Aihe: Kontrabasson jousien pituudet?
1
kesäduunari
17.05.2008 11:56:07
Oon kelaillu alkaa kokeileen kontrabasson soittoa jousen kanssa. Thomannilta löytyy ainakin 3/4, 1/2, 1/4 ja 1/8 jousia. Mulla ei kuitenkaan oo mitään hajua, minkä mittasia nää jouset käytännössä on esim. senttimetreissä. Kenelläkään ojentaa ammattilaisen neuvovaa kättä?
kontrabasisti
15.06.2008 13:57:58
jousien koko ilmaistaan samalla tavalla kuin bassojenkin koko. 3/4 on yleisin aikuisilla tai täysikasvuisilla oleva basson koko. tosin täysikokoinenkin basso on käytössä, mutta lähes aina orkesterikäytössä ison kokonsa ja hyvän äänensä takia(tosin ergonomia ei aina ole se paras...). 1/8 on jo ihan pienten lasten soitin, 1/4 samoin ja 1/2 nuorten koko. eli aikuiselle 3/4 tai 1. :)
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
sahelo
11.10.2008 23:09:58 (muokattu 11.10.2008 23:10:38)
mutta eikös se ole sekin haluatko soittaa ranskalaisella vai saksalaisella jousella. molemmissa on erilainen ote
jacofin
17.10.2008 09:58:58 (muokattu 17.10.2008 10:11:22)
Omassa ranskalaismallisessa jousessani puuosan pituus on 66cm (ei siis sisällä kiristysruuvin pituutta) ja jouhien pituus on 55 cm luokkaa. Saksalaismallisissa jousissahan tuo kantaosa on isompi, jolloin jousi on myös hieman pitempi (Tässä kuva ranskalais- ja saksalaismallisten jousien eroista: http://www.christopher-bass.de/media/boegen.jpg). Tavalliset aikuisen käyttöön tarkoitetut jouset ovat kutakuinkin tuota mittaa, puuosan pituus saattaa eri jousissa vaihdella parisen senttiä suuntaan tai toiseen. Jos noita Thomann -jousia ajattelet, niin nuo 3/4 -jouset ovat oikea valinta. Itse olen vähän hämilläni noista kokoluokituksista, kun ei ne oikein päde bassojen osalta, kontrabasso kun on kokonsa puolesta aika epästandardi soitin. Saisi noillakin olla jotain perusinfoa noista pituuksista. Nuo pienemmät koot ovat nuoremmille soitonopiskelijoille, jotka soittavat vastaavasti pienemmillä soittimilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)