Aihe: Sävellyskilpailu 19
1 2 3
tavaton
18.10.2008 23:34:00
Joo, eipä ole mullakaan herännyt mitään ajatusta ketä sekä haluaisin että osaisin matkia.

Kaikesta huolimatta. Tässä osallistumiseni. Piti ilmoittaa ketä mukailee. Tokihan tämä jotakin säveltäjää mukailee, muutenhan olisin keksinyt kaiken itse, enkä sitä usko. En silti uskalla veikata ketä, sillä oikeasti en tiedä. Sanotaan vaikka Rooman keisari Nero...hänen kuolemastaan on jo niin kauan, että tuskin enää suuttuu tästä... ties vaikka polttaisi koko kaupungin jos elossa olisi ja kuulisi...

http://www.kolumbus.fi/tavaton/luonto.mp3
En mää tästäkään mitään oikeesti ymmärrä.
levesinet
19.10.2008 18:45:33
Pitää pyyhkiä oma osallistumiseni pois, oli se niin nolo harjoitelma.

Niinkö? Minusta siinä oli jo paljon Bachia.
ralliolli
19.10.2008 19:05:16
Niinkö? Minusta siinä oli jo paljon Bachia.

Ei edes ollut. Pitää harkita osallistumista joskus vuoden kuluttua uudestaan. Olen täysi aloittelija säveltämisessä, enkä ikinä tule siihen panostamaankaan. Kunhan vaivaan päätäni erilaisilla ongelmilla. Tällä hetkellä harjoittelen fuugaa.
levesinet
19.10.2008 22:11:10
Enää ei voi osallistua kilpailuun. Äänestys alkaa nyt ja päättyy maanantaina 27.10. klo 21.00. Kuka tahansa saa äänestää kerran. Kilpailuun osallistuneiden pitää äänestää, itseään ei saa äänestää.
Paras = 2p, toinen = 1p.

Kilpailukappaleet osallistumisjärjestyksessä:

osaamaton: Klassismihalvaus (Mozart)
http://www.mikseri.net/artists/osaamaton.105866.php

levesinet: Tapiotar (Sibelius)
http://www.mikseri.net/ruecirculaire/

tavaton: Luonto (Rooman keisari Nero)
http://www.kolumbus.fi/tavaton/luonto.mp3

tavaton
19.10.2008 23:09:35
levesinet: Tapiotar (Sibelius) 2 pistettä
osaamaton: Klassismihalvaus (Mozart) 1 piste
levesinet
19.10.2008 23:49:02
Hmmmm, Klassismihalvaus tekee minut hyvin iloiseksi. Siis siitä ihan oikeasti välittyy ilon tunnetta. Luulen tai toivon, että kyse on muustakin kuin sitkeästä Mozart-antipatiastani - on muuten horoskoopinkin mukaan niin, että minä ja Mozart ei sovita yhteen.
Toisaalta olen pitkään miettinyt, miltä Tavattoman saksofoni kuulostaa. Kivalta kuulostaa.

Mutta Klassismihalvaus tuo mieleeni Itävallan alppimaisemien kansanmusiikin. Ja eikös Mozart ollut kotoisin Salzburgista! Tästä voimakkaasta assosiaatiosta hämmentyneenä:

osaamaton: Klassismihalvaus (Mozart) 2 pistettä
tavaton: Luonto (Rooman keisari Nero) 1 piste
ralliolli
20.10.2008 01:02:11
levesinet: Tapiotar (Sibelius) 2 pistettä
osaamaton: Klassismihalvaus (Mozart) 1 piste

Sama. (Täytettätäytettä.)
JPQ
20.10.2008 22:28:29

Osaaminen jäi täälläkin ongelmaksi matkinnan kohteena olisi ollut lajissaan melkoisen tunnettu muusikko huvittavuuksineen.
tavaton
20.10.2008 22:52:33
Osaaminen jäi täälläkin ongelmaksi matkinnan kohteena olisi ollut lajissaan melkoisen tunnettu muusikko huvittavuuksineen.

Osaamattoman ja levesinetin sävellykset ovat kyllä oikeasti mainioita molemmat. Vaikken hirveästi säveltäjistä ja tyyleistä tiedäkään kun en ole alaa opiskellut, niin olisin saattanut jopa osata nimetä ketä säveltäjää ne mukailevat, nin hyvin niissä on molemmissa löytynyt se juju.
loosah
20.10.2008 23:38:41
Kilpailun ongelmaksi tuntui muodostuvan kynnys lähteä matkimaan tai parodioimaan ketään tunnettua klassista säveltäjää. Kenenkään ei ole helppo lähteä matkimaan tunnettua "suurta" säveltäjää, koska matkiminen tuottaa kuitenkin vaan haalean kuvan siitä, mitä matkittu säveltäjä olisi itse pystynyt tuottamaan ja sellaiselle on hankala antaa pisteitä. Ei tunnu missään. Toisaalta tunnetun säveltäjän parodioiminen taas kääntyy helpommin parodian tekijää vastaan kuin aiheuttaisi jotain iloa kuulijalle jo edellä mainitusta syystä. Helpoin tapa lähestyä asiaa olisi varmaan ollut tehdä parodiaa jostain pop-suuruudesta, koska he ovat jollain tavalla ihmisen tasolla, mutta kukaan metallica-fani ei näköjään kiinnostunut asiasta...heh

Jos miettii vaikkapa levasinetin omia sävellyksiä jostain annetusta fiiliksestä tai aiheesta, toimivat ne TODELLA hyvin, kuulostavat komeilta ja aiheuttavat kuulijassa tunnetilan, mutta jos hän matkii Sibeliusta, niin se ei oikein tunnu kunnianosoitukselta...eikä parodialta. Se ei vaan tunnu oikein miltään, koska koko ajan miettii vertailukohtaa.

Tajusikohan kukaan mitä tarkoitan...

Tämän takia annan Tavattomalle omaperäisyydestä 3p ja jätän muut pisteet antamatta.
GIGO
baron
21.10.2008 00:08:11

Levesinet 2p
Osaamaton 1p
levesinet
27.10.2008 21:10:40
Äänestys on päättynyt, vaikka se ei mennytkään ihan sääntöjen mukaan.

Sävellyskilpailun tulokset:
1. levesinet: Tapiotar (Sibelius) 8p
2. osaamaton: Klassismihalvaus (Mozart) 6p
3. tavaton: Luonto (Rooman keisari Nero) 4p

Mitäs seuraavaksi?
ruuvimeisseli
28.10.2008 11:01:34

Miten olisi pituusrajoitus? Esim. sävellys joka on korkeintaan minuutin tai kaksi pitkä.
You are brave, warrior, but stupid!! Your body explodes as you plunge into the lava.
levesinet
28.10.2008 11:48:20
Miten olisi pituusrajoitus? Esim. sävellys joka on korkeintaan minuutin tai kaksi pitkä.

OK, laitetaan pituusrajoitus. Vielä pitäisi tarkentaa. Tarvitaanko jokin luonnollinen aihe (esim. tietynlainen tunnelma, tiettyä taidemaalausta vastaava musiikki, jotain eläintä tai luonnon ilmiötä kuvaileva musiikki, maakuntalaulu) vai muotoillaanko tällä kertaa tehtävä täysin teknisin rajoituksin (rajoitettu polyfonia, soitinten lukumäärä, määrätty rytmi tms.)?
ruuvimeisseli
28.10.2008 12:01:30

OK, laitetaan pituusrajoitus. Vielä pitäisi tarkentaa. Tarvitaanko jokin luonnollinen aihe (esim. tietynlainen tunnelma, tiettyä taidemaalausta vastaava musiikki, jotain eläintä tai luonnon ilmiötä kuvaileva musiikki, maakuntalaulu) vai muotoillaanko tällä kertaa tehtävä täysin teknisin rajoituksin (rajoitettu polyfonia, soitinten lukumäärä, määrätty rytmi tms.)?

Mun mielestä se on joko tai. Jos on sekä tekninen että teemallinen rajoitus mukana niin voi tulla vähän tiukat rajat. Ei kuitenkaan ainakaan minua haittaa vaikka jotain tiettyä tunnelmaakin pitäisi hakea samalla.
You are brave, warrior, but stupid!! Your body explodes as you plunge into the lava.
komppaaja
28.10.2008 12:19:43
Teema ja variaatiot?
osaamaton
28.10.2008 13:53:00 (muokattu 28.10.2008 14:04:19)

Äh! Unohdin koko sävellyskilpailun! Luulin, että se vähäisen osallistumismäärän takia peruttiin, tai jotain. Seli seli, ja anteeksi! :( Mutta tuskinpa minun ääneni olisi lopputulosta pahemmin voinutkaan heilauttaa...

Teema ja variaatiot kuulostaa muuten ihan hyvältä idealta.
levesinet
28.10.2008 15:09:05
Äh! Unohdin koko sävellyskilpailun!

No hyvä ettet sentään lopullisesti häipynyt foorumilta, mitä ehdin jo pelätä. :)

Joo, teema ja variaatiot kuulostaa hyvältä. Vielä kun ymmärrettäisiin tarkalleen, mitä kaikkea variaatio voi käytännössä tarkoittaa. Onko käsitettä purettu auki jossain päin verkkoa käytännön esimerkein? Aihe myös kuulostaa siltä, että pituusrajoitus olisi yli 1 min. Alle 2 minuuttiin kyllä mahtuu jo kohtalaisen paljon, rauhallisellakin tempolla.
ralliolli
28.10.2008 16:07:01
Vielä kun ymmärrettäisiin tarkalleen, mitä kaikkea variaatio voi käytännössä tarkoittaa.

Se voi tarkoittaa melkein mitä vaan. On täysin mahdotonta esimerkiksi laatia täydellistä luetteloa eri variointitekniikoista. Tai tältä minusta ainakin vaikuttaa, korjatkaa jos olen väärässä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)