Aihe: basso vs. kitara
1 2 3
palomaeki
14.10.2008 11:54:46
Ja sitäpaitsi basistit saa kaikki naiset.

Näin ainakin meidän bändissä.
Onko se kuinka yleistä että komein / söpöin / femiinein soittaa sitä miehekkäintä soitinta ja vie muilta soittajilta keikkapaikoilta kaikki naiset?
Ja kaikki naiset muuallakin noin yleensä.

Basistit ilmeisesti saa myös aika helposti naisväeltä kömmähdyksensä anteeksi, vai meneekö vaan tuon meidän höpönassun piikkiin tuo?

Kellään basistilla samanlaisia kokemuksia / uskaltaako joku tunnustaa pyörittelevänsä naisia ihan miten tahtoo? (;

- ruma ja pitkätukkanen kitaristihippirönsö
kitara on kiva.
Seba
14.10.2008 11:59:59 (muokattu 14.10.2008 12:00:50)

Onko se kuinka yleistä että komein / söpöin / femiinein soittaa sitä miehekkäintä soitinta ja vie muilta soittajilta keikkapaikoilta kaikki naiset?
Ja kaikki naiset muuallakin noin yleensä.

Ihan tavallista. Basismin perusteisiin kuuluu että pitää olla komea, söpö ja sopivasti feminiiminen, ja jos bändissä soittaa paremman näköisiä tyyppejä, ne pitää potkia pihalle ja ottaa rumia tilalle ettei asema järky.

Onneksi meidän pändin pojat on niin rumia karjuja.
Terkkui pojille :)
L.Ruoska
14.10.2008 15:18:52

Jaa basso helpompi kuin kitara, noh itse voin sanoa vaan että aivan erilaista touchia sen soittaminen tarvii kuin kitaran.. Tuntui "pikkasen" oudolta ottaa se basso, järkyttävän paksuine kaapeleineen käsiinsä.
Mun tyyli molemmilla instrumenteilla on hyvin samanlainen ja musta ne on paljoltikin samanlaisia soittimia. Omalla kohdallani se ilmenee semmosena välimallinmeininkinä aika paljon, eli en saa sormiani taipumaan kitaralla mihkään viidennen oktaavin Esus7add9maj-jotain-juttuihin, mutta sitten bassolla taas vetelen usein kahdelta kieleltä erilaisia otteita ja soinnunalkuja mikä on mättöjutuissa hiukka epätavallista.

Teen myös paljolti rytmejä ja riffejä kitaralla himassa vaikka sitten bassolla vetelenkin niitä bändissä, joten mulle on sinällään yhdentekevää tartunko kitaraan vai bassoon. Siinäpä se ongelma kai onkin, en ole mikään maestro kummassakaan osastossa.

Onko muilla tälläisiä huomioita, että useimmat basistit soittavat myös kitaraa? Taitaa kyllä toimia toisinkinpäin...yhtä lukuunottamatta kaikki kitaristit joiden kanssa olen skulannut ovat mielellään myös soittaneet bassoa muutaman biisin aina sillontällön, ovat aiemmin soittaneet bassoa tai myöhemmin siirtyneet bassoon.
Myynnissä pari Ibanez SR800-bassoa, tsekkaa mun Tori-ilmoitukset.
sukeltaja-ankka
14.10.2008 15:23:46 (muokattu 14.10.2008 15:26:07)
Itelle on ainaki tullu keikoil se, et basistia pidetää aina juopoimpana. En tiijä miks.:D

Ja ainaki kaikki jumitukset saa aina anteeks, ku tiijetää et oot basisti. Et kai se stereotypia on jo kaivautunu nii syvälle, et ihmiset uskoo et on oikeesti vajaa jos soittaa bassoa. :D

Naisista en sit tiijä, ku elän vakisuhtees, eikä noi syrjähypyt oo mun alaa.

Mutta soolokitaristit saa kyl kans naisia aika hyvin raskaammis piireis.

Kitaran ja basson soittoki on must iha erilaist. Ne tukee toisiaan, et bassoo ku on soittanu, ni kitaran soitto oli aika helppoa, ku alotti sitäki tekee. Ja sit toisinpäin ku kitaristi-kaverini kokeili bassoa.
Mutta se tatsi on siinä tosiaa iha erilai. Ite sorrun kitaras hitautee ku painan kieliä kovaa ja jatkuvaan, tylsään, raskaasee soittotyyliin. Et ku on tottunu käyttää voimaa.

Kitaristi-kaverini taas valitti et ku soittaa 10min ni tulee kädet iha vitun kipeeks ja aina särisee ku soittaa. Pyh! Voiman puutetta. :D
LTD Viper-104
Seba
14.10.2008 15:26:00

Melkein kaikki basistit kyllä jonkinasteisesti kitaraa rimputtavat enemmän tai vähemmän, näin olen ymmärtänyt, mutta taas tuntemistani kitaranvinguttajista ei löydy juurikaan ketään joka bassoa siinä ohessa soittelisi. Vaikka syytä kyllä olisi, kun kuuntelee kun ne yrittää biisin soittaa bassolla :)
leksi-B
14.10.2008 16:26:00
Melkein kaikki basistit kyllä jonkinasteisesti kitaraa rimputtavat enemmän tai vähemmän, näin olen ymmärtänyt, mutta taas tuntemistani kitaranvinguttajista ei löydy juurikaan ketään joka bassoa siinä ohessa soittelisi. Vaikka syytä kyllä olisi, kun kuuntelee kun ne yrittää biisin soittaa bassolla :)

Olen muuten huomannut saman, yksikään kitaristi jonka tunnen niin ei oikein koskaan ota bassoa kouraan. Mutta mistä tää mahtaa johtua? Johtuuko se siitä, he pelkäävät soittaa bassoa, että ei se olekkaan ihan niin helppoa kuin kuvittelevat?
"Vanitas Vanitatum" "Soita äläkä inise!"-Minä
J.Hollström
14.10.2008 17:39:49
Olen muuten huomannut saman, yksikään kitaristi jonka tunnen niin ei oikein koskaan ota bassoa kouraan.

Mun mielestä basson soitto on aika simppeliä jos on ottanut kitaran haltuun. Aika moni enemmän kitaristina tunnettu kaveri on soittanut bassoa ja jotkut jopa ihan levylle asti, esim.
- Eddie Van Halen
- Jimi Hendrix
- Ritchie Blackmore
- Yngwie Malmsteen
- Keith Richard
- Jimmy Page
leksi-B
14.10.2008 17:48:22
Mun mielestä basson soitto on aika simppeliä jos on ottanut kitaran haltuun. Aika moni enemmän kitaristina tunnettu kaveri on soittanut bassoa ja jotkut jopa ihan levylle asti, esim.
- Eddie Van Halen
- Jimi Hendrix
- Ritchie Blackmore
- Yngwie Malmsteen
- Keith Richard
- Jimmy Page

No juu, mutta yleensä useimmat basistit handlaa sekä pleku -että sormitekniikan, mutta auta armias ku laitat kitaristin laittaa soittamaan sormilla bassoa :)

Varmaan nuo heput osaavat molemmat tekniikat, mutta ihan tavallinen pulliainen ei kyllä kovinkaan varmasti.
"Vanitas Vanitatum" "Soita äläkä inise!"-Minä
rattledad
14.10.2008 17:51:38 (muokattu 14.10.2008 18:04:31)

Bassolla soitetaan yhtä kieltä kerrallaan, kitaralla kahta:-)

E: Basson roolin tajuaminen musiikissa on se millä on enemmän väliä kuin tekniikalla.

Steve Rodby jutustelee hauskasti bassonsoitosta, mm.
Basso on ihan erityinen juttu. On kolme soitinta... neljä asiaa: laulu, rummut, basso ja kaikki muu. Sellolla ja oboella on enemmän yhteistä kuin sellolla ja bassolla.
http://media.libsyn.com/media/contrabassconversations/CBC_58.mp3
ankkiz
15.10.2008 21:13:34

Lainataanpas, kun jelppikerhoa en löytänyt:

Mikä on bassojen allaround peruskielisetti, kuten esim kitaralle 0.10?
Ei liian paksu, ei liian ohkanen, droppiD -vireessäkin pärjää.
(Toki riippuvainen skaalasta, ja soittajan näppituntumasta, mutta tuo kymppisetti on varmasti ensimmäinen setti mitä musiikkiliikkeen setä suosittelee tietämättömälle.)

Onko ghs:iin luottaminen myös bassossa? Kitaraseteissä suosin kyseisen valmistajan settiä, lähinnä loistavan hinta/laatu -suhteen ansiosta.
Haussa:HALPA kakkos-/projektiskepa/-basso, sekä edulliset sähkörunput.
Heikki L.
15.10.2008 21:25:22

Lainataanpas, kun jelppikerhoa en löytänyt:

Mikä on bassojen allaround peruskielisetti, kuten esim kitaralle 0.10?
Ei liian paksu, ei liian ohkanen, droppiD -vireessäkin pärjää.
(Toki riippuvainen skaalasta, ja soittajan näppituntumasta, mutta tuo kymppisetti on varmasti ensimmäinen setti mitä musiikkiliikkeen setä suosittelee tietämättömälle.)

Onko ghs:iin luottaminen myös bassossa? Kitaraseteissä suosin kyseisen valmistajan settiä, lähinnä loistavan hinta/laatu -suhteen ansiosta.

45-100 on hyvä yleissetti. GHS:n Boomers-kielet on ainakin mun käytössä ajanut asiansa.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Ville S
16.10.2008 08:34:48
Nii, eiks se ole vähä niinku vertais sinappia ja ketsuppia.

Molempia ku laittaa lihapiirakan väliin sopivassa suhteessa, nii hyvä tulloo!
Kraaps: No, eikäku passona passona, kato semmottisena hifihärpyttimenä, millä voe soettaa tosi korkeelta ja tosikovvoo ja hirmu matalalta hirmukovvoo...
Johannes_t
16.10.2008 08:43:11

Korvienvälistähän tämäkin on kiinni. Kitaralla kannattaa soittaa kitarajuttuja ja bassolla bassojuttuja. Jos kapasiteetti riittää molempiin, niin antaa palaa vaan, tekniikan oppii kyllä jokainen.
jackdaniels
18.10.2008 03:38:19 (muokattu 18.10.2008 03:49:35)
seuraava
jackdaniels
18.10.2008 03:46:13
Entä "levyn mukana soitto" luulis basso erottuu paremmin kuin kitara?! Mielipiteitä kiitos
Jonan
18.10.2008 12:17:55
Entä "levyn mukana soitto" luulis basso erottuu paremmin kuin kitara?! Mielipiteitä kiitos

Sää pystyt sen kyllä itsekkin kuunnella että erottuuko se sieltä..
Le freak, c'est chic
Seba
19.10.2008 13:23:56 (muokattu 19.10.2008 13:24:43)

Basson soitto:
+virheet ei kuulu kitaravallin takaa aina yleisölle

Korjaus:
Tavisyleisö ei kuule bassoa koko keikan aikana ennenkuin basisti tekee virheen.

Tietenkin jos on niin paskat vehkeet ettei se kuulu muutenkaan niin eri juttu :)
santeriha1990
19.10.2008 13:31:17

Niinno mä soitan yleensä ilman vahvaria keikalla
Teijo K.
19.10.2008 14:16:15

- Eddie Van Halen
- Jimi Hendrix
- Ritchie Blackmore
- Yngwie Malmsteen
- Keith Richard
- Jimmy Page

Senhän takia herra Fender kehitteli oman versionsa bassokitarasta että kitaristien olisi helpompi ottaa basso haltuun niinsanotusti. Että ihmekös tuo sitten että niin moni kitaristi tuon bassokitaran hallitsee. Siihenhän se on suunniteltukin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)