Aihe: Modattua Fireballia pukkaa
1 2
dbv
17.10.2008 01:06:20
Tilasin putkivahvarin osat viime viikolla ja homma on lähtenyt käyntiin varsin mukavasti. Työtunteja kertynyt tähän mennessä noin 16. Ensimmäinen ongelma oli pöydän rakentaminen treenikselle! Toinen ongelma oli, ja on edelleen, sopivan mittaisten ruuvien löytäminen. Kahdessa rautakaupassa olen käynyt, eikä kummastakaan saanut pitkiä M4 ruuveja puhumattakaan tähtilaatta-aluslevyistä 2,5mm tai 3mm koossa. Myöskään lyhyitä koneruuveja ei kummastakaan liikkeestä löytynyt. Pitkät M4 ruuvit korvasin kierretangolla ja päihin "umpinaiset / pallomaiset" mutterit (en muista oikeaa termiä).
Anyways, kuvia yms löytyy http://www.elisanet.fi/myownspace/ tuolta.
s151669
17.10.2008 08:33:23 (muokattu 17.10.2008 08:35:17)

Kahdessa rautakaupassa olen käynyt, eikä kummastakaan saanut pitkiä M4 ruuveja puhumattakaan tähtilaatta-aluslevyistä 2,5mm tai 3mm koossa.

Eipä rautakaupoista ruuveja saakaan. Muovimattoa, kaakelia ja karkkipussia kyllä riittää. Itse tilasin äänirasian kiinnitysruuvit kokoa M2 tuolta:

http://www.ruuvi.net/

ja ainakin pieniä ruuveja kilohinnalla tilatessa ei kannata säästellä ruuvien määrässä - tilasin nimittäin satoja pikkuruuveja samalla hinnalla kuin K-raudassa oli 10 M3-ruuvia pussissa.

dit: milläs muuten teit nuo sormiliitokset ? pistosahalla ?
Jyrki
dbv
17.10.2008 12:02:06 (muokattu 17.10.2008 12:05:36)
Eipä rautakaupoista ruuveja saakaan. Muovimattoa, kaakelia ja karkkipussia kyllä riittää. Itse tilasin äänirasian kiinnitysruuvit kokoa M2 tuolta:

http://www.ruuvi.net/

ja ainakin pieniä ruuveja kilohinnalla tilatessa ei kannata säästellä ruuvien määrässä - tilasin nimittäin satoja pikkuruuveja samalla hinnalla kuin K-raudassa oli 10 M3-ruuvia pussissa.

Danke schön! Tuolta sitten tilailemaan sopivaa materiaalia. Eipä noissa määrissä muutenkaan kannata nuukailla, menevät kuitenkin johonkin projektiin joskus.

dit: milläs muuten teit nuo sormiliitokset ? pistosahalla ?

Juu, bläkkäri kävi kuumana. Tosin ton projektin jälkeen tulen sahaamaan kuitenkin käsipelillä paremman kontrollin takia. Aukkojen täyttäminen, varsinkin sahapurulla ja liimalla, on loppupeleissä aika rasittavaa puuhaa...

edit: Niijoo, ota plussa tosta linkistä.
pjl
17.10.2008 16:36:58

Vakuuttavan näköinen projekti. Hyvä että jotkut tekee myös särövehkeitä ja kanavanvaihtoja eikä vaan sitä perinteistä Champpia.

Pekka
dbv
20.10.2008 23:20:33
Tänään ennätti taas hetkeksi projektin kimppuun. Olen mietiskellyt aika paljonkin maadoitusasioita ja päädyin useampipisteiseen tähtimaakytkentään. Kurkin kaverin Matampin sisään (mikä osoittautui virheeksi, koska se on todella näyttävästi rakennettu ja kateus iski) tarkastellakseni miten siellä on asiat hoidettu. Hieman ollaan eri linjoilla etuasteen ja potikoiden maadoituksen suhteen. Jos jollain on kokemuksia high-gain vahvistimen rakentamisesta, olisi erittäin mukavaa kuulla miten maadoitukset tuli hoidettua ja millä menestyksellä. Muutenkin mielipiteitä maadoituksen suhteen voisi viljellä, mutta mielellään hyvillä perusteluilla höystettynä eikä tyyliin: "Mä oon tätä mieltä tästä asiasta, vaikken ehkä kuitenkaan siitä juuri mitään tiedä...".
Sivuilta löytyy pari uutta kuvaa ja pientä sepostusta.
pjl
21.10.2008 08:34:32

Oman vahvarin tein jonkilaisella sovelletulla tähtimaalla. Tosin rakentelin muutenkin koko vermeen point-to-point käyttäen kytkentärimoja putkenkantojen molemmin puolin. Kytkin aina yhden etusputken maat samaan pisteeseen ja siitä sitten johdolla yhteiseen tähtimaahan. Potikoille sama homa homma, eli en kytkenyt potikoiden maita toisiinsa vaan joko suoraan tähtimaahan tai sitten sen vahvistinasteen maahan jota lähinnä potikka kytkennässä oli. Pidemmät signaalivedot tein koaksiaalilla jonka maa oli kiinni vain toisesta päästä. Tähtimaa näytti todellakin tähdeltä ;)

Koskaan ei ole ollut oskillointiongelmia ja melkoisen hurinaton tuo on. Toisaalta taitaa olla vähän liiankin vakaa kun sitä on kovin vaikea saada kiertämään vaikka gainia ja volaa olisi enemmänkin. Vahvistinasteita on peräkkäin 4 ja päätteenä on EL84 PP perinteisellä vaiheenkääntäjällä. Jotain juttua ja skemaa täällä: http://blog.kotipolttoinen.com/archives/42-The-Quest-for-Tone.html

Pekka
dbv
22.10.2008 10:20:56
Oman vahvarin tein jonkilaisella sovelletulla tähtimaalla. Tosin rakentelin muutenkin koko vermeen point-to-point käyttäen kytkentärimoja putkenkantojen molemmin puolin. Kytkin aina yhden etusputken maat samaan pisteeseen ja siitä sitten johdolla yhteiseen tähtimaahan. Potikoille sama homa homma, eli en kytkenyt potikoiden maita toisiinsa vaan joko suoraan tähtimaahan tai sitten sen vahvistinasteen maahan jota lähinnä potikka kytkennässä oli. Pidemmät signaalivedot tein koaksiaalilla jonka maa oli kiinni vain toisesta päästä. Tähtimaa näytti todellakin tähdeltä ;)

Koskaan ei ole ollut oskillointiongelmia ja melkoisen hurinaton tuo on. Toisaalta taitaa olla vähän liiankin vakaa kun sitä on kovin vaikea saada kiertämään vaikka gainia ja volaa olisi enemmänkin. Vahvistinasteita on peräkkäin 4 ja päätteenä on EL84 PP perinteisellä vaiheenkääntäjällä. Jotain juttua ja skemaa täällä: http://blog.kotipolttoinen.com/archives/42-The-Quest-for-Tone.html

Pekka

Käytitkö päätevastuksia ton koksun kanssa vai koitko heijastusten haittaavan menoa mitenkään?
pjl
22.10.2008 13:59:33

Käytitkö päätevastuksia ton koksun kanssa vai koitko heijastusten haittaavan menoa mitenkään?

Eipä tuossa pahemmin heijastukset vaivaa näillä nousunopeuksilla. Eikä tuo oikeastaan edes koaksiaalina toimi kun paluuvirta kiertää sieltä tähtipisteen kautta. (Jos siis tarkoitit perinteistä koksun terminointia kuten esim vanhoissa lähiverkoissa?) Koaksiaalin käytön ideana oli vain saada häiriöiltä suojaava vaippa signaalijohtimen päälle. Siksi tuo vaippa on kiinni vain toisesta päästä.

Pekka
dbv
23.10.2008 20:33:18
Uutta settiä taas esillä. Tuo koaksiaalikaapelin käyttö herättänee hilpeyttä toisissa...
harryk
23.10.2008 21:54:59

Hyvin tuntuu homma etenevän ja samaa Uraltonen kytkentärimaa käytössä kuin meikäläiselläkin. Kiinnostaa nähdä onnistuuko tuollainen über high gain pelin rakentaminen kotioloissa ilman ongelmia. Itsellä on herkimmät projektit olleet Trainwreck-johdannaisia ja Marsun JCM800/2204 etuaste. Kummatkin sain kyllä toimimaan pikku hankaluuksien jälkeen ihan ok. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä vaan niin tulee hyvä vekotin. t. Harry Bluetone
pjl
23.10.2008 23:23:36

Kiinnostaa nähdä onnistuuko tuollainen über high gain pelin rakentaminen kotioloissa ilman ongelmia.

Joko mä olen tosi pätevä tai on käynyt hyvä munkki (tai sitten tää ei oikeesti oo niin vaikeeta?)... Omassa vahvarissa on gainia ihan riittamiin ja jossain aikaisemmissa versioissa vielakin enemman. Ainoa oskillointiongelma oli kun päätemuuntaja johdot oli ristissä kun takaisinkytkentää virittelin. Paljon saa lukea oskilloinneista ja hurinoista ja siitä miten porukka tökkii johtoja syömäpiukoilla. Ei tajua. Mistä on kyse?

Pekka
harryk
24.10.2008 08:26:16

Sinä olet vaan ammattireiska Pekka ja me muut tumpeloita. Itseasiassa jos vehkeen leiska on järkevä, vedot riittävän lyhyitä ja maadoitukset tehty järkevällä tavalla, ei pitäisi tuollaisia ongelmia esiintyä. On vaan ihmeellistä, että tein kerran kaksi identtistä vahvistinta samalla tavalla, mutta toisessa oli näitä em. ongelmia jostain syystä. Oliko sitten paha silmä katsonut sitä vai hyvän karman puutetta. En itse käytä syömäpuikkoja edes ravintolassa saati sitten vahvistimia rakentaessa. Pitää muuten tulla manseen tarkastamaan se sinun über gain pelisi vielä ennen joulua. t. Harry Bluetone
pjl
24.10.2008 09:54:28

Pitää muuten tulla manseen tarkastamaan se sinun über gain pelisi vielä ennen joulua. t. Harry Bluetone

No eipä se mikää uuuuber gain ole mutte rehti rokkikone kuitenkin. Ja tervetuloa vaan. Johan sitä on pitkää suunniteltu.

dbv: Jokos otit Tulipallosta savut?

Pekka
dbv
24.10.2008 10:17:38
No eipä se mikää uuuuber gain ole mutte rehti rokkikone kuitenkin. Ja tervetuloa vaan. Johan sitä on pitkää suunniteltu.

dbv: Jokos otit Tulipallosta savut?

Pekka

Tarkoituksena ei ole saada savuja laitteesta ulos, vaikka olenkin kehunut tekeväni lopullisesta kotelosta hyvin tuuletetun ;)
Pitäis hakea yks tehozeneri, kun muuntajan toisiosta (tosin kuormittamattomana) lähtee 375V 345V:n sijaan. Puskee hieman yli konkan kestorajan eivätkä putketkaan tuosta aivan hirveästi tykkäisi. Hommaa piisaa vielä hieman ennen tyyppien ulossaantia.
Lauri
24.10.2008 18:45:18 (muokattu 24.10.2008 18:51:38)

Pitäis hakea yks tehozeneri, kun muuntajan toisiosta (tosin kuormittamattomana) lähtee 375V 345V:n sijaan.

Niinhän sieltä kuulukin tulla yli 345V kuormittamattomana. Muutenkin putkivahvistimet kuuluu suunnitella, niin että 20% toleranssi kaikessa ei aiheuta ongelmia.
dbv
24.10.2008 19:49:45
Niinhän sieltä kuulukin tulla yli 345V kuormittamattomana. Muutenkin putkivahvistimet kuuluu suunnitella, niin että 20% toleranssi kaikessa ei aiheuta ongelmia.

Niin, kuten sanoin, tiedän. Eipä vaan elkot kestä yli 500V:n jännitettä eilä putketkaan hirveän iloisia siitä ole, voit sitten kertoa vaikka nille tuosta 20% säännöstä. Mutta no offence.

Taas on hetki painittu laitteen kanssa ja yhden kuvankin lisäsin tuonne sivuille. Kyllä tässä on matkanvarrella tullut yhtä ja toista ajatusta miten tietyt asiat hoidetaan tulevaisuudessa. Käytäntö kyllä opettaa kummasti.
dbv
30.10.2008 11:33:01
Tuli otettua savut eilen koneesta, kun bias- piirin elko kyllästyi ylijännitteeseen. Kaikki muut jännitteet mittasin (a-ok) ja tietysti tohkeissani aloin tunkemaan kitaraa inputtiin! Nojoo, pitää tunkea uutta kestävämpää elkoa peliin ja pientä modia biasjännitteen pudottamiseksi, kyllä se siitä. Kaiken kukkuraksi olin unohtanut miltä valtakunnan verkon 230V tuntuu ja tietysti sitäkin piti sormilla kokeilla. Huolimattomuuttani pidin sopivasti chassiksestä vastaan virtajohtoa kiinnittäessäni ja etusormi löysi tiensä sulakkeellisen runkoliittimen suojaamattomaan osaan. Miksiköhän valmistaja ei muuten suojaa noita kiinteitä liitoksia millään? Lienee liian kallista ;) Hyvänä uutisena voitanee kuitenkin pitää sitä ettei pelistä kuulunut täydellä mastervolumella (input maissa) minkäänlaista hurinaa, normaalia hiljaista suhinaa kyllä kuului.
msormune
30.10.2008 12:03:18
En itse käytä syömäpuikkoja edes ravintolassa saati sitten vahvistimia rakentaessa.

Itse käytän kylmäjuotosten tms. fibojen etsimisessä syömäpuikkoja, eli jos pätkii niin tökin. Löytyy hieman helpommin. Tietysti jos on sen verran pro että että ei mämmeröi juotoksissa niin eipä kai sitten tarvii tökkiäkään...

Muuten kyllä olen sitä mieltä että jos esimerkiksi oskillaatio poistuu johtoja taivuttamalla niin se on kyllä vaan ongelman maton alle lakaisua.
msormune
31.10.2008 08:49:48
Tuli otettua savut eilen koneesta, kun bias- piirin elko kyllästyi ylijännitteeseen.

Saattaa olla tyhmä huomautus, mutta olethan laittanut nuo bias-piirin elkot oikein päin? Kun kyse on negatiivisen jännitteen aikaansaamisesta, niin plus-navan pitäisi olla maissa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)