Aihe: Vahvistimien yhdistäminen?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
sirdickyj
18.10.2008 13:29:50
No älä nyt rupee sotkemaan vaan lue toi mitä siinä sanotaan. Tottakai voi olla 4 tai 8.

Enhän ny sotke kyllä, vaan just, että voi olla myös siis kuormaimpedanssiltaan isompi kuorma hanurissa. Myös se sisältyy tohon lauseeseen.

Ainoastaan kehottavat toimimaan niin, että kuorma ei mene missään tilanteessa alle 2 ohmin, oli valitsin missä asennossa hyvänsä. Esim. 16 ohmin kuormaa ei kielletä, vaikka sen pitäisi aiheuttaa vahvistimen rivakka tuhoutuminen. Eli edelleen puhutaan minimun loadista, ei maximun loadista MISSÄÄN.
Joe Doakes 17. ja 18.10. Sir Eino Flamingossa akustisilla keikoilla, su 19.10. On The Rocksissa rymistelykeikalla
Seba
18.10.2008 15:57:43 (muokattu 18.10.2008 16:00:39)

Tarviiko siitä maximumloadista puhua jos esim laitteelle ilmoitetaan käyttöalueeksi kuten esim tuolle Traynorille 4 tai 8 ohmia, ja ohjeistetaan että voi 2 ohmiin asti kuormittaa.

Mä käsittäisin tuollaisista jutuista automaagisesti niin ettei 8 ohmia saa ylittää ilman erillisvaroituksiakin?
Se maksimihan tuossa jo siis ilmoitetaan, niin ei kai ole tarpeen enää erikseen siitä mainita?
Hyvähän se tietenkin olisi siitä vielä kissan kokoisilla kirjaimilla varoittaa erikseen, mutta toisaalta jos sillä tavalla laitteensa rikkoo, niin sitä on käytetty ohjeiden vastaisesti ja takuun ei tarvitse sitä korvata. Oli varoitus tai ei.

Siis kuvittelisin että logiikka on jotakuinkin noin. Kyllähän vahvistimissa joita voi käyttää 16 ohmin kuormalla, on sitä varten erikseen kytkin josta laite optimoidaan sille, enkä siihenkään alkaisi mitään 32 ohmisia viritelmiä pistämään kiinni :)

Eikä ne varmaan tuohoudu sopivasti ylimitoitettujen muuntajien kanssa, mutta marsut sun muut on aika tunnettuja siitä että muuntajat ei paljoa sooloilutestejä kestä.
Vai?
Seba
18.10.2008 16:10:29 (muokattu 18.10.2008 16:12:45)

Mahtavaa :) Itselläni kun tuo englannin kielen taito on mitä on.

Hienoa kun te olette positiivisiä, itse en sitä enään osaa olla. JOS tästä vielä selviän, niin Traynorin eteen tulee lappu "ÄLÄ S**TANA UNOHDA SITÄ KAAPPIA!"

Mutta mutta, jos huomisen päivän aikana pääsis viemään ton nupin huoltoon, että mitä sieltä oikeasti hajosi.

Joo ja jos putkien vaihdolla selviää sitten niin ostat sitten jotku tungsolin 6550 päätteeseen eikä mitään sovtekkeja..

Ja jos sitä etusta meinasit putkitella uusiksi niin jj JJ ECC803S ja 802S tai mullardia..

Sitten jos osoittautuu että se ei sittenkään toimi, voin ostaa sulta ne putket pois :)
Seba
18.10.2008 16:25:02 (muokattu 18.10.2008 16:26:43)

Niin sitä luulisi, mutta ehkä se katsotaan sitten tarpeettomaksi kun kerran käyttöalue kerrotaa kuitenkin, ja jos siitä saa "laillisesti" poiketa johonkin suuntaan, siitä on maininta että niin voi tehdä.
Jos saisi poiketa toiseen suuntaan, kai siitäkin olisi sitten maininta.

Lisätään nyt vielä että minähän en noista jutuista tajua hölkäsen pöläystä.
Kirjoitan vaan miten itse näen asiat valmistajien ilmoittamana..
leksi-B
18.10.2008 17:26:58
Ite otan aina virtajohdon irti Famesta kun sillä olen soitellut. Siinä kun sen laittaa kiinni niin tulee varmistettua onko kaapit kiinni siinä vai Peaveyssä. Toivottavasti on vaan putket mennyt, mutta älä vaivu epätoivoon, kyllä kaiken saa korjattua.

Hyvä taktiikka tuo. Kaiken saa korjattua, mutta rahasta se on kiinni :(

Joo ja jos putkien vaihdolla selviää sitten niin ostat sitten jotku tungsolin 6550 päätteeseen eikä mitään sovtekkeja..

Ja jos sitä etusta meinasit putkitella uusiksi niin jj JJ ECC803S ja 802S tai mullardia..

Sitten jos osoittautuu että se ei sittenkään toimi, voin ostaa sulta ne putket pois :)

Näin teen, jos siitä nyt putkien vaihdolla selviää :P

Nyt hajosi auto... Hinauksella tultiin 70km, että eipä tässä mitään. Hyvin mulla asiat luistaa. Jos vaikka lottoisi tänä iltana.
"Vanitas Vanitatum" "Soita äläkä inise!"-Minä
Seba
18.10.2008 18:55:42 (muokattu 18.10.2008 19:09:03)

Putkeen menee..

Ei taida rahat riittää valvedriveen tätä menoa :)

Tuota kaikki piuhat irti - taktiikkaa itsekin olen aina käyttänyt vahinkojen välttämiseksi.
Ei voi mennä vikaan.. jos unohtaa laittaa kaappipiuhan kiinni, on unohtanut myös virtapiuhan ja vahinkoa ei pääse syntymään :)
leksi-B
18.10.2008 19:49:12
Ei taida rahat riittää valvedriveen tätä menoa :)

Se voi hyvinki olla, ei ainakaa seurv. palkasta riitä.. :(

Tai emt, riippuu paljonko auton korjaus maksaa, ~100€ + sitte tuo vaffari ja ja, mitäs muuta on mennyt rikki.

Niin vaffistin ei toimi (ei mene päälle), jos ykskin putki on rikki?
Visakoivu
18.10.2008 21:35:49
Se voi hyvinki olla, ei ainakaa seurv. palkasta riitä.. :(

Tai emt, riippuu paljonko auton korjaus maksaa, ~100€ + sitte tuo vaffari ja ja, mitäs muuta on mennyt rikki.

Niin vaffistin ei toimi (ei mene päälle), jos ykskin putki on rikki?

Menee päälle, ja soikin, mutta tehoja uupuu ja soundi ei tietenkään ole välttämättä kauhean terve. Myös etuasteputket saattavat aiheuttaa vahvistimen äänettömyyden, kuten mun vaffarille kesällä kävi. Etuasteputket meni paskaks kun jantteri veti virtapiuhan irti kesken soiton. Se Traynor ei siis mene edes päälle?
Mistä minä tiedän kuka tässä nyt on sitten oikeassa.
leksi-B
18.10.2008 22:21:42
Menee päälle, ja soikin, mutta tehoja uupuu ja soundi ei tietenkään ole välttämättä kauhean terve. Myös etuasteputket saattavat aiheuttaa vahvistimen äänettömyyden, kuten mun vaffarille kesällä kävi. Etuasteputket meni paskaks kun jantteri veti virtapiuhan irti kesken soiton. Se Traynor ei siis mene edes päälle?

Ei inahdakkaa, ei virtaa, ei mitään.
Visakoivu
18.10.2008 22:28:17
Ei inahdakkaa, ei virtaa, ei mitään.

No jos on sulakkeet ym. tsekattu, niin eiköhän se sitten ole se muuntaja. En löytänyt Traynorista kytkentäkaavioita, mutta tuskin siellä sisällä on mitään suojaamassa muuntajaa tuolta "tyhjänä" käyttämiseltä. Vaikka tiedän kyllä, että esim. Trace Elliotin putkinuppi säilyi hengissä ilman kaapia-käytöltä.
Teijo K.
18.10.2008 23:23:58

Enhän ny sotke kyllä, vaan just, että voi olla myös siis kuormaimpedanssiltaan isompi kuorma hanurissa. Myös se sisältyy tohon lauseeseen.

Mut sittenhän toi kaapin puuttuminen ei olisi voinut rikkoa sitä nuppia, koska kaapin puuttuessa vahvistin näkee siellä äärettömän ison kuorman.
leksi-B
18.10.2008 23:39:07
No jos on sulakkeet ym. tsekattu, niin eiköhän se sitten ole se muuntaja. En löytänyt Traynorista kytkentäkaavioita, mutta tuskin siellä sisällä on mitään suojaamassa muuntajaa tuolta "tyhjänä" käyttämiseltä. Vaikka tiedän kyllä, että esim. Trace Elliotin putkinuppi säilyi hengissä ilman kaapia-käytöltä.

Sulakkeita en ole katsonut, enkä kyllä ala avaamaan sitä. Saan vielä hajotettua sieltä jotain, sen verran kaikki asian mennyt päin...
JussiKoo
19.10.2008 00:28:50
Eikös sulakkeet kannata tsekata ihan varmuuden vuoksi.

Tuossa on service manual. Viisaammat tulkitsee.

http://www.traynoramps.com/downloads/servman/smyba200-2.pdf
Heikki
19.10.2008 01:07:38

Mitäs vikaa Sovtekeissa on?
Visakoivu
19.10.2008 01:15:29
Mitäs vikaa Sovtekeissa on?

Ei mitään. Eri putki, eri soundi.
Seba
19.10.2008 03:15:36 (muokattu 19.10.2008 03:20:18)

Menee ruvelle vähän liian helposti noi sovtekit. Tai ainakin tuossa meni.
Jos ne nyt tuossa mallissa edes enää oli sovtekit kun oli YBA 200-2
Tai onhan se vieläkin, vaikka muuttuikin kalaksi ja meni särki.

Noista putkista vielä sen verran että kannattaa katsoa että siinä on sitten 6550 putket kun jossain vaiheessa vaihtui tuossa manuaalissakin olevaan kt88 putkiin näköjään..

Tuosta en koskaan katsonut noita, kun oli uusi laite ja vaihtoivat takuuseen uuden laitteen. Siinä alkuperäisessä oli 6550 putket ainakin.
sirdickyj
19.10.2008 11:13:42
Mut sittenhän toi kaapin puuttuminen ei olisi voinut rikkoa sitä nuppia, koska kaapin puuttuessa vahvistin näkee siellä äärettömän ison kuorman.

Niin, en tiiä, mutta niin tossa luki. Vai olisko pitäny ymmärtää, että vain joku 2,4 tai 8 ohmin kuormista on sallittu, niinkin toki voi olla.
Joe Doakes 17. ja 18.10. Sir Eino Flamingossa akustisilla keikoilla, su 19.10. On The Rocksissa rymistelykeikalla
sirdickyj
19.10.2008 11:16:01
Kai ne valmistajat kieltäisi senkin, kuten järjestään pienemmän impedanssin käytön. Jos se olisi niin vaarallista (tai "asiat menee vitux tosi nopeesti" -tyylistä kuten aikaisemmin kiteytetty) niin luulisi olevan erikseen mainittua, isoin kirjaimin.

...ja lisäksi jos se pienemmän impedanssin käyttö olisi niin vaaratonta kuin annetaan ymmärtää, olisi sangen ihmeellistä miksi se kuitenkin järjestään kielletään.
Seba
19.10.2008 13:18:14 (muokattu 19.10.2008 13:22:00)

Jämä on aika kova vänkäämään :)

Onhan se niin että jos minimi kerrotaan, niin sitä en alittaisi myöskään.
Traynorissa ei nupissa lue mitään minimiä, on vaan ohmin valintakytkin 4 tai 8 ja ohjekirjassa maininta että 2 ohmia sallittu.

Ei kai siellä pidä erikseen enää lukea kaikki ohmimäärät mitkä ei ole sallittuja?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)