varo 22.06.2008 11:17:26 (muokattu 22.06.2008 12:15:14) | |
---|
tässä olen miettinyt että kannattaako soittaa guitar pron kanssa biisejä vai paperilta nuottien+tabien metronomin ja cd-levyn mukaan. guitar pron kautta opettelu tuntuu melko paljon helpommalta mutta toi "perinteisempi" metodi kai kehittää paremmin nuotinlukua? |
RumaRipuli 22.06.2008 15:19:28 | |
---|
mä pistän guitar prosta pelkän rumpuraidan soimaan, toimii tosi hyvin. |
IJarro 22.06.2008 19:15:00 | |
---|
GPn kanssa soitellessa oppii soittamaan GPn kanssa, bändin kanssa bändin kannsa ja nuoteista soittamalla soittamaan nuoteista. GP ei ikinä korvaa bändireenejä, mut mutettamalla sieltä oman instrumentin, se toimii ihan hyvänä taustanauhana (ja tarvittaessa hidastettuna temporeenerinä). Ja harva bändi jaksaa jankata yhtä kohtaa 100 kertaa, ku basistilla ei ihan vielä oo riffi sormissa. Pelkän metronomin kanssa soittelu kehittää timeä (lue taimia). Jotta bändi toimii, kaikkien on soitettava hyvässä timessä eikä kukaan saa lähteä tahattomast ikiilailemaan tai sleepaamaan. Levyn mukana soitellessa taas oppii kuuntelemaan samalla, miltä sen "pitäisi" kuulostaa. GPssä on kuitenkin vähän plimplom soundi. Ei se oo oikeeta musiikkia. Levyn mukana soitellessa (ja ihan vaan levyjä kuunnellessa) oppii idoleiltaan ja muiltakin eri laisia kikkoja joita ei voi nuotein eikä GPin ilmaista (esim bendit vibratot jne). Ne pienet yksityiskohdat ja sävyerot jotka juuri erottavat sen .GP5 ja mp3 toisistaan. Soitto ei saa ikinä kuulostaa monotooniselta koneelta. Konemaisuudesta pääsee parhaiten eroon matkimalla huppuja, jotka siitä eroon ovat päässeet. Eli kaikessa reenissä on omat hyvät ja huonot puolensa. Let's do some living after we die... |
-J.- 22.06.2008 19:28:56 (muokattu 22.06.2008 19:29:29) | |
---|
GPssä on kuitenkin vähän plimplom soundi... Onhan siinä, mutta onneksi meillä on tämä uusin Guitar Pro 5.2! Löytyy kaikenlaista saundia, ainakin 57 erilaista Overdiveä ja 34 erilaista Kliiniä. Perkele sanon minä. Vetivät vähän liian pitkälle. Entisissä 5-versioissa oli sentään se yks Distortion ja yks Overdrive. Nyt niitä on LIIKAA. RSE pois oli mulle ainut vaihtoehto. Pakko on vaan päivittää jotta saa kaikki kappaleet avatuksi. Muuten oisin jääny siihen 5.0 versioon. Mutta tällästä tähän väliin juu..... E:Ja jos ees osais suomea kirjottaa. C'est moi.... |
ANtTIKRISTUS 22.06.2008 22:13:01 | |
---|
Kannattaa aina soittaa ja toteuttaa muutenkin musiikillisesti itseään siten, mikä on mukavinta ja kivaa ja silleen. Mut jos haluaa, että soitto on joskus muutakin kuin harraste ja lepposta ajanvietettä, niin kannattaa kuunnella/tehdä mitä isot pojat sanoo vaikka se ei aina niin kivaa oliskaan. |
M!Xu 23.06.2008 10:33:56 (muokattu 24.06.2008 15:38:01) | |
---|
GP on hyvä ohjelma kun tarkoitksenani on opetella jotain. Hyvä ja selvä merkintätapa ja erityisesti tuo omien ideoiden ylöskirjoittamisen helppous miellyttää. Kyllä tuota tulee käytettyä. Tällä hetkellä treenailen Salyerin Silent Screamia. Katson jonkun kohdan GP:stä ja opettelen sen ulkoa ja menen treenaamaan sitä omaan huoneeseeni metronomin kanssa. Speed trainer on myös hyvä keksintö. ED: Mikä ihmeen Salyer... Take the Kama Sutra. How many people died from the Kama Sutra as opposed to the bible. Who wins?
-Frank Zappa |
aoi 23.06.2008 11:51:27 | |
---|
Onhan siinä, mutta onneksi meillä on tämä uusin Guitar Pro 5.2! OT:na mainittakoon vielä, että vaikka mokomassa on kauhiasti "erilaisia" saundeja, ja mallinnoksia, ja kaikuja ja EQ:t kaikille soittimille erikseen, on siinä kitaralle, bassolle, ja rummuille vain yksi käyttökelpoinen saundi. Muistia tuo ainakin syö ihan pirusti, mikä on suunnattoman inhaa varsinkin, kun yrittää tohkeissaan pistää ylös jotain omaa sävellystä. Vähän väliä tulee jotai ranskankielisiä virheilmotuksia ja lopulta tullooo suunnilleen bluuskriini että painu helvettiin sen ohjelmas kanssa ku koko kone o tukossa ~ ! Anteeks pakko oli sanoa tähän väliin... Kätevä ohjelma. |
Hillboy 26.10.2008 16:11:32 | |
---|
alkaa suoraan sanoen vituttaa, ko guitar pro 5stä hävis nuottien pallukat ja tabulatuurin kaikki merkinnät kun formatoin koneen ja pelastin guitar pron talteen ulkoselle kovalevylle... nyt kun palautin sen takas evakosta niin ei näy viivastolla muuta kun nuottiviivasto, kun biisit juoksee. Mikähän neuvoksi? "Fareri on kuin Ferrari, italialainen ja aivan liian nopea." |
Pomeranssi 26.10.2008 17:51:34 | |
---|
alkaa suoraan sanoen vituttaa, ko guitar pro 5stä hävis nuottien pallukat ja tabulatuurin kaikki merkinnät kun formatoin koneen ja pelastin guitar pron talteen ulkoselle kovalevylle... nyt kun palautin sen takas evakosta niin ei näy viivastolla muuta kun nuottiviivasto, kun biisit juoksee. Mikähän neuvoksi? Katsoisin sinuna, että valinnat on oikein kohdassa View siellä yläpalkissa. Kirahvi sanoo öri-öri-öri. |
gunner 26.10.2008 18:04:00 | |
---|
alkaa suoraan sanoen vituttaa, ko guitar pro 5stä hävis nuottien pallukat ja tabulatuurin kaikki merkinnät kun formatoin koneen ja pelastin guitar pron talteen ulkoselle kovalevylle... nyt kun palautin sen takas evakosta niin ei näy viivastolla muuta kun nuottiviivasto, kun biisit juoksee. Mikähän neuvoksi? Tais lähteä koneen muistista siinä samalla guitar pro:n käyttämät fontit. Tiedä sitten auttaako muu kuin uudelleenasennus. Paitsi tietysti se, että tunget ne fontit sinne koneelle. Mulla oli sama ongelma joskus, kun koitin asentaa guitar prota faijan työkannettavalle. Eihän siihen tietenkään fontit suostunu asentumaan liian vähäisten oikeuksien takia, joten koko ohjelmaa ei voinut asentaa. Kopioin sitten vaan GP -kansion itsessään koneelle, ja olin välittämättä siitä, ettei nuotteja ole käytössä. Ei sillä, että niitä tarvitsisin vieläkään. Tyttömäisyydestä plussaa sukupuolesta riippumatta. |
Hillboy 27.10.2008 14:16:21 | |
---|
Kopioin sitten vaan GP -kansion itsessään koneelle, ja olin välittämättä siitä, ettei nuotteja ole käytössä. Ei sillä, että niitä tarvitsisin vieläkään. Tässä on vaan se ongelma, että lähti kaikki tabulatuurin merkinnätkin... en siis näe nuoteista tai numeroista muuta, kun aika- arvot... :/ Mistähän saisin nuo kyseiset fontit takas koneelle? "Fareri on kuin Ferrari, italialainen ja aivan liian nopea." |
Tässä on vaan se ongelma, että lähti kaikki tabulatuurin merkinnätkin... en siis näe nuoteista tai numeroista muuta, kun aika- arvot... :/ Mistähän saisin nuo kyseiset fontit takas koneelle? GPn omalta sivulta löytää sen fonttitiedoston, joka pitää kopsata sitten Windowsin fonts kansioon kun oot ladannu sen. Tie miehen sydämeen käy alaonttolaskimon kautta. |
Hillboy 27.10.2008 15:36:35 | |
---|
GPn omalta sivulta löytää sen fonttitiedoston, joka pitää kopsata sitten Windowsin fonts kansioon kun oot ladannu sen. Okei. Kiitos avusta! :) "Fareri on kuin Ferrari, italialainen ja aivan liian nopea." |
Ferum 28.10.2008 11:27:06 | |
---|
Kun ne RSE -instrumentit laittaa guitar pro:hon niin silloin soundi kuulostaa edes jotenkin siedettävältä, mutta ei sitä kauaa jaksa kuunnella. Itse ainoastaan harjoittelen biisejä tuolla softalla, jos on joku vaikea kohta, laitan tempoa alas ja pistän kyseisen kohdan loopille. Sitä soittelen kunnes se menee väh. sen 4-5 kertaa putkeen oikein, ja sen jälkeen nostan tempoa jne.. Hyvä softa harjoittelemiseen. |
RekoS 28.10.2008 14:38:50 (muokattu 28.10.2008 14:39:10) | |
---|
kannattaa suosiolla unohtaa ne saundirunkkailut ja tyyyä siihen MIDin saundiin. Ja gp4 hakkaa gp5:n mennen tullen: tiedostot pienikokoisempia, ohjelma nopeampi ja kevyempi. Käyttöliittymä yksinkertaisempi. Kyseessä nyt kuitenki on harjoitusväline! Jos gp:stä lähtisi unelmasaundit niin kaikki bändithän ajaisivat biisinsä suoraan sen kautta levylle. |
atimoc 28.10.2008 15:02:39 | |
---|
kannattaa suosiolla unohtaa ne saundirunkkailut ja tyyyä siihen MIDin saundiin Samoilla linjoilla olen ollut myös. MIDI on sentään rehellisesti paska, eikä kuorrutettu useamman sadan megan soundikirjastoilla, jotka kuulostavat aika hirveiltä nekin. Pääsee vähemmällä ruuvaamisella, ja ohjelmakin pyörii paremmin. Treenailuun ja ideoiden ylöskirjaamiseen ihan pätevä systeemi, mutta astetta parempiin soundeihin tarvii jo sijoittaa vähän enemmän rahaa, hommaamalla esim. EZDrummerin ja Garritan Personal Orchestran. "These songs are long... and there are fast parts... so that automatically means that they're good!" |
Swamplord 28.10.2008 20:43:34 | |
---|
Samoilla linjoilla olen ollut myös. MIDI on sentään rehellisesti paska, eikä kuorrutettu useamman sadan megan soundikirjastoilla, jotka kuulostavat aika hirveiltä nekin. Pääsee vähemmällä ruuvaamisella, ja ohjelmakin pyörii paremmin. Treenailuun ja ideoiden ylöskirjaamiseen ihan pätevä systeemi, mutta astetta parempiin soundeihin tarvii jo sijoittaa vähän enemmän rahaa, hommaamalla esim. EZDrummerin ja Garritan Personal Orchestran. Samaa mieltä minäkin. Ei mulla ole ollu sillä tarkotus kuunnella musiikkia, sillä on tarkotus oppia soittamaan biisejä! Kaverit vittuili kauan ku en aikanaan omaa hyväksi todettua gp4:sta alkanu päivittämään siihen hemmetin vitoseen, josta löyty kaikki siisti RSE:t ja muut. Kyllä tablat kuullostaa paljon selvemmiltä ilman niitä lisähäröilyjä. Perusrungon kun oppii, niin voi itte lisätä sitten sitä omaa tatsii ja fiilistä vapaavalintaisiin kohtiin. Ja kyllähän se oli lopulta päivitettävä siihen vitoseen, jotta sai kaikki tablat auki, itseasiassa 5.1 pyörii nyt. Mutta RSE:t on asentamatta, enkä asenna. Hyvin on riffit jääny sormiin ilman niitäki. Ja taas kasvo virtuaalipippeli yhellä yksiköllä. |
Dushead 29.10.2008 08:49:07 | |
---|
Mää olen viellä niin paska että en osaa soittaa gp kanssa, pitää olla elävää väkeä jonka kanssa soitan. Taidostahan tämä kaikki varmaan johtuu... :S Keep On Rocking! |
tender.insanity 29.10.2008 13:12:11 (muokattu 29.10.2008 13:23:47) | |
---|
GP on kyllä todella oivallinen pistämään muistiin riffi-ideat ja säveltelyyn. Itse käytän ja suosittelen. |
ahka 30.10.2008 11:23:09 | |
---|
GP kanssa itse soittelen iltaisin niin että tietokoneesta nappikuulokkeet korville ja sitten kitaravahvarista isot kuulokkeet nappien päälle. Sitten GP:stä opeteltava biisi pyörimään sillä loopilla joka aloittaa hitaasti (50% tempo) ja nopeutuu joka kerta 10%. Näin kuulen sekä GP:n biisiraidan sekä oman soiton mukavasti. Toimii itselläni hyvin biisien opetteluun. I did it my way... that was the big mistake |