Aihe: Apple, Mac OS ja iMuusikot
1 2 3 4 534 35 36 37 38122 123 124 125 126
HarriP
22.10.2008 13:00:42

Eilen otin elämäni ensimmäisen harjoituksen Photoshopin kanssa (jösses) ja käytin sellasta Wacomin A5-kokoista piirustuspöytää (tablet) - toimii sikahyvin verrattuna hiireen.

Wacom voisi olla aika menopeli DAW:nkin kanssa, täytyy tsekata Digital Performerin kanssa.
texjazz
22.10.2008 17:11:58

(Logitechin omat ovat aika virivirikamaa), joten niillä on mouse acceleration ongelmia. Tämä näkyy helpommin jos on korkealla resoluutiolla varustettu näyttö, hiiri kulkee kuin täi tervassa hitaasti liikuttaessa ja sinkoilee vähän lujempaa siirtäessä ympäri ruutua.

Mulla on ainakin toiminut Logitechin mikälie karu traktorimalli jo edellisestä iMac G3:sta aina tähän pari vuotta vanhaan iMac 17'' ihan oolraits. Micky Mouse toimi varmaan puoli vuotta, jonka jälkeen se heitettiin laatikon perukoille parempia aikoja odottamaan. Niitä ei tule.
http://youtube.com/watch?v=YOUKNiGJCPc Leikatusta konjakista tulee riemastuttavan pitkällinen ja kiehtovan syvälle porautuva krapula. - Tuntematon ajattelija
Mikael
22.10.2008 19:46:22

Inhimillisyys on hyve.
LaXu
22.10.2008 20:00:10
Eilen otin elämäni ensimmäisen harjoituksen Photoshopin kanssa (jösses) ja käytin sellasta Wacomin A5-kokoista piirustuspöytää (tablet) - toimii sikahyvin verrattuna hiireen.

Wacom voisi olla aika menopeli DAW:nkin kanssa, täytyy tsekata Digital Performerin kanssa.

Vaikka Wacomia käytän päivittäin, se ei ainakaan minulle ole kovin luonnollinen mihinkään muuhun kuin piirtämiseen ja maalaamiseen.
Mikael
26.10.2008 11:35:06 (muokattu 26.10.2008 11:36:16)

Aiheuttaako FW puute nyt sen, ettei kotistudiota kannata aloittaa rakentamaan MacBookin ympärille? Tai yleensä ottaen hommata maccia jossa ei firewireä ole?

Voi olla tyhmä kysymys, mutta olen ihan aloittelia näissä hommissa ja kaipaan kokeneimpien äänittäjien mielipiteitä :)

Mä en ostais musakäyttöön konetta jossa ei ole FW-liitäntöjä. Ainakin toistaiseksi useimmat vähänkään laadukkaammat äänikortit jossa on enemmän kuin muutama kanava i/o:ta toimivat FireWirellä. Samoin moniraitaäänitys ja miksaus pelkästään USB-kovalevyllä tuntuis kyl "snadisti" epäilyttävältä ajatukselta.
Inhimillisyys on hyve.
Värinä
29.10.2008 14:11:55
Mä en ostais musakäyttöön konetta jossa ei ole FW-liitäntöjä. Ainakin toistaiseksi useimmat vähänkään laadukkaammat äänikortit jossa on enemmän kuin muutama kanava i/o:ta toimivat FireWirellä. Samoin moniraitaäänitys ja miksaus pelkästään USB-kovalevyllä tuntuis kyl "snadisti" epäilyttävältä ajatukselta.

Riippuen varmsti myös projekteista. Ei mulla esimerkiksi ole yleensä kuin jotain kymmen audioraitaa projektissa. Tollasta varmaan vois USBillakin pyörittää (en siis ole kokeillut, mutta luulisin). Eli siis sellaseen pieneen kotistudioiluun tollanen varmaan riittäis. Vieläköhen ne meinaa päivittää noiden valkoisten macbookkien sisuskaluja?
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
J.Hollström
29.10.2008 14:18:43
Mulle ei mee jakeluun tää FW-vouhotus. Jos on tarve sille niin hommaa sen MacBook pron. Ite tulen juttuun USBillakin, kun en oo pro.
Värinä
29.10.2008 16:38:46
Mulle ei mee jakeluun tää FW-vouhotus. Jos on tarve sille niin hommaa sen MacBook pron. Ite tulen juttuun USBillakin, kun en oo pro.

Vähän samoilla linjoilla olen myös. Varsinkin kun sitä valkostakin vielä saa, mistä FW löytyy.
Janie Jones
29.10.2008 19:52:03 (muokattu 29.10.2008 19:54:03)

Mulle ei mee jakeluun tää FW-vouhotus. Jos on tarve sille niin hommaa sen MacBook pron.

...jos on rahaa.

Ja tohon toiseen, että joo joo, mutta jos sattuu kiinnostamaan myös trackpad ja yksinkertainen oikean klikkauksen mahdollisuus, kestävä kuori jne.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Peku911
29.10.2008 22:42:47 (muokattu 29.10.2008 22:45:34)
Näettekö te oikeasti jonkun suuren järjen päätöksessä jättää fw pois uusista macbookeista? Jää ainakin multa nyt macci hankkimatta, kun en viitsisi maksaa täyttä hintaa mac book pro:sta ainoastaan firewiren takia. Audiokäytössä harvoin tarvitsee niitä mbp:n pro-ominaisuuksia. Prosessorit ja muistit on suunnilleen samoja kuitenkin.

Ja muutenkin. Niissä on vaan kaksi usb:tä. Muuta tapaa kytkä laitteita ei ole. Toi kone käy ihan turhaksi muuten, kuin pelkkänä internetsähköpostikoneena.

Edit: ja mä en ymmärrä, kuka maksaa MB:n hinnan lattekahvilakoneesta? Se on tähän asti ollut niin räikeästi ylihintainen, mutta toiminut musakäytössä hyvin.

Kyllä kun testasin macbookkia ja prota niin eipä jäänyt paljon muuta vaihtoehtoa kuin pro... En ymmärrä kuka jaksaa kantaa ulkoisia levyjä sun muuta paskaa mukanaan ja vähän ajan päästä kone on "hidas".. Tietenkin jos pärjää vähemmällä niin ei siinä mitään, mutta kyllä entisenä winukka käyttäjänä en muuta mallia edes pystynyt ajattelemaan... Jos ostaa perusbookin niin eipä ole kauaakaan niin yhtälailla joudut odottelemaan kun muutaman vuoden vanhassa winukassa... Järki menee... Ja täytyy sanoa, että kuka laittaa kannettavaan niin paljon hilpetööriä koko ajan kiinni, ettei kahdella usb:lla pärjää..:/... Miksei sitten pöytäkonetta... Kannettava ei ole alkujaankaan tehty kovaan hifistelyyn vaan pikkuneppailuun, mutta se on selkeästi monilta vuosien varrella unohtunut..
samulirask
29.10.2008 23:21:09 (muokattu 29.10.2008 23:22:04)

Noissa mäkin kannettavissa olen yleensäkin ihmetellyt tuota varustelua. Koneiden hintoihin nähden se tuntuu ihmeelliseltä nuukailulta. Kaksi USBia? Mikä tuo pointti on? Onko ne sitten jotain ultimate-mac-quality-usbeja, joista ei voi puhua edes samana päivänä PC-usbien kanssa?

Lopputulema minun mielipiteekseni mäkeistä onkin, että loistava käyttöjärjestelmä, ylihintainen design. Onhan ne tietysti hienoja, mutta silti...

t. Samuli, jolla 2005 vuoden markantalo-acer-läppärissä 4 USB-liitäntää, kaksi PCMCIA-korttipaikkaa, sarjaportti ja joku toinen reikä mistä en edes tiedä mikä se on, ja FIREWIRE.
Samulin sivut
J.Hollström
29.10.2008 23:48:41
ylihintainen design

http://www.apple.com/macbook/the-new-macbook/watch.html#medium

Kannattaa tsekata, ja miettiä mitä maksaa esim. koneistaa tommonen pala alumiinia läppärin rungoksi. Eli ei se pelkkä design maksa, kyllä noiden tekeminenkin maksaa.
Conrad Lant
30.10.2008 00:17:34

Ja täytyy sanoa, että kuka laittaa kannettavaan niin paljon hilpetööriä koko ajan kiinni, ettei kahdella usb:lla

Joku joka esim. äänittää levyjä tien päällä. Usb-kovoilla ei uskalla paljon rumpuäänityksiä edes ajatella. Kaikki fiksut äänipalikat on myös joko pcmcia/expresscard-kilkkeillä tai firewirellä purkkiin kiinnitettäviä.

Kannettava ei ole alkujaankaan tehty kovaan hifistelyyn vaan pikkuneppailuun, mutta se on selkeästi monilta vuosien varrella unohtunut..

Höpö höpö. Nykyisillä tehoilla läppärillä miksaakin mennen tullen.
No one prayed for Sodom
Ahma - Slothful & Vile (PTAH0701)
SoulDump - Abuse Me (PTAH0801)
JPQ
30.10.2008 02:14:29

Todellakin höpön höpön olisin minäkin harkinun kannettavaa mutta ne näytöt ei sovellu kuvankäsittelyyn oikein. ja Applea mutta sequn valintaan ei kohtuu hintaisten äänikorttien mukana tullut kevyt versioita.:)
Lennu
30.10.2008 09:37:06

Todellakin höpön höpön olisin minäkin harkinun kannettavaa mutta ne näytöt ei sovellu kuvankäsittelyyn oikein. ja Applea mutta sequn valintaan ei kohtuu hintaisten äänikorttien mukana tullut kevyt versioita.:)

Tuleehan monenkin äänikortin mukana LE -versio. Vai mitä tarkoitit?
Isojussi on se puu, se iso puu.
Värinä
30.10.2008 10:35:36
Noissa mäkin kannettavissa olen yleensäkin ihmetellyt tuota varustelua. Koneiden hintoihin nähden se tuntuu ihmeelliseltä nuukailulta. Kaksi USBia? Mikä tuo pointti on? Onko ne sitten jotain ultimate-mac-quality-usbeja, joista ei voi puhua edes samana päivänä PC-usbien kanssa?

Lopputulema minun mielipiteekseni mäkeistä onkin, että loistava käyttöjärjestelmä, ylihintainen design. Onhan ne tietysti hienoja, mutta silti...

t. Samuli, jolla 2005 vuoden markantalo-acer-läppärissä 4 USB-liitäntää, kaksi PCMCIA-korttipaikkaa, sarjaportti ja joku toinen reikä mistä en edes tiedä mikä se on, ja FIREWIRE.

No ei mulla ole kertaakaan loppunut USBit kesken. Yleensä ei ole mitään kiinni koneessa paitsi virtapiuha. Ja designista kun puhutaan niin pitää muistaa, että macit (toisin kuin anttilan acerit) on tehty kestämään mukana raahaamista. Moni asia maceissä on tarkemmin mietitty juurikin käyttömukavuuden kannalta.

Mitä joku tuolla tuosta uudesta trackpädistä puhui, niin kyllä tällä vanhallakin right-clickit ihan yhtä helposti käy. Isompi se uusi kyllä on ja nopean testauksen perusteella hieman mukavamman tuntuinenkin.
Ze Kink
30.10.2008 17:39:12
Joku joka esim. äänittää levyjä tien päällä. Usb-kovoilla ei uskalla paljon rumpuäänityksiä edes ajatella. Kaikki fiksut äänipalikat on myös joko pcmcia/expresscard-kilkkeillä tai firewirellä purkkiin kiinnitettäviä.

Kuinka niin? Itse olen äänittänyt rumpuja ihan hyvin ulkoisella Usb 2.0 kovolla ja Firewireinterfacella (Presonus FP10). Tiedän, että Usb on huono audiokäytössä, mutta onko se tosiaan myös tuossa?

Höpö höpö. Nykyisillä tehoilla läppärillä miksaakin mennen tullen.

Totta.

Kuka sanoo, että pitäisi rajoittaa käyttö siihen läppärin omaan näyttöön? Itse ainakin käytän oman läppärin kanssa toista näyttöä kotona. Siihen vaikka mikseri ja raidat läppärin omalle näytölle, ja toimii mainiosti. Kevytversioita en ole itse pc:llä käyttänyt koskaan.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
LaXu
30.10.2008 22:22:24

Tämä on syy miksi mulla on Macbookki ostokset jäissä tällä hetkellä. Noissa uusissa Macbookeissa on Prohon ja Airiin verrattuna kyllä hintaansa nähden luokaton näyttö, katselukulmat pystysuunnassa ovat tosi olemattomat, värit alkaa heittää jo kun siirtää katsettaan vähän. FW:n puutteenkin kanssa olisin voinut elää, mutta huono näyttö alkaa ärsyttää nopeasti. Sinänsä sääli, koska pienempi Macbookki olisi miellyttänyt minua enemmän kuin iso Pro.
samulirask
01.11.2008 12:37:10

No ei mulla ole kertaakaan loppunut USBit kesken. Yleensä ei ole mitään kiinni koneessa paitsi virtapiuha. Ja designista kun puhutaan niin pitää muistaa, että macit (toisin kuin anttilan acerit) on tehty kestämään mukana raahaamista. Moni asia maceissä on tarkemmin mietitty juurikin käyttömukavuuden kannalta.

No kai niissä koneissa jotain eroa pitää ollakin, kun mäkkikannettavien hinnat ovat n. 50-100% kalliimpia kuin niissä anttilan pc-läppäreissä. Jännä juttu tosin, että vaikka nyt jonkun verrankin roudaillut tuota halpaa pc:tä mukana (en tosin päivittäin), niin minkäänlaista fyysistä vikaa siinä ei ole ollut.

Perusihmettelyni aihe oli kuitenkin se, että minkä ihmeen takia tuon hintaisissa koneissa täytyy tyytyä sellaiseen varusteluun?
Samulin sivut
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)