Aihe: Kitaran äänittäminen tietokoneella
1 2 3 4 515 16 17 18 1936 37 38 39 40
Veska
11.10.2008 20:13:57
Ennenkuin teet mitään tai kukaan tulee syväluotaavammin vastaamaan kysymykseesi: Älä helvetissä tee sitä.

Nerokas vinkki. :D
Jos vaan hommais sen usb-interfacen ettei tuu tehtyä mitään tyhmää.
ankkiz
14.10.2008 01:01:53 (muokattu 14.10.2008 01:03:46)

Ennenkuin teet mitään tai kukaan tulee syväluotaavammin vastaamaan kysymykseesi: Älä helvetissä tee sitä
Mitäs mitäs, eikös näin suositella tehtävän jo ekalla sivulla? O__o

Ja oma kysymykseni:
Kaikki kuuluttavat v-amp sitä v-amp tätä, johtuuko v-ampin suosio sen halvasta hinnasta, vai hakkaako se soundillisesti, toiminnoiltaan, käytettävyydeltään tai jotenkin muuten kaikki muut multiefektit, esim podit, bossit, zoomit ja korgit?
Haussa:HALPA kakkos-/projektiskepa/-basso, sekä edulliset sähkörunput.
south_of_heaven
14.10.2008 19:18:28 (muokattu 14.10.2008 19:18:45)
Mitäs mitäs, eikös näin suositella tehtävän jo ekalla sivulla? O__o

Ei näköjään:(

Ja oma kysymykseni:
Kaikki kuuluttavat v-amp sitä v-amp tätä, johtuuko v-ampin suosio sen halvasta hinnasta, vai hakkaako se soundillisesti, toiminnoiltaan, käytettävyydeltään tai jotenkin muuten kaikki muut multiefektit, esim podit, bossit, zoomit ja korgit?

Mun kokemuksesta V-Amp on huomattavasti heikompi, kuin esim. Zoom jota olen kokeillut (joka sekään ei välttämättä noista paras). Lisäksi en ole ikinä kuullut muuta vastaavaa purkkia haukuttavan niin kuin V-Ampia, josta risuja olen kuullut vähän väliä.

Muistaakseni yksi ongelma oli se, että soundien vaihto lennosta ei oikein onnistunut hyvin, vaan mallinnusten väliin jäi ikävä tauko.
Guitars are like assholes; Everybody has one.
kohtako
15.10.2008 19:42:36
Pitäiskö toi Gt player express "saada mukaan" Kristaliin, kun sen avaa, eli voiko niitten efektien kans nauhotella, mulla ainakin herjaa jotain jos gt on päällä.
ankkiz
16.10.2008 19:04:01 (muokattu 19.10.2008 21:34:31)

Lidl jakorasia, hot or not?
http://www.lidl.fi/fi/home.nsf/pages/c.o.20081020.p.Haaroitusjohto
Eli siis, mahtaako olla ihan kelpotuote? Ei lisää surinaa äänityksiin jne?

Muutamia elektroniikkalaitteita on lidlistä tullut ostettua, ja ihan asiansa ovat ajaneet, kuten ohjekirjassakin ovat luvanneet.
Äänityshommissa kuitenkin täytyy olla vähän nirsompi. Loppujenlopuksi selviää helpommalla kun ei halvoilla(huonoilla) vehkeillä lisää itselleen työtunteja häiriöiden poistamiseen lopputuloksesta.

EDIT:
Onko fiksuinta ottaa vahvistimien/muiden soitinten ja äänityslaitteiden virta samasta jakorasiasta kuin tietokoneeseen?

EDIT2:
Päättelytulokseeni varmistusta:
Jos multiefektistä ottaa mallinnokset ja efektit pois käytöstä, ajaako se saman asian kuin DI-boksi?
Haussa:HALPA kakkos-/projektiskepa/-basso, sekä edulliset sähkörunput.
AnalFuckDemon
19.10.2008 20:28:15
Kokeilin äänityshommia Zoomin G9.2tt:n kanssa, eli kitara plugilla Zoomiin, Zoomi adapterin kanssa seinään, ja USB:llä kiinni koneeseen. Koneessa softana Cubase LE, joka tuli tuon laitteen mukana. Mitään en silti saanut kuuluviin, saati sitten nauhoitettua. Onko olemassa jotain selkeää (mahdollisesti jopa suomenkielistä) ohjetta tuohon nauhoitteluun? Palava halu saada soittoa koneelle ja biisejä tekoon :(
So you can lick my sack!
tazz
21.10.2008 20:35:51
Nyt lepää sitten M-audion fast track pro tossa vierellä ja nauhotella pitäis. Nauhotus ohjelmana toimii Adobe Audition mutta ongelma piilee siinä että latenssi on liian iso, joten soittamisesta ei tule mitään kun soitettu ääni tulee niin paljon myöhässä. 2g RAM:ia löytyy ja äänikorttina toimii Realtek high definition audio. Apuva?
south_of_heaven
22.10.2008 00:39:37 (muokattu 22.10.2008 00:46:08)
Nyt lepää sitten M-audion fast track pro tossa vierellä ja nauhotella pitäis. Nauhotus ohjelmana toimii Adobe Audition mutta ongelma piilee siinä että latenssi on liian iso, joten soittamisesta ei tule mitään kun soitettu ääni tulee niin paljon myöhässä. 2g RAM:ia löytyy ja äänikorttina toimii Realtek high definition audio. Apuva?

Onko sulla valittuna se Fast Track Pro nauhoituslaitteeksi? Tuolla Realtekillähän ei ole mitään tekemistä Fast Track Pro:n toiminnan kanssa, koska FTPro on itsessään ulkoinen äänikortti. Luulisin, että jos olet valinnut Realtekin nauhoituslähteeksi, latenssi tulee juurikin tästä.

Mulla ei ole kokemusta Auditionista, mutta sieltä jostain varmaan löytyy se laitevalintamenu, esimerkiksi "Properties" tai "Hardware" tai joku sellainen. Valitse sieltä M-Audio USB ASIO. Eli jotkut ASIOt pitäisi löytyä ainakin.

Kannattaa myös toisinaan varautua siihen, että FTPro saattaa toisinaan hiukan pykiä, esimerkiksi ilmeten soundien rätinänä, nykimisenä tai pätkimisenä. Ohjeissa lukee, että tällöin pitäisi paneelista säätää latenssia pienemmäksi, mutta mulla ratkaisu oli irroittaa laite max. 10 sekunniksi USB-liitännästä ja iskeä takaisin. Silloin sen pitäisi viimeistään toimia moitteettomasti. Tämä siis omakohtaista, mutta en usko että tässä minun kyseisessä laitteessani olisi jokin valmistusvika, kun toimii ihan hyvin.
south_of_heaven
22.10.2008 00:50:37
Kokeilin äänityshommia Zoomin G9.2tt:n kanssa, eli kitara plugilla Zoomiin, Zoomi adapterin kanssa seinään, ja USB:llä kiinni koneeseen. Koneessa softana Cubase LE, joka tuli tuon laitteen mukana. Mitään en silti saanut kuuluviin, saati sitten nauhoitettua. Onko olemassa jotain selkeää (mahdollisesti jopa suomenkielistä) ohjetta tuohon nauhoitteluun? Palava halu saada soittoa koneelle ja biisejä tekoon :(

Pakko tähänkin kysyä, oletko valinnut sen nauhoituslaitteeksi ohjelmassa?

On nimittäin tullut itellä joskus tuokio jos toinenkin vietettyä ihmetellessä, kun on valinnut väärän äänilähteen vaikka luuli, että se on se oikea laite.
south_of_heaven
22.10.2008 00:52:54
Anteeksi kun en tiedä epäselvien kohtien oikeita nimiä, toivottavasti joku ymmärtää.

Mulle tuo munuainen on kyllä hiukka vieras termi. Mut ei olis eka kerta kun tulee hämmentävyyksiä vastaan termeissä.
AnalFuckDemon
22.10.2008 06:24:53
Pakko tähänkin kysyä, oletko valinnut sen nauhoituslaitteeksi ohjelmassa?

On nimittäin tullut itellä joskus tuokio jos toinenkin vietettyä ihmetellessä, kun on valinnut väärän äänilähteen vaikka luuli, että se on se oikea laite.

Mielestäni sen laitoin, sikäli kuin se mahdollista oli. Suoraan ei ollut missään sanottu, että nauhoituslaite olisi nimenomaan "Zoom G9.2tt", mutta USB-laite kumminkin. En sit tiedä jäikö sen lisäksi jotain tekemättä, vai teinkö ne pienet ja vähätkin asiat päin Hervantaa...
So you can lick my sack!
tazz
22.10.2008 07:37:36 (muokattu 22.10.2008 14:32:38)
Onko sulla valittuna se Fast Track Pro nauhoituslaitteeksi? Tuolla Realtekillähän ei ole mitään tekemistä Fast Track Pro:n toiminnan kanssa, koska FTPro on itsessään ulkoinen äänikortti. Luulisin, että jos olet valinnut Realtekin nauhoituslähteeksi, latenssi tulee juurikin tästä.

Mulla ei ole kokemusta Auditionista, mutta sieltä jostain varmaan löytyy se laitevalintamenu, esimerkiksi "Properties" tai "Hardware" tai joku sellainen. Valitse sieltä M-Audio USB ASIO. Eli jotkut ASIOt pitäisi löytyä ainakin.

Kannattaa myös toisinaan varautua siihen, että FTPro saattaa toisinaan hiukan pykiä, esimerkiksi ilmeten soundien rätinänä, nykimisenä tai pätkimisenä. Ohjeissa lukee, että tällöin pitäisi paneelista säätää latenssia pienemmäksi, mutta mulla ratkaisu oli irroittaa laite max. 10 sekunniksi USB-liitännästä ja iskeä takaisin. Silloin sen pitäisi viimeistään toimia moitteettomasti. Tämä siis omakohtaista, mutta en usko että tässä minun kyseisessä laitteessani olisi jokin valmistusvika, kun toimii ihan hyvin.

Siis tottakai se Fast Track Pro on nauhoitus laitteena? Enhän minä muuten saisi sitä kitaraa nauhoitettua sinne. Realtek on vain toistolaitteena eli output laite. Ja propertiesista löytyy ASIO4ALL v2, Audition 3.0 Windows Sound ja M-Audio USB ASIO Audio driver vaihtoehtoina. a Audition 3.0:aa olen käyttänyt koska muissa ei saa output valinnaksi tuota Realtekia. Aina tätä näitten laitteiden kanssa.

E:Ongelma ratkaistu. Omaan tyhmyyteen kaaduttiin taas. :D
Kommando_
22.10.2008 14:45:48
Tiedoksi etten tajua tietokoneista paljonkaan mitään. Jos joku jaksaa neuvoa, niin rautalangasta pitänee vääntää vastaukset.

Eli kävin äsken ostamassa Logitechin mikrofonin seitsemällä eurolla, jotta voisin nauhottaa omaa soittoa ja kuunnella tuleeko sivuääniä yms. Tuossa johdossa on mikrofonin kuva, ja tungin sen läppäriin sellaseen reikään, jossa on samanlainen kuva. Läppäri ei kuitenkaan reagoi tähän mitenkään eikä tietsikasta kuulu mitään ääntä vaikka mikkiin sanoisi mitä. Kun yritän käynnistää ääninauhurin, tulee teksti "äänityslaitetta ei löydy".

Ääniasetuksissa: Toistaminen; sisäinen kaiutin /sisäiset kuulokkeet
- Tallennus: äänilaitteita ei ole asennettu.

Milläs tän nyt muka voi asentaa, kun ei mikin mukana tullut mitään cdtä eikä läppäri reagoi mitenkään kun johdon laittaa kiinni siihen? Äänikorteista minen mitään tiedä, jos se on joku erillinen kortti eikä ole valmiina tuolla koneen sisällä niin siinä tapauksessa mulla ei ole sellaista.

Latasin kanssa tuon KRISTAL Audio - ohjelman, muttei sekään suostu nauhoittamaan mitään.

Käyttiksenä Vista.
south_of_heaven
22.10.2008 16:12:26
Siis tottakai se Fast Track Pro on nauhoitus laitteena? Enhän minä muuten saisi sitä kitaraa nauhoitettua sinne. Realtek on vain toistolaitteena eli output laite. Ja propertiesista löytyy ASIO4ALL v2, Audition 3.0 Windows Sound ja M-Audio USB ASIO Audio driver vaihtoehtoina. a Audition 3.0:aa olen käyttänyt koska muissa ei saa output valinnaksi tuota Realtekia. Aina tätä näitten laitteiden kanssa.

E:Ongelma ratkaistu. Omaan tyhmyyteen kaaduttiin taas. :D

Itelläni on output-laitteenakin se fast trakki. En tiedä vaikuttaako mihinkään tai miten ratkaisit ongelman, yritin vähän kartoittaa ongelmaasi.
tazz
22.10.2008 18:10:28
Siis yritin saada Fast trackin inputlaitteeksi ja sitten tietokoneenkaiuttimet (realtek high...) output laitteeksi. Tämä toimi mutta vastaan tuli se latenssi ohjelma. No asian sain korjattua siten että laitoin Fast trackin myös output laitteeksi, mutta nyt on käytettävä fast trackiin liitettyjä kuulokkeita tietokoneen kaijuttimien sijaan.
south_of_heaven
22.10.2008 18:43:47
Siis yritin saada Fast trackin inputlaitteeksi ja sitten tietokoneenkaiuttimet (realtek high...) output laitteeksi. Tämä toimi mutta vastaan tuli se latenssi ohjelma. No asian sain korjattua siten että laitoin Fast trackin myös output laitteeksi, mutta nyt on käytettävä fast trackiin liitettyjä kuulokkeita tietokoneen kaijuttimien sijaan.

Joo. Mä ite tein niin, että laitoin Fast trackin kaiuttimiin kiinni RCA-outputista. Hyvin toimii, ihan kuin olisi kaiuttimet tietokoneessa suoraan kiinni. Ainoo vaan että jos on surroundit niin ei taida tuota kautta toimia.
-J.-
24.10.2008 15:22:49
Mulle tuo munuainen on kyllä hiukka vieras termi. Mut ei olis eka kerta kun tulee hämmentävyyksiä vastaan termeissä.

Podia tarkotan.
Khamoun evripadi lets tuusimuusii....
warriorist
26.10.2008 23:38:58
Tuhansia kertoja toistettu kysymys: mikä on kun tietokone ei äänitä kitaraani?

Lähtökohdat:

-ESP LTD F-207, seitsemänkielinen lankku
-Digitech RP350 -efektiloota
-Adapteri, jonka avulla kitaran johdon voi kytkeä tietokoneen äänikorttiin

Ohjelmina Audacity, Kristal ja monia muita.

Eli tietokone ei tunnista mitään mikä lähtee tästä kitarasta. Olen kokeillut myös ilman efektilootaa tuossa välissä vaan ei siltikään mitään. Efektiloodan kanssa kytkennät on siten, että ensinnä on kitara, josta lähtee johto efektipedaalin in-putiin. Sen jälkeen out-putista toisella jakkijohdolla tietokoneen taakse äänikorttiin, ja välissä vielä se adapteri.

Audacityyn (ja Kristaliin) ei tule minkäänlaista näyttöä siitä että tietokone nauhottaisi soittoani. Ainoastaan suoraan etenevä viiva, ei poikkeamia, ei edes pienen pieniä notkahduksia, vaikka kaikki voluumit on säädelty mielestäni ihan täysille. Kaikki on tsekattu moneen kertaan.

Olenko kytkenyt jotenkin väärin?
Soronoo sober days...
Johann Onn
27.10.2008 02:58:23 (muokattu 27.10.2008 03:08:32)
Lähtökohdat 1: Luetaan ensin manuaalia. Pääsee paljon helpommalla.

Asennetaan tarvittavat ajurit, varsinkin seuraavan ASIO sellaiset:

Digitech RP350 -> USB-liitännällä varustettu (mallintava) multiefekti, joka toimii myös äänikorttina. Digitechin sivuilta löytyy luultavammin uudemmat ajurit (sekä firmware päivitys että editori), kuin ne jotka tulee paketissa mukana.

Adapteri, jonka avulla kitaran johdon voi kytkeä tietokoneen äänikorttiin

Sen tilalle USB-kaapeli, se RP350:n kiinni ja toinen pää tietokoneeseen. Sitten äänityssofta, jossa valitaan ajuriksi "RP350 ASIO". Audacity ei taida vieläkään tukea asio suoraan, Kristal tukee. Sen "help" kohdasta näkee, miten ajuri valitaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)