Aihe: Kysymyksiä basisteille!
1 2 3 4
lehtomies
05.10.2008 17:46:00
1. Soitatko eniten plektralla, etu- ja keskisormilla vai peukalolla. Siis sellaista "perussoittoa"

2. Minkä ikäisenä aloitit soittamisen ja kaunko olet soittanut?

3. Luetko mieluiten nuotteja, tabulatuureja vai ulkomuistista?

4. Mistä olet oppinut soittamaan bassoa?

1. 1-3 sormilla ja peukulla släpätessä. plektralla silloin tällöin.

2. Se oli joko 4. tai 5. luokalla (10 tai 11v) eli joko 6 tai 5 vuotta

3. ulkomuistista, tabseista ja korvakuulolta. aika harvoin nuoteista vaikka niitäkin oon jonkun verran opetellu.. mut sit nuottirivien päällähän joskus on soinnut merkattu..

4. pääosin itseopetellu paitsi ensimmäisen biisin (I Will Stay) opetti isä ja pari kertaa kävin yhellä tuttavalla joka opetti vähän mut enimmäkseen ite opetellu
Sehän svengaa ku hirvi
L.Ruoska
05.10.2008 18:46:30

1. Soitatko eniten plektralla, etu- ja keskisormilla vai peukalolla. Siis sellaista "perussoittoa"

1. Plekulla aina.

2. Aloitin kitaran kun olin 16, pääsin bändiin basistiksi kun olin 20. Olen siis renkkaillut kitaraa kymmenisen vuotta, mutta oikeasti osaan lähinnä vaan avosoinnut ja jotain riffittelyä. Bassoa olen soittanut 6 vuotta ja se hoituu multa paljon paremmin kun kitarismi.

3. Ulkomuistihan se on parasta. En osaa nuotteja lukea lennosta ollenkaan. Soitan enemmän semmosta Helmet/RATM-tyylistä musaa jossa aika vähän on mitää Em D C G -meininkiä.

4. Mulle lyötiin basso kouraan kun en osannut kitaraa kunnolla soittaa. Siitähän se lähti. Eipä sitä ole mulle kukaan opettanut, soitin vaan kitarariffejä yhdeltä kieleltä ja sitä rataa =)
Myynnissä pari Ibanez SR800-bassoa, tsekkaa mun Tori-ilmoitukset.
TommiW.
06.10.2008 00:17:22

1. Sormin, kahdesta-kolmeen sormea. Tarvittaessa myös reggae-peukaloa ja släppiä käyttäen. Plekulla osaan vetää jotenkuten tarvittaessa, eli musiikin mukaan mennään.

2. Aloitin neljännellä-viidennellä luokalla ala-asteella ja vakavammin yläasteella. Yli kymmenen vuoden mennään joka tapauksessa.

3. Paras tietty vetää ulkomuistista, mutta opettelen biisit yleensä nuoteista tai korvakuulolta jos lappua ei löydy / ei ehdi tehdä.

4. Alunperin ihan itekseni treenaten levyn mukama, sittemmin konsalla bassotunneilla.
"Runojen selittäminen kannattaa. Se on kuin puhuisi sorakumpareelle, että siirrypäs siitä vähän hätäisesti infrastruktuurin käyttöön." -A.W. Yrjänä
kassper
09.10.2008 10:11:09

-Perussoitto hoituu peukku-etu-keski-nimetön-akselilla. Jotain jyystöä sitten plekulla.

-Noin 11 vuotta takana. Ikää oli 12, kun eka bändi laitettiin pystyyn ja mut basson varteen.

-Rakenne nuoteista, jos sattuu unohtumaan, muuten muistista ja/tai fiilispohjalta ;)

-Kavereilta, opettajilta, _kuuntelemalla_ musiikkia ja miettimällä omaa ja muiden soittoa.
Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa. Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs
Ville S
09.10.2008 14:07:36
"1. Soitatko eniten plektralla, etu- ja keskisormilla vai peukalolla. Siis sellaista "perussoittoa"
"
V- Keski, etu, nimetön ja pikkurillillä, tosin peukuttelukin on vahvoilla... joskus tulee jopa porakonetta käytettyä

"2. Minkä ikäisenä aloitit soittamisen ja kaunko olet soittanut?"

V- Olen soittanu Kaun. ;P
N. 8 vuotta bassoa, ja kitaraa sekä pianoa sitä ennnen, mutta sivusoittimena nykyään molempia

"3. Luetko mieluiten nuotteja, tabulatuureja vai ulkomuistista?"
-öö, ulkomuistista

-Siperia opettaa.
Kraaps: No, eikäku passona passona, kato semmottisena hifihärpyttimenä, millä voe soettaa tosi korkeelta ja tosikovvoo ja hirmu matalalta hirmukovvoo...
3108
12.10.2008 22:38:50

1. Etu- keski ja nimetön lähinnä.

2. 15 ja 32

3. Korvakuulolta, ulkomuistista tai sointumerkeistä. Nuotteja? Mitä ne on?

4. Lähinnä apinoimalla muita.
makiaki
15.10.2008 13:37:09
1. Etusormella keskarilla ja nimettömällä.

2. Aloitin viistoistavuotiaana, eli reipas kahdeksan vuotta tullu veivattua.

3. Soittelen lähinnä omia biisejä, mut jos erehdyn coveroimaan, niin sointumerkit tai tabut saattaa tulla katottua.

4. Itseoppinut olen. On kyllä käynyt mielessä, että olisi ollut hyvä käydä jonkinlaisilla tunneilla, niin olisi varmasti kehittynyt nopeammin.
Ei ole vanhempien vika, jos poika on basisti.
Satis
16.10.2008 19:10:04

- Etu- ja keskisormet on eniten mun heiniä.

- Taisinpa olla 13-vuotias ja semmoset 12 vuotta olen tähän mennessä soittanut

- Nuotteja luen sujuvasti ja korvakuulolta soitan myös aika pitkälti

- Itse aloittelin ja siitä sitten siirryin pariksi vuodeksi opettajan oppiin. Suurimmaksi osaksi kuitenkin itseoppinut basisti on hän.
"Go and boil your bottoms, you sons of silly persons"
J.Hollström
16.10.2008 19:15:30

Enimmäkseen etusormella. Tarvittaessa plekulla.

Aloitin kitaralla ala-asteikäisenä n. 1976. Bassoa bändissä yläasteella about 1983, mitä tosta nyt sitten tulee, 25 vuotta kai.

Opettelen biisit ulkoa. Sanoja kyylään lapuista, niissä olen onneton.

Itse opettelemalla korvakuulolta musiikin perässä soittamalla.
Wailey
17.10.2008 10:12:54

1. Toistaiseksi plekulla, opettelen parhaillaa sormilla soittoa.

2. Varsinaisen soittelun aloitin 11-vuotiaana kun sain rummut. Bassoa olen soittanut reilun vuoden. Tätä ennen kitaraa n. 5 vuotta ja rumpuja koko ajan.

3. Tablatuureja.

4. Kitaratausta helpotti bassoon siirtymistä mutta netistä tulee katseltua opetusvideoita sekä luettua alan kirjallisuutta.
Flesh matters the most when splattered around
matales
17.10.2008 10:34:38

1. Etu -ja keskisormillahan sitä enimmäkseen, toisinaan jotkut nopeat kolmen äänen rykäykset sitten nimettömän kanssa. Sillon tällön sitten peukutushässäkkää.
2 .No ensimmäisen kerran taisi olla joskus 14-vuotiaana vanhempainillassa mutta sitten varsinaisesti alko 16-vuotiaana kun vaihdoin nivaskan kesätyömarkkoja Yamahan RBX 260:een.
3. Ulkomuistista.
4. Alussa jonkun verran tabulatuureista mutta aika äkkiä sitten aloin korvalla blokkailemaan biisejä. Ja jonkun verran oon katellut netistä kaiken näkösiä sormiharjotuksia ja youtubevideoita tietysti.
I don't want to talk to you no more, you empty-headed animal food trough water! I fart in your general direction! Your mother was a hamster and your father smelt of elderberries! -Frenchman
horgath
17.10.2008 11:56:38

Olen soittanut noin reilu 15 vuotta. Aloitin soittamaan joskus about 10-12 vuotiaana. Ei voi muistaa ihan tarkkaan. Pikkuveljelläni oli halpis firefox kopio-basso ja se halusi vaihtaa kitaraan kyllästyttyään neljään kieleen. Näin tilaisuuden yrittää ottaa haltuun basson soitto, pikkuveljen tiukoissa opeissa tietysti aluksi.

Aloitin sormilla soittamalla ja rakot käsissä toivottomana tapauksena kärsin muutaman vuoden:D . Ylä-asteikäisenä siirryin plekulla soittamiseen..heviä kun soitettiin;D Muutama vuosi yläasteen jälkeen aloitin taas sormillasoiton opetettelun. Nykyään soitan kaikilla sormilla paitsi oikean käden pikkurillillä aika vähän, tositilanteen tullen. Plekulla soitan joskus jos niin kuulostaa paremmmalta(studiossa).
Peukkubasso ja muu hakkaus onnistuu jossain määrin. Kielten määrä on vaihdellut 4-5 välillä.

Soittelen korvakuulolta. Olen opetellut soittamaan plokkaamalla biisejä nauhalta ja katsomalla joitain opetusvideoita yms. Kävin tunneilla pari vuotta, mutta ei paljoa hyödyttänyt kun kiinnostuksen puute nuottien opiskeluun ja solffaan vei motivaation lopullisesti koko touhusta.Lopetin. Ei ollu varaa ja kiinnostusta maksaa musiikkiopiston vuosimaksua..Kunnes oli se kuuluisa ihan viimeinen pakko.
rattledad
17.10.2008 23:18:34 (muokattu 17.10.2008 23:19:25)

Etu- ja keskisormella, joskus peukuttelin ahkerasti mutta se jäi sitten. Plekullakin olisi kiva osata soittaa, se ei vaan tunnu luontevalta.

Veljen kitaraa tapailin ala-asteikäisenä basso tuli mukaan joskus 15-17 vuotiaana. Olisikohan ollut -79 kun sain oman basson, kontran ostin -91. Aktiivisuus soittamiseen on vaihdellut.

Ulkomuisti tai sointumerkit varmaan käytännössä toimii parhaiten. Biisien opettelussa osaan tavata tabuja ja nuotteja.

En vielä. Tunneillakin olen kyllä joskus käynyt.
Joonastettu
03.11.2008 01:22:53

Etu ja keskisormella sitä on tullut soiteltua, mutta nyt on myös vähitellen myöskin peukalon suuntaan menemään. Etu, keski ja nimetön yhdistelmässä en huomannut mitään etua olevan. Näkee sitten että onko jos alkais jotain paljon vaikeampia juttuja soitteleen.

16 vuotiaana aloitin ja kolmisen kuukautta (onpas pitkä aika) olen soittanut.

No jos naaman eteen nuotit tai tabit lätkästäisiin ja sanottaisiin että vedä tosta niin jäätyisin. Joten kyllä ne eka ulkomuistiin jauhetaan korvalta, nuoteista tai tabeista ja sitten soitetaan ihan niinku kotona peilin edessä harjoiteltiin.

Tässä tulee yksi näistä mestareiden salaisuuksista eli soittamalla sitä soittamaan opitaan(olen varsin huvittava kaveri). Mutta no teoriat on tullut opeteltua (kitaralle) yhdestä kirjasta ja bassoteoriaa netistä. Soinnut, skaalat, erilaiset kulut ynms. Metronomi on jonkin verran auttanut rytmissä ja se kun soittaa ns. musiikin päälle.
Silenseux
03.11.2008 02:13:52

perussoitto menee yleensä etu- ja keskisormilla, silloin jos sattuu ne olemaan jostain syystä paskana niin pelkällä nimettömällä. näillä saa kuitenkin soittotavasta riippuen niin paljon erilaisia soundeja että pärjää jo tosi pitkälle, kunhan vaan osaa kaivaa eri soundit esiin. peukkua käytän tarpeen vaatiessa(släp ja ako kiiski-tyyli yms.), samoin kuin plekua(jota osaan aika vähän, se on treenauksen alla), rumpukapulaakin on kokeiltu(hassu meininki ja hyvä soundi).

leikkimisen aloitin 9 luokalla peruskoulussa, bassotunnit aloitin (osaaminen ihan nollassa) kun olin 17v ja toista vuotta konsalla opiskelemassa pääaineena piano. oikeasti aloin treenaamaan bassoa vasta viime kevätpuolella kun suoritin pop/jazz 3/3 tutkinnon, jonka jälkeen siirryin pianosta pääainebasistiksi. laske siitä sitten montako vuotta. se on vähän miten sen ottaa. kontran treenaamisen aloitin toissapäivänä, eli 2 päivää olen sitä soittanut.

jos uutta biisiä alan opettelemaan, on helpointa jos on 1.sointumerkinnät. 2.jos bassolinja on olennainen sävelletty linja, tykkään et se on kirjoitettu nuoteiksi. sitten opettelen biisin ulkoa viimeistään ennen keikkaa. toki helpoimmat jutut on mahdollista kuunnella iteki levyiltä. olen syvästi tabulatuureja vastaan. en ymmärrä miksi ei voi opetella nuotteja jos kerta on oikeasti kiinnostunut soittamisesta. se on loppujen lopuksi kuitenkin helpoin tapa lukea musiikkia, eikä biisiä tarvitse edes välttämättä olla kuullut, että sen voi soittaa, jos osaa lukea nuotteja/sointumerkkejä.

kuten aikaisemmasta jo ilmeni, opettelin ensin rämpyttelemään tietämättä ollenkaan mitä ääniä soitin. sitten kun pääsin pari vuotta sitten bassotunneille, asiat alkoivat selkiintyä, mutta suurimmaksi osaksi olen kuitenkin sinäkin aikana itseopiskellut, koska se yksi tunti viikossa opetusta on niin vähän että jos sillä mennään niin kehittyy minun makuuni liian hitaasti, joten pakko on ollut koittaa olla mahdollisimman oma-aloitteinen. :D
James Jamerson on minusta erityisen HYVÄ.
JudeJude
03.11.2008 15:35:57
kontran treenaamisen aloitin toissapäivänä, eli 2 päivää olen sitä soittanut.

Hyvä valinta! Ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, että mistä aloitit kontran "treenaamisen", eli mihin olet kiinnittänyt siinä ensin huomiota? Itse olen koittanut muistella noita alkuhämärän aikoja omalla kohdallani, mutta en ole muisteloissa kovin pitkälle päässyt. Varmaan ensin menin keikalle ja sitten seuraavalle...

Onnea ja menestystä "oikean" basson kanssa!

-jude
Jude? Jutska, juttu...
Jonathan-90
04.11.2008 12:26:41
1. Yleensä sormista etu, keski ja nimetön käytössä, joskus plekulla

2. Soittaminen alkoi 15 vuotiaana elikkäs nyt on reilut 3 vuotta tullu soiteltua

3. Nykyään enemmän korvakuulolta

4. Opetuksessa ja bändeissä
TatuMustonen
05.11.2008 11:49:44

Soitan enimmäkseen sormilla (etu, keski, (nimetön)), mutta pleku ja peukalo ovat käytössä biisin ja oman fiiliksen mukaan. Peukalolla en siis juurikaan släppäile, mutta hiplailen sievästi kieliä.

Olin miltei 18, kohta vuoden soittanut

Riippuu tilanteesta, useimmiten sointujen perusteella ja sitten ulkomuistista kun se sinne tallentuu, mutta tabulatuureista ja soinnuista selviää se, mitä ei korva osaa kertoa

Sieltä täältä olen kerännyt tietoa, eli lähes täysin itse olen opiskellut. Muita matkimalla ja omia juttuja kokeilemalla.
Silenseux
07.11.2008 22:17:20

Hyvä valinta! Ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, että mistä aloitit kontran "treenaamisen", eli mihin olet kiinnittänyt siinä ensin huomiota? Itse olen koittanut muistella noita alkuhämärän aikoja omalla kohdallani, mutta en ole muisteloissa kovin pitkälle päässyt. Varmaan ensin menin keikalle ja sitten seuraavalle...

Onnea ja menestystä "oikean" basson kanssa!

-jude

aloitin ihan pelkällä ns.rämpyttelyllä konsan kontralla. en soittanut mitään tiettyjä juttuja vaan improvisoin jotain blues tyyppistä juttua ja treenasin lähinnä oikeaa kättä koittaen saada tuntumaa (kun kontra on kuitenkin niin erilainen sähköbassoon verrattuna), metronomin kans soittelin (epävireistä :D) kvinttibassoa ja ihan vaan yhtä ääntä hitaasti koittaen saada ne timessa. viime viikolla sain jo eka tunnin opetusta, ja nyt olen treenaillut oikeita käsien (ja koko tietysti koko kropan) asentoja, pikkaustekniikkaa ja sitä, miten löytää näppituntumalla oikeat sävelet soittimesta. saa nähdä mitä tästä tulee. koitan kovasti treenata. tuntuu hienolta :) jos jotain vinkkejä, ovat toki tervetulleita nekin.
James Jamerson on minusta erityisen HYVÄ.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)