettei sitten toimi kunnolla vaan toisen mikin splittaus jää jotenkin "säädettäväksi"?

Sulla puuttuu toisen mikin singlecoil kytkentävaihtoehdon maadotus, tai ei kokonaan puutu, vaan tarkoituksena on tehdä se "säädettävänä"... Eli itse laittasin tuon siten, että siitä tallamikin tonesta tulevan johdon siihen kytkimelle poistaisin, ja ne nastat jotka on lähimpänä sitä "varsinaista potikkaa" yhdistäisin hyppylangalla, joten ne molemmat menis maihin. Tällöin nostopotikan ollessa ylhäällä ne molemmat puolittuis. Selkeempi kuin tuossa tarkoituksena oleva "säädettävä" splitti. Toki portaattomasti splittaava mikki on "hieno", mutta hei, eikö se oo parempi kunnolla on-off kuin tonen "kautta".. No OK, nyt olen vähän kärkäs arvostelemaan, mutta... =)
Seba
01.11.2008 10:46:41

joo saa arvostella, ja kun todellakin on tarkoitus tehdä vaan tavallinen splitti siihen ja tuo kuva oli ainoa minkä yleensäkään löysin tuolle kokoonpanolle puolitukseen yhdellä potikalla, ja sekin osoittautui jotenkin kummalliseksi :)

Itse olisin vaan kolvaillut tuon mukaan ja ihmetellyt jälkeenpäin että mitä taas tein väärin..

Juuri tuota vinkkiä lähinnä metsästin että miten sen saa tavalliseksi molempien samanaikaiseksi puolitukseksi yhdellä kytkimellä ja muuten potikkamäärä säilyttäen.
Kiitos siitä.
Insane Kane
01.11.2008 10:47:05
Jep normit on, mutta tuo 2 vol 2 tone 3way 1 push/pull coil splitti puuttuu kaikista..

Tästä alkoi spekulaatio että ei toimi niinkuin pitää:
http://i2.photobucket.com/albums/y48/Sebarator/Lespasplitti.jpg

Öö, ei tuossa kytkiksessä ole mitään säädettäviä splittauksia?
Toinen mikki puolittuu maahan, toinen kuumaan karvaan. Ihan "perusmeininkiä"
Kytkiksessä molemmat mikit on samoin päin.
Kun molemmat mikit on puolitettu maahan ja 3-tie kytkimestä keskiasento, joskus voi olla hurina mukana.
Tällöin tuon toisen mikin puolitus kuumaan voi hipsauttaa hurinat pois keskiasennosta.
Toki, toisessa mikissä hieman hiivitään toisenkin kelan läpi, mutta ei kuultavasti.
Kokeilemalla selviää.
Puolita molemmat mikit maahan. Jos keskellä hurinoita, kokeile puolittaa toinen mikki kuumaan.

Jos haluttaisiin "spin-a-split", tuon bridge-tonen konkkaa pitelevä korva toki pitäisi juottaa maahan... Ja nuo kelojen alut keskikorvaan... Ja tuo kuuma karva siitä pois...
fox
01.11.2008 14:12:36

Jos haluttaisiin "spin-a-split", tuon bridge-tonen konkkaa pitelevä korva toki pitäisi juottaa maahan... Ja nuo kelojen alut keskikorvaan... Ja tuo kuuma karva siitä pois...

Taitaa tulla Seballe suru puseroon meidän kanssa kohta... 8)
Ja konehuoneeseen sitä mukaa johtoja ja switchejä lisää ja lissää..
Juu, en yöllä oikein skarppina tuota kytkistä katellut..mutta siltikin, mielestäni kaikkein selkein splitti on kytkimellä maihin, no questions asked... =)
(Vaikkakin tosiaan itse oon aina tuon sarjaan-rinnankytkennän tai sitten tri-soundin nimeen pelannut)
Seba
01.11.2008 14:22:44

Mä olen jo ihan totaalisen sekaisin :)

Mieli just olisi tehnyt tuota systeemiä kokeilla niin että nostopotikka olisi puolittanut molemmat mikit, ja 2 asentoinen kytkin olisi kytkenyt mikit sarjaan/rinnan.

Totta puhuen mulla ei vieläkään ole käsitystä miksi se ei onnistu, tiedän vaan ettei se käy :)

Tuo toinen tone on vaan niin turha että tilalle voisi jotain muuta virittää..

Oliko sitten se tri-sound kiertokytkimellä mahdollista tuohon ympätä?
Ja millainen kytkin sen sitten pitäisi olla jos pystyy tekemään?
Insane Kane
01.11.2008 14:33:36
Mä olen jo ihan totaalisen sekaisin :)

En ihmettele =)

Mieli just olisi tehnyt tuota systeemiä kokeilla niin että nostopotikka olisi puolittanut molemmat mikit, ja 2 asentoinen kytkin olisi kytkenyt mikit sarjaan/rinnan.

Totta puhuen mulla ei vieläkään ole käsitystä miksi se ei onnistu, tiedän vaan ettei se käy :)

Katsos kun tuo sarjaan-rinnan kytkentä vaatii sen että nuo kelojen alut ovat erillään ja juotettuna tuohon 4PDT kytkimeen.
Tuossa puolitus-kytkimessä ne alut ovat yhdessä...

Tuo toinen tone on vaan niin turha että tilalle voisi jotain muuta virittää..
Oliko sitten se tri-sound kiertokytkimellä mahdollista tuohon ympätä?
Ja millainen kytkin sen sitten pitäisi olla jos pystyy tekemään?

Juu, on mahtollinen.
Ja kytkin on tuollainen:
http://www.yeoy.fi/index.php?main=6 … p;productCat=772&productID=4793
Seba
01.11.2008 15:19:04

Outs. En viitsisi 500 kytkintä ostaa mikä tuolla on myyntierä :)

Mistä saisi sellaisen eb-3 mallisen kytkimen siihen?
Tai eikö sellainen ole mahdollista että menisi ensin kytkimelle sarjaan/rinnan ja sen jälkeen puolitukseen?

No ei kai. Kunhan rölötän.

Vai pitäisikö sitten tuolla nostopotikalla kytkeä sarjaan/rinnan kytkentä? Onnistuuko se, ja kumpi on sitten yleensä järkevämpi soundillisesti?
Splitti vai tuo?
Insane Kane
01.11.2008 15:23:03
Yhdellä potikalla yhden mikin sarja/rinnan kytkentä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)