Aihe: Vahvistimien yhdistäminen?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
J.Hollström
17.10.2008 07:57:11 (muokattu 17.10.2008 08:58:41)
Kuitenkaan en ikinä laittaisi 4ohm lähtöön 8 ohmin kuormaa, koska en itse ole yhdenkään vahvistimen perästä tai manuaalista lukenut että niin saa tehdä.

Onko joku valmistaja speksannut maximikuorman? Minimin laittaa kaikki, kuten Traynorikin:

Minimum Impedance (Ohms) 2

Lisäksi: As long as the total speaker load is not lower than
2-ohms, Speaker Load settings of 4-ohms or 8-ohms are
interchangeable. Choose the setting that sounds best to you.

Lähde: http://www.traynoramps.com/downloads/manuals/omyba200.pdf

Eli tossakin valmistaja laittaa, että ohmikytkin voi olla vaikka 8 asennossa, vaikka perseesä olisi 2 ohmia.
UncleFester
17.10.2008 09:43:47
Usko manuaalia, pääset vähimmällä.

Kitarastyrkkarista sain tommosta infoa, en tiedä miten toi VBA käyttäytyy. Lukeeko siinä että "minimum" vai mitä?

Uskon kyllä manuaalia, enkä haluaisi missään nimessä 'alkaa kokeilemaan'. Sain vain sellaisen käsityksen että hyväksyisi isompaakin kuormaa, mutta pienempää ei missää nimessä. Sen takia sitten kysyin :-)

"The VBA400 delivers 400 Watts R.M.S. into 2
or 4 Ohms. Both the VBC810 and VBC412
cabinets are 4 Ohm cabinets. Therefore if you
are using one cabinet ensure that the impedance
selector is set to 4 Ohms, and if you are using 2
cabinets ensure that the impedance selector is set
to 2 Ohms.

Failure to do this can result in serious damage to
the amplifier."

Tuossa siis suora lainaus manuaalista, joka löytyypi täältä:

http://www.marshallamps.com/downloads/files/VBA400%20hbk.pdf
Värinä
17.10.2008 10:59:20 (muokattu 17.10.2008 10:59:52)
Kai sitä itsekin joutaa häpeäpaaluun kun en perustellut.
Varsinkin kun en olisi edes osannut kovin teknisesti perustella, mutta mielestäni on silti ihan hyvä että tulee stoppi testeille ennenkuin laite hyppää silmille?
Vaikka ei teknistä tietoa olekaan, tiedossa on mitä ainakin hajoaa.

Älkää ny kaikki suuttuko hei. Kyllä tuo sun kommenttisi oli varsin informoiva ja selvä. Näin ei voi sanoa kaikista sitä edeltäneistä viesteistä.

Pointtini oli se, että mitä ikinä kirjoittaakaan (tietoa, mutua, arvailua), niin asia menee paremmin perille kun kiinnittää huomiota paitsi asiasisältöön, myös kirjalliseen ulosantiin. En tarkoita, että kaikkien nettifoorumeille kirjoittavien pitäisi omata äidinkielen maisterin tutkinto, vaan sitä, että osaisi ilmaista ajatuksensa selvästi ja ymmärrettävästi. Etenkin jos kysymys on selvästi ja ymmärrettävästi muotoiltu. Epäselvästi kirjoitetut viestit on helpompi tulkita väärin. Siis noin yleisesti. Tällä en välttämättä tarkoita yhtäkään tämän ketjun viestiä.

Painottaisin vielä, että itselleni, eikä käsittääkseni kellekään muullekaan, yksikään tämän ketjun viesti tuottanut minkäänlaista fyysistä tai vakavampaa henkistä vahinkoa, joten liekö sillä niin väliä.
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
okabass
17.10.2008 11:10:32
Hehe. Soman kivasti on Ohomi-pakka taas sekoitettu.
M.Hanski
17.10.2008 11:18:49

Niinpä.

Tässä kansantajuisesti, tosin lontooksi, selitettynä:
http://www.geofex.com/tubeampfaq/TUBEFAQ.htm#matchspkr
J.Hollström
17.10.2008 12:36:50
Niinpä.

No eipä tosta tule hullua hurskaammaksi vaikka on kuinka uskottavasti lontooksi ja vieläpä netissä.

Itse katson vain ja ainoastaan valmistajan ohjeistusta, that's it, but not shit.
Jamppa2
17.10.2008 12:48:16
No eipä tosta tule hullua hurskaammaksi vaikka on kuinka uskottavasti lontooksi ja vieläpä netissä.

Itse katson vain ja ainoastaan valmistajan ohjeistusta, that's it, but not shit.

Hyvä Juki sä oot pienen ihmisisen asialla. Mää äänestän sua.
Jotain pientä.
sirdickyj
17.10.2008 16:30:58 (muokattu 17.10.2008 16:31:11)
Onko joku valmistaja speksannut maximikuorman? Minimin laittaa kaikki, kuten Traynorikin:

Eli tossakin valmistaja laittaa, että ohmikytkin voi olla vaikka 8 asennossa, vaikka perseesä olisi 2 ohmia.

Siis eihän tossa tokikaan sanota noin, vaan nimenomaan, että voi olla 4 tai 8 ohmin kuormakin persiissä, va`, eikö?
Joe Doakes 17. ja 18.10. Sir Eino Flamingossa akustisilla keikoilla, su 19.10. On The Rocksissa rymistelykeikalla
sirdickyj
17.10.2008 17:09:56
Niinpä.

En mä tota silti miksikään yleispäteväksi totuudeksi usko, koska kerran valmistajat ilmoittavat aina minimi-impedanssin, tai siis minimum-loadin.

Joku peruste siihenkin on, ei noi huvkmseen noita ilmoittele.

Tai sitten kehottavat käyttämään aina optimikuormaa, mutta ikinä eivät mainitse, että huoletta voi kytkeä esim. 8 ohmin reikään 4 ohmin kuorman.

Joo, manuaaleilla mennään.
Joe Doakes 17. ja 18.10. Sir Eino Flamingossa akustisilla keikoilla, su 19.10. On The Rocksissa rymistelykeikalla
Heikki
17.10.2008 17:12:31 (muokattu 18.10.2008 17:06:34)

Mä en nyt ymmärä mikä tossa YBA200 on vaikeata. Manuaalissa sanotaan selvästi että käytä impdanssi valitsimen mukaista kuormaa tai pienempää, kunhan ei alle 2ohm ja täyden tehon saa kun käyttä valitsimen mukaista kuormaa.

edit: Niin ja myös 4ohmin lähdössö voi käyttää 8ohmin kuormaa
J.Hollström
17.10.2008 17:14:38
Siis eihän tossa tokikaan sanota noin, vaan nimenomaan, että voi olla 4 tai 8 ohmin kuormakin persiissä, va`, eikö?

No älä nyt rupee sotkemaan vaan lue toi mitä siinä sanotaan. Tottakai voi olla 4 tai 8.
Seba
17.10.2008 17:18:11 (muokattu 17.10.2008 17:21:41)

Mä en nyt tajunnut sun pointtia, mutta mä olenkin tyhmä.

Tuota juuri tarkoitin että voi käyttää 2 ohmin kuormaa kun valmistaja niin sanoo.

En silti laittaisi 16ohmin kaappia tuohon pelkästään kiinni kun sitä ei sanota. Vai?

Missä mä olin väärässä?

Mä kyllä tuosta käsitän niin että voi käyttää 8, 4 tai 2 ohmin kuormaa. Maksimia ei mun mielestä tarvitse ilmoittaa jos suosituksia ei saa ylittää?

Eli 16 ohmin kaappi ei ole erikseen ilmoitettu, eli pannassa.

Tyhmiä pohjoisamerikkalaisia varten Traynor tarjoaa jenkkeihin ja kanadaan 2 vuoden even if you break it-takuun, koska ne juntit kuitenkin rikkoo niitä kokeillessaan paistaa munia putkien päällä.
Seba
17.10.2008 17:23:45

Pakko tulla mukaan vaikka en mitään mistään tajua ja käytän laitteita ohjeiden mukaan, mutta vänkääminen on aina kivaa ja edellisen sodan aikaan en ollut vielä täällä :)
leksi-B
17.10.2008 17:47:19
No nyt mä sen #"%#""# huomasin mitä käy, jollei ole kaappi kiinni... %#"_ että %#""#!...

Näin kävi..

Toissapäivänä soittelin pelkän Pro Fetin läpi. No tänään sitten ajattelin, että soitanpas nyt Traynorilla ja vois ottaa tuon korealaisen (wolf)-basson. No kytkin wolffin Traynoriin ja virrat päälle ja koitin soittaa, mutta ei mitää kuulunu, no siinä oliki masteri nollis, no laitoin sitä, mutta ei vieläkään ääntä, niin siinä samas jossaki putkes välähti. Siinä sitte (pieni lusikallinen housuissa) nopeesti virrat pois ja katsomaan, että mikä meni pieleen. No kaappihan ei ollut kiinni %#" (kaikki kirosanat kävi käytyä läpi x2)... No kaappi kiinni ja virrat päälle TZÄDÄM puol sekuntii oli päällä ja siihen simahti.
Ja vielä toi pirun wolffiki vaikutti asiaan pahasti, koska ei missään nimessä ainakaan minun wolffissani saa pitää aktiivilla volia täysillä koska se lykkää niin pirun kovan signaalin sieltä, mutta eipä sitä sitte tullu katottua. Eipä tullut muistettua, että soittelin Pro Fetillä viimeksi. Kalliiksi kävi virheeni.. prkl:n dementia kun iskee näin varhasessa vaiheessa..

Näin minulla, sama kuin olisi heittänyt 700€ saunan pesään... Muutenkin epäonnea ollut enemmän kuin paljon, ensin hajoaa Pro Fet ja nyt tuo, mitä seuraavaksi? (mun pääni). Lisäksi kaikki muu epäonni joka mua on seurannut viimisen puolen vuotta ja kaikki käyny kalliiksi.

Olo on kuin Aku Ankalla, hetken aikaa hienoa ja mahtavaa, sitten kaikki menee sitten päin persettä.

Se muuntaja sieltä taisi mennä, täytyy käydä viemässä toi sukulaiselle (sähkömies). Turha korjata varmaanki, näiden tekstien perusteella. Ei tuosta muuten pelkkää etusta saisi tehtyä jollakin vippas konstilla, seki vaatii silti sen muuntajan?? Etusena se kuulosti hyvältä.
"Vanitas Vanitatum" "Soita äläkä inise!"-Minä
Lauri
17.10.2008 17:55:33 (muokattu 19.10.2008 22:13:01)

No nyt mä sen #"%#""# huomasin mitä käy, jollei ole kaappi kiinni... %#"_ että %#""#!...

Aika varmaan meni vaan yksi tai useampi pääteputki paskaksi. Nykyisin taitaa olla päätemuuntajissa sen verran hyvät eristemateriaalit ettei ne kovin helposti lyö läpi.

Itse en ole saanut kuin putkia rikki kun ei ole ollut kaiutin kiinni vahvarissa ja kovin helpolla en ole edes niin putkia rikkonut.

Muutama vuosi sitten tuli testailtua kuinka iso jännite lyö putkille, kun kuorma on ääretön. Testit jäi aika lyhyeksi, kun yleismittarin 1000V jännitteenkesto tuli vastaan. Sillä kertaa en saanut mitään muuta hajalle kuin yleismittarin.
Seba
17.10.2008 18:05:18

Auts..

Älä vielä kirvestä kaivoon heitä..

Ensin todennäköisesti poksuu putket, ja saatat selvitä pelkillä päätteiden vaihdolla.
rattledad
17.10.2008 18:13:54

Ensin todennäköisesti poksuu putket, ja saatat selvitä pelkillä päätteiden vaihdolla.

Mulla meni marsusta kyllä muuntaja vaikka putket säilyi ehjinä. (Kannattaa pitää huolta kaappipiuhasta).
leksi-B
18.10.2008 00:19:03
Lähetin muuten ihan piruuttani Musik-serviceen viestiä että onko Traynorin 2 vuoden even if you brake it - takuu voimassa suomessa :)

Mahtavaa :) Itselläni kun tuo englannin kielen taito on mitä on.

Hienoa kun te olette positiivisiä, itse en sitä enään osaa olla. JOS tästä vielä selviän, niin Traynorin eteen tulee lappu "ÄLÄ S**TANA UNOHDA SITÄ KAAPPIA!"

Mutta mutta, jos huomisen päivän aikana pääsis viemään ton nupin huoltoon, että mitä sieltä oikeasti hajosi.
"Vanitas Vanitatum" "Soita äläkä inise!"-Minä
Visakoivu
18.10.2008 01:11:37
Mahtavaa :) Itselläni kun tuo englannin kielen taito on mitä on.

Hienoa kun te olette positiivisiä, itse en sitä enään osaa olla. JOS tästä vielä selviän, niin Traynorin eteen tulee lappu "ÄLÄ S**TANA UNOHDA SITÄ KAAPPIA!"

Mutta mutta, jos huomisen päivän aikana pääsis viemään ton nupin huoltoon, että mitä sieltä oikeasti hajosi.

Ite otan aina virtajohdon irti Famesta kun sillä olen soitellut. Siinä kun sen laittaa kiinni niin tulee varmistettua onko kaapit kiinni siinä vai Peaveyssä. Toivottavasti on vaan putket mennyt, mutta älä vaivu epätoivoon, kyllä kaiken saa korjattua.
Mistä minä tiedän kuka tässä nyt on sitten oikeassa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)