Aihe: B-kielen kanssa vireongelma?
1
wilzhu
28.10.2008 00:21:58
Olen havainnut ihmeellisen ongelman G- ja B-kielien kanssa kun soitan G:ltä D:n ja B:ltä F:n tai F#n.

Kun soitan D:n ja F:n, on ääni puhdas vain, kun B-kieli on hieman ylivireinen ja kun taas soitan D:n ja F#:n, on ääni puhdas vain, kun B-kieli on hieman alivireinen.

Toisin sanoen: Kun soitan soitan mollin, pitää B-kieli olla eri vireessä kun jos soita mollin.

Kun minulla oli punottu G, en tätä ongelmaa huomannut.

Onko minulla siis jokin vireongelma, kuulovika, vai pistänkö kitarakamani myyntiin?
Elämä off.
Jucciz
28.10.2008 01:17:14 (muokattu 28.10.2008 01:19:23)
Ihan ekaksi: ovatko kielet tuoreet vai vanhat, tai oletko vaihtanut viime aikoina paksumpiin kieliin kuin mitä olet aiemmin käyttänyt?

Jos ongelma esiintyy uusillakin kielillä ja olet pysynyt samassa paksuudessa, tarkista ekana, etteivät satulan urat ole liian ahtaat. Joskus uria voi joutua myös syventämään, jotta vire olisi tasaisempi koko otelaudan alueelta. Samoin kaularaudan säätö vaikuttaa tähän asiaan.

Jos et ole varma, mitä teet, kannattaa viedä soitin vaikka jollekin luotettavalle huoltomiehelle ja saat muutamalla kympillä homman kuntoon, jos nyt kyseessä ei ole pahemman luokan valmistusvika itse soittimessa - jotain, minkä soitinkorjaaja myös huomaa kyllä nopeasti ennenkö lasku kasvaa isoksi.

Myös joka kielelle erikseen porrastettua Earvana-satulaa kannattaa kokeilla - joissain kitaroissa se on auttanut otelaudan ensimmäisten nauhojen vireongelmiin.
wilzhu
29.10.2008 19:02:29
Ihan ekaksi: ovatko kielet tuoreet vai vanhat, tai oletko vaihtanut viime aikoina paksumpiin kieliin kuin mitä olet aiemmin käyttänyt?

Jos ongelma esiintyy uusillakin kielillä ja olet pysynyt samassa paksuudessa, tarkista ekana, etteivät satulan urat ole liian ahtaat. Joskus uria voi joutua myös syventämään, jotta vire olisi tasaisempi koko otelaudan alueelta. Samoin kaularaudan säätö vaikuttaa tähän asiaan.

Jos et ole varma, mitä teet, kannattaa viedä soitin vaikka jollekin luotettavalle huoltomiehelle ja saat muutamalla kympillä homman kuntoon, jos nyt kyseessä ei ole pahemman luokan valmistusvika itse soittimessa - jotain, minkä soitinkorjaaja myös huomaa kyllä nopeasti ennenkö lasku kasvaa isoksi.

Myös joka kielelle erikseen porrastettua Earvana-satulaa kannattaa kokeilla - joissain kitaroissa se on auttanut otelaudan ensimmäisten nauhojen vireongelmiin.

Itseasiassa kieletä ovat ohuemmat, kun edelliset(Edellisissä oli punottu G).

Myöskin intonaatio on kondiksessa.
Elämä off.
Jucciz
30.10.2008 00:41:05
Myöskin intonaatio on kondiksessa.

Intonaatiohan tässä selvästi ei ole kondiksessa, jos kieli on jostain kohtaa vireessä ja jostain ei. Intonaatio on laajempi asia kuin esim. se, että 12. nauhan painettu sävel ja huiluääni ovat samassa vireessä: se tarkoittaa ylipäätään sitä, että kieli soi vireisesti joka nauhan kohdalta koko otelaudan matkalta.
wilzhu
30.10.2008 19:28:20
Voisikohan kyse olla tästä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=170407 ?

Nimittäin kieli on kyllä täsmälleen vireessä soitin äänen mistä kohti hyvänsä..
Elämä off.
Juniper
30.10.2008 22:13:46
Miten lujaa painat kieliä? Jos ennen on ollut punottu G niin sitä on voinnut painaa paljon lujempaa otelautaa vasten kuin punomatonta. Tässä ei tarvita suurtakaan eroa voimassa niin eron kuulee.
Silti minä veikkaisin, että intonaatio ei ole oikein säädetty...
IJarro
30.10.2008 23:53:14
Voisikohan kyse olla tästä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=170407 ?

Tottahan tuo on, että ei sitä kitaraa täydelliseen vireeseen saa millään, mutta jos duuriterssien ja molliterssien epävireet pahasti haittaa, niitten pitäis kyllä haitata paljon muuallakin, ku vaan sillä punomattomalla Gllä ja tietyllä nauhalla.

Tsekkaa onko nauhat kuluneet. Jos tietyssä kohtaa on paha lommo, ääni nousee ja esim se F# voi kuulostaa liian korkealta.
Aluks hei, väliin hei, loppuun hei hei...
StoRBa
31.10.2008 00:12:54

Kitara on tasavireinen soitin, joten pitäisi sama sävel eri kieliltä soitettuna olla samalla taajudella. Kuten aiemmin sanottua, intonaatio ei ilmeisestikään ole kondiksessa. Jos kielten vaihtaminen ja itsekseen säätäminen eivät tuota tulosta, kannattanee käyttää huollossa.
Kuuntele kun soitan!
marjastaja
31.10.2008 12:28:07
Intonaatiota ittekin veikkaan, mutta oli mullakin kerran kielt niin korkeella että ne venä epävireeseen kun painoi jostain 12-ylöspäin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)