Leatherman 14.02.2004 14:18:23 | |
---|
Kuulin jostain että intonaatio kannattaisi tarkistaa mieluummin jollain masiinalla kuin vain korvakuulolla, paljonkos tällaiset koneet maksavat ja onko ero niin suuri? Pitsa on kyllä hyvää -Jari |
anguished 14.02.2004 14:25:26 | |
---|
Kuulin jostain että intonaatio kannattaisi tarkistaa mieluummin jollain masiinalla kuin vain korvakuulolla, paljonkos tällaiset koneet maksavat ja onko ero niin suuri? Siis minä katson aina intonaation kuntoon ihan viritysmittarilla... ba-Rokki |
absqua 14.02.2004 14:25:45 | |
---|
Kuulin jostain että intonaatio kannattaisi tarkistaa mieluummin jollain masiinalla kuin vain korvakuulolla, paljonkos tällaiset koneet maksavat ja onko ero niin suuri? Sen masiinan nimi on kromaattinen viritin. Esim. Boss TU-2, n.100e. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
hjukke 14.02.2004 14:26:56 | |
---|
Seikon kromaattisia saa ihan ~30e. "- munakennot on huumorihommaa" |
anguished 14.02.2004 14:27:21 | |
---|
Sen masiinan nimi on kromaattinen viritin. Esim. Boss TU-2, n.100e. Itse käytän tietokonetta ja mikkiä - G-tune nimistä ohjelmaa siis. Taisi olla vieläpä freeware. ba-Rokki |
askomiko 14.02.2004 15:40:18 | |
---|
Ap guitar tuner on ilmainen ja loistava ohjelma. Perus-viritysmittarilla ei kovin paljoa tee intonaatiota säätäessä, kun on niin valtaisat virhemarginaalit. |
wilo 14.02.2004 15:59:42 | |
---|
Ap guitar tuner on ilmainen ja loistava ohjelma. Perus-viritysmittarilla ei kovin paljoa tee intonaatiota säätäessä, kun on niin valtaisat virhemarginaalit. Joo-o, korvan kanssa saa tarkempaa jälkeä kuin millään ainakaan mun kokeilemalla mittarilla. Mutta monenkos centin tarkkuudella tuo ap tuner näyttää? Btw, eikös tuo Ap tuner ole sharewarea eikä ilmainen? |
askomiko 14.02.2004 17:09:12 (muokattu 14.02.2004 17:10:46) | |
---|
Eikujoo, Sharewaaria. Aiempi versio näytti yhden sentin tarkkuudella, nyt taitaa olla 0.1:n. |
Turpa 14.02.2004 17:42:46 | |
---|
Joo-o, korvan kanssa saa tarkempaa jälkeä kuin millään ainakaan mun kokeilemalla mittarilla. Varmasti...jos on hyvä korva. Kaikilla ei ole tätä sinun kykyäsi. Silloin on kaiketi hyvä olla joku apuväline... |
wiggy 15.02.2004 12:08:09 | |
---|
Mä ostin muutama kuukausi sitten Boss TU-15 viritysmittarin. Yllätyin, kun siinä on semmonen toiminto, että ensin soitetaan vapaa kieli ja sitten sama kieli 12. nauhalta. Sitten mittari näyttää nuolella kumpaan suuntaan sitä tallapalaa pitää ruuvata. En oo vielä kunnolla kokeillut, kun on intonaatio pysynyt kohdillaan. joopa joo, jaapa jaa, trallallaa |
booster 15.02.2004 12:10:42 (muokattu 15.02.2004 12:10:52) | |
---|
Joo-o, korvan kanssa saa tarkempaa jälkeä kuin millään ainakaan mun kokeilemalla mittarilla. Mä taas sain kitaran parhaiten hienovireeseen kun käytin sekä viritysmittaria että korvaa.. ;) |
rockitsb 15.02.2004 12:22:40 | |
---|
Varmasti...jos on hyvä korva. Kaikilla ei ole tätä sinun kykyäsi. Silloin on kaiketi hyvä olla joku apuväline... Eihän siinä tarvitse kovin ihmeellinen korva olla. Kahden peräkkäisen sävelen vertailu on erittäin helppoa. "Life sucks and then you die." -Ozzy Osbourne |
wiggy 15.02.2004 12:44:42 | |
---|
Mä taas sain kitaran parhaiten hienovireeseen kun käytin sekä viritysmittaria että korvaa.. ;) Nimenomaan. Ei kannata sokeesti luottaa mittariin. On se silti hyvä apu. Pitää muistaa, että kitaraahan ei oo mahdollista saada soimaan täysin vireessä joka asemassa ja soinnussa. Paitsi Buzz Feiten-systeemillä kai? joopa joo, jaapa jaa, trallallaa |
Sahanpurija 15.02.2004 13:44:35 | |
---|
Nimenomaan. Ei kannata sokeesti luottaa mittariin. On se silti hyvä apu. Pitää muistaa, että kitaraahan ei oo mahdollista saada soimaan täysin vireessä joka asemassa ja soinnussa. Paitsi Buzz Feiten-systeemillä kai? Kyllähän se mahdollista on ja siihenhän sitä pitää säätämisessä pyrkiäkin, mutta harva kitara varmaan niin hyvin on säädetty että ei mitään korjaamista löydy. Keep your Eyes Wide Open, Moonchild.
We're going to Level Five to see One More Red Nightmare.
But first you must eat your Cat Food. |
blöö 15.02.2004 14:44:47 | |
---|
AP Guitar Tuneria käytän :) Metalristi. |
Kyllähän se mahdollista on ja siihenhän sitä pitää säätämisessä pyrkiäkin, mutta harva kitara varmaan niin hyvin on säädetty että ei mitään korjaamista löydy. Periaatteessa ei ole mahdollista. Ilmiö on fysikaalinen ja sen huomaa kun soittaa puhaltimien tai pianon kanssa yhtä aikaa. Pianossahan viritetään jokainen ääni erikseen, kitarassa joudutaan tekemään kompromissejä nauhojen sijoittelussa. Erot on kyllä hiuksenhienoja, mutta kyllä joitain tarkkakorvaisia häiritsee. Mua ei, kun rämpytän rokkia. joopa joo, jaapa jaa, trallallaa |
2N3904 16.02.2004 09:49:02 | |
---|
Pianossahan viritetään jokainen ääni erikseen, kitarassa joudutaan tekemään kompromissejä nauhojen sijoittelussa. Erot on kyllä hiuksenhienoja, mutta kyllä joitain tarkkakorvaisia häiritsee. Mua ei, kun rämpytän rokkia. Pianokaan ei ole vapaa vireongelmista. Voisi melkein tästä vireasiasta sanoa, että maailmassa on virhe. Puhdas kvintti on intervalli, jossa taajuuksien suhde on 1:1,5 (tämän taisivat keksiä jo muinaiset kreikkalaiset?). Esim. 220Hz A:sta (kitaran A-kieli) kun mennään kvintti ylöspäin, päädytään E:hen, jonka taajuus on 1,5 x 220Hz = 330Hz. Kitaristi tuntee puhtaan kvintin siitä, että säröllä soitettuna ei kuulu minkäänlaista huojuntaa; huiluääniviritys tai avoimilla kielillä tehty hevimiesten viritys johtavat molemmat puhtaisiin kvintteihin. Nyt jos lasketaan A:sta kvinttejä ylöspäin, päädytään lopulta takaisin A:han seuraavasti: A-E-H-F#-C#-G#-D#-Bb-F-C-G-D-A. Tämän viimeisen A:n taajuus on 28544,1943Hz, meni yli kuuloalueen, mutta ei se mitään. Toisaalta puhdas oktaavi on intervalli, jossa taajuuksien suhde on 1:2. Jos lähdetään tuosta 220Hz A:sta laskemaan oktaaveja ylöspäin (440, 880, 11760, jne.) päädytään lopulta 7 oktaavia ylemmäs, ja taajuudeksi tulee 28160. Maailmassa on virhe. Siis jotta oktaavit säilyvät puhtaina, kvintit tulisi jättää vähän vajaiksi. |
saturnzreturn 16.02.2004 09:56:29 | |
---|
Mä taas sain kitaran parhaiten hienovireeseen kun käytin sekä viritysmittaria että korvaa.. ;) kyllä se silti on parempi viritysmittarin kanssa...oon ihmetelly kun mulla on aika hyvä korva noin muuten mutta intonaatiot ei mee tasan kohdalleen korvalla.. sattuu olemaan sillälailla,että toisilla on millä mällätä ja toisilla se on rahasta kiinni, juu.... |
saturnzreturn 16.02.2004 09:57:29 | |
---|
Ap guitar tuner on ilmainen ja loistava ohjelma. Perus-viritysmittarilla ei kovin paljoa tee intonaatiota säätäessä, kun on niin valtaisat virhemarginaalit. linkkiä...download.comista etin eikä löytyny (tosin aika luokaton paikka muutenkin...) sattuu olemaan sillälailla,että toisilla on millä mällätä ja toisilla se on rahasta kiinni, juu.... |
superfly 16.02.2004 10:03:38 | |
---|
linkkiä...download.comista etin eikä löytyny (tosin aika luokaton paikka muutenkin...) www.google.com Harppu on alaston piano |