![]() 21.10.2008 11:00:59 (muokattu 21.10.2008 11:05:25) | |
---|---|
ne tehot sitte häviää kun sinne lyödään 2 ohmin kuorma, joka kuitenkin on sallittu? ei pojat, ei... Ajattelin ettei tätä enää tarvitse sanoa, mutta 2 Ohmin kuorma on aika paljon jolloin vahvistin ei tosiaan pysty enää koko tehoa antamaan ulos. Kyllähän sä voit Nissan Micrallakin hinata kolmen tonnin kuormaa, eikä se siitä rikki mene, mutta kovaa se ei kulje. Mä en nyt enää ymmärrä miksi tämä asia ei mene jakeluun. Mistä minä tiedän kuka tässä nyt on sitten oikeassa. | |
![]() 21.10.2008 11:10:42 | |
onko vaikeampi kuorma sama kuin pienempi impedanssi? Kuorma helposta vaikeampaan päin: 16ohmia - 8ohmia - 4ohmia - 2ohmia. puhut nyt edelleen varmaan jostai putkistyrkkarien ominaisuudesta, josta tässä on yritetty edistää kaikennäköisiä todisteita Ei, samalla tavalla trankutkin alkavat hiljalleen kyykkäämään kuorman vaikeutuessa. yleensähän tehot ilmoitetaan tyyliin "600w 4ohmiin, 450w 8 ohmiin" jne, jolloin siis suurempi ohmomäärä tuottaa sen, että vahvistin hönkii vähemmän. Niin, luku on suurempi, kuorma helpompi. Tuollaisessakin vahvistimessa voi olla, että enää 2ohmiin tehoa tulee enää 400W tai vähemmän ja vaikeammalla kuormalla kärähtää. Maallikkokielellä asian voi mieltää niin, että vahvistin jaksaa tehdä töitä paremmin, kun sillä on vastusta tarjolla. Kuitenkin tietyn pisteen jälkeen vastus käy liian suureksi ja homma alkaa hyytymään. ( * ) | |
![]() 21.10.2008 11:31:00 | |
Ajattelin ettei tätä enää tarvitse sanoa, mutta 2 Ohmin kuorma on aika paljon jolloin vahvistin ei tosiaan pysty enää koko tehoa antamaan ulos. Kyllähän sä voit Nissan Micrallakin hinata kolmen tonnin kuormaa, eikä se siitä rikki mene, mutta kovaa se ei kulje. Mä en nyt enää ymmärrä miksi tämä asia ei mene jakeluun. Meneehän tuo, edelleen silti ihmetyttää tuo minimun impedancen ilmoittaminen ja että mikä tolkku siinä Traynorin valitsimessa on mutta ehkäpä se tolkku sitten on toi, että jos pistät sen valitsimen 8 asentoon ja pistät perään 4 ohmin kuorman, niin sitten ei tule kaikki hönkä ulos silti ne ilmoittavat, että 2 ohmia on kuorma, jota ei SAA alittaa. Miksiköhän? kun tuo kuitenkin pitäis olla täysin turvallista, miksi siitä pitää varoitella? Enemmän tissiä näkyviin | |
![]() 21.10.2008 11:32:41 | |
Niin, luku on suurempi, kuorma helpompi. Tuollaisessakin vahvistimessa voi olla, että enää 2ohmiin tehoa tulee enää 400W tai vähemmän ja vaikeammalla kuormalla kärähtää. Maallikkokielellä asian voi mieltää niin, että vahvistin jaksaa tehdä töitä paremmin, kun sillä on vastusta tarjolla. Kuitenkin tietyn pisteen jälkeen vastus käy liian suureksi ja homma alkaa hyytymään. eiks tän koko jutun pointti nyt just ollu, että vaikeammalla kuormalla ei kärähdä? kun on putkistyrkkari kyseessä. se, että niitä minimejä on turha ilmoittaa, kun ei niillä ole muuta merkitystä ku tehohäviö. Enemmän tissiä näkyviin | |
![]() 21.10.2008 11:35:03 | |
eiks tän koko jutun pointti nyt just ollu, että vaikeammalla kuormalla ei kärähdä? kun on putkistyrkkari kyseessä. se, että niitä minimejä on turha ilmoittaa, kun ei niillä ole muuta merkitystä ku tehohäviö. Meneeköhän sulla nyt sekaisin kuorman vaikeus ja nuo ohmiluvut? ( * ) | |
![]() 21.10.2008 11:38:21 | |
Meneeköhän sulla nyt sekaisin kuorman vaikeus ja nuo ohmiluvut? "Kuorma helposta vaikeampaan päin: 16ohmia - 8ohmia - 4ohmia - 2ohmia. " Lähdetään tuosta, eli noin mäkin sen ajattelen. Ja tossahan on nyt jo toistuvasti esillä se juttu, että senkun kytket vaan putkistyrkkariin pienemmän kuorman kuin optimaalinen tai ilmoitettu minimi, ei se siitä kärähdä. Kysymys kuuluu, miksi semmoisia minimejä sitten ilmoitellaan. Helpommalla kuormalla sitten taas kuulemma kärähtää aika hätäisestikin. Enemmän tissiä näkyviin | |
![]() 21.10.2008 11:42:56 | |
eiks tän koko jutun pointti nyt just ollu, että vaikeammalla kuormalla ei kärähdä? kun on putkistyrkkari kyseessä. se, että niitä minimejä on turha ilmoittaa, kun ei niillä ole muuta merkitystä ku tehohäviö. Jos elementin impedanssi on liian pieni, niin vahvistin antaa liikaa virtaa kuormaan nähden, jolloin muuntaja kuumenee liikaa. Tämä yleensä kyllä vaatii ns. luukuttamista, mutta jos ei minimi impedanssia ilmoitettaisi joku kyllä saisi nupin näinkin käräytettyä. Mistä minä tiedän kuka tässä nyt on sitten oikeassa. | |
![]() 21.10.2008 11:44:20 | |
"Kuorma helposta vaikeampaan päin: 16ohmia - 8ohmia - 4ohmia - 2ohmia. " Lähdetään tuosta, eli noin mäkin sen ajattelen. Ja tossahan on nyt jo toistuvasti esillä se juttu, että senkun kytket vaan putkistyrkkariin pienemmän kuorman kuin optimaalinen tai ilmoitettu minimi, ei se siitä kärähdä. Kysymys kuuluu, miksi semmoisia minimejä sitten ilmoitellaan. Helpommalla kuormalla sitten taas kuulemma kärähtää aika hätäisestikin. Mä olen ollut kyllä siinä ymmärryksessä, että mitä helpompi kuorma, sitä parempi putkistyrkalle. Se vaikeampi on se, joka hajottaa vahvistimen kun mennään liian pitkälle. Sen vuoksi ilmoitetaan tuo vaikein "mahdollinen" eli 2ohmia tuossa Traynorin tapauksessa. Sitä vaikeammalla aletaan särkemään paikkoja ja tuskin tuohon kahteen ohmiin saadaan kovin hurjia teholukuja ulos. ( * ) | |
![]() 21.10.2008 11:49:21 | |
Jos elementin impedanssi on liian pieni, niin vahvistin antaa liikaa virtaa kuormaan nähden, jolloin muuntaja kuumenee liikaa. Tämä yleensä kyllä vaatii ns. luukuttamista, mutta jos ei minimi impedanssia ilmoitettaisi joku kyllä saisi nupin näinkin käräytettyä. niinpä, tätähän täällä on väännetty ennenkin, ja kovin toisenlaisia ovat väittämät; http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=109358&o=0&#p3834211 Enemmän tissiä näkyviin | |
![]() 21.10.2008 11:50:13 | |
Mä olen ollut kyllä siinä ymmärryksessä, että mitä helpompi kuorma, sitä parempi putkistyrkalle. Se vaikeampi on se, joka hajottaa vahvistimen kun mennään liian pitkälle. Sen vuoksi ilmoitetaan tuo vaikein "mahdollinen" eli 2ohmia tuossa Traynorin tapauksessa. Sitä vaikeammalla aletaan särkemään paikkoja ja tuskin tuohon kahteen ohmiin saadaan kovin hurjia teholukuja ulos. kts. seuraava linkki, ja mitä tuosta keskustelusta seurasi tähdennän, että MULLA ei mennyt äsken sekaisin suurempi ja pienempi kuorma Enemmän tissiä näkyviin | |
![]() 21.10.2008 11:54:52 | |
kts. seuraava linkki, ja mitä tuosta keskustelusta seurasi tähdennän, että MULLA ei mennyt äsken sekaisin suurempi ja pienempi kuorma Ei tota fakin vänkäystä jaksa lukea taas. Joka tapauksessa liian suuren kuorman kanssa tulee ongelmia, lienee sopiva nyrkkisääntö? ( * ) | |
![]() 21.10.2008 11:59:42 (muokattu 21.10.2008 12:00:51) | |
Ei tota fakin vänkäystä jaksa lukea taas. Joka tapauksessa liian suuren kuorman kanssa tulee ongelmia, lienee sopiva nyrkkisääntö? No ton mukaan mä menen, mutta totuus on vissiin toinen sitten. Helpompi kuorma hajottaa vahvistimen äkkiä, krtoo toinen lähde. Vaikeampi taas ei haitaa mitään, paitsi että puket kuluu vähän nopeammin eikä kaikkea tehoa saa ulos. Siitä; http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=3880705 Enemmän tissiä näkyviin | |
![]() 21.10.2008 12:03:44 | |
No ton mukaan mä menen, mutta totuus on vissiin toinen sitten. Helpompi kuorma hajottaa vahvistimen äkkiä, krtoo toinen lähde. Vaikeampi taas ei haitaa mitään, paitsi että puket kuluu vähän nopeammin eikä kaikkea tehoa saa ulos. Siitä; http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=3880705 No joo, tuosta sen lyhyen kaavan kohtaan liittyen: on tietysti useimpien vahvistimien kohdalla hyvä käyttää ohmivalitsinta siinä kaiuttimien nimellisimpedanssia vastaavassa asennossa. Ilmeisesti Traynor ei ole niin herkkä asian suhteen, jos kerta valmistaja ilmoittaa asian niin kuin ilmoittaa. ( * ) | |
![]() 21.10.2008 12:08:11 | |
No joo, tuosta sen lyhyen kaavan kohtaan liittyen: on tietysti useimpien vahvistimien kohdalla hyvä käyttää ohmivalitsinta siinä kaiuttimien nimellisimpedanssia vastaavassa asennossa. Ilmeisesti Traynor ei ole niin herkkä asian suhteen, jos kerta valmistaja ilmoittaa asian niin kuin ilmoittaa. Jep. Minimin nekin silti ilmoittavat. Eivät maksimia. Enemmän tissiä näkyviin | |
![]() 21.10.2008 12:08:50 | |
Tässä vaiheessa selkeesti pitäis päästä ensin kahdesta asiasta yksimielisyyteen :D Kuvitellaan, että tuntemattoman putkivahvistimen impedanssi-kytkin on 8ohm asennossa. 1. Onko kuorma silloin VAIKEAMPI vai HELPOMPI tuolle vahvistimelle, jos kaiuttimeksi laitetaankin 4 ohminen? Unohdetaan yllä oleva vahvistin ja kysytään... 2. Kumpi on yleensäkin "isompi kuorma": 4ohm vai 8ohm ? | |
![]() 21.10.2008 12:11:20 | |
Tässä vaiheessa selkeesti pitäis päästä ensin kahdesta asiasta yksimielisyyteen :D Kuvitellaan, että tuntemattoman putkivahvistimen impedanssi-kytkin on 8ohm asennossa. 1. Onko kuorma silloin VAIKEAMPI vai HELPOMPI tuolle vahvistimelle, jos kaiuttimeksi laitetaankin 4 ohminen? Vaikeampi. Unohdetaan yllä oleva vahvistin ja kysytään... 2. Kumpi on yleensäkin "isompi kuorma": 4ohm vai 8ohm ? 4ohmia. ( * ) | |
![]() 21.10.2008 12:20:31 | |
Tässä vaiheessa selkeesti pitäis päästä ensin kahdesta asiasta yksimielisyyteen :D Kuvitellaan, että tuntemattoman putkivahvistimen impedanssi-kytkin on 8ohm asennossa. 1. Onko kuorma silloin VAIKEAMPI vai HELPOMPI tuolle vahvistimelle, jos kaiuttimeksi laitetaankin 4 ohminen? tästä ei varmaan voi olla yksimielisyyttä, kun noi valitsimet taitaa olla vähän erialisia riippuen styrkkarista en tiedä millä tavalla erilaisia, mutta kumminkin Unohdetaan yllä oleva vahvistin ja kysytään... 2. Kumpi on yleensäkin "isompi kuorma": 4ohm vai 8ohm ? no eikös snadi ohmiluku tarkoita isompaa kuormaa? Enemmän tissiä näkyviin | |
![]() 21.10.2008 13:02:54 | |
Jep. Minimin nekin silti ilmoittavat. Eivät maksimia. Mut silti toi nuppi meni rikki siitä kun siinä oli ääretön kuorma ohmeja perässä. Eli maksimiohmiluku ylittyi suuresti ja nuppi rikki. Ei pitäis olla mahdollista kun maksimia ei kerran ilmoiteta. Entä jos manuaalissa ei olekaan kaikkea olennaista tietoa? En tiijä, kunhan arvelen. Trankkunuppiahan voi ajella ilman kajaria täysin vapaasti. | |
![]() 21.10.2008 14:09:52 (muokattu 21.10.2008 14:11:38) | |
Suurempi ohmiluku ilmaisee triviaalisti isomman kuorman. Jos mä kaipaisin infoa ohmeista, niin en kyllä taatusti etsisi tietoa tältä sivustolta. Ei pahalla. Ottaisin kirjan käteen. Mutta tää on ihan hyvää viihdettä. www.monovisio.com | |
![]() 21.10.2008 14:36:10 | |
Suurempi ohmiluku ilmaisee triviaalisti isomman kuorman. Jos mä kaipaisin infoa ohmeista, niin en kyllä taatusti etsisi tietoa tältä sivustolta. Ei pahalla. Ottaisin kirjan käteen. Mutta tää on ihan hyvää viihdettä. Suuri Ohmiluku tarkoittaa isompaa vastusta, mutta samalla vahvistimen kannalta helpompaa kuormaa. Vahvistin kun pyrkii tupaamaan suurempaa virtaa kun vastuis alenee, ja jossain vaiheessa virta ylittää komponeteille suunnitellun rajan jolloin ollaan sitten eriasteisissa ongelmissa. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)