Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 544 45 46 47 4863 64 65 66 67
Sanetium
20.10.2008 17:52:45
Meinaatko tolla Stam1na-jutulla sitä ihan perus huutosoundia, vai niitä korkeita rääkäisyjä?

Vähän kumpaakin. Puhtaat kohdat osaan laulaa kohtuullisen hyvin säveleen, mutta huutoa ja rääyntää en osaa yhtään. Nekin kohdat menee puhtaina kyllä mukavasti mutta eivät kuulosta yhtä hyviltä.

Mutta kiitoksia, josko taas pääsisi vähän etenemään tuossa rääkymisessäkin. Luultavasti en vain oo tajunnut sitä juttua kuinka se tulisi luonnostaan.
Virtuaalipippelin pituus on sitä suurempi, mitä pienempi on jäsennumero muusikoiden.netissä.
Niklodeus
20.10.2008 18:08:56 (muokattu 20.10.2008 18:09:13)

Tyhmä kysellä miten saan ''sen'' ja ''sen'' henkilön lauluäänen opittua. Siis mitä!? Kehitä oma tyyli, tietysti neuvoja siihen voi kysyä että saa oman tyylin kehitettyä, mutta minun mielestä tyhmää kysellä että miten saan ''Blythen'' tai ''Hyrden'' tapaisen laulun..Äshh..
Wanna-be tr0lli.
Niklodeus
20.10.2008 20:35:46 (muokattu 20.10.2008 20:36:10)

Varmasti aivan totta, mutta homma on helpompaa jos on edes jonkinmoinen suunnannäyttäjä. Tarkoitan siis sitä että kun en osaa minkäänlaista rääyntää niin jostain on lähdettävä ja tuollaiseen tyyliin pyrin. Jos hokaisi edes jonkinlaisen tekniikan niin oma tyyli olisi ehkä helpompi kehittää. Oon huono tekeen vertauskuvia, mutta jos vaikka opettelee piirtämään, niin kyllä homma on helpompaa jos sulle ensin opetetaan erilaisia piirustustekniikkoja ja eri taiteilijoiden tuhertamia tyylejä. Jos sulle vain lykätään pari vahaliitua käteen ja siinä se, niin onhan se vähän hitaampaa se oppiminen.

Mutta ehkä mä lopetan ennen kuin alan kuulostaa liian typerältä.

Ihan oikean pointin kyllä heitit. Suunnannäyttäjä/vertauskuva/asia mistä ottaa mallia pitää olla tietysti. Kuullosti vain jo siltä että haluat kuullostaa samalta kuin ''Blythe'' jne.

Aloinpa vaan taas valittamaan. Peace.
Wanna-be tr0lli.
Diego
24.10.2008 13:13:47
Noniin, väsäsin vähän lisää tuota "doomia".

http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1&parameter=353319

Vetäisin laulut uudestaan, ja puhtaiden efektointia vähensin rankalla kädellä. Balanssissa on nyt soundillisesti enemmän mielestäni. Lauloin puhtaat vähän eri tavalla myös.

Kommentoikaa tätäkin toki! :)
"Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir @ Suomi24.fi
Dushead
29.10.2008 08:36:37 (muokattu 29.10.2008 08:37:45)

On se vaan niin kivaa kun laulan, niin rupee ääni särkee :o tai no laulan ja laulan liekko edes laulamista :D mut kummiskin
Keep On Rocking!
Kraken
02.11.2008 14:05:10
Noniin, väsäsin vähän lisää tuota "doomia".

http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1&parameter=353319

Vetäisin laulut uudestaan, ja puhtaiden efektointia vähensin rankalla kädellä. Balanssissa on nyt soundillisesti enemmän mielestäni. Lauloin puhtaat vähän eri tavalla myös.

Kommentoikaa tätäkin toki! :)

Jumalauta jätkä laulaa hyvin. Sekä Doom-örinällä, että puhtaastikin.
Ibanez GRG170DX
Diego
02.11.2008 14:14:38
Jumalauta jätkä laulaa hyvin. Sekä Doom-örinällä, että puhtaastikin.

Heh, kiitos!

Tuo murina on jostain syystä ollut hirveen helppoa mulle alusta asti, ei tarvinnu hirveesti hakee sitä edes. Korkeissa kesti pidempään sit.
"Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir @ Suomi24.fi
M!Xu
03.11.2008 17:14:29 (muokattu 03.11.2008 17:26:46)

Äänittelinpä itsekin pitkästä aikaa kun inspiroiduin teidän pätkistä.

http://www.mikseri.net/player/playe … ewsession=1&type=1_meter=352669

Hidasta tunnelmametallia tuossa pätkässä, matalaa murinaa ja munatonta puhdasta ruikutusta.

Kommentoikaa, olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä.

Todella komeaa murinaa! Hitto, jos tämä on vain ja ainoastaan kovan treenin tulosta, niin johan valaa uskoa ja motivaatiota tähänkin extreme-vokalisoinnin aloittelijaan!

Itselläni on pari ongelmaa. Örinä onnistuu periaatteessa ihan hyvin. Saan sen saundin ulos sen kuuloisena kuin haluan. En vaan saa pidettyä sitä ääntä kovinkaan kauaa, eli ilma loppuu nopeasti. Joo, tiedän, hengitystekniikastahan se on kiinni, ja treenaankin hengitystäni aika paljon. Joten oikeastaan tiedän vastauksen tähän ongelmaan.

Mutta se varsinainen probleema oikeastaan on, että siinä missä matalat örinät menee helposti ja kurkkua satuttamatta, niin korkeammat rääyt eivät luonnistu sitten ollenkaan. En saa aikaiseksi sitä saundia ilman, että kurkkuun sattuu ihan hitosti kun sitä tekee ja jonkin aikaa vielä sen jälkeenkin. Joo, treeniä ja hakemista sekin vaatii, mutta miten sitä voisi lähteä turvallisesti treenaamaan? Jotkut ihan käytännön vinkit olisivat tosi hyödyllisiä. Kokeilin Melissa Crossin The Zen of Screaming DVD:n ykkösosan Heat-harjoitteita, kissan naukumista ja muuta, mutta ne sattuivat, enkä tainnut oikein ymmärtää niitä.

Onko muuten ne äänihuulten osat, jotka ovat aktiiviset öristäessä samat kuin ne, jotka ovat aktiiviset rääkyessä korkeammalta. Eli tuleeko örinät ja rääyt "samasta paikasta"? Käytetäänkö niissä samoja lihaksia? Tämä kiinnostaa koska mielessä kävi, että onko rääkynä loppujen lopuksi vain örinää korkealta? Onko se sama tekniikka?

ED: Tarkennusta...
Take the Kama Sutra. How many people died from the Kama Sutra as opposed to the bible. Who wins? -Frank Zappa
Niklodeus
04.11.2008 16:31:49

Kaikista tärkeintä on yrittää öristä ja rääkyä vatsasta, kurkulla raspi. Se on vaikea selittää näin tekstinä mutta otappa ilmaa sisään (käyttämällä palleaa) niin paljon että rintasi nousee, tämän jälkeen sanoit vaikka ''Uuuuuu..'' laittamalla samalla raspia kurkustasi.
Tuonhan varmasti jo tiesitkin, mutta noin se vaan menee ; P. Se on vaikeaa selittää juuhm, joku osaa paremmin auttaa vielä varmasti.
Wanna-be tr0lli.
CloudC
11.11.2008 18:58:20
itselle kävi tavallaan ohrasesti rääynnän osalta. Kun ne päivät valkenivat allekirjoittaneelle että rääkyminen rupesi sujumaan ilman mitään mutkia ja sitä pystyi tekemään pitkiäkin aikoja ja vetämään pitkiä biisejä yms. Niin sitten huomasin että kyseinen laulu/musiikkityyli ei kiinnosta enää juuri mitenkään :D
Varmaan se niin intensiivinen vuoden harjoittelu ja sellaisen musiikin toistollinen kuunteleminen saivat aikaan sen innostuksen lopahtamisen ja jopa syrjimisen mukaan tulon.

Että tälläistä minun kohdallani.
Tässä kuiteski jotain tosi tiivistettyjä neuvoja niille jotka haluavat oppia:

- Tutki omaa ääntäsi. Tee mitä erilaisempia ääniä mitä keksitkään ja yritä etsiä sitä kohtaa miten henk. kohtaisesti saat tuotettua raakuntaa.
- Harjoittele tuottamaan se kivutta, lopeta heti jos kipu on toistuvaa ja voimakasta
- Aloita hiljaisella äänentoistolla & vältä liika huutamista alkuun
- Harjoittele pitkäjänteisesti, raakunta vaatii monen palasen loksahtamista kohdalleen joten ole kärsivällinen

Örrr
HYVÄ BASSOPAKETTI KAUPAN: http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=87501465
M!Xu
11.11.2008 22:11:49

Heureka!

Sain juuri katsantaan The Zen Of Screaming DVD:n kakkososan, ja johan alkaa löytyä! Valaistus iski siinä vaiheessa kun Melissa käytti esimerkkinä Hohto-elokuvan pikkupojan mielikuvitusystävän ääntä. Siis sitä ääntä, jota poika tekee ja koukistaa sormeaan perverssi ilme kasvoillaan. Mahtava vertauskuva. Kun yritin matkia tuota narinaa, niin sain sen äänen tehtyä niin ettei se satu. I fucking found it!

Olen aloittanut hyvin pienellä äänenvoimakkuudella ja vokaaleja vaihdellen. Myös eri korkeuksia olen kokeillut, mutta kun menee korkeammalle, alkaa ilmetä kipua. Eikä saundi noin yleensäkään ole mikään järin komea, mutta toivo elää.
Take the Kama Sutra. How many people died from the Kama Sutra as opposed to the bible. Who wins? -Frank Zappa
hannakatriina
11.11.2008 23:28:07

Olen aloittanut hyvin pienellä äänenvoimakkuudella ja vokaaleja vaihdellen. Myös eri korkeuksia olen kokeillut, mutta kun menee korkeammalle, alkaa ilmetä kipua. Eikä saundi noin yleensäkään ole mikään järin komea, mutta toivo elää.

Hienoa, että löytyi! Tuo on siis yksi tapa tehdä sävelkorkeudeton säröääni. Melissan termeillä se muistaakseni kulkee nimellä vocal fry, ja jotkut sen myös narina-äänenä ymmärtää. Hiljaisesta kannattaa aloittaa, pikkuhiljaa sitä saa sitten voimistettua kun treenaa... ja toisaalta kun laittaa suun kiinni mikkiin ja kädet mikrofonin grillin ympärille + lisää vähän efektejä ja vihaista ilmettä naamalle niin johan alkaa kuulostaa paikoitellen jopa aika pelottavalta. Suburban Triben levyiltä tuota ainakin löytyy, ja joissakin Stam1nan biiseissä.
Tuon lisäks on sitten vielä muitakin säröntuottotapoja: perinteinen heviörinä, louis armstrong-tyyppinen murina sekä tavallinen säröääni (yleensä sävelkorkeudellinen).
Sanetium
13.11.2008 20:54:46
Hmm, löysin erilaisen tavan kähistä. Vaikee selittää kuinka se tehdään, mutta ääni on sellainen hauskan karhea. Toi ei ainakaan satu kurkkuun, mutta tarpeeksi kauan laulaessa kurkku kyllä kuivuu. Pahin vika tuossa kuitenkin on se, että henki loppuu heti. Tuolla lailla käristessä on vain mahdotonta kuluttaa vähemmän tuota ilmaa...

Pitänee varmaan vaihtaa taas tyyliä, sillä tuo ilman loppuminen on hyvin häiritsevää. Tavallisesti kun onnistuu parinkymmenenkin sekunnin puhkuminen henkeä vetämättä, niin hyvä jos tuolla lailla saa viisi.

Toinen "vika" tuossa on se, ettei siitä saa kovin hyvin selvää. Mutta sen kanssa mä kuitenkin oppisin vielä elämään :)
- Sinulla on "ite oot" -syndrooma. - Ite oot syndrooma!
efunkelist
13.11.2008 23:56:57

No mitenkäs sellane Chris Cornell -tyyppinen raspi tapahtuu? Multa helpommin irtoaa doomi grööööö kuin räyhea rrrock.

Tai tällainen?
http://www.myspace.com/blackstonecherry

tai faith no more jne...
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
timpah
26.11.2008 21:59:33 (muokattu 26.11.2008 22:01:12)
Noh,
sanokaaha mielipiteenne imatran pojille ;)
http://www.mikseri.net/artists/?id=112111

"Päätimme sitten jättää turhat hifistelyt, kun ei kotistudiota tai studioaikaa ja rahaa ole, ja valmistimme legendaarisen "360 mikkijärjestelmän" keskelle treenikämppää, basso ehkä vähän turhan lujalla, mutta havaintomateriaaliksi tarkoitettu.
Turha siis miksauksista piipittää jos vaivaudut arvostelemaan. Rauhaa."
migreeni
01.12.2008 20:47:50

Noh,

Veivaatte Mesoilla? :)
Tzoni
04.12.2008 21:52:12
En ole kauheesti örinään perehtyny, huvikseni vähän kokeillu. Ääntä kyllä saa aikaan tuolta jostain, äänihuulien yläpuolella pärrää helvetisti ja äänen saa melko lujaks mut jos tolla tyylillä jotain biisiä pitäis vetää ni ei tulis kyllä mitään. Eikä äänihuulet oo mitenkää mukana tässä metelin tekemisessä. Jotain kehittäviä vinkkejä? D:
Omegano
05.12.2008 23:39:17
Noh,

"Päätimme sitten jättää turhat hifistelyt, kun ei kotistudiota tai studioaikaa ja rahaa ole, ja valmistimme legendaarisen "360 mikkijärjestelmän" keskelle treenikämppää, basso ehkä vähän turhan lujalla, mutta havaintomateriaaliksi tarkoitettu.
Turha siis miksauksista piipittää jos vaivaudut arvostelemaan. Rauhaa."

Mä tykkään paljonkin tosta laulusta, mutta sun äänihuulista en ole varma. Olkoot kuinka epäterveellistä, niin mielestäni tuskainen soundi kuuluu rääkymiseen, aina tietty parempi jos sen saa aikaiseksi tekniikalla joka ei oikeasti ole pahasta ääntelykoneistolle. En siis kannusta ketään kirkumaan kurkkuaan verille, vaikka sellanen teknisen kuuloinen "pop-örinä" musta ihan karsean kuuloista onkin. Rääkymisessä vaan on musta todella hienoa se tunnelataus minkä siihen parhaimmillaan saa ja jota mun korviin todella harva vokalisti saa muilla tekniikoilla aikaiseksi.

Musta noi teidän vokaalit pesee ihan 100-0 suunnilleen kaiken mitä olen rässissä kuullut juuri sen hyvällä tapaa rääkätyn soundin takia.(siis laulussa, ei nauhotuksen tasossa)
migreeni
06.12.2008 13:14:18

Kertokaas mulle huudosta. Tyyliin The Hauntedin Peter Dolving tai vastaava. Mulle ei ole oikein valjennut miten tää homma toimii enkä tiedä edes mistä aloittaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)