Aihe: Kitaran kielistä
1 2 3 4
opaa
20.10.2008 12:00:02
Mulla olis sellanen kysäri pyöriny mielessässä, että onko teräskielisen akustisen kielissä ja sähkökitaran kielissä mitään perustavanlaatuista eroa? Mä kun yritän löytää sopivan paksuista kielisettiä mun Les Paulille ja Elixirin Nanowebia käytän ja haluaisin käyttää jatkossakin. Kivoimmat paksuudet näyttäis olevan tarjolla kuitenkin Nanoweb Acoustic kielissä, joten onko niissä jokin muu ero sähkökitarakieliin verrattuna kuin paksuus ja se punottu G-kieli?
Karhukoira74
20.10.2008 12:15:06

Kaksi edellistä kirjoitusta käyvät yksiin allekirjoittaneen kielihistorian kanssa: pitkän DR-kauden jälkeen siirryin toviksi Elixiriin. Elixirien soundin ominaisluonteesta voidaan kuitenkin olla perustellusti montaa mieltä, mutta lopulta merkinvaihdon ratkaisi mulla se paska, mitä Elixireistä parin kuukauden jälkeen alkaa pleksiin erittymään. Rämmäleet. Eikä se soundi niin kirkkaana niin kauan pysy, väitän.

Blue Steeleistä löysin voittajan. On meinaan tasapainoisin setti ikinä. 11-52 setin alapää oli Elixirien jälkeen jotain järkyttävän hienoa. Enkä todellakaan soita mitään edes raskaaseen vivahtavaa. Mutta silti tiukkuus ja tasapainoisuus olivat ensimmäiset attribuutit, jota mieleen juolahti. Ja onhan noikin ainakin pakkauksen mukaan "käsitellyt" kielet, mut paljon perustavanlaatuisemmin kuin E:t.

Suosittelen Stratoon, siis.

Hmm...tämähän näyttäs mielenkiintoiselta. Pikaisella T-kauppa haulla löytyisi monenlaista vahvuutta ja punotulla G:lläkin.
Mielipiteet ovat kuin persereikiä. Jokaisella on sellainen.
PIM
20.10.2008 12:56:48
Maxima Goldit. Ne kestää isältä pojalle.

Taitaa löytyä nykyään paremmin nimellä Optima Gold. Jo kohta 20 vuotta noita käyttäneenä muita kieliä ei ainakaan minun kitaroihini ilmesty.
Member formerly known as PeteH
McNulty
20.10.2008 15:37:32
Itse käytin aikanaan pitkän tovin vain ja ainoastaan DR:n kieliä. Sittemmin niihin kyllästyin (tai oikeastaan niiden laadunheittelyyn puolelta toiselle) ja otin tilalle Elixirit.

Nykyään minulla on kielisetit vähän soittimen ja soitettavan materiaalin luonteen mukaan seuraavasti:

- Modernimpi musiikki ja soundi:
Elixir Nanoweb 10-52 (E-vire) & 11-56 (D-vire)

- Vintagempi/retrompi/vanhempi musiikki ja soundi:
GHS Eric Johnson Nickel Rockers 11-52 (E-vire)

En tiedä 100% varmuudella, mikä paja valmistaa Elixirin kielet (veikkaukseni on LaBella), mutta niiden tasalaatuisuuteen olen ollut tyytyväinen, samoin GHS:n keskinäinen kvaliteetti on loistava. Kun vaihdan GHS EJ Nickel Rockersit uusiin, niin kielet pitävät saman jännitteen, soundi on sama tuttu, yksikään kieli ei soi keskinäisessä soinnissa heikommin tai selkeästi voimakkaammin... sama homma Elixirillä. Tietää mitä paketissa saa, kun sen ostaa.

Samaa ei voinut sanoa DR:n kielistä. Välillä tuli kuolleita kieliä, välillä kieliä joiden intonaatiota ei saanut ikinä kohdalleen, välillä aiheutti ikäviä sirinöitä ja surinoita... välillä "sama kielisetti" kaipasikin totaalisesti eri säädöt. Valitettavaa, mutta niiden kanssa meni hermot ja vaihto oli paikallaan.

Toisaalta merkillistä, että kieliä valmistaa käytännössä 3 suurta pajaa sekä muutama pieni (joka tekee itselleen kieliä). Toki indokiinasta löytyy halpavalmistajia, mutta valtamerkeistä suurimmat pajat ovat: GHS, D'Addario ja LaBella. Nämä 3 valmistajaa vastaavat ehkäpä 90% kielimerkeistä tai siis niiden valmistuksesta. Tämän lisäksi Gibsonilla ja Ernie Ballilla onpi omat lankakoneet. Siispä, ostamalla Skullit, Elixirit, Optimat, Rotosoundit, DR:t, Dean Markleyt, Dunlop, Fender, Martin, jne. loppuen lopuksi ostaa jonkun suuren pajan tuotteen. Periaatteessa siis Dean Markleyt ja DR:t voivat olla "samaa kamaa" kuin D'Addariot tai GHS:t. Hitto kun saiskin jostain selville punosmateriaalin ja ydinlangan metalliseossuhteet niin vois vertailla. Ehkä pitää laborantiksi ryhtyä totuutta metsästäessä.

Pääasia kuitenkin että jokaiselle löytyy sopiva soundi ja tatsi joltain valmistajalta. Absoluuttista totuuttahan kielitouhuissa ei ole.
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
Phenom991
20.10.2008 15:51:34 (muokattu 20.10.2008 15:52:02)
Nyt vähän hävettää kysyä, mutta menkööt.

Eli kyse on siitä kun se kieli laitetaan siihen viritysnupin ympärille. Tuntuu että kädet ei riitä ja silti se kieli ei mene ollenkaan tasaisesti siihen. Tai siis, kun esim. kerran pistettiin liikkeessä muun huollon yhteydessä kielet, kieli oli kiertynyt sen nupin päälle tasaisesti. Mulla kieli on aina miten sattuu röpelöllä siinä.

Kyllä olen nähnyt sen kuvan mitä monesti tämäntyylisissä keskusteluissa linkitetään, vaihto-ohje punotuille ja punomattomille. Mutta, onko se parempi tapa ENSIN tökätä se kieli läpi virittimen nupista(?) ja sitten vaan rueta pyörittämään virittimestä. Joskus tein nimittäin niin että ensin pyöritin kieltä siihen, ja lopuksi siitä reiästä läpi. Oli nimittäin aika taiteilua.
imppa86
20.10.2008 18:06:27
itse vedän kaikki kielet ensin n. 1,5 kierrosta reijän alapuolelle ja sit reijästä läpi jonka jälkee pyöritän virittimestä loput nätisti siihe reijän alapuolelle. Ei oo katkeilleet eikä irronneet.
Vicious
20.10.2008 18:36:20

Hyvää maanantai-iltaa vaan kaikille!

Itse oon näitä death metal/grindi -miehiä ja mennään aika matalalta. Vireet vaihtelee standard B:stä dropped A:han. Pääasiassa mennään joka tapauksessa Drop A:sta eli A E A D F# B.

Pändin kanssa soitettaessa käytössä mulla on kaksi kitara eli Gibsonin Sg Gothic ja Ltd:n 400 sarjan baritoni viper. Skaaloina 24,75 ja 27". Tämän hetkiset setit on koilla 14-70 (Sg) ja 11-64 (Barska). Alempana linkit setteihin mistä on lähetty sorvaamaan.

http://www.thomann.de/fi/ghs_ghsgbzw_lo_zak_wylde.htm

http://www.thomann.de/fi/yamaha_en11ds_drop_6_strings.htm

Eli kuten huomaatte Ghs:n setissä yläkielet jäävät aika ohueksi. Eli 18, 14 ja 11. Ne jäävätkin turhan spageteiksi, joten olen joutunut tekemään yksinkertaisen kompromissin. Hommaan punotun 26:sen ja puotan 11 -kielen pois yläpäästä joten minulle jää setti joka on 70w , 52w , 36w, 26w, 18 ja 14. (W= wounded = punottu) Melkomoiset vaijerit mutta tuntuvat ja kuulostavat hyvältä.

Onneksi kummankin kitaran koneistosta menee 70 kieli ongelmitta läpi, mutta näin ei ole kaikkien kitaroiden kanssa. Mitä teette kun kohtaatte tämän ongelman?
Onko ratkaisuna pora, viila vai ydin langan käyttö? Entä muut niksit?

Toivottavasti saatte selvää.
In Grind We Crust
ravensoul
20.10.2008 18:44:06
Samaa ei voinut sanoa DR:n kielistä. Välillä tuli kuolleita kieliä, välillä kieliä joiden intonaatiota ei saanut ikinä kohdalleen, välillä aiheutti ikäviä sirinöitä ja surinoita... välillä "sama kielisetti" kaipasikin totaalisesti eri säädöt. Valitettavaa, mutta niiden kanssa meni hermot ja vaihto oli paikallaan.

Tää on niin totta. Harmi, todella hyvätatsiset ja -soundiset kielet kun muuten ovatkin. Nyttemmin kepissä lepää Optima Goldit, niihin on ainaki toistaiseksi ollut oikein tyytyväinen.
varakeef
20.10.2008 18:50:37
Mulla olis sellanen kysäri pyöriny mielessässä, että onko teräskielisen akustisen kielissä ja sähkökitaran kielissä mitään perustavanlaatuista eroa?

Oliko se nyt niin, että akustisen teräskielisen kitaran punottujen kielten punos on pronssia, joka ei ole magneettista. Magneettista on silloin vain niitten kielten sisällä oleva lanka. Tästä taas johtuisi se, että sähkökitaran mikrofoni ei poimisi kielten värähtelyä kunnolla (jos lainkaan).

Voin kyllä puhua läpiä päähäni.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Vicious
20.10.2008 20:14:19

(W= wounded = haavoitettu)
wound = punottu

Kiitos korjauksesta.
In Grind We Crust
koponen
20.10.2008 22:27:21
Kiitos korjauksesta.

Eli imperfektimuoto verbistä wind.
I'm endorsed by Marshall
Jucciz
20.10.2008 22:42:34 (muokattu 20.10.2008 22:46:53)
Eli imperfektimuoto verbistä wind.

Tai itse asiassa partisiipin perfekti ja vieläpä sen ns. neljännen persoonan muoto, jos ihan tarkkoja ollaan. :)

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/suomi/partis.html
Mr. Speed
20.10.2008 22:48:48
Muusikoiden.netin sankarit mittelevät jälleen pätemisen herruudesta.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
koponen
20.10.2008 22:48:55
Tai itse asiassa partisiipin perfekti ja vieläpä sen ns. neljännen persoonan muoto, jos ihan tarkkoja ollaan. :)

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/suomi/partis.html

No näinpä tietysti juu. Seison jälleen kerran korjattuna.
I'm endorsed by Marshall
koponen
20.10.2008 22:50:08
Muusikoiden.netin sankarit mittelevät jälleen pätemisen herruudesta.

Ei sedät päde. Sedät neuvoo :)
I'm endorsed by Marshall
ReBeat
20.10.2008 23:07:50

Tilatkaas nyt joku noita Kerly Kueseja kun kiinnostais lukea jotain kommentteja.

http://www.stringbusters.com/frames … om/ko-kat/ELECTRIC%20STRINGS/KERLY/
skebab
21.10.2008 08:26:40
Tää on niin totta. Harmi, todella hyvätatsiset ja -soundiset kielet kun muuten ovatkin. Nyttemmin kepissä lepää Optima Goldit, niihin on ainaki toistaiseksi ollut oikein tyytyväinen.

Mistäs työ hommaatte noita Optima Goldeja, kun kuukeli ei oikein auttanut kielten metsästyksessä ? Ai niin, "posti" ja Etelä-Suomi ovat mun vaihtoehdot...
Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
Jousipolvi
21.10.2008 09:53:06 (muokattu 21.10.2008 10:06:43)
Pistänpäs tänne kielikeskusteluun kysärin minäkin:

Ongelmana G-kielen äänen nopea sammuminen 12. nauhalta (tiedän, monet ovat tuskailleet G-kielen kanssa). Sain vinkin, että paksumpi kielisetti vois auttaa. Mitenkä lienee asian laita? Nyt käytössä 10-setti, joten kyseeseen tulis sitten 11-setti.

Pitääkö kitaraan tehdä jotain säätöjä, jos kokeilen 11-settiä? Kitaran virkaa toimittaa Pacifica 612.

Edit. Käytän ihan normi E-virettä
ravensoul
21.10.2008 10:03:13
Mistäs työ hommaatte noita Optima Goldeja, kun kuukeli ei oikein auttanut kielten metsästyksessä ? Ai niin, "posti" ja Etelä-Suomi ovat mun vaihtoehdot...

Enpä tiedä minäkään yhtään mestaa kotomaasta. T-kaupasta oon tilannu. Ja lordofthestrings.com toimii myös mutta tarvii muistaakseni luottokortin tai PayPalin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)