Aihe: aloittelija
1
Delightful
29.10.2008 18:47:11
Haluisin oppii soittaa kitaraa. Olen ettiny tunteja. Mut ei löydy ja niin voiko kitaraa oppii soittaa ihan ite vaikkei tiiä kitaroista mitään:D? Oon ostanu akustisen kitaran ja tuolla se on kopassa ja harmittaa ku en osaa mitään soittaa:( niin miten voisin oppia? Mun mielest opin aika nopeesti jos on tosi selvät ohjeet tai tajuun sen muuten vaan:D Jos joku kokenu kitaran soittaja vois mulle selittää et mitä teen ni olisin tosi tosi kiitollinen:)
Mulder
29.10.2008 21:44:18
Voi toki itsekin opiskella, jos opettajaa on vaikea saada. Kirjastosta vaan lainaamaan kirjoja tai netistä löytyy monta erilaista sivustoa esim Rockway, Jamplay ja monia muita. Kitara vaan händyyn ja treenaamaan! :-)
agre
30.10.2008 13:26:05
Itselläni kitara oli(on) ensimmäinen instrumentti minkä ostin, enkä tiennyt siitä paljon mitään aluksi. Aloitin soittamisen soittamalla jotain tunnettuja riffejä ja perussointuja. Kiinnostus pysyi soittamalla kappaleita joista tykkäsi. Siinä sivussa rupesin harjoittelemaan eri tekniikoita mm. alternate picking, tapping, vibrato, bend. Ja itseoppinut olen. Eli netistä kannattaa katella harjoituksia ja tabulatuureja tai sitten kirjastoon katsomaan kitarakirjoja. Yksi hyvä kitarakirja on Ralph Denyer - Suuri kitarakirja.
"All you have to do is be yourself and have a good time playing music" www.jtptc.site90.net/
ravensoul
30.10.2008 21:24:52
Jos lontoonkieli taittuu, ni tuolla on todella hyviä ja selkeästi esitettyjä juttuja:

www.justinguitar.com
Piraatti
31.10.2008 15:10:43

Hyvä tapa on myös etsiä esim. YouTubesta aloittelijoille tarkoitettuja opetusvideoita. Usein näissä videoissa käydään läpi yleisimpiä aloittelijoiden tekemiä virheitä, joten tätä kautta vältyt myös niiltä ja opit nopeammin "oikeat" tekniikat.
Ei näitä
juuso a
31.10.2008 20:44:29 (muokattu 31.10.2008 20:45:34)

Ensiksi opettele perussoinnut (duurit, mollit ja seiskat) ja kattele jotain kappaleita joita voisit kokeilla soittaa. Sitten varmaan kannattaa opetella seuraavaksi tabulatuurien lukeminen. Näin ainakin itse aikoinaan opettelin enkä ole ensimmäistäkään kitaratuntia ottanut.

e: ja tottakai etsi netistä jotain sivustoja jotka on aloittelijoille tarkoitettu.
Juokaa ja polttakaa enemmän
anzza
03.11.2008 01:43:04
Hal Leonard : Kitarakoulu 1 ("huippusuosittu" mainoksen mukaan)

Kyseisessä kirjassa opetetaan aluksi soittamaan yksinkertaisia kappaleita yksittäisillä nuoteilla (ei siis heti soinnuilla), mikä on helpoin tapa aloittaa, ja kirjan mukana on CD ääninäytteineen.
Kappaleita on mm Yankee Doodle, Love Me Tender, Worried Man Blues, Surf Rock jne.

Kirjan loppupuolella on sitten jo perus soinnutkin ja jotain kappaleita niille.

Sivuja on kai joku 36 ja hinta 20-25 euroa.

Tuota kirjaa käyttävät kitarakursseilla jne ja ilmeisesti se on oikeasti suosittu, niin ei se huono kirja ole.
M4ss3 m/
03.11.2008 15:24:22
En nyt itse niin aloittelija ole, mutta sooloilussa kylläkin sen edestä. Eli pitöisi alkaa opettelemaan soolojen soittoa ja vieläpä semmoista tiluhenkistä. Suositelkaa jotain asteikkoa tai muuta mikä auttaisi alkuun.
Kitaristit_kunniaan
03.11.2008 15:35:45
Pentatoninen skaala sekä molliskaalat ovat käypiä.
Ibanez on hyvä.
M4ss3 m/
03.11.2008 16:20:46
Noita on tullut soitettua jo vähän liikaakin. Pitää mennä varmaan viikonloppuna katsomaan tuonne musiikkikauppaan jo sieltä löytyisi joku halpa tilutuskirja.
cr4b
07.11.2008 15:56:23
Useimmat soolot silti tehdään pentatonisen ja luonnollisen asteikon mukaan. Kannattaa blokata erilaisia likkejä ja sooloja, joista pidät. Niillä samoillakin asteikoilla saa yllättävän monipuolisia juttuja aikaan.
It ain't fast enough 'till the fretboard is on fire.
Jucciz
08.11.2008 09:54:57 (muokattu 08.11.2008 10:00:29)
luonnollisen asteikon

Opastatko meille, mikä tämä on? Olen sen verran alussa itse vielä.

Itse olen kyllä käsittänyt, että useimmat soolot (ainakin toivottavasti) soitetaan sen asteikon mukaan, joka sattuu toimimaan kulloisenkin soinnun päälle (ja toimiminen on yleensä puhtaasti makuasia). Tietysti vielä huomattavasti parempi on, jos kykenee soolosoitossa siihen, että "soitanpa nyt tällaisen melodian, joka päähäni pulpahti" - siis kokonaan pois ajatusmallista "soitanpa nyt tätä asteikkoa". Asteikot on hyvä treenata selkäytimeen, jotta soittajalla olisi parempi "työkalupakki" niihin tilanteisiin, joissa soitetaan oikeasti musiikkia eikä asteikoita.
cr4b
08.11.2008 11:00:17 (muokattu 08.11.2008 11:00:40)
Opastatko meille, mikä tämä on? Olen sen verran alussa itse vielä.

Huoh. Tuo termi on minulle opetettu. Anteeksi, jos olen väärässä, olisi ilmeisesti pitänyt pysyä hiljaa.
825107
08.11.2008 12:30:21
Huoh. Tuo termi on minulle opetettu. Anteeksi, jos olen väärässä, olisi ilmeisesti pitänyt pysyä hiljaa.

Tarkoitatko luonnollista molliasteikkoa?
Ellefson_88
08.11.2008 12:47:53
Tee biisi ja opettele soittamaan se hienosti. Vittuun työkalupakit ja työlupa-kit. Teoriaa voi opetella vaikka sony walkmanilla nukkuessa, mutta sormia pitää liikutella sopivasti joka päivä, jotta ne pysyisivät vetreinä.

Rock with your cock out!

Pähkinänkuoressa:

1. Hienomotoriikka
2. Jakaus keskellä suuta
cr4b
09.11.2008 14:56:22
Tarkoitatko luonnollista molliasteikkoa?

Kyllä vain, höhöhö. Ja käytännössä sen asteikon kun opettelee koko kaulalta, niin pystyy soittamaan kaikkia sen asteikon moodeja (esim. duuria). Tyyliin A-molliasteikossa on samat sävelet kuin C-duuriasteikossa jne. Huom! sana käytännössä.
Aloittelijatuke
14.11.2008 14:40:35 (muokattu 14.11.2008 14:41:27)
Hal Leonard : Kitarakoulu 1 ("huippusuosittu" mainoksen mukaan)

Kyseisessä kirjassa opetetaan aluksi soittamaan yksinkertaisia kappaleita yksittäisillä nuoteilla (ei siis heti soinnuilla), mikä on helpoin tapa aloittaa, ja kirjan mukana on CD ääninäytteineen.
Kappaleita on mm Yankee Doodle, Love Me Tender, Worried Man Blues, Surf Rock jne.

Kirjan loppupuolella on sitten jo perus soinnutkin ja jotain kappaleita niille.

Sivuja on kai joku 36 ja hinta 20-25 euroa.

Tuota kirjaa käyttävät kitarakursseilla jne ja ilmeisesti se on oikeasti suosittu, niin ei se huono kirja ole.

Minulla on juuri tuo sama kirja ja kyllähän siinä perusasioita oppii ihan hyvin mutta minun makuuni kappaleet ovat tylsiä, koska tyyli suuntaa vähän klassiseen.

E: Että en suosittele oikein rokkareille tai hevareille tuota:D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)