Seba 23.10.2008 00:36:31 | |
---|
Olen. Serkku on vanha patu ja soittaa bassoa humppabändissä... basso roikkuu helkkarin alhaalla ja taitaapa vielä olla jonkinmoinen vitsailun kohdekin tämä asia :) Kai se vetää vielä jollain warlockilla :) |
Karlsson 23.10.2008 08:43:49 | |
---|
Jos sitten vakavammin asiaan: Humppabasistit soittaa 4 tuntia illassa. Siinä kiinnitetään huomiota siihen että soittoasento on ergonominen, ei siihen miltä se näyttää. Jep, henk.koht. ergonomian pitäisi olla lähtökohta, ei se mitä muut ajattelevat. Tosin helppoahan tuo ei tietysti ole, on tuota soitinta itsekin hilattu edestakaisin aikoinaan. Ja ergonomisuus ei tarkoita välttämättä ylös nostamista, tunnen soittajia, joilla soitin laahaa kovinkin alhaalla ilman, että kädet olisivat yhtään epäluonnollisessa asennossa. Eli hihnan pituutta funtsiessa pois siitä peilin edestä ja keskitytään ranteisiin ja sormiin. Tonnin jenkkipeli. |
J.L 23.10.2008 09:28:02 | |
---|
Jännä homma tuo kun itestä näyttää lähinnä vammaselta, että basso lasketaan niin helvetin alas, että sen näkee heti, että on jopa vaikea soittaa sitä bassoa ku kädet ei käänny ranteesta. Itellä on aika ylhäällä basso, ja tuossa kun aikanaan aloin sormilla soitteleen plekun sijasta niin se jopa asteittain nousi vähän väliä nykyselleen. Huomasin, että on paljon helpompi soittaa. |
Riku Rotten 23.10.2008 10:08:56 | |
---|
Kundit meikkaa basson korkeudella. :D |
Warwickbass 23.10.2008 11:31:05 | |
---|
Ennen soittoasento oli sellainen, että basso bodyn keskusta oli suurin piirtein navan keskellä. Sitten kattelin kun muutamat muut humppabasistit pitivät bassoa vähän korkeammalla ja kokeilin itsekin. Nyt on löytynyt sellainen asento, että basso on samassa korkeudessa seisten kuin se on silloin kun soitan istueltaan basso sylissä. Tällöin selkä on aina tosin vähän kyyryssä. Voi olla, että näyttää hölmöltä, mutta on todella paljon helpompi soitella. (Jasson bodyn alareuna suurinpiirtein navan kohdalla.) Paljon helpompi kun soittelen sormilla, lisäksi kaulalle on paljon helpompi päästä näin. heh olipas sekava kirjoitus! |
Kai se vetää vielä jollain warlockilla :) Olishan se hienoa kun 55v tylsistynyt humppabasisti pistelis jollain kuolemanmustalla hevisuunnikkaalla menemään polven korkeudelta. |
Johannes_t 23.10.2008 12:11:29 | |
---|
Olishan se hienoa kun 55v tylsistynyt humppabasisti pistelis jollain kuolemanmustalla hevisuunnikkaalla menemään polven korkeudelta. Mua on huvittanut kovasti kun muutamassa nimeltämainitsemattomassa orkesterissa on ollut basistilla soitin polvissa, naama näkkärillä ja musa kuitenkin ihan huttua :D Huikeeta! Vaan toisaalta mikä minä olen mitään kommentoimaan. |
Van Hannes 23.10.2008 12:32:37 | |
---|
Ite näppäilen suunnilleen navan kohdalta, jos on alempana niin ei jaksa soittaa kauan. "There Can Be Only One Hannes" |
J.Hollström 23.10.2008 12:44:36 | |
---|
|
TommiW. 23.10.2008 13:04:49 | |
---|
Mulla on tuo hihnan pituus vaihdellut vähän vuodesta toiseen. Joitain rock-keikkoja oon soittanut basso munissa, mutta pääosin beisi seilaa tuossa mahan kohdalla, erityisesti jos senhetkisessä bassossa on bodyssä ns. "läskiviiste", joka tulee mukavasti pötsin kohdalle. Kuusikielisillä olen soittanut fuusiokeikkoja aika yläällä. Ergonomia ratkaisee. "I suppose people like to call me gay because I am effeminate and they are, in fact, gay and want to have sex with me." - Trevor Dunn |
pekezu 23.10.2008 13:44:29 | |
---|
Itsellä basso on harrastelun aikana noussut aina ylemmäksi ja ylemmäksi. Kompromissejahan nuo on aikalailla, itse en tykkää istualtani soitella, oikea käsi ei diggaa. Toisaalta sitten seisaalta vasemmalla kädellä on vähän enemmän onkelmia. Basso huitelee siinä munien-alavatsan- seutuvilla. Sopivasti pystyy vetämään. Ulkonäölliset seikat tulee sitten sen ergonoomian jälkeen. "Ei mielipiteit välttämättä tarvii perustella, riittää kun on vaan jotain mieltä!!!1!" -Tuntematon teini IRC-Galleriasta |
GeeR 24.10.2008 01:22:07 | |
---|
kuinka korkealla tykkäätte pitää bassoa soittotilanteessa ja onko sillä visaalisesti merkitystä teille?.monesti omassa kaveripiirissä on näitä juttu että se on ROCK jos pitää alhaalla basso kuten robert trujillo duff mckagan ja se on taas EI COOLIA jos pitää aika korkealla bassoa kuten esim jeff berlin tai billy sheehan sopivalla korkeudella on yleensä hyvä...tai paras. |
veemeli 24.10.2008 10:53:44 (muokattu 24.10.2008 10:53:59) | |
---|
Kyllä se tuolla munien seutuvilla roikkuu. Oon tottunu soittamaan niin että vasen käsi on melkein suorana (vasurilta soitan). Kyllä jaksaa vetää helposti kolmen tunnin keikkoja. -Basso kuulostaa paskimmillaankin parhaalta- |
J.Hollström 24.10.2008 10:58:54 | |
---|
Kyllä jaksaa vetää helposti kolmen tunnin keikkoja. Aika pitkiä keikkoja teillä. Soitatko Springsteenin bändissä? |
TommiW. 24.10.2008 11:01:33 | |
---|
Aika pitkiä keikkoja teillä. Soitatko Springsteenin bändissä? Humppakeikka heleposti kolme tuntia, okei, tauot välissä, mut silti. "I suppose people like to call me gay because I am effeminate and they are, in fact, gay and want to have sex with me." - Trevor Dunn |
Seba 25.10.2008 15:16:04 | |
---|
Kyllähän mekin vedettiin viimeksi bileissä varmaan 4 tuntia yhdellä tauolla höystettynä ja mukaanluettuna. Ei kai se nyt niin kummallista ole? Bilekeikka niin pitihän se vetää sitten melkein kaikki mitä on joskus tullut treenattua. Kyllähän treenitkin melkein aina kestää 4-6 tuntia parilla röökitauolla. Tuossa puudu kun jalat seisomisesta duunipäivän jäljiltä. |
J.Hollström 25.10.2008 15:33:49 (muokattu 25.10.2008 15:35:57) | |
---|
Näin on. |
Seba 25.10.2008 15:37:30 | |
---|
No mutta sehän on kiva kun meillä on täällä sitten sun kaltainen ammattilainen. Ihme ettet tee soittohommia työksesi. |
Seba 25.10.2008 15:39:31 | |
---|
Ensin provotaan, sitten muokataan. Kummallista, mutta olkoon. |
J.Hollström 25.10.2008 15:51:39 | |
---|
No mutta sehän on kiva kun meillä on täällä sitten sun kaltainen ammattilainen. Ihme ettet tee soittohommia työksesi. Ei kato kondis kestä tehä työkseen tätä soittohommaa, kun joutuis soittaan niin pitkiä vetoja. |