Aihe: Puoliakkarin reunojen taivutus
1
spyykko
29.10.2008 15:28:00

Moro,

sketsailen tässä mahdollista seuraavaa projektia. Ajatuksena olisi tehdä ES-335 / jazzlaatikko-rakenneperiaatteita soveltaen ulkonäöltään kohtalaisen moderni kitara. Tarkoitus siis taivuttaa sivut ja kovertaa sekä pohja että kansi umpitavarasta.

Mitäpä sanovat palstan reunojen taivutteluun perehtyneet jäsenet, kuinka tiukalle säteelle reunan vajaa 40-milliä korkea vaahtera on mahdollista saada taipumaan ilman että riski katkeamisesta kasvaa ylitsepääsemättömän suureksi? Toisissa akustisissa kitaroissahan soololoven kärki on hyvinkin tiukaksi taivutettu Tällä hetkellä omissa suunnitelmassa on pari paikkaa missä säde on n.15 mm. Onko toivoakaan saada näitä tehtyä, vai loivennanko suosiolla kurveja?
Ite olis taas tarvinnu tehdä. Ite on myös tehty, seppopyykko.net
Juniper
29.10.2008 17:55:33
Vaahteran ollessa kyseessä, niin noinkin tiukan säteen pitäisi onnistua ihan hyvin.
Sivut vaan tarpeeksi ohueksi ja runsaasti kosteutta (vaahteraa ei minun tietäkseni edes pysty kastelemaan liikaa).
Kokeile harjoituspaloilla miten onnistuu.
Toista se on loimukoan taivutus.... liian vähän vettä niin katkeaa, liikaa vettä niin puu purkautuu..... huoh, onneksi on harjoitus kappaleita
MPU
29.10.2008 18:12:06 (muokattu 29.10.2008 18:14:57)
Ai ne on koaa ne sun palikat omassakuvassa. Mulla pyörähti kanssa akkariprojekti käyntiin. Teen veistettykaarevapohjaisen, mutta tasakantisen akkarin loimuvaahterasta ja kuusesta vähän Guildin tyyliin.
Sellaisen thickness-sanderin rakennus on just meneillään. Puut tilasin Ranskanmaalta.
Taivutuksessa olen huomannut korvaamattomaksi ohuen teräspellin, jonka avulla voin painaa puuta taivutusrautaa vasten. Mulla on ohuesta tinapellistä tehty suikale, johon niittasin kahvat päihin. Auttaa tosi paljon tuohon repeilyyn kun saa painettua puun kahden kovan väliin eikä näpit pala.
Ihan siistin taivutuksen esmes johonkin sakaran päähän saa, kun suosiolla katkaisee sivun ja liimaa tiukimman kohdan kohdalle palikan, joka hiotaan muotoon. Tein LP Special-malliseen bassoon soolosakaran noin ja oranssin petsauksen jälkeen mahonki ja vaahtera olivat sulassa sovussa rinnakkain ja oikein hyvän näköisenä.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
MPU
29.10.2008 19:14:28
Aa, teit tuollaisen Fox benderin. Mulla on niin vähäistä ja toisaalta monimuotoista tuo taivuttelu, että putkella ja pikkutoholla tai kuumailmapuhaltimella olen taivutellut. Sit jos samaa mallia tekisi useamman niin tuollainen taivutin olisi ihan ehdoton. Vielä kun löytäisi jostain sitä kuumennushuopaa tai mikä se suomeksi se heating blanket onkaan. Sulla tulee vissiin lamput tuonne sisään?
Marko
Juniper
29.10.2008 20:07:39 (muokattu 29.10.2008 20:31:24)
Aa, teit tuollaisen Fox benderin. Mulla on niin vähäistä ja toisaalta monimuotoista tuo taivuttelu, että putkella ja pikkutoholla tai kuumailmapuhaltimella olen taivutellut. Sit jos samaa mallia tekisi useamman niin tuollainen taivutin olisi ihan ehdoton. Vielä kun löytäisi jostain sitä kuumennushuopaa tai mikä se suomeksi se heating blanket onkaan. Sulla tulee vissiin lamput tuonne sisään?
Marko

Lamput tulee sisälle. 2x300 wattiset halogeenit. 2x 150 wattiset ei oikein lämmittänyt riitävästi.
Optiona on höyrylämmitys kun töissä ois mahdollisuus lämmitellä 150 asteisella matalapainehöyryllä....
Koan taivuukseen muotti on melkein ehdoton vaatimus ja toisaalta kitaran malli on omaa design ja moni on kiinnostunut tuosta mallista. Joten voi olla, että tulee pari tehtyä tuolla mallilla. Malli on om kutistetuna oo kokoon ja kaula tulee olemaan 24.75 skaalalla, 12 nauhan kaulaliitoksella. Tästä ois hakusessa fingerstyle/ singer songwriter spesiaali.
Lämpömattoa metsästelin, mutta nihkeästi on suomesta saatavilla. Löysin yhden paikan mutta hinta oli melkein nelinkertainen ameriikan hintoihin.... Täytyy joskus tilata vaikka LMIiltä matto jos noita tulee enemmän väännettyä.
MPU
29.10.2008 21:00:07
Sama on havainto tuon maton suhteen. Mulla on suunnitelmissa palkittaa kansi Martinin Orchestra-mallin mukaan. Koppa on mukaelma jazzilaatikon muodosta tasakantiseksi toteutettuna. Kaulaksi niinikään loimuvaahteraa, otelauta todennäköisimmin ruusupuuta. Skaalaksi 25,4".
Marko
Juniper
06.11.2008 12:34:02 (muokattu 06.11.2008 13:44:38)
Näin ne sivut taipuu.... Omakuvassa tilanne päällä :D
Onneksi ei kuulunut RÄKS ääntä.

edit: lisätty myös kuva valmiista sivusta
MPU
06.11.2008 13:47:54
Näin ne sivut taipuu.... Omakuvassa tilanne päällä :D
Onneksi ei kuulunut RÄKS ääntä.

edit: lisätty myös kuva valmiista sivusta

No mutta sehän onnistui hyvin! Pitikö pitkään paahtaa puuta? Minkäverran kosteutta käytit?
Marko
Juniper
06.11.2008 13:53:20 (muokattu 06.11.2008 17:57:25)
No mutta sehän onnistui hyvin! Pitikö pitkään paahtaa puuta? Minkäverran kosteutta käytit?
Marko

Joku puoli tuntia meni paahtamiseen kun sivut oli väännetty, lopuksi vielä otin yläpellin pois, että kuivuisi paremmin. Pari tuntia sivu vielä vaan nökötti muotissa.
Nyt se on siiretty toiseen muottiin ja istuu hienosti!
Peltien välissä mulla oli ruskeaa paperia minkä kostutin tislatulla vedellä sumutamalla. Tämä näyttäisi olevan hyvä resepti Koalle.
2x300 watin valot oli aika mukava lämpölähde, missään vaiheessa ei tarvinnut pelätä, että puu alkaisi palamaan. Malttia pitää vaan olla paljon ja taivuttaa hemmetin hitaasti.
Sitten olisi vielä toinen sivu......

edit: Nyt on molemmat sivut muotissa odottelemassa jatkotoimenpiteitä.
Jymi
06.11.2008 14:56:26 (muokattu 06.11.2008 14:57:58)
Mitäpä sanovat palstan reunojen taivutteluun perehtyneet jäsenet, kuinka tiukalle säteelle reunan vajaa 40-milliä korkea vaahtera on mahdollista saada taipumaan ilman että riski katkeamisesta kasvaa ylitsepääsemättömän suureksi? Toisissa akustisissa kitaroissahan soololoven kärki on hyvinkin tiukaksi taivutettu Tällä hetkellä omissa suunnitelmassa on pari paikkaa missä säde on n.15 mm. Onko toivoakaan saada näitä tehtyä, vai loivennanko suosiolla kurveja?

Sanon myös ettei 15 mm säde pitäisi olla ongelma. Ihan mutulla heitän, mutta taitaa ihan perus 335:n tiukin kohtakin olla aika lähellä 15 mm:n sädettä ja itselläni taipui hyvin. Suunnitelmassasi auttaa myös se, että taivuteltava kappale on kuitenkin aika kapea. Itsellä ainakin taipui ihan nätisti nuo, kun tunnin liotti niitä sivuja ensin.

Taivutusraudan ei muuten tarvitse olla säteeltään noin pieni. Riittää kun sen reunan saa kosteuden ja raudan avulla pehmeäksi, jonka jälkeen sen voi taivuttaa muottia vasten. Itse käytin jotain 40mm säteellä olevaa rautaa ja hyvin toimi.

Jos suosituksia lämmitysmenetelmistä otat vastaan, niin itse olen kokeillut seuraavia: Putken lämmitys hehkulampuilla, sähköllä (Stewmac:n sähkölämmitteinen taivuturauta) ja pikkutoholla. Ylivoimaisesti mukavin oli Bilteman pikkutoholla lämmitetty 3mm seinämäinen rautaputki. Pikkutohossa riitti teho, mutta mikä tärkeintä lämpötilansäätö oli tarkkaa ja lämmön säätö vaikutti heti. Mikä ei sähkövastuslämmitteisellä onnistu. Vähän sama kuin ruoan laitto kaasulla tai sähkölevyllä.
MPU
06.11.2008 16:43:51
Tuota kaasutohoa ajattelin seuraavien sivujen kääntelyssä kokeilla. Huonoa siinä on se, että jos ei muista putken päästä tulevaa hyvinkin kuumaa ilmaa niin palaa paitaan reikä! Jossain kitaranrakennussivulla oli kuva kaverista, jolla pääsi paita palamaan navan kohdalta sivuja käännellessä.
Marko
Jymi
07.11.2008 10:54:24
Huonoa siinä on se, että jos ei muista putken päästä tulevaa hyvinkin kuumaa ilmaa niin palaa paitaan reikä!

Jos putken pääty on auki edes osittain ja suuntaa tohon viistosti tätä päätyä kohti. Silloin putken edessä voi touhuilla ilman lämpöongelmia.
jarmos
08.11.2008 10:46:50
Itse käytän kuumailmapuhallinta tuossa reunataivuttelussa.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
big mac
08.11.2008 11:30:35

Katsokaapa netistä tai kirjoista viulunrakentajien menetelmiä. Siellä jotkut ukot keittelee vaahterasta tehtyjä sivusarjoja muutaman tunnin vedessä ennen kuin taivuttavat niitä kuumaa putkea vasten. En ole itse kokeillut, mutta ei se vaahtera näköjään mene siitä pilalle.
Hullu kaiken kokeilee...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)