Aihe: Rumpalille aktiivimonitori?
1 2
Corleone
24.10.2008 13:16:04

Mikäköhän mahtais olla keikka/reenitilanteeseen hyvä aktiivimonitori rumpalille?
Mitä ominaisuuksia mun pitäis kattoa tarkemmin monitoria ettiessä??
Zeitgeist!!!!!
grooveman
24.10.2008 14:26:40
Mun ehdotus on että hyvät luurit/napit korville ja niiden perään pikkunen kuulokevahvistin. Ois ainakin näppärämpi roudata kuin joku kulma ja tulis vähemmän mökääkin lavalle.
"rumpali jolla on huono taimi, on yksinkertaisesti vain huono rumpali."-S.Kuoppamäki
Roberto
24.10.2008 14:44:06

Sun pitäis kelata minkälaisia käyttötarpeita ja olosuhteita sulla on, ja sit etsiä niihin sopiva/sopivat laitteet. Korvanappi voi olla ihan kiva tietyllä tapaa, mut sit päästään mikittämään ihan kaikki mitä korviin halutaan, eikä se useinkaan olis muuten tarpeellista.

Miksi juuri aktiivimonitori, vois myös kysyä? Jotkut pärjää pomppu-EV:llä, toiset haluaa koko kaistan 115dB:tä takaraivoon. Noilla antamillasi parametreillä ei tarjonta varsinaisesti vielä kapene.
grooveman
24.10.2008 16:49:31 (muokattu 24.10.2008 16:52:22)
Korvanappi voi olla ihan kiva tietyllä tapaa, mut sit päästään mikittämään ihan kaikki mitä korviin halutaan
No eikös tuo nyt oo päivän selvää että kaikki mitä korvamonitoreihin haluaa niin tarvii mikittää tai vetää linjaan. Ja eikös sitten kulmamonitoria varten tarvii mikittää kaikkea mitä sinne haluaa?
"rumpali jolla on huono taimi, on yksinkertaisesti vain huono rumpali."-S.Kuoppamäki
Roberto
24.10.2008 17:35:21

No eikös tuo nyt oo päivän selvää että kaikki mitä korvamonitoreihin haluaa niin tarvii mikittää tai vetää linjaan. Ja eikös sitten kulmamonitoria varten tarvii mikittää kaikkea mitä sinne haluaa?

Hoh. Kulmalla operoidessa korvia ei tuki mikään broccoli vaan niihin kantautuu lavalla muutenkin kuuluvat asiat. Siitä ja soittajan siihen reagoinnista syntyykin LAVASOUNDI jota joillain on, ja useimmilla ei.
Krisse82
24.10.2008 21:28:30
Hoh. Kulmalla operoidessa korvia ei tuki mikään broccoli vaan niihin kantautuu lavalla muutenkin kuuluvat asiat. Siitä ja soittajan siihen reagoinnista syntyykin LAVASOUNDI jota joillain on, ja useimmilla ei.

Vuotavia nappejakin toki on valmistettu! Itsellä käytössä AKG:n IP1- napit, kannattaa testata myös jotain tämän kaltaista.
Jos vaikka opettelis soittamaan... mutta olisko se sitten enää kivaa?
Roberto
24.10.2008 22:30:37

Vuotavia nappejakin toki on valmistettu!

Älä!?

Tyhjä! Virhe tai liian lyhyt kirjoitus!
grooveman
25.10.2008 00:29:51
Kulmalla operoidessa korvia ei tuki mikään broccoli vaan niihin kantautuu lavalla muutenkin kuuluvat asiat.
Siis sä et käytä kuulonsuojausta soittaessa?
Teen keikkaa myös bändeissä joilla on käytössä kulmamonitorit ja mulla on aina tulpat päässä. Yleensä tilaan monitoriin laulua ja kiipparia, kitaran kuulen luomuna. Ainakin nuo min käyttämät shure e3-mallin napit päästää ääntä läpi samalla tavalla kuin esim. kuusitulpat. Mä ainakin kuulen sen kitarafaffarin ilman että sitä tarvii laittaa nappeihin(riippuu tottakai paikasta, vahvistimen volasta/koosta, yms. kuten myös vedettäessä kulman kanssa). Eihän niihin nappeihinkaan tarvi ajaa sitä laulua tai kiippareita tms. niin paljoa että ne peittää täysin sen ulkoapäin tulevan mökän. Eiks je?
Roberto
25.10.2008 08:49:42

Siis sä et käytä kuulonsuojausta soittaessa?

Välillä käytän, välillä en.

Teen keikkaa myös bändeissä joilla on käytössä kulmamonitorit ja mulla on aina tulpat päässä. Yleensä tilaan monitoriin laulua ja kiipparia, kitaran kuulen luomuna. Ainakin nuo min käyttämät shure e3-mallin napit päästää ääntä läpi samalla tavalla kuin esim. kuusitulpat. Mä ainakin kuulen sen kitarafaffarin ilman että sitä tarvii laittaa nappeihin(riippuu tottakai paikasta, vahvistimen volasta/koosta, yms. kuten myös vedettäessä kulman kanssa). Eihän niihin nappeihinkaan tarvi ajaa sitä laulua tai kiippareita tms. niin paljoa että ne peittää täysin sen ulkoapäin tulevan mökän. Eiks je?

Niin. Se lavasoundi. Vai tulpat? Eiks je?
Kailis
25.10.2008 09:38:43

Meitsin on pakko käyttää kyllä tulppia, sen verran tinnituksen mukanaan tuoma meluherkkyys. Ehdottaisin pientä monitoria jalustalla, saat sen aika lähelle korvaa. Noi napitkin saattaa toimia, nimenomaan sellaiset joiden vaimennus ei ole -30 dB.
Niq
25.10.2008 10:07:20

Mä en yleensä (rumpu)keikoilla laita itelleni monitoria ollenkaan. Asetellaan kamat lavalle siten, että kitaravahvistin on suunnattuna bändiin sivusta päin, samoin bassoläjä. Laulajalla on langaton korvamonitori, kitaristille ja basistille omat kulmat mistä tulee yleensä vain laulua. Lavalla kamat laitetaan mahdollisimman hiljaiselle, kitaravahvistin mikitetään ja basso otetaan nupin DI-lähdöstä linjaan, joten niitä ei tarvii huudattaa.

Mitä hiljempaa muut soittaa, sitä hiljempaa soitan itse. Varsinkin laulun osalta tärkeä homma, koska dynamiikka kulkee sen mukaan; jos laulaja laulaa hiljaa, soitan hiljaa, jos huutaa, soitan kovempaa. Jos ois oma kulma mistä laulu kuuluu selkeästi koko ajan, niin ei osais pitää itseään kurissa volan puolesta, saati sitten jos korvamonitoreilla soittas. Nyt laulu vuotaa sopivasti sieltä kitaristin ja basistin kulmista sekä PA:sta mulle ja osaa sovittaa soiton siihen. Ei treeneissäkään oo omaa kulmaa vaan laulukaapit on siellä reeniksen nurkissa, joten kaipa tuohon tottuu sitä kauttakin.

Keikkapaikkoina kun yleensä on pienet kuppilat sun muut hankalat tilat missä ei paljoa sovi rumpua hakata kun yleisöltä hajoaa tärykalvot ja kaikki muu peittyy rumpujen alle. Monta keikkaa on tuommosissa paikoissa pilattu ihan sillä että lavamöykkä varsinkin rumpujen osalta mieletön. Ja sit vielä mätetään rumpua hiljaisissakin kohdissa niin perkeleesti.

En siis keikkakäyttöön korvamonitoreita suosittele ellei oo jotain isompia keikkamestoja kyseessä ja monitorimiksaajat sun muut tai sitten oma kontrolli tosi hyvin kohdallaan. Kulmaakaan ei välttämättä tarvii jos laulaja seisoo rumpujen edessä ja sille höökää laulut sieltä omasta kulmasta. Muuthan pitäs jo oletuksena kuulua omista vahvareista lavalle, siis kitarat ja bassot. Kiipparistit sun muut hifistelyt sit asia erikseen, ei oo niistä kokemuksia, kitara(t)-basso-rummut -bändeissä kun on tullut itse veivattua aina.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Kailis
25.10.2008 10:11:09

Mä oon ton laulun kuulumisen kanssa aika eri linjoilla. Jos ei laulua kuulu, joutuu pidättelemään. Ei mun mielestä se dynamiikka perustu pelkästään lauluvolaan.
fifehole
25.10.2008 10:41:14

Mulla on yleensä korvamonitorit.Mutta pienemmissä tiloissa jossa lavavola on siedettävä, käytän Mackien pientä aktiivikaappia ständissä. http://www.thomann.de/fi/mackie_srm_350_v2.htm tai http://www.thomann.de/fi/mackie_srm_450.htm

Huomaa hinta! Mitä ihmettä? ;)
Head for an eye
Niq
25.10.2008 11:10:05

Mä oon ton laulun kuulumisen kanssa aika eri linjoilla. Jos ei laulua kuulu, joutuu pidättelemään. Ei mun mielestä se dynamiikka perustu pelkästään lauluvolaan.

No, populaarimusassa yleensä mennään laulun ehdoilla hyvin pitkälti. Kyl mäkin haluan että se laulu kuuluu, mut en oo tähän mennessä siihen omaa monitoria tarvinnut kun aina on vuotanut muiden monitoreista ja PA:sta jo ihan tarpeeksi. Siis jos vaan kitara ja basso on tarpeeks hiljaisella. Tässä yritin painottaa siis sitä, että kun lavavola on pieni niin kuulee vähemmälläkin laitteistolla mitä tapahtuu.

Mackie SRM450 on hyvä diili ja hyvä monitori. Tolla hintaa sais kyl vaikka pari hyvää peltiä tai loistovirvelin. Säästyis vielä turhalta roudaamiselta. Kamojen asettelu oikein ja kaiken irti ottaminen jo löytyvistä kamoista ei maksa mitään. Jos ketjun aloittaja on nää asiat jo hoitanu niin hyvä. Mut ei kuitenkaan näin voida olettaa. Moni ajattelee (valitettavasti) että tämmöset ongelmat ratkeaa itsestään ostamalla lisää kampetta lavalle.

Tuli mieleen että käyttäähän kaikki sitten vähintään niitä kahden kympin hifitulppia, eikä näitä tavallisia halpoja tulppia saati jotain peltoreita? Ei varmasti kuulu laulu eikä mikään muukaan lavalla jos korvat on täynnä yläpään ja keskialueen tukkivaa tavaraa. Ja onhan ne hifitulpat tungettuna korvaan kunnolla, muuten ne toimii ihan yhtä huonosti kuin nuo euron tulpatkin?

Sori tää paasaus, mut kun on näitä varoittavia esimerkkejä tuolla keikoilla tullut niin paljon vastaan että ihan varmuuden vuoks pitää vähän narista... :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
Speedy
25.10.2008 18:20:15 (muokattu 25.10.2008 18:50:22)

Mikäköhän mahtais olla keikka/reenitilanteeseen hyvä aktiivimonitori rumpalille?

Tuossa on kyllä paras mitä olen nähnyt/kuullut/kokenut.. Itselleni kyllä kelpaa "halvempikin" koska en sieltä mitään hifiä oletakkaan kuulevani..

http://www.thomann.de/fi/fbt_jolly_8ba_speaker.htm

Aiemmin soitin ilman monitoria melkein keikan kun keikan.. Isommissa paikoissa monitori oli hyvä olla, koska yksinkertaisesti ei kuule mitään muuta kun itsensä, ja jos soittaa yhtään hiljempaa niin sitten ei kukaan kuule rumpuja..

Monitori tuli tarpeelliseksi siinä vaiheessa, kun keikat ei olleetkaan enään sen saman ja tutun turvellisen bändin kanssa. On nimittäin ihan kiva kuulla mitä tapahtuu..

Sitten kun keikalla on tuntemattomien tyyppien kanssa soittamassa biisejä mitä ei välttämättä ole koskaan kuullut ja se nuotti siinä ei välttämättä pidä täysin paikkaansa on musta ihan mukava kuulla kaikki niin hyvin ettei tartte arvailla.. Tutussa ympäristössä riitti kun kuuli että kiippari on siellä, ja erotti jos soittikin jotain uutta mihin ehkä pitäisi reagoida..

Ja itse pidän kulmamonitoria ainakin helpompana käyttää itse keikalla, helpompi säätää kesken kaiken jne, kuin korva monitorit.. Vaikka niitä tulppia aina käytänkin..

E: se linkki
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Bumbarr
25.10.2008 19:23:21 (muokattu 25.10.2008 19:24:10)
Itse on tullut käytettyä tuommosia pieniä aktiivi "studiomonitoreita", joista tulee juuri tarpeeksi mökää, kun lykkää jollekkin tuolille/pöydälle viereen. Baarikeikoille ainakin täysin riittävät. Mitään tavastia keikkoja ei ole tullut vedeltyä, mutta pubikeikat toimii.
Hintalaatusuhteessa nuo on aikamoisen mahtavia, tai ainakin nuo MS20 ja varsinkin B2030A. Monikäyttösiäkin on. Noita MS20.siä käytän himassakin koneen kajareina ja sen verran pieniä, että kulkevat helposti mukanakin.

Edit. unohtunut linkki http://www.stpaulssound.fi/tarjous1.html
Kilpikonnat rockkaa!
Mikael
26.10.2008 12:49:58

Meitsin on pakko käyttää kyllä tulppia, sen verran tinnituksen mukanaan tuoma meluherkkyys. Ehdottaisin pientä monitoria jalustalla, saat sen aika lähelle korvaa.

Samaa mieltä. Snadi staagin nokkaan sijoitettava monitori lähelle päätä niin ei tartte huudattaa lujaa ja tuhota pienissä paikoissa myöskään etupään soundia. Snadilla pähkäilyllä ja vahvistimen sijoittelulla pääsee useimmissa paikoissa helposti tilanteeseen että siitä pikku monitorista ei tartte tulla kuin laulua - mikäli bändin balanssi ylipäätään on kunnossa.
Inhimillisyys on hyve.
Analuuk
26.10.2008 16:38:12
Pikkumikseri ja Elacinin tulpat FF2-kuulokkeilla!

Pikkumikserin ykköskanavaan signaali miksauspöydän phonesista (eli sama signaali, joka tulee ulos päin PA:sta). Kakkoskanavaan oma laulumikki ja siitä linkilä päätiskiin. Kolmoskanavaan voi laittaa esim. klikin, kovalevyn tms...

Tällä systeemillä voi sitten itse miksata oman kuuntelunsa. Yleensä mulla toimii tuo saliääni jo itsessään, mutta jos laulan stemmaa, niin sitten oma laulu erikseen.
http://youtube.com/watch?v=U2w4ZVWb3_Y
kimizu
26.10.2008 19:15:14
Mulla on käytössä snadi Rolandin aktiivimonitori elvis-mikkiständin nokassa.
Toimii hyvin, ääntä riittää ja parasta on, että signaalin voi tuoda sisään monella tapaa monipuolisten liitäntöjen ansiosta, vaikka useammasta lähteestä. Omat säädöt joka kanavalle auttaa hyvän balanssin löytymisessä Suosittelen..

http://www.thomann.de/fi/roland_cm_30_cubemonitor.htm
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)