![]() 06.02.2004 13:36:32 (muokattu 06.02.2004 13:53:33) | |
---|---|
Asikainenhan on tunnetusti se Suomen virallinen metalliauktoriteetti. Olihan se Tolkin kitaransoitonopettaja ja eikös se soittanut Steel City .nimisessä bändissä Kaija Koon kanssa 80 -luvulla :-D Ei vaan - minusta tuo Asikaisen pointti oli ihan hyvä jotain tuon suuntaista itsekin olen ollut huomaavinani.Joskus genren "ulkopuoliselta" tulee erilaisia näkökulmia - siis muutakin kuin "X on paskaa..." (X=rap,metalli jne.)- ja se on minusta hyvä asia. Born to be wild! - paitsi kotona.. | |
![]() 06.02.2004 13:54:34 | |
Toisaalta näinhän teki mm.Beatles - siis biisejä joita porukka osti :-) Tossa just kiteytyi se suuri väärinkäsitys, mikä näilläkin palstoilla usein esiin pulpahtaa. Ei Beatles tehnyt biisejä "joita porukka osti" vaan Beatles teki tasan semmosia biisejä kuin halusi. Niitä sitten jengi osti, koska ne olivat mitä olivat. Jos Beatles olisi tehnyt biisejä, "joita porukka osti" niinkuin niitä yritettin painostaa tekeen, ei pop- ja rockmusiikkia taiteena olisi tässä muodossa luultavasti olemassakaan. Kysymys on ihan perustavanlaatuisesta erosta ja tämän kysymyksen ratkaiseminen luo pohjan koko ihmisen vastaiselle toiminnalle. Esimerkki elokuvan alueelta: Renny Harlin teki elokuvan "Kurkunleikkaajien saari" (vai mikä se nyt oli), "jonkalaisia porukka katsoo", mutta eipä porukka katsonutkaan. | |
![]() 06.02.2004 14:15:01 (muokattu 06.02.2004 14:19:03) | |
Tossa just kiteytyi se suuri väärinkäsitys, mikä näilläkin palstoilla usein esiin pulpahtaa. Ei Beatles tehnyt biisejä "joita porukka osti" vaan Beatles teki tasan semmosia biisejä kuin halusi. Oletkos ihan varma ,että Petri Munck ei tee "tasan sellaisia biisejä kuin haluaa"? Ja voimmeko olla varmoja ettei esim.McCartney ajatellut myös sävellystensä "yleisöystävällisyyttä"? Niitä sitten jengi osti, koska ne olivat mitä olivat. Jos Beatles olisi tehnyt biisejä, "joita porukka osti" niinkuin niitä yritettin painostaa tekeen, ei pop- ja rockmusiikkia taiteena olisi tässä muodossa luultavasti olemassakaan. Joo mutta ne olivat "tarttuvaa poppia" - voisi hyvin kuvailla.Ja pääsihän Epstein puuttumaan kavereiden pukeutumiseen kuitenkin mikä ei sekään ollut vallan vähäinen seikka Beatlesin suosion synnyssä - millään tavalla musiikin nerokkuutta väheksymättä.Beatleshän oli myös ns.teinityttöjen suosikki - siitä huolimatta aikamme hienoimpia bändejä. Esimerkki elokuvan alueelta: Renny Harlin teki elokuvan "Kurkunleikkaajien saari" (vai mikä se nyt oli), "jonkalaisia porukka katsoo", mutta eipä porukka katsonutkaan. Ei katsonut.Kyseessä ei ollutkaan "ajan trendien" mukainen elokuva vaan merirosvoseikkailu jonka sankari on nainen - eli oikeastaan varsin epäkaupallinen aihe - eritoten omana aikanaan. En siis yhdy mielipiteeseesi ,että tehtiin "elokuva jota porukka katsoo" vaikken Harlinin elokuvien ystävä olekaan. Born to be wild! - paitsi kotona.. | |
![]() 06.02.2004 14:38:19 (muokattu 06.02.2004 19:18:38) | |
Kaikkein eniten tässä kaikessa ärsyttää se että hengettömyys ja kaupallisuus ja "viihteellisyys" (jolla tarkoitan sitä varta vasten ja laskelmoidusti teinien ja vastaavien kulutushyödykkeeksi tehtyä viihdettä) hyväksytään niin varauksettomasti sillä verukkeella että ihmiset tykkää. Eikä pelkästään hyväksytä vaan myös ihannoidaan. "Asikainen on kurko kun se tekee semmoisia biisejä joita jengi ostaa." Jokainenhan meistä, tai ainakin suurin osa, joutuu välillä tekemään semmoista jota ei välttämättä allekirjoita. Itse en ollenkaan pidä humpan soittamisesta, mutta olen muutaman kerran sitä joutunut tekemään rahan puutteessa. Mutta että ehdoin tahdoin säveltäisi biisin vain dollarin kuva silmissään, ns. höynäyttääkseen levyjenostajia, on mielestäni moraalitonta. Se että minua on siunattu jonkinlaisella musikaalisuudella edellyttää minulta vastuuta musiikkia itseään kohtaan, ihan taidemuotona. En salli itseni (enkä nyt tarkoita että se helposti kävisikään) pelkästään itsekkäistä ja ahneista syistä tehdä musiikkia. Tästä syystä en voi kunnioittaa ihmistä joka suoltaa musiikkia liukuhihnalta. Tässä tietenkin joku tulee sanomaan että makuasioista ei voi kiistellä. Kyllä voi, ja pitääkin. Enhän vaadi vastuuta kuluttajilta, vaan tuottajilta. Tietynlaista taiteellista integriteettiä, niin naurettava kuin tuo ajatus tänä päivänä onkin. Alalla kuin alalla. Tässä on niin fiksu ja tyhjentävä kirjoitus, etten voi kuin yhtyä jokaikiseen lauseeseen. Jokaikinen joka on marginaalisestikaan eri mieltä mistään pointista mittä ville toi tässä esiin ei mielestäni ansaitse kutsua itseään muusikoksi, enkä aio jatkossa ottaa yhdenkään tällaisen henkilön ainuttakaan kommentia tällä tai muullakaan palstalla minkään arvoisena enää koskaan. Tämä on muusikoiden.net, ei sukupolviX.net. Jos musiikki ei kultturin ja taiteen muotona kiinnosta olette paitsi väärässä, myös tyhmiä ja rumia sekä selkeästi väärällä palstalla. Olen puhunut. | |
![]() 06.02.2004 14:41:47 (muokattu 06.02.2004 14:43:00) | |
Tässä on niin fiksu ja tyhjentävä kirjoitus, etten voi kuin yhtyä jokaikiseen lauseeseen. Jokaikinen joka on marginaalisestikaan eri mieltä mistään pointista mittä ville toi tässä esiin ei mielestäni ansaitse kutsua itseään muusikoksi, enkä aio jaktossa ottaa yhdenkään tällaisen henkilön ainuttakaan kommentia tällä tai muullakaan palstalla minkään arvoisena enää koskaan. Tämä on muusikoiden.net, ei sukupolviX.net. Jos musiikki ei kultturin ja taiteen muotona kiinnosta oletta paitsi väärässä, myöps tyhmiä ja rumia sekä selkeästi väärällä palstalla. Olen puhunut. Jos sinä olet muusikko, haluan olla jotain aivan muuta. Olen sitten ruma, tyhmä, pahalta haiseva, epäonnistunut surkimus tai mikä tahansa muukin, MrQ on varoittava esimerkki siitä, millaiseksi umpimieliseksi idiootiksi en ikinä halua muuttua. Jos ei pysty arvostamaan toisten mielipiteitä vaan luulee itse olevansa aina oikeassa niin ihmisessä on jotain vikaa. Olen puhunut. Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen. | |
![]() 06.02.2004 15:05:15 (muokattu 06.02.2004 15:07:41) | |
Oletkos ihan varma ,että Petri Munck ei tee "tasan sellaisia biisejä kuin haluaa"? Ei aavistusta kun en tiedä, kuka on Petri Munck. Mutta Beatlesit tiedän, samoin kuin vaikka Hendrixin, U2:n, Depeche Moden tai Metallican. Ei nekään tee/oo tehneet biisejä, "joita jengi kuuntelee" ja siksi niitä voisi sukseiksi sanoakin. En mä tässä oo arvottamassa jotain Petri Munckia vaan kyse on yleisemmästä. Tiedän myös esimerkiksi vaikka Illi Bromanin -80-luvulta, kun Illi kehitti kaupallisen konseptin, mttei se sitten toiminutkaan. Muttei siitäkään oo kysymys, vaan kysymys on asenteesta, motiivista, elämästä, taiteesta whatever. Okei, kyllähän joku Beatlesienkin perässähiihtäjä, joka teki "biisejä, joita jengi kuuntelee" sen jälkeen, kun Beatles meni läpi, on myynyt jotain, mutta ei niistä merkittäviä artisteja oo tullut. Ei katsonut.Kyseessä ei ollutkaan "ajan trendien" mukainen elokuva vaan merirosvoseikkailu jonka sankari on nainen - eli oikeastaan varsin - eritoten omana aikanaan. En siis yhdy mielipiteeseesi ,että tehtiin "elokuva jota porukka katsoo" vaikken Harlinin elokuvien ystävä olekaan. No olkoon vaikka Ford Fairlane tai Ponterosa. Semmonen reilu kaupallinen meininki, mitä ei oo tehty nirppanokaisille kriitikoille vaan reilusti ostavalle yleisölle. | |
![]() 06.02.2004 18:35:47 | |
Ihan kauheeta...turha laulaja, turha julkkis. Teki yhen biisin ja hävis ku pieru saharaan sen jälkeen, mitä tommosillakin tekee? | |
![]() 06.02.2004 19:21:08 | |
Ihmiset nauttivat hänen musiikistaan. | |
![]() 06.02.2004 19:26:51 | |
Jos sinä olet muusikko, haluan olla jotain aivan muuta. Olen sitten ruma, tyhmä, pahalta haiseva, epäonnistunut surkimus tai mikä tahansa muukin, MrQ on varoittava esimerkki siitä, millaiseksi umpimieliseksi idiootiksi en ikinä halua muuttua. Jos ei pysty arvostamaan toisten mielipiteitä vaan luulee itse olevansa aina oikeassa niin ihmisessä on jotain vikaa. Olen puhunut. Sitten on mielipiteitä, pluto hyvä, ja faktoja. Iskelmämusiikki, listapoppi sekä muu tanssi- ja viihdemusiikki on tehty suurinpiirtein kuluttajabarometri toisessa ja ruoska toisessa kädessä, tämä on tosiasia. On myöskin fakta, että ihmiset jotka viihdyttävät itseään moisen kulttuuriympäristön ehdoilla, esim. lavatansseissa käymällä eivät välttämättä ole juuri se älykkäin segmentti tässä meidän niin suuressa maassamme. Juuri tälläisten vätysten mielipuolisen turpeaan maalmankuvaan kustomoitu (paska anglismi, anteeksi) roskamusiikki saa laskelmoinnillaan ja perinnetietoisuudellaan minut näkemään punaista. Kommenttiasi umpimielisyydestäni en kuitenkaan sulata nielemättä. On totta etten juurikaan kunnioita muiden mielipiteitä, koska harvoin näen/kuulen mitään kovin hyvin perusteltua. Se ei kuitenkaan minusta umpimielistä tee. Itseasiassa jos luet objektiivisesti tekstini, ja filtteröit pahimman raivoni pois, huomaat, että nimenomaan umpimielisyyttä vastaanhan minä tässä ristiretkeilen. En sentään odota että kaikki "helpolla musiikilla" ja tottumuspohjaisella musiikilla itseään viihdyttävät henkilöt olisivat automaattisesti idiootteja, suurin osa vain. | |
![]() 06.02.2004 19:47:14 | |
Ihmiset nauttivat hänen musiikistaan. Ihmiset myös kärsivät siitä. "I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire | |
![]() 06.02.2004 20:19:24 | |
Juuri tälläisten vätysten mielipuolisen turpeaan maalmankuvaan kustomoitu (paska anglismi, anteeksi) roskamusiikki saa laskelmoinnillaan ja perinnetietoisuudellaan minut näkemään punaista. Tavallaan kyllä ihan huvittavaakin lukea sun kommentointia :) Sulla on muuten musalistallas muutamakin aika "palveluperiaatteella" toimiva artisti :) Ei siinä että olis mitenkään huonompaa musaa musta... My name is Baron, Notefix Baron- "mä oon meshissä" | |
![]() 06.02.2004 22:16:46 | |
Tavallaan kyllä ihan huvittavaakin lukea sun kommentointia :) Sulla on muuten musalistallas muutamakin aika "palveluperiaatteella" toimiva artisti :) Ei siinä että olis mitenkään huonompaa musaa musta... Mä myönnä että olen joutunut pariakin artistia suurin piirtein peilin kanssa perustelemaan itselleni, että mulla on oikeus kuunnella tätä... Ja että mulla on muka oikeus musiikkimakuuni ja mielipiteeseen tässä asiassa. Työn ja tuskan takan se on kuitenkin ollut. Ja yksikään listaamistani artisteista ei teetä ulkoistetusti kaikkea musiikkiaan. -Edes Williams. | |
![]() 06.02.2004 22:55:52 | |
Edes Williams. Williams:han on aivan käsittämättömän hieno säveltäjä ja lahkakas...+ äärimmäisen ammattitaitoinen. Respect! Sen sijaan James(William?) Horner on tiettävästi harvinaisen ulkoistettu säveltäjä. Jos olisit tietoinen länsimaisen musiikin historiasta, huomaisit ne lukuisat venäläisten säveltäjien suorat lainat, joita kyseinen säveltäjä harrastaa...puhumattakaan omasta kopioinnista. Ja Zimmer:hän tunnetusti teettää huomattavan osan duunista ulkopuolisilla. My name is Baron, Notefix Baron- "mä oon meshissä" | |
![]() 06.02.2004 23:32:13 (muokattu 06.02.2004 23:33:11) | |
Williams:han on aivan käsittämättömän hieno säveltäjä ja lahkakas...+ äärimmäisen ammattitaitoinen. Respect! Sen sijaan James(William?) Horner on tiettävästi harvinaisen ulkoistettu säveltäjä. Jos olisit tietoinen länsimaisen musiikin historiasta, huomaisit ne lukuisat venäläisten säveltäjien suorat lainat, joita kyseinen säveltäjä harrastaa...puhumattakaan omasta kopioinnista. Ja Zimmer:hän tunnetusti teettää huomattavan osan duunista ulkopuolisilla. Leffamusiikin tekijöihin en ole kauheammin perehtynyt. Itse pykään itseni riemuksi ja kavereideni vihaksi Zimmer/Horner- linjalla eeppistä tunnelma musiikkia syntikalla... Tai ainakin jamitan jotain Conan-teemoja. Ei sillä että niiden musiikista niin pitäisin, opettelen vain teemaa ja toteusta kuuntelemalla. Vähän niinkuin naiset, jotka tulevat nopeasti; helppoa ja hauskaa... Ja, joo, klasaripuoli on mulla aika hakusessa. Yrittänyt kyllä pakata asiaa listassa mainituilla säveltäjillä ja hyvällä viinillä. | |
![]() 09.02.2004 09:32:42 (muokattu 09.02.2004 11:18:54) | |
Ei aavistusta kun en tiedä, kuka on Petri Munck. Mutta Beatlesit tiedän, samoin kuin vaikka Hendrixin, U2:n, Depeche Moden tai Metallican. Ei nekään tee/oo tehneet biisejä, "joita jengi kuuntelee" ja siksi niitä voisi sukseiksi sanoakin. Olet nyt ymmärtänyt väärin.Kun mainitsin Beatlesin esimerkillä tarkoitin ,että musiikkia ei tee huonommaksi se ,että se myy ja ,että myös kaikkien aikojen myydyimpiin kuuluva musiikki voi olla ihan yhtä hyvää ellei parempaa kuin ns.marginaalimusiikki.Minulle on jäänyt tästä keskustelusta jotenkin sellainen ehkä vääristynytkin kuva ,että artisti joka myy paljon levyjä on automaattisesti "huono". Tämä on mielestäni outoa ajattelua.Minusta se paljonko joku artisti myy levyjä on sivuseikka - ei se minun mielipiteeseeni ko.artistista vaikuta. No olkoon vaikka Ford Fairlane tai Ponterosa. Semmonen reilu kaupallinen meininki, mitä ei oo tehty nirppanokaisille kriitikoille vaan reilusti ostavalle yleisölle. Ei kai kukaan tee elokuvia kriitikoille? Luullakseni suuri osa elokuvantekijöistä toivoo elokuvilleen katsojia. Born to be wild! - paitsi kotona.. | |
![]() 14.02.2004 21:02:14 | |
Ei mulla muuta kun että komeastihan tuo veti bumtsibumissa. En oikeesti kattonut, mutta sattui olemaan töllö auki My name is Baron, M.i.k.key Baron | |
![]() 15.02.2004 01:16:32 | |
Entäs mypa? | |
![]() 16.02.2004 00:01:16 | |
hehhee. olin petri munckin keikalla iso omenassa. hehhee. | |
![]() 22.02.2004 18:32:11 | |
Ehdottomasti tällä hetkellä Suomen kovin miesartisti. Laulaa hienosti biisin,"Levoton munkki", siis tämä Petri Prinssi. "If you don`t drive it , somebody is gonna drive it anyway." | |
![]() 22.02.2004 18:40:19 | |
Jossain ledes oli juttu kun joku oli meinannu hakata Munkin paaris. Jos olis hakannu, ja mä olsin ollu paikalla, olsin auttanu ja tarjonnu kaljat. hemmo in our hearts, 4-ever. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)