Aihe: basson viritys
1
c64
18.02.2003 18:57:32
Kertokaapas basistelijat käyttääkö kukaan muunlaista viritystä kuin perinteinen kvinttiviritys, esim. e-a-d-g. Muuten vaan kyselen..
hemmo
18.02.2003 19:51:24

Kertokaapas käyttääkö kukaan muunlaista viritystä kuin perinteinen kvinttiviritys, esim. e-a-d-g.

No, on mun Ibanez (siksi etten ole jaksanut oikaista kaulaa) vireessä BEAD. Stydin mikin takia toimii aika hyvin.

Sitten 30-tuumainen Bronconi on useimmiten vireessä GDGB.

Toisinaan pudotan Jazz-bassoni ala E:n D:hen.
Kamalistani ei mahdu tähän.
Tietäjä
19.02.2003 00:29:34
Kyllä törmää paljonkin eri viritykseen. Tiedän muutaman bändin ainakin jotaka käyttää muuta kuin e-a-d-g. Ei nyt pyygee heittää esimerkkiä, mutta kuitenkin.
magic
19.02.2003 09:55:46

Minulla on Jazzarissa "normaali" EADG, Stingrayssa käytän BEAD:tä, joitakin kappaleita varten pudotan vielä B:n A:ksi, ja kyllä murisee !
matales
19.02.2003 10:39:52
Nelikielinen piti tosi usein pistää dropattuun D:hen, ja nyt viisi kielisen kanssa oon pair kertaa pudottanut H:n A:ksi.
Aika murinaa.
You look down to me to see the scum on the earth to be. Fuck yeah that´s me, vile and obscene. Hey I ain´t happy but at least I don´t judge and degree to be better than another human being. (Cob:Needled 24/7)
Hukka
21.02.2003 01:48:05
Kerran pudotin basson C-F-Bb-Eb -vireeseen, kun pääsin soittamaan kauheeta hevimäiskettä toisella combolla, kuin omallani. Omastani ei hyvää saundia irronut ja homma oli muutenkin väliaikainen joten palasin E-A-D-G -vireeseen.

Pitänee hommata viisikielinen ja parempi kaappi/combo kun jäin tuota matalaa murinaa kaipaamaan... nyyh...
Elämän tarkoitus on kuoleminen.
Cornflake
21.02.2003 09:23:51
Tietäjä:
Kyllä törmää paljonkin eri viritykseen. Tiedän muutaman bändin ainakin jotaka käyttää muuta kuin e-a-d-g. Ei nyt pyygee heittää esimerkkiä, mutta kuitenkin.

Minulla oli skidinä yksi kaveri kuka aina sanoi noin. Jos kyseli tarkempaa tietoa niin se oli aina kotona lapulla;-D
___ ___ ___

Vireestä: Bändin kanssa soitamme ½-sävelaskeleen alavireessä. Mutta eihän tuossa ole mitään ihmeellistä.
No ei se nyt niin justiinsa ole...
Maisteri
21.02.2003 10:06:17

Vireestä: Bändin kanssa soitamme ½-sävelaskeleen alavireessä. Mutta eihän tuossa ole mitään ihmeellistä.

Kuten myös. Eihän siinä erikoista. Vain pudotettu kvinttivire.
lxi
21.02.2003 10:15:52
kvinttivire.

?
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
KMT
21.02.2003 10:56:03

Kuten myös. Eihän siinä erikoista. Vain pudotettu kvinttivire.

Eikös bassossa ole kvarttivire?
ja viulu esim on kvinttivirees GDAE
SKP jyrää
NYdoll
24.02.2003 01:06:38

mulla on viiskielisen basicvire H-E-A-D-G
Maisteri
24.02.2003 18:45:30

?

Kvartista tuli vahingossa kvintti, kun tuolla ekassa kirjotuksessa, niin mainittiin. Viulussahan se kvintti on, eikä bassossa.
Beelsebub
03.03.2003 15:09:32
Tietäjä:

Näin myös meillä.

Luulisi, että tuon ala e:n laskeminen d:ksi olisi näinä aikoina aika suosittua.
truhijjo
22.10.2008 10:29:07
Nelikielinen piti tosi usein pistää dropattuun D:hen, ja nyt viisi kielisen kanssa oon pair kertaa pudottanut H:n A:ksi.
Aika murinaa.

Koitin samaa 5kielisellä, mut kielet muuttui kuminauhaks ja vire kuulosti todella epämääräiseltä. Minkä sortin kielet pitäs olla jos sävelaskeleen pudottaa? Puolisäveltä vielä putoo hyvin (Ibanez LDB605), mut enempi olis parempi..
JudeJude
22.10.2008 14:10:54
Mun sähköbassot kestävät molemmat aika hyvin pudotusta ;) , tiputtaa helposti vaikka kvartin e-kieltä, ja vieläkin kuulostaa ihan ääneltä. Aika usein käytän d- tai c-droppia tehosteena. Välillä olen miettinyt, josko vitosen hommaisi, mutta niin suurta tarvetta ei kuitenkaan ole vielä tullut.
Jude? Jutska, juttu...
J.Nikkanen
22.10.2008 16:48:25
Kertokaapas basistelijat käyttääkö kukaan muunlaista viritystä kuin perinteinen kvinttiviritys, esim. e-a-d-g. Muuten vaan kyselen..

Joo, tuleehan tuota Eetä tiputettua Deehen, Ceetäkin oon kokeillut, mutta olisi varmaan pitänyt vaihtaa kielet paksumpaan että olisi soinut hyvin. Ei tuo 045-065-080-100 setti anna hirveesti mahdollisuuksia virettä laskea.
pekezu
22.10.2008 16:49:14

Kvarttivireen pidän mutta sitten saatetaankin seilata C#-E väliä vireessä. Itse en dropista niin innostunut, joidenkin juttujen soittelu hankaloituu ja kvarttivireiset biisit voi sit opetella veteleen normaalisti, vaikka vire olisikin eri.
"Ei mielipiteit välttämättä tarvii perustella, riittää kun on vaan jotain mieltä!!!1!" -Tuntematon teini IRC-Galleriasta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)