Aihe: Ibanez DE-7 päälläpysymis-ongelma
1
Jaba
18.10.2008 23:47:50
Elikkä mulla on tuollainen delay, ja nyt on tullu sellainen ongelma että kun polkaisen pedaalin päälle, se merkkivalo vilkahtaa päälle mutta samantien sammuu. Eli laite vain "käy" päällä. Olen kokeillut sekä patterin että virtalähteen kanssa, eikä vaikutusta. Vähän aiak sitten kun ongelmat rupesivat ilmenemään, toimi delay aina välillä mutta nyt ei ollenkaan enää. Aikoinaan käräytin tuosta diodin vääränapaisella muuntajalla ja korjasin sen, sen jälkeen toiminut hyvin tähän asti. Pystyykö tuollaista digitaali-vehjettä itse edes korjaamaan (ja mikä on vikana?), vai uutta tilalle?
hapan
18.10.2008 23:56:47 (muokattu 18.10.2008 23:58:21)
Noissahan on toi perusvika, eli kytkin ei meinaa pelata. Se on täysin mekaaninen vika, ei johdu siitä, miten sille virtaa syötetään. En tiedä, miten jengi on noita korjauttanut ja mitä se on maksanut. Jos on takuuta jäljellä, niin uutta suoleen.

EDIT: Kas, sä ootkin aiemmin rassannu sen elektroniikkaa. Saattaa olla, ettei tarkat liikkeen poijjaat sitä takuuseenkaan laita.
Jaba
18.10.2008 23:59:24
Jep, ja pedaali muutenkin ostettu käytettynä. Mutta joo, kai se on uutta tilalle. Vituttaa vaan kun nuo kytkimet tuppaavat hajoamaan niin usein pedaaleissa.. Miksei voida tehdä kestäviä metallisia?!
SirElwood
19.10.2008 00:01:35
Miksei voida tehdä kestäviä metallisia?!

Ovat kalliita ja isokokoisia, sekä myös ehkä vähän kurjia koneellisesti kolvailla. Saadaan hinnat pysymään mahd. "kuluttaja ystävällisinä".
Jaba
19.10.2008 00:03:32
Jotenkin arvattavissa. Tosiaan, ihmekkös tuo että nämä "vintage-vehkeet" kestävät kun usein käsin tehty kunnon osista. Onkos tälle jotain yleisesti todettua syytä miksi teollisuus on lähtenyt tälle linjalle, että mahdollisimman halvalla laadun kustannuksella?
SiwamieS
19.10.2008 03:51:46
I wanna see movies of my dreams
zepeteus
19.10.2008 15:10:52
Onkos tälle jotain yleisesti todettua syytä miksi teollisuus on lähtenyt tälle linjalle, että mahdollisimman halvalla laadun kustannuksella?

Tämän joku kiteytti seuraavasti: "Kuluttaja ei halua maksaa laadusta jota hän vaatii, eikä kykene arvioimaan laatua jota hän saa."

Kiivas kilpailu pakottaa valmistajat leikkaaman kustannuksia kaikesta mahdollisesta. Laatu on yksi suuri hintaan vaikuttava tekijä ja kun kertakäyttömarkkinoilla sillä ei näennäisesti ole vaikutusta näiden kuluttajien ostotottumuksiin, siitäkin leikataan. Pysyäkseen kilpailussa mukana, myös laadukkainakin valmistajina tunnettujen täytyy jossakin vaiheessa joustaa parametreistaan, tai tyytyä pieneneviin markkinoihin.

Kuluttajilla on tässä hinnan ja laadun määrittelyssä olennainen osa. Jos suurelle määrälle ostajia on aivan sama kestääkö jokin tuote vuoden vain 50, ei teollisuus voi loputtomiin tehdä tuotteitaan 50 vuoden käyttöikää ajatellen. Päinvastoin, teollisuudessa lasketaan hyvinkin tarkkaan kuinka pitkä ko. tuotteen oletettu käyttöikä on ja kestävyys, laatu yms. asetetaan sen mukaan.

Ei ole mitenkään tavatonta että suunnitteluryhmä on tehnyt lajissaan loistavan tuotteen, jonka komponentteja markkinointi/talous sitten downgreidaa halvimpaan mahdolliseen, kunhan pysytään asetetun hintaluokan spekseissä. Eli suunnitteluryhmä on ensin tehnyt alkuperäistä suunnitelmaa noudattaen parhaimman mahdollisen tuotteen, sitten sen lopullinen muoto säädetään halvimmaksi mahdolliseksi hintaluokassaan kilpailua varten. Paras mahdollinen se ei taatusti enää siinä vaiheessa ole.

Jos kuluttajat todellakin vaatisivat pitempää käyttöikää ja laadukkaampia osia, valmistajilla ei olisi muuta vaihtoehtoa kuin yrittää toteuttaa se. Aikaa myöten tällaisesta isältä pojalle mentaliteetista on kuitenkin paljolti luovuttu, kummallakin puolella. Ostajat haluavat ennemmin paljon tavaraa ja halvemmalla, valmistajat haluavat myydä enemmän ja enemmän. Siinähän se kierre on valmis.

Loppujen lopuksi kysymys voisi mielestäni kuulua yhtä hyvin toisinkin päin, miksi kuluttajat ovat lähteneet tälle linjalle?
Tomtom
20.10.2008 14:00:18
Mulla oli tommonen aikanaan ja tossa kai reppaa tosiaan joku mekaaninen osa sieltä kytkimestä. Varaosa tais maksaa Huttusella jotain euron, en kyllä muista miten sen vaihdoin sinne mutta jos mä olen sen saanut tehtyä, niin silloin sen osaa tehdä kaikki..
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
s151669
20.10.2008 14:09:22

Siittä uutta switchiä tilalle :)

Onpi muuten kuvan perusteella juurikin samanlainen kytkin joka on omassa ts5:ssä, jossa oli täsmälleen samaa vikaa mutta kevyempänä, ts. toimi noin joka toisella yrityksellä. Kytkimessä itsessään ei ole mitään vikaa, sen sijaan siinä taitaa olla kohtuullisen pahaa kontaktien 'hyppimistä' ihan ominaisuutena.

Ratkaisu: laita keraaminen konkka, sellainen 'nappi' kytkimen yli. Arvosta ei ole hajuakaan, otin ensimmäisen joka miljoonalaatikosta löytyi. Kas kas, kun alkoi taas toimimaan.
Jyrki
SiwamieS
20.10.2008 15:38:55
Onpi muuten kuvan perusteella juurikin samanlainen kytkin joka on omassa ts5:ssä, jossa oli täsmälleen samaa vikaa mutta kevyempänä, ts. toimi noin joka toisella yrityksellä. Kytkimessä itsessään ei ole mitään vikaa, sen sijaan siinä taitaa olla kohtuullisen pahaa kontaktien 'hyppimistä' ihan ominaisuutena.

Ratkaisu: laita keraaminen konkka, sellainen 'nappi' kytkimen yli. Arvosta ei ole hajuakaan, otin ensimmäisen joka miljoonalaatikosta löytyi. Kas kas, kun alkoi taas toimimaan.

Juu, sama switchi 5- ja 7-sarjoissa. Tuo ratkaisu meni nyt kyllä vähän ohi.. "Kytkimen yli"? Öö, siis mihin..? Ei tämmöisiä väsyneenä tajua.. :)
s151669
20.10.2008 16:40:03

Tuo ratkaisu meni nyt kyllä vähän ohi.. "Kytkimen yli"? Öö, siis mihin..?

Rinnalle. Siinä kytkimessä on kaksi nastaa. Siinä konkassa on kaksi piuhaa. Kytke toinen piuha toiseen nastaan ja toinen toiseen.
Jyrki
SiwamieS
20.10.2008 19:02:13
Rinnalle. Siinä kytkimessä on kaksi nastaa. Siinä konkassa on kaksi piuhaa. Kytke toinen piuha toiseen nastaan ja toinen toiseen.

Aa, no niin ;) Pitääpä tehdä tuo operaatio omalle Smashboxille, jonka kytkin myös reistailee...
Volle
23.10.2008 13:38:26

Mä laitoin Classic Metaliin eilen jonkun keraamiseksi konkaksi tulkitsemani komponentin ja olin havaitsevinani, että kytkimen toiminta parani. Mihin suuntaan konkan arvoa tulisi viedä, että toiminta yhä paranisi? En osaa itse tuota järkeillä juuri nyt.
Volle
23.10.2008 15:11:39
Isommaksi. Tietysti jos se kytkin on loppu, niin ei se konkalla tokene.

Ok, kiitoksia. Se voi hyvin ollakin aika lopussa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)