Aihe: mitä kannattaisi kuunnella?
1
Juktone
28.10.2008 16:04:12
Haluaisin jostakin kerätä lisää vaikutteita basson soittooni, joten voisi joku vähän kertoa mitä kannattaisi kuunnella? Erityisesti olen kiinnostunut slapistä ja tommoisesta funkista.

Nyt olen kuunnellu RHCP, Jacoa, Primusta.

Ps. hakua on kokeiltu
Oho siis tota joo
Pirkka
28.10.2008 16:11:07
Kuuntele sellaista musiikkia mistä pidät ja mikä tuntuu sinusta hyvältä. Sitten keskity kuuntelemaan bassoa sieltä seasta ja kuuntele vaikka kuinka rummut ja basso soittavat kimpassa.

Slap ja funk-hommaa vois olla vielä ainakin Tower of Power, Sly and the Family Stone, Graham Central Station, James Brown, kaikki missä on Bootsy Collins tolleen yleistyksenä, Earth, Wind and Fire, Nils Landgren funk Unit, Blaxploitatin-kamassa on paljon hienoa basson soittoa, The Meters, Jamiroquai, Brand New Heavies...
J.Nikkanen
28.10.2008 16:36:08
James Brownia. Studio ja live äänityksiä. Myös niitä missä heiluu bassossa joku muu kuin buutsikollins.

Bluesia. Hienoja juttuja, walking beissiä ja perusjuttuja sulassa sovussa. Ei släppäilyä poppailua täppäilyä, mutta osaavaa ja inspiroivaa soitantaa. Joku Canned Heat vois olla vaikka aika helppo lähestyttävä, jos se bluesiksi lasketaan.

Fishbonea. Kyllä lähtee. Musamausta päätellen joku "Pressure" saattais kolahtaa kovaakin.
Karlsson
28.10.2008 17:39:13
Reggaeta ja muista vetää henkeen!
Tonnin jenkkipeli.
okabass
28.10.2008 17:55:30
Haluaisin jostakin kerätä lisää vaikutteita basson soittooni, joten voisi joku vähän kertoa mitä kannattaisi kuunnella? Erityisesti olen kiinnostunut slapistä ja tommoisesta funkista.

Ps. hakua on kokeiltu

MOI

Kuuntele jotain ihan muuta. Ja muitakin kuin basisteja. Esim. 60-luvun kitarajazzia: Wes Montgomery, Joe Pass, Barney Kessel... Miles Davisin tuotantoa. Herbie Hancock & Headhunters on aika munakasta soittoa. Fuusiota: Chick Corea (Stanley Clark ja John Pattitucci), Brecker Brothers.
Klassista, vaikka Sibeliuksen musiikkia?
pekezu
28.10.2008 18:00:50

MOI

Kuuntele jotain ihan muuta. Ja muitakin kuin basisteja. Esim. 60-luvun kitarajazzia: Wes Montgomery, Joe Pass, Barney Kessel... Miles Davisin tuotantoa. Herbie Hancock & Headhunters on aika munakasta soittoa. Fuusiota: Chick Corea (Stanley Clark ja John Pattitucci), Brecker Brothers.
Klassista, vaikka Sibeliuksen musiikkia?

Tässä on itua, parasta on kuunnella musiikkia laidasta laitaan. Itse olen blokkaillut mm. drum'n'bass levyltä konebassoja sähköbassolla. Hauskaa touhua sekin, itseasiassa yksi kaveri pyysi vetämään yhden linjan yhteen d'n'b- biisiin, joten ei tuostakaan haittaa ole ollut.

Laajasta musiikillisesta kokemuksesta ja tietämyksestä ei todellakaan ole haittaa, omasta oppimisestani älyttömän suuri osa on tapahtunut aivan muun kuin oman soittamisen kautta, myös livevetoja kandee käydä kattelemassa, niiden jälkeen ainakin omat soittoinnot on todella korkealla.
"Ei mielipiteit välttämättä tarvii perustella, riittää kun on vaan jotain mieltä!!!1!" -Tuntematon teini IRC-Galleriasta
Räbbänä
28.10.2008 23:58:58
Faith No More kannattaa ainakin tarkistaa. Billy Gould oli kova basisit. On varmaan vieläkin, mutta tainnut viettää FNM:n jälkeen jonkin sortin hiljaiseloa?
M.A.C.H.O. #31 Oodi huomiselle: "Päässä kovasti jyskyttää, onko se krapula ensinnäkään/ Pääni pönttöön upotan, oloani vähä huojennan/ Eilen taisi mennä liikaa, pirtua ja jaloviinaa"
Hullu basisti
29.10.2008 09:41:52
Faith No More kannattaa ainakin tarkistaa. Billy Gould oli kova basisit. On varmaan vieläkin, mutta tainnut viettää FNM:n jälkeen jonkin sortin hiljaiseloa?

Komppaan; toi Faith No More on jees. Ja jos on kuunnellu RHCP:tä ja Primusta, niin varmaan kolisee Korn.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Johannes_t
29.10.2008 10:06:26

Stevie Wonderin klassikoista löytyy aika hyvin ohjenuora pop-bassotteluun 60-luvulta tähän päivään.
IJarro
29.10.2008 17:23:31
James jamerson - standing in the shadows of motown -kirja on aivan mahtava.

Sieltä löytyy mm browneja ja muita hullutuksia paljon. Ja aika hyvin on nuotinnettu ,vaikkei levyiltä mitään selvää saakkaan sen ajan tumpusta peukkubassotelusta =)
Aluks hei, väliin hei, loppuun hei hei...
TommiW.
29.10.2008 17:28:20
Kirjoista ehdottomasti tsekkaamisen arvoinen on myös Westwoodin Bass Bible. Kahlattavaa moneksi vuodeksi, oikein hieno opus.
"I suppose people like to call me gay because I am effeminate and they are, in fact, gay and want to have sex with me." - Trevor Dunn
NYdoll
29.10.2008 19:00:53

Koko stax- levy-yhtiön tuotanto. Basson varresta löytyy mm. Duck Dunn. Soul-musan syvintä olemusta.
-It's always better to be out of tune than out of feeling-
opa
30.10.2008 12:53:28
Yksi ainakin minua kovasti inspiroiva basisti on Tool-yhtyeen Justin Chancellor. Hypnoottista bassonsoittoa upeilla soundeilla.

Vähän toisesta suunnasta sitten, kyllä muuan Paul McCartney soittaa erittäin näpsäköitä ja melodisia bassolinjoja takavuosina jopa jonkinlaista kannatusta keränneessä Beatles-yhtyeessä.

Tony Levin on yksi lemppareista ns. jokapaikanhöylä-basisteissa. Kannattaa tsekata kaverin tekosia esim. Peter Gabrielin ja King Crimsonin kanssa.

Jos släppihommat kiinnostaa, niin kyllä Fishbone on ehdotonta kamaa. Esimerkiksi Bonin' in the Boneyard -niminen kappale on melkoinen taidonnäyte.
http://www.rockway.fi
JaS
31.10.2008 12:32:23
Luulen, että kannattaa kuunnella funk/groove/disco musaa, jossa soitetaan myös sormilla. Siitä voi sitten vertailla, että mitä samaa ja mitä eri. Loppujen lopuksi soitossa ei niinkään ole kiinni tekniikasta vaan asenteesta ja fiiliksestä. On sitten omasta mausta kiinni, millä tekniikalla haluaa soiton maustaa. Ja kaikesssa musassa kannattaa kuunnella, mitä rumpali tekee. Rumpali määrittelee melkoisen paljon basistin tonttia.

Motown osastolta löytyy hienoja bassokuvioita, joita voi hyödyntää släpätessä. J. Jamersson ja Stevie Wonder taidettiin jo mainita. Jamiroquai on bassolinjoiltaan kuuntelemisen ja opettelemisen arvoista. Osassa biiseistä taitaa vaan basso olla aika tummasaundinen ja hieman taustalla, joten kannattaa etsiä laput avuksi.

Suosittelen muiden tavoin kuuntelemaan kaikenlaista musiikkia. Korvat on muusikon tärkein työkalu ja niitä oppii käyttäämään ainoastaan kuuntelemalla. Itse koin viime keskiviikkona valaistuksen, kun menin kotimatkalla sadetta pitämään lähipubiin ja joku oli laittanut Eino Gröniä ja Anneli Mattilaa jukeboxiin soimaan. Opin näiden musiikkityylien muotokielestä jotain hyvin olennaista, vaikka ne ei olekaan mitään lempimusiikkiani.
Santukka
31.10.2008 17:16:23
Pekka Pohjola vois olla aika kova sana noin soitannollisesti kuin musiikillisestikin.
Virallinen varabasisti.
Juktone
03.11.2008 15:26:33
Joo ihan mukavasti noita vastauksia kyl tullu ja enhän mä ketään rupee matkiin mutta vähä sellaisia jänniä kikkoja soittooni haen. Lisäisin vaan että tuttuja on noi vaihtobasso jutut ja perus blues-kuviot ym. peruskama.

Parempi kymysys ois varmaan ollu että ketä basisteja kannattaisi kuunnella, mutta siitä aiheesta onkin jo keskusteltu tarpeeksi.

Tänks enivei
Oho siis tota joo
molder
04.11.2008 12:37:05 (muokattu 05.11.2008 12:40:56)
Jos olet kiinnostunut slapista ja funkista niin:
Les Clay Pool ( runsas soolo yms. tuotanto) , Victor Wooten ( Bela Fleck&Flecktones), Fishbone, Faith No More (alkutuotanto),Rage Against Machinen eka levy ( funk-vaikutteita lähinnä. Hyviä simppeleitä basso-linejä Mr.Bungle...JA: INFECTIOUS GROOVES! Loistava unohdettu bändi. Suiccareiden ja Trjuillon funk-metal iloittelua! Siinä kuulee oikeasti kuinka kova luu se Rob on! :)

Ja edellä mainitut:

Tower of Power, Sly and the Family Stone, (Larry) Graham Central Station, James Brown, kaikki missä on Bootsy Collins tolleen yleistyksenä.. Earth, Wind and Fire..Jamirocquai

Ps. hakua on kokeiltu
"The SOUND of VOLUME"
Pirkka
04.11.2008 17:20:27
Joo ihan mukavasti noita vastauksia kyl tullu ja enhän mä ketään rupee matkiin mutta vähä sellaisia jänniä kikkoja soittooni haen. Lisäisin vaan että tuttuja on noi vaihtobasso jutut ja perus blues-kuviot ym. peruskama.

Nyt tähän vielä tällainen juttu. Miten ihminen oppii puhumaan, kävelemään, tekemään kaikkea sitä mitä päivittäin tulee tehtyä? Matkimalla. Heti kun tulee mieleen jokin jännä kikka jonka joku tekee ja haluaisit sen lisätä omaan soittoosi, niin nappaa se levyltä ja opettele. Sit soita sen levyn mukana niin että se menee alkuperäisen tavoin. Mahdollisesti et koskaan soita kyseistä asiaa muualla niinkuin se menee alkuperäisessä, mutta toistat sen ehkä omalla tavallasi omassa ympäristössäsi ja silloin siitä on tullut osa sun omaa tyyliä. Kaikki tyypit Pastoriuksesta Fleaan on opetellut kopsaamalla muilta. Se on Onni että pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan.
Juktone
14.11.2008 16:26:11
Nyt tähän vielä tällainen juttu. Miten ihminen oppii puhumaan, kävelemään, tekemään kaikkea sitä mitä päivittäin tulee tehtyä? Matkimalla. Heti kun tulee mieleen jokin jännä kikka jonka joku tekee ja haluaisit sen lisätä omaan soittoosi, niin nappaa se levyltä ja opettele. Sit soita sen levyn mukana niin että se menee alkuperäisen tavoin. Mahdollisesti et koskaan soita kyseistä asiaa muualla niinkuin se menee alkuperäisessä, mutta toistat sen ehkä omalla tavallasi omassa ympäristössäsi ja silloin siitä on tullut osa sun omaa tyyliä. Kaikki tyypit Pastoriuksesta Fleaan on opetellut kopsaamalla muilta. Se on Onni että pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan.

Näinhän se on
Jeps
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)