Aihe: Tuplapedaalitekniikkaa.
1
judged
10.10.2008 14:16:54
Hommasin Taman Iron Cobra tuplapedaalin (ja siinä samassa uudet rummut). Tahdon oppia soittamaan vähän paremmin. Minulla on muutamia kysymyksiä:

Soittoasento - kuinka korkealle rumpujakkara kannattaa laittaa?

Jätetäänkö rumpunuija iskun jälkeen kalvoon kiinni? Minulla on säädöt siten, että ne ovat pari senttiä irti iskun jälkeen (siis kun nojaan hieman jaloilla pedaaleihin).

Kuinka jäykäksi pedaali kannattaa säätää?

Mikä kulma olisi paras jaloille polvista alaspäin? Suorat jalat vai kannattaako istua kauempana jotta jalat ovat etuviistoon hieman kallellaan?

Minulla on hieman ongelmana se, että oikealla jalalla painaessa nuijalla tulee välillä "kaksoisääni". Siis nuija pomppaa hieman takaisin ja iskee sitten uuden äänen - vaikka en tahdo sitä. Jalka ei ehkä toimi vielä kovin hyvin. Toisaalta huomasin että jos on hiemankin kallistunut oikealle niin nuija on lähempänä kalvoa. Ja sama juttu toisinpäin. Eli onko tasapaino tärkeätä?

Ennen olen soittanut siten että oikea jalka on ollut kiinni pedaalissa kantapäätä myöten. Nyt on pakko oppia uusi soittotapa. Tuntuu omituiselta pitää jalkaa koko ajan ns. varuillaan, paino päkiällä. Onko se oikeaoppinen tapa?

Yleensäkin kaipaisin kommentteja tuplapedaalitekniikasta. Kokeilemalla varmaan oppii, mutta hyviä vinkkejä on mukava saada.
Nolte
10.10.2008 14:53:15 (muokattu 10.10.2008 14:54:09)
Viisaammat saavat vastata itse kysymyksiin, mutta olipahan selkeästi ja hyvin hahmoteltu kirjoitus. Hyvä!

Yleensä tuplapedaaleihin tai niillä soittamiseen liittyvät kysymykset ovat tyyliin "miten vosin opia soitammaan niink joyi tsordisson sillai nopesti kolmeviikoa oon jo reenanut enk vielkää oo niin nopee sillai niink!!11!"

EDIT: Lisätty muutama huutomerkki ja ykkönen.
meiän bändin paras rumpali
nomadz
10.10.2008 15:47:48 (muokattu 10.10.2008 18:41:20)

Yleinen _lähtökohta_ lienee on polvet n. 90 asteen (tai vähän yli) kulmassa. Tarkoittaen sitä, että reisien yläpuoli on suurinpiirtein samassa tasossa lattiaan nähden. Itselläni reidet viettävät hieman alaspäin polvea kohti (kulma siis enemmän kuin 90 astetta).

Jätetäänkö rumpunuija iskun jälkeen kalvoon kiinni? Minulla on säädöt siten, että ne ovat pari senttiä irti iskun jälkeen (siis kun nojaan hieman jaloilla pedaaleihin).

Jotkut jättävät nuijan kiinni kalvoon iskun jälkeen, mutta kun antaa nuijan irrota kalvosta saa rummusta "paremman" soundin. Tämä on kuitenkin minusta makukysymys, joten kannattaa kokeilla ja säätää ja ihmetellä mitä siitä rummusta irtoaa.

Lyhyesti: sellaiseksi mikä tuntuu parhaalta. Pitkästi: pedaalin jäykkyys on niitä henkilökohtaisimpia mieltymyksiä rumpujen soitossa. Hyvä lähtökohta voisi olla, että rustaat molemmat pedaalit mahdollisimman identtiseksi säätöjen puolesta ja lähdet siitä kokeilemaan, mikä vie parempaan suuntaan ja mikä huonompaan. Nopeaan ja tarkasti (tiettyyn pisteeseen asti ;)) pystyy vetämään kummankin ääripään asetuksilla.

Mikä kulma olisi paras jaloille polvista alaspäin? Suorat jalat vai kannattaako istua kauempana jotta jalat ovat etuviistoon hieman kallellaan?

Omakohtainen kokemus on, että jos istuu kauempana niin jalat eivät "paina" yhtä paljon kuin sääri suoraan istuttaessa. Kannattaa kuitenkin huomata, että jos istut liian takana, niin et saa minkäänlaista kontrollia pedaaleihin ja ryhtisi todennäköisesti kärsii asennosta.

Minulla on hieman ongelmana se, että oikealla jalalla painaessa nuijalla tulee välillä "kaksoisääni". Siis nuija pomppaa hieman takaisin ja iskee sitten uuden äänen - vaikka en tahdo sitä. Jalka ei ehkä toimi vielä kovin hyvin. Toisaalta huomasin että jos on hiemankin kallistunut oikealle niin nuija on lähempänä kalvoa. Ja sama juttu toisinpäin. Eli onko tasapaino tärkeätä?

Tasapaino on erittäin tärkeää!!! Siihen auttaa hyvä penkki, itselle sopiva soittoasento ja muidenkin setin osien ergonominen asettelu. Eli istu siis tukevasti ja pidä huoli ettet joudu kurottelemaan mihinkään. Nuo tahattomat tuplaiskut jäävät kyllä pois kun olet vähän aikaa treenaillut ja tarkastellut tekniikkaasi.

Ennen olen soittanut siten että oikea jalka on ollut kiinni pedaalissa kantapäätä myöten. Nyt on pakko oppia uusi soittotapa. Tuntuu omituiselta pitää jalkaa koko ajan ns. varuillaan, paino päkiällä. Onko se oikeaoppinen tapa?

Entisestä "tyylistäsi" käytetään nimeä heel-down. mikään ei pakota sinua vaihtamaan soittotyyliäsi päkiällä tapahtuvaan poljentaan (heel-up), mutta se voi tuntua helpommalta tasapainon ja voimantuoton kannalta. kumpikin on hyvä tapa kurittaa bassaria.

Yleensäkin kaipaisin kommentteja tuplapedaalitekniikasta. Kokeilemalla varmaan oppii, mutta hyviä vinkkejä on mukava saada.

Tärkeintä tuplien soitossa on se että pysyt rentona soittaessasi, kannattaa myös kokoajan tarkastella oman kehonsa merkkejä siitä milloin joku asia tökkii ja miten sen saisi korjattua. kirjoitus jää nyt vähän kesken kun on kiire, mutta toivottavasti oli apua...

Ja muista pitää hauskaa !!! ;)

EDIT: kirjoitusvirheitä + pikku säätöä
WyW
11.10.2008 16:45:04

Tuohon korkeusjuttuun jo vastasikin joku... mutta etäisyys vaakatasossa on myös yksi juttu. Kannattaa muistaa, että eniten käytetyt kamat siinä setissä on snare, basari, hihat ja ride, joten ne kamat kannattaa asetella mahdollisimman hyvin (vaikka sitten muitten ehdolla).

Lähtökohtaisesti sanoisin, että snaren ja munien välissä olis hyvä olla ainaki kahden kämmenen mitta, helpottaa huomattavasti sen snaren soittamista meinaan. Voi tuntua hankalalta alkuun, mutta kannattaa sitä ainakin koittaa. Itselläni on jo enemmänkin tuota väliä, mutta alkuun olin iha kiinni ko. rummussa.

Eka siis penkki ja snare paikalleen. Sitten tuot basarin siihen paikalle mihin se hyvin tulee pitäen mielessä, että oikean jalan pedaalin pitäisi olla jalan suuntaisesti suoraan, kun lasket jalan maahan. Toista tämä sitten vasemmalla pedaalilla ja älä välitä siitä, vaikka tuosta syystä hihat tuntuisi menevän pedaaleineen kovin etäälle, siihenkin tottuu. Jos kapulat osuu yhteen, nosta haikkaa (älä laske snarea).

Kun olet nämä peruskomponentit saanut paikalleen, voit alkaa asetteleen tomeja ja muita symbaaleita. Hyvää "mallimateriaalia" löytyy useamman täällä kirjoittelevan rumpalin profiilikuvista! Vältä ns. mikkihiiri-kulmia etutomien kanssa, sillä suorassa olevien pannujen soitto on huomattavasti paljon mukavampaa (vaikka ne tuosta syystä joutuisi nostamaan hitusen korkeammalle).

Minulla on hieman ongelmana se, että oikealla jalalla painaessa nuijalla tulee välillä "kaksoisääni". Siis nuija pomppaa hieman takaisin ja iskee sitten uuden äänen - vaikka en tahdo sitä.

Itselläni tuo nuijan väli osumakohtaan on noin 13cm (katoin just sähkiksiltä), joten tuo 2cm kuulostaa todella pieneltä. Mikäli olet siirtymässä tuohon kantapää ylhäällä tyyliin (jota itsekin suosin), niin kannattanee nuijia kallistaa taaksepäin. Saa vähän poweria siihen hommaan. Myöskin tuollainen tahattomien tuplalyöntien todennäköisyys vähenee.

Tähän vielä loppukaneetiksi, että katsele jostain itsellesi vaikka tunti/pari jonkun kokeneemman opissa, niin pääset siellä sitten katsomaan soittoasennon ja kapulaotteen. Noihin voi mennä sen 20€/h, mutta mielummin hyvä asento, kuin rikot itsesi.

Ja muista pitää hauskaa! (niinkuin joku jo sanoikin)
The music of the future will not entertain - It's only meant to repress and neutralise your brain -> Pofony | last.fm
hollmi-5
11.10.2008 18:31:59

Olisiko nuijan varsi "ylikulmassa".

Lue pedaalin setupista tekemäni postaus ja siitä keskustelu: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=119918#p4734144
Soundit, piuhat ja kajarit.
toba
13.10.2008 02:50:20 (muokattu 13.10.2008 14:31:30)

Itse laitan noin virvelin korkeudelle

Itse saatan monesti jättää koska en edes kiinnitä asiaan huomiota, minusta tuolla ei ole niinkään väliä, voi olla että kokeineempien mielestä on.

Makuasia tietenkin. Meikällä on suht löysällä säädöt ja pedaalikin on mielestäni olemukseltaan suht löysä. Ennen soitin Iron Cobrilla ja huomasin että vaikka säädöt olivatkin muistaakseni löysimmät niin pedaali itsessään tuntui jotenkin raskaalta eikä soveltunut ainakaan meikän heel-toeen samalla tavalla kuin nykyinen.

Itse istun muistaakseni hieman etuviistoon, tosin tällä asialla ei käsittääkseni ole merkitystä, koska kyllä jyrkkiäkin kulmia on nähty, enkä ainakaan vielä ole mistään vammoista kuullut, korkeintaan säärien kipeytymisestä. Makukysymys edelleen?

Näin käy monesti ainakin silloin kun polkaset pedaalia etkä jätä jalkaa pedaaliin. Jos jätät jalan pedaaliin polkasun jälkeen niinkuin yleensä, niin jalka automaattisesti jarruttaa pedaalin "poukkoilua" jolloin toista iskua ei pääse vahingossa syntymään :) En oikein ymmärtänyt jälkimmäistä juttuasi, mutta tasapainosta senverran, että suosittelen lämpimästi 12-raajapari harjoitusta jokaisen treenisession alkuun, ja muutenkin soiteltavaksi. Kyseisestä harjoituksesta saa itse kehiteltyä niin paljon eri variaatioita että treenaus ei lopu kesken ja balanssi, tarkkuus, puhtaus ja koko soitto kehittyy ihan eritavalla! Kyseinen harjoitus siis kehittää tasaisesti kaikkia raajoja rumpujen soitossa, eli ainakin monipuolinen harjoitus!

Makuasia tietenkin. Paljon on puhuttu flatfooteista ja heel-toeista ja muista tekniikoista, mutta ennenkun lähtee tutustumaan tarkemmin niin olis varmaan hyvä perusasioita olla hallussa. Munmielestä voisit kehittää vaikka treenin missä poljet tasaista tukutukua kantapäät maassa eli niin että koko jalka on kiinni pedaalissa hitaalla tempolla vaikkapa 5min putkeen, jonka jälkeen vaihdat kantapäät ilmaan eli painon päkijälle, tätä toistat peräjälkeen ja toki voit soitella kummallakin tyylillä lyhyempiäkin aikoja. Näin luulis että tekniikka hioutuu "itsestään" ajan kuluessa kun vaihtelet noita tyylejä. Kun soitat päkijöillä eli kantapäät ilmassa niin katso ettei jalkaterä ole liian jyrkässä kulmassa, jolloin teet turhaa työtä ja eliminoit turhaan pedaalin liikkeen.

Alussa se on tietysti aikamoista hakemista, ei välttämättä kaikille, mutta kuitenkin.
Ehkä on tärkeämpää keskittyä siihen harjoittelemiseen kun "oikeiden" säätöjen etsimiseen ja mahd. nopean polkemisen opettelemiseen, koska monilla näyttää kuluvan aikaa kalvojen ja pedaalisäätöjen runkkaamiseen.. Kun ajan käyttää harjoittelemiseenn, oli resurssit melkein mitkä tahansa, niin se aika ei perjaatteessa kulu hukkaan. Tässä jotain harjoituksia päästä (kädet soittaa peruskomppia ja jalat polkee 16-osia):

OVOVOVOV
OOV OOV (huomaa että tämä ei ole sama asia kuin OOVOOV ;)
O VV O VV
OOVVOOVV
OVOOVOVV
judged
13.10.2008 14:50:58
Kiitos erinomaisista kommenteista! Vajaan viikon soiteltuani "tykytyky"-komppi menee välillä jopa kohdalleen. Joka päivä huomaa edistyneensä ja se on mukava tunne. Harjoitus tekee mestarin jne.. Kivaa on!
SteveHarris
14.10.2008 23:01:24

Mulla lähti suht nopeasti tuplat pyörii kun 4v oli soittanu ennen niitten hankkimista, nyt soitellu vähän päälle vuoden ja ihmettelen mikäköhän mulla on vialla tekniikassa kun tää kokojalka->kokojalka/nilkka siirtyminen ei onnistu, siis 165-170 kohalla jaloista tulee älytöntä kuraa, tahtoisko joku neuvoa tässä samalla?
http://www.studiomjau.com/
toba
15.10.2008 00:27:16

Mulla lähti suht nopeasti tuplat pyörii kun 4v oli soittanu ennen niitten hankkimista, nyt soitellu vähän päälle vuoden ja ihmettelen mikäköhän mulla on vialla tekniikassa kun tää kokojalka->kokojalka/nilkka siirtyminen ei onnistu, siis 165-170 kohalla jaloista tulee älytöntä kuraa, tahtoisko joku neuvoa tässä samalla?

Kerro tarkemmin mitä ihmeen siirtymää tarkotat?
Jos tarkotat sitä ettet osaa soittaa tota tempoa nilkoilla niin anna kantapään olla tosi lähellä pedaalia mutta kuitenkin niin että se on hieman ilmassa ja kokeile.
SteveHarris
15.10.2008 02:25:00

siis meinaan siirtymää siinä 165-170 kohdalla kun liike on osittain nilkalla ja osittain koko jalalla, kaikki siitä ylöspäin kans, nilkkatekniikka kusee myöskin koska vaik saan sen kyllä menemään niin beatterit liikkuvat samaan aikaan edestakas eikä vuorotellen eli se on varmaankin suurin ongelma .
toba
15.10.2008 19:34:59

Hehe, meikä vähän luulee että yrität liikaa. Sen huomasin joskus että monesti havainnoiminen ja oivaltaminen saattaa olla tärkeämpää kuin sokeasti treenaaminen, vaikka treenaaminen luonnollisesti on fiksumpaa kun väkisin nopeiden tempojen runttaaminen. Avain on kuitenkin aina hitaus ja sitä kautta ajan kanssa asteittain nopeampaan nostaminen.

http://www.youtube.com/watch?v=DaMAHphUTnk
http://www.youtube.com/watch?v=gbhAepnLT3Y

Tsiigaile jos olisi vaikka apuakin :) Ja muista että virheitä syntyy varmasti jos harjoittelu on yksipuolista ja kärsimätöntä..
kattila
15.10.2008 20:35:45

Juurikin tuo video kannattaa katsoa erittäin tarkkaan. Jeesasi nilkkatekniikan oivaltamista ja harjoittelua todella paljon.
http://www.myspace.com/malummeh Standardimetodissa pyritään paikantamaan sutura coronarian alaosa käyttämällä standardietäisyyttä kiintopisteinä toimivista zygomaluun yläreunasta ja orbitan lateraalireunasta.
toba
16.10.2008 22:01:13

Juurikin tuo video kannattaa katsoa erittäin tarkkaan. Jeesasi nilkkatekniikan oivaltamista ja harjoittelua todella paljon.

Se on Flatfoot eikä nilkkatekniikka!
SteveHarris
17.10.2008 04:20:43

Onhan noita tullu kateltua mielinmäärin, luulen hallitsevani tekniikan mut motoriikka kusee eniten, onko vinkkejä miten sen sais pelittää? perus rudimentteja veikkaisin esm ovoovovvo jne
kattila
17.10.2008 13:26:48

Se on Flatfoot eikä nilkkatekniikka!

Nussitaan sitä pilkkua vielä vähän lisää?

Flatfootissa tarvitaan nilkkaa ja nilkan käyttämisen opin tuosta videosta.
http://www.myspace.com/malummeh Standardimetodissa pyritään paikantamaan sutura coronarian alaosa käyttämällä standardietäisyyttä kiintopisteinä toimivista zygomaluun yläreunasta ja orbitan lateraalireunasta.
Perro Stupido
17.10.2008 13:43:51
Nussitaan sitä pilkkua vielä vähän lisää?

Flatfootissa tarvitaan nilkkaa ja nilkan käyttämisen opin tuosta videosta.

Ja mitä sen on väliä, mikä tekniikka se on, jos se auttaa kehittämään ja sen kanssa pystyy elään. Ei rumpujen soitto edelleenkään ole mitään salatiedettä.
"If you think you are too old to rock 'n roll then you are." -Lemmy
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)