Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson-mikkien (?) tunnistusta
1
JohnnyV
25.10.2008 13:58:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys! Kaipaisin asiantuntijoiden apua kitaramikkien tunnistamisessa. Omista kuvistani löytyy otokset kahdesta mikistä. Olen antanut itselleni kertoa, että olisivat Gibsonin '57 Classicit. Pitääkö paikkansa? Toisesta mikistä on jo ikävästi tuo tarrakin osin hapertunut irti, mutta samaa settiä noiden pitäisi olla.
 
epi2
25.10.2008 14:03:43 (muokattu 25.10.2008 14:04:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

taitaa olla ihan epin omat alnico V mikit http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=24&CollectionID=16 tuolla ei nimittäin lue mitään muuta kun että on kaks alnico V humpparia. Voi olla myös jutkut muut kiinassa valmistetut mikit.
 
E:oho toi onkin deluxe malli, mut ei varmaan muuta eroo kun väri?
 
JohnnyV
25.10.2008 14:13:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

taitaa olla ihan epin omat alnico V mikit http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=24&CollectionID=16 tuolla ei nimittäin lue mitään muuta kun että on kaks alnico V humpparia. Voi olla myös jutkut muut kiinassa valmistetut mikit.
 
E:oho toi onkin deluxe malli, mut ei varmaan muuta eroo kun väri?

 
Juu, Epiphonen SG:stä on kyse, mutta mikit on siis edellisen omistajan toimesta vaihdettu. Tähän asiaan olen hakemassa vahvistusta.
 
mvirta
25.10.2008 15:17:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tossa irrallaan yhdet '57 Classicit ja ihan samanlaisita näyttävät, aina repsahtanutta tarraa myöden.
 
Samanlaisilla messinki- tai millälie keltapassivoiduilla ruuveilla ovat myös kasassa.
 
Eli ne voivat hyvin olla '57 Classicit, ainakaan ei pysty tällä perusteella kiistämään.
 
Shut Up 'n Play Yer Guitar
jra
25.10.2008 19:34:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko Gibsonin "saippuapala" P90:stä eri malleja?
 
Esim. onko
Faded Double Cutissa
http://muusikoiden.net/dyn/users/36759.jpg
samat mikit kuin
http://www.thomann.de/fi/gibson_les_paul_1954_vos_goldtop_r.htm
tai
http://cgi.ebay.com/60-Gibson-Les-P … ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
ja muissa G:n nykyisissä saippuapala-kitaroissa?
 
Minkä laatuisina Gibsonin ko. mallisia mikkejä pidetään putiikkimikkeihin verrattuna?
Esim.
http://cgi.ebay.com/Lindy-Fralin-p9 … ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
epi2
25.10.2008 20:07:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibsonhan on melko arvostettu mikkien valmistaja, myy omia mikkejään ihan erillisinäkin esim: http://www.thomann.de/fi/gibson_mikit_sahkokitaralle.html
 
http://www.thomann.de/fi/gibson_p_90_tyyppiset_mikit.html eipä näyttäisi olevan gibsonilla kyin yksi soapbar malli jota saa valkoisena ja mustana
 
fox
25.10.2008 20:46:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko Gibsonin "saippuapala" P90:stä eri malleja?
 
P-90 saa kahta mallia, sama mikki mutta eri kiinnityksellä. Eli sen "koirankorva"mikin kuorien sisällä on ihan sama mikki.. Soap baria sitten saapi mustilla ja kermanvärisillä kuorilla.
Periaatteessa ihan saman näkönen on P-100 joka on humppari.
Mikkejähän kieputtavat tehtaassa joka vastaa myös Gibsonin kielten väsäämisestä, osoitteena Elgin, Illinois.
Mitä tulee taas tuohon, onko ne mikit "laadukkaita", saa jokainen ihan itse sen harkita..
 
Soap barin kaltainen on se ikiwanha suorakaiteen muotoisilla napapaloilla oleva ns. Alnico- tahi Black Beauty Alnico- mikki jota käytettiin mm. ensimmäisten LP Customien etumikkinä.
 
Alkuperäselle kysyjälle: voidaan sopia että tuo on se 57 Classic, ulkonäkö sopii kyl. ;)
Voihan se olla noin teoreettisesti vaikka PAF, tai 80-luvun alun SL humbucker tai...
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
LesPaul70
25.10.2008 20:47:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tossa irrallaan yhdet '57 Classicit ja ihan samanlaisita näyttävät, aina repsahtanutta tarraa myöden.

Samanlaisilla messinki- tai millälie keltapassivoiduilla ruuveilla ovat myös kasassa.

 
Mjoo, ei tule heti mieleen toista Gibson-mikkiä, joka olisi ihan yhtä täsmälleen samannäköinen. Burstbuckereissa, ainakaan Prossa, ei ole messinkiruuveja (muuten tosin hyvin samannäköisiä), ja 49*-sarja on aivan erinäköinen takaa. En tosin enää muista miltä 80/90-lukujen taitteen PAF-replika näytti takaa. Mutta se nyt oli joka tapauksessa käytännössä hyvin samanlainen mikki kuin '57 Classic eikä sitä tänä päivänä enää juurikaan näe kuin vähän vanhemmissa Lespa Reissueissa.
 
Jos tuosta maksoi "vain" Epiphone-kitaran hinnan ja aidot Gibson-mikit tuli samaan pakettiin, ihan hyvät kaupat tuli tehtyä. Luthmannilta ostettuna '57 Classic -paketin hinnalla saa jo jonkinlaisen Epiphone-kitarankin.
 
Onko Gibsonin "saippuapala" P90:stä eri malleja?
 
On ollut, ihan viime vuosinakin P100. Jota muuten pidetään yhtenä Gibsonin huonoimmista mikki-innovaatioista kautta aikojen. :)
 
Minkä laatuisina Gibsonin ko. mallisia mikkejä pidetään putiikkimikkeihin verrattuna?
 
Riippuu siitä, kuka pitää. :)
 
Minä pidän aitoja Gibson-mikkejä (siis huom. aitoja, en niitä kaukoidässä tehtyjä "Designed by Gibson USA" -mikkejä) erittäin hyvinä ja taatusti ammattitason soittajille riittävinä. Valikoimaakin löytyy ihan mukavasti eri musatyyleihin (mutta yksikelaisia vain P90-formaatissa). Omiin kitaroihin mahtuisi ihan mukavasti esim. '57 Classic, '57 Classic Plus, 498T, 490R, Dirty Fingers, ja toki Iommin signature-mikkikin.
 
...paitsi että. Minä todellakin pidän putiikkimikkien soundia korvin kuullen selvästi parempana. Rikkaampana, täyteläisempänä, balansoidumpana ja paljon selkeämpänä. Kyseessä siis brittiläisen Bare Knuckle Pickupsin tuotteet. Lindy Fralin on toinen varteenotettava vaihtoehto. Minä siis pidän putiikkimikkejä parempana, mutta jotkut eivät sitä eroa kuule ja silloin on tietysti ihan sama kumpia käyttää. Molemmat ovat joka tapauksessa ihan päteviä.
 
"Why are you smiling?" "Why? 'Cos I'm trigger-happy, that's why!" (Sledge Hammer)
fox
25.10.2008 20:53:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(mutta yksikelaisia vain P90-formaatissa)..
 
Tsekkaa P-94... ;)
Eikä se P-100 nyt ihan surkee ole, ainoa vaan kun se on stäkätty, niin siitä ei ole muuhun ku kliiniin soittoon, siihenkin harmillisen erotteleva. Vähän niinkuin nuo soikio-stäkätyt matalaimpedanssiset LP Professional/Personal/Recording mikit, joista kyllä itse Les pitää yli kaiken, jopa niin että sen ykköskeppinä tänäkin päivänä toimivassa Heritage Standardissa on moiset. Toki custom-paja on siihen muutakin tehnyt...
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
kivi
25.10.2008 21:11:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Les Paul 70:
On ollut, ihan viime vuosinakin P100. Jota muuten pidetään yhtenä Gibsonin huonoimmista mikki-innovaatioista kautta aikojen. :)
 
Fox:
Eikä se P-100 nyt ihan surkee ole, ainoa vaan kun se on stäkätty, niin siitä ei ole muuhun ku kliiniin soittoon, siihenkin harmillisen erotteleva. Vähän niinkuin nuo soikio-stäkätyt matalaimpedanssiset LP Professional/Personal/Recording mikit,

 
Nyt epäilen, että "luettu ohittaa koetun". Vaikka varmaan Foxinkin tassujen kautta on kulkenut jokunen P100:silla varustettu luuttu...
 
Mulla on muiden kitaroiden joukossa Gibsonin Junior Special jossa on juurikin P100:set, eikä se ole mitenkään huonompi soundiltaan kuin muutkaan kitarat, selkeästi erottelevampi tosin kuin Gibsonin humbuckerit yleensä, mutta ei häiritsevällä tavalla. Kitaran käytös säröjen ja hyvinkin raskaiden säröjen kanssa on myös esimerkillistä, ja olenkin pitänyt sitä yhtenä luottokitaroista juuri niissä tilanteissa joissa pitää hakea raaimmat ja punkeimmat säröt selkeydestä tinkimättä.
 
Siinä ei ole ehkä yhtä paljon luonnetta kuin singlecut-Juniorissani jossa on Gibsonin oma "ghost stacked" P90, eikä ainakaan kuten Melody Makerin loistavissa singlecoileissa, mutta ei mulla ole mitään syytä vaihtaa noita P100:sia pois vaikka kitaraa ostaessa luulinkin, että se olisi väistämätön välivaihe.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
fox
25.10.2008 21:19:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt epäilen, että "luettu ohittaa koetun". Vaikka varmaan Foxinkin tassujen kautta on kulkenut jokunen P100:silla varustettu luuttu...
 
Enhämmää sitä tuominnu, en! =)
 
Mielipiteenomaisesti, nääs.. ;) Asiaan vaikuttaa, jos puolustella täytyy, paljon se, että eipä löydy yhestäkään omasta tällä hetkellä P-100:sta, nyyh. Ja tuo testaus, mitä sitte toisten skeboille tekee, ei se mun mielestä mitään syvää tietämystä matkaansaata..
Tulee sitte tuollasia lausuntoja annettua... *mutisee* =)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
kivi
25.10.2008 21:22:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tulee sitte tuollasia lausuntoja annettua... *mutisee* =)

 
Älä sure, oot silti ihan guru
:-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
LesPaul70
25.10.2008 21:43:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selvennän vähän mitä tarkoitin. P100 on epäilemättä ihan hyvä mikki, mutta tuoteinnovaationa sikäli huono, että se ei tuntunut löytävän kohdeyleisöä. Tyypillisesti sen kohtalona oli tulla vain vaihdetuksi pois P90-mikkien tieltä niistä kitaroista joissa oli vakiona. Ja uutena tuskin kukaan hankki sitä P90-mikkien tilalle. Perinnetyypit halusivat perinteistä P90-soundia, ja ne, jotka olisivat hyötyneet stäkkäyksen eduista, eivät P90-tyylistä soundia muutenkaan arvostaneet.
 
"Why are you smiling?" "Why? 'Cos I'm trigger-happy, that's why!" (Sledge Hammer)
J.Hollström
25.10.2008 21:57:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä todellakin pidän putiikkimikkien soundia korvin kuullen selvästi parempana. Rikkaampana, täyteläisempänä, balansoidumpana ja paljon selkeämpänä. Kyseessä siis brittiläisen Bare Knuckle Pickupsin tuotteet. Lindy Fralin on toinen varteenotettava vaihtoehto. Minä siis pidän putiikkimikkejä parempana, mutta jotkut eivät sitä eroa kuule ja silloin on tietysti ihan sama kumpia käyttää.
 
Et tainnut osallistua tähän testiin?
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=162479&o=0
 
LesPaul70
25.10.2008 22:09:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et tainnut osallistua tähän testiin?
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=162479&o=0

 
Itse asiassa oli tarkoitus silloin aikoinaan, mutta enpä nähnyt avausviestissä mitään linkkiä. Oli poistettu pari tuntia alkuperäisen postauksen jälkeen?
 
Minä arvioin mikit omien kokemusten mukaan, omissa kitaroissa ja omien kamojen läpi. Erot ovat olleet sen verran merkittäviä, että mikkipäivitykset ovat olleet ehdottomasti hintansa väärti ja kannattavia tehdä.
 
"Why are you smiling?" "Why? 'Cos I'm trigger-happy, that's why!" (Sledge Hammer)
J.Hollström
25.10.2008 22:15:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse asiassa oli tarkoitus silloin aikoinaan, mutta enpä nähnyt avausviestissä mitään linkkiä. Oli poistettu pari tuntia alkuperäisen postauksen jälkeen?
 
Siellä on samat näytteet myöhemmin linkitettynä. Alunperin oli tarkoitus laittaa ne nimettöminä, mutta svilo oli niin mukava että laittoi sen alkuperäisen saitin jakoon jossa on mikkien valmistajat mukana. Siksi se eka viesti on editoitu.
 
Minä arvioin mikit omien kokemusten mukaan, omissa kitaroissa ja omien kamojen läpi. Erot ovat olleet sen verran merkittäviä, että mikkipäivitykset ovat olleet ehdottomasti hintansa väärti ja kannattavia tehdä.
 
Sama täällä, paitsi että en ole kokenut niitä vaihtoja minkään arvoiseksi.
 
kivi
26.10.2008 00:23:36 (muokattu 26.10.2008 00:25:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Sama täällä, paitsi että en ole kokenut niitä vaihtoja minkään arvoiseksi.

 
Jotkut vaihdot ovat olleet merkittäviä (esimerkiksi en osaisi enää kuvitellakaan ykköskitara-ES335:ttäni sen alkuperäisellä Gibsonin vuoden 1972 perus-humbuckerilla tallassa sen koommin kun vaihdoin siihen silloin juuri markkinoille tulleen DiMarzion Humbucker From Hellin tuomaan lisää erottelua ja strato/p90 -sävyä. Tai kun modasin stratocastereihini Gibson Dirty Fingerit tallamikeiksi.
 
Jotkut vaihdot ovat jääneet kosmeettisiksi, tai kuuluvat vasta ääriolosuhteissa, kuten kitaraa "mäntätessä". Halvat mikit menevät kovalla soitolla tukkoon, paremmat säilyttävät dynamiikan. Kaikki telecasterini kuulostavat mikkien osalta ehdottomasti telecastereilta, vaikka yhdessä on Seymour Duncanin HotRail, kahdessa Fender Custom Shop Nocasterit ja yhdessä ihan tavallinen Fenderin vakiomikitys.
 
Jos tykkää poimia talteen halpiskitaroita, kuten Epiphonen Korina-sarjaa tai Squierin muita malleja kuin 82-85:sia tai Anniversaryja, kannattaa ehdottomasti ainakin harkita mikkien vaihtoa. Ja halpisten tapauksissahan vaihtoon menevät kaikki sähköosat kerralla, potikat ja konkat myös.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
fox
26.10.2008 00:33:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paitsi että en ole kokenut niitä vaihtoja minkään arvoiseksi.
 
Hmm??
Toki on myönnettävä, että olen tehnyt kyl vaihtoja joista ei oo kyllä ainakaan mulle tullut korvin kuultavia eroja, mutta teettäjä on ollu aina tyytyväinen, ja havainnut huomattavaakin parannusta... ;)
"Rahan eestä teen mitä vaan, vaikka annan isännälle selkään!" sano entinenkin renki...
 
Totta kai joistain vaihdoista on hyötyä, vallankin jos ja kun tietää, mitä on tekemässä ja mitä sillä vaihtoruljanssilla saavutetaan, vrt Kiven tapaus.
Juuri iltapäivällä vaihdoin Gibson Spiritin mikin BKP:n Holydiveriin, tuloksena oli erottelevuuden parantuminen, samalla tuli soundista ikäänkuin avoimempi. Se oli toki tarkoitus, en ollu oikein tyytyväinen siinä olleeseen Seemore Dunkinin johonkin mikkiin. (kas kun niissä(kään) ei esim. pohjalevyssä lue mikä mikki on kyseessä..)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
JohnnyV
26.10.2008 11:46:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia asiantuntijoille vastauksista. Eiköhän tämä riittänyt varmistukseksi asiaan. Kaupan päälle, "pyytämättä ja yllättäen", en kuitenkaan noita mikkejä saanut kitaraa aikanaan ostaessani, vaan kyllä mikeistä ynnä muusta vaihdetusta hardwaresta tuli hieman ekstraa maksettua. Ja täysin syystä, sillä kyllähän tuo keppi nyt on huomattavasti alkuperäistä hintaansa parempi.
 
jarzel
13.04.2010 11:53:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyi kitarasta yllättäen Gibsonin tallamikki.
Mikähän malli tällänen oikein on,400 sarjaa?
 
Pohjassa ei tietenkään mitään tyyppimerkintää,stansattu vaan "Gibson USA "
4-piuhainen,toinen kela 7,76k ja toinen 7,73k.Sarjaan oli kytketty.
Säätöjen perusteella volume toimi Tokain kaulamikin 8,35k kans yks yhteen.
 
Täältä löytyi jtn speksejä mut tiedä noista:
http://epi.p3net.net/bbs/viewtopic.php?f=4&t=1814&start=0
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «