Aihe: Kirkkomuusikoksi?
1
tuulak
09.03.2008 17:01:43
Voisiko joku kertoa, millainen työtilanne kanttoreilla on tällä hetkellä? Entä kuinka kelvollinen tuo nykyinen amk-tutkinto on työelämässä? Olen siis miettinyt kanttoriksi opiskelua joko Tampereen tai Oulun AMK:ssa. Kovasti kiinnostaisi mutta en halua kouluttautua ammattiin jossa vakituinen työ jää haaveeksi vain..
aaro
17.03.2008 16:54:06
Olen saanut käsityksen, että työtilanne on kanttoreilla melko hyvä. Ainakin jossain päin Suomea tahtoo olla pulaa aika paljon. Itse olen ajatellut myös kyseistä tutkintoa, mutta rinnakkaisopinnot yliopisto-opintojen kanssa lienevät melko haastavia. Siksi ajattelin pyrkiä Turun konservatorioon kirkkomusiikkilinjalle, jos kandiksi valmistumisen kanssa samaan aikaan valmistuisin myös kirkkomuusikoksi. Yhden välivuoden vaatinee..
Vai onko jollakulla kokemusta AMK-kirkkomusiikki/musiikkiopinnoista Yliopisto-opintojen rinnalla?
Tuo konservatoriotutkinto ei pätvöitä kokoaikaiseksi kanttoriksi, mutta sijaisuuksia saanee tuolla tutkinnolla melko hyvin..
kirhavi
17.03.2008 20:26:57
Omiin korviin on kantautunut että c-kanttorin virat, joihin amk-tutkinto oikeuttaa, oltaisiin lakkauttamassa, ja tulevaisuudessa olisi siis vain akatemian käyneitä b-kanttoreita, mutta tää voipi olla ihan legendaakin..
Epämuusikko
18.03.2008 09:55:33
Omiin korviin on kantautunut että c-kanttorin virat, joihin amk-tutkinto oikeuttaa, oltaisiin lakkauttamassa, ja tulevaisuudessa olisi siis vain akatemian käyneitä b-kanttoreita, mutta tää voipi olla ihan legendaakin..

Eikö b-kanttorit oo nimenomaan amkeista, C-kanttorit konsilta?
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
aaro
18.03.2008 10:53:01
Eikö b-kanttorit oo nimenomaan amkeista, C-kanttorit konsilta?

Ei ainakaan nykyään kai.
Mun käsityksen mukaan sibiksestä valmistuneet maisterit on b-kanttoreita. Sitte a-kanttoriks se tarvii vielä jotain lisää tutkintoa, en nyt muista mitä, mutta musiikinopettaja lukiossa tätä selvitti joskus mulle.

Tuosta C-kanttorihomman historiasta en tarkkaan tiedä. Ennen ainakin tuli päteviä C-kanttoreita kokoaikaisiin kanttorivirkoihin konsalta. Tämä tutkinto ei enää valitettavasti pätevöitä kuin sijaisuuksiin tms. Tuota AMK-hommaa en sitten tiedä, onko se ollut koko ajan, vai onko tuo C-kanttoritutkinto tavallaan siirretty sinne vai kuinka?
Itse en ole toistaiseksi ainakaan aikeissa lähteä kokoaikaisen kanttorin virkaan, mutta sivutyönä sitä tai muuta seurakuntamuusikon hommaa olisi kiva tehdä.
jon lord
20.07.2008 16:23:51
Jos on suorittanut ns-C-kanttorin tutkinnon ennen 31.07 2007. se pätevöittää sinut hakemaan; muuta piispainkokouksessa hyväksymää virkaa. Näitä ns. c- virkoja on esim. suurempien seurakuntien kolmannen tms. kanttorin virka tai kappeliseurakuntien virat. Virka voi olla myös osa-aikainen tai 100 %. Nämä c-virat eivät siis automaattisesti lakkaa, mutta ainoastaan viime vuoden heinäkuuhun mennessä valmistuneet voivat hake niitä. AMK koulutus vastaa sitten nykyisin
tätä: muuta piispainkokouksessa hyväksymää: virkaa. Koulutus tosin vastaa lähemmäs Akatemian maisterin tutkintoa eli ns. B- virkaa. Nämä muuttuvat jatkuvasti joten ota näistä sitten selvää.
COVS jäsen N.o 3
Quandace
30.07.2008 16:41:08
Jos pitkällä tähtäimellä ajattelee, niin töitä voipi olla vähänlaisesti. Kevyt musiikki tuntuu imevän ihan kivasti noissa kirkkokeikoissa vielä, mutta pitkän päälle tyhjenevät kirkot ja vähenevä jumisten tarve laittanevat monet seurakunnat miettimään eläköityvän kanttorin viran täyttämistä.

Toisaalta en tiedä, onko seurakunnalla lakiin perustuva velvoite palkata x seurakuntalaista kohden 1 kanttori.
aaro
19.10.2008 23:37:31
Tässä joku aika sitten luin, että tulisi joitain uusia virkoja seurakuntiin musiikkiin liittyen. Tai että musiikkivirat uudistettaisiin aika lailla. Tällöin muillekin kuin kirkkomuusikoille löytyisi töitä. Tai niin ymmärsin..

Mahtaisiko kukaan tietää uudistuksesta tarkemmin?

Edelleen olisi hinkua hakea kirkkomusiikin osastolle Sibikseen(paperit pitäisi lähettää tän syksyn aikana). Tämä uudistus vain askarruttaa. :I
aaro
23.10.2008 15:48:46
Varmaan liittyy siihen suurimmalta osalta, että nykyisin rivikanttorinkin hommiin saattaa kuulua nuorisokuoron tai vaikka -bändin vetämistä jolloin jonkinlainen kevyen musiikin hallinta on ehdoton plussa. Ns. vapaasäestystaito alkaa olla jo ihan ehdotonta ja urkujen/pianon/koskettimien lisäksi tekee hyvän vaikutuksen jos osaa auttavasti kitaraa tms. Tän enempää en asiasta tiedä, mut luulis että tää perinteinen kanttoriosaaminen on tarpeen vielä pitkään jos kirkon virkoja hakee.

Mjoo.

Kuulostaa loogiselta.

Mieluummin varmasti palkataan henkilö, joka kanttoriuden lisäksi osaa myös muut hommat.

Tiedä sitten, miten nämä muut musiikkivirat yleistyvät. Esim. Riihimäelle haettiin taannoin nuorisomuusikkoa. Se olisi ollut jees, mutta ajatuksena on valmistua muuksikin kuin ylioppilaaksi, joten en hakenut tätä vakituista virkaa. :)
jon lord
24.10.2008 13:09:32
Ihan suoraan tuosta vaan ei virkoja voida ruveta yhdistämään. Kanttori ja nuorisotyöntekijä koulutukset kun ovat eritettyinä. Tosin kirkkomuusikko koulutuksessa on alettu ottamaan huomioon myös nykypäivän suuntaukset. Vielähän se on aikalailla lapsenkegissään. Pääpaino on edelleenkin ns.perinteisellä linjalla, mutta mukaan on alettu ottamaan jo gospel ym. messuja soveltaviin harjoituksiin. Eri asia on sitten se kuinka paljon nämä vähäiset harjoittelut antavat eväitä kentälle. Pitää kuitenkin olla aikalailla kokemusta rytmimusiikista ylipäänsä ennenkuin sitä alkaa antaa siihen opetusta tai johtamaan sekä bändiä että kuoroa rytmimusiikin saloihin. Itse olen kohta kolme vuotta vetänyt Tuomaskuoroa jossa laulajat ovat kaikki vanhempaa väkeä. Suurin ongelma on saada nämä laulajat laulamaan svengissä eikä tasaisesti nuottikuvan mukaan, mutta koko ajan edistyvät. Jos ei ole kokemusta siitä kuinka se kokonaisuus saadaan keinumaan niin se tahtoo mennä "tönköksi". Itse käytän ammattisoittajia gospel-bändissä ja se pelastaa paljon että bändi toimii, kuoro tulee paremmin mukaan.
Kyllä noilla Akatemian Musiikin Maistereilla menee monta kertaa sormi suuhun kun pitäisi alkaa tehdä kevyempää tavaraa, kun sitä ei niin kauheasti opeteta ja pääsy kokeissakaan tätä ei huomioida. Samaten vapaa säestys on vielä lapsen kengissään. Eräs kysyi minulta kerran että mitä on reaalisointumerkit? Kun kerroin mitä ne ovat, ei ollut aavistustakaan siitä miten niitä soitetaan.
Mutta kentältä kyllä kuuluu huhua, että jossain vaiheessa oltaisiin jotain yhdistelyä suunnittelemassa.
COVS jäsen N.o 3
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)