Aihe: Rush
1 2 3 4 570 71 72 73 74122 123 124 125 126
StJerky
15.10.2008 15:15:08
Nyt ollaan vaarallisilla vesillä:) Mielestäni Hold Your Fire on heidän mozartmaisin levynsä, missä melodiat ovat loogisia, harmoniat selkeitä ja tuotanto kappaleiden piirteitä erottelevaa. En puhuisi kaupallisesta musiikista, mitä itseasiassa kaikki julkaistut levyt ovat, vaan pikemminkin ammattitaitoisesta levyntekoprosessista kappaleista ehyeksi äänitteeksi.

No sanotaanko turhan sliipattu, mainstream, radioystävällinen...
Timetokill
15.10.2008 15:39:36 (muokattu 15.10.2008 15:39:51)
Hold Your Fire ja Presto ovat kaikkien näiden vuosien jälkeen ehkä ne Rushin parhaat studiolevyt minulle. HYF:n kohdalla ymmärrän soraäänet, koska kaikkie eivät varmaan pidä pop-Rushista, mutta sitä ei voi ymmärtää, ettei pidä Prestosta. ;)
jazzmies
15.10.2008 15:47:30
No sanotaanko turhan sliipattu, mainstream, radioystävällinen...

Nyt ovat kiertoilmaisut kohdillaan:) Ja Presto, ei aukene vieläkään (jazzmies ei tosin ole yrittänytkään sitä viimeiseen 15 vuoteen. Toim. huom.)
Dimebag Darrell 1966-2004
Kahvihemmo
15.10.2008 16:01:02
mutta sitä ei voi ymmärtää, ettei pidä Prestosta. ;)

Minun mielestäni Presto on kuiva ja tylsä, luovuutta ja lämpöä ei ole enää mukana. Liian ennalta-arvattavaa. Kuten tämä uusinkin; A. W. Yrjänän sanoin: "kun jo eka kuuntelulla arvaa joka sointuvaihdon etukäteen niin vähän se korpee". :)
Timetokill
15.10.2008 16:12:01 (muokattu 15.10.2008 16:12:22)
Hassua... mä olen kokenut Preston juuri päinvastoin. Mun mielestä se on Rushin nerokkain ja monipuolisin levy, jolla on poppia, funkia, erikoisia tahtilajeja ja aivan upeita melodioita ja lyriikoita. Vaati kyllä mullekin enemmän kuuntelua, kuin mikään muu Rush-levy. Joku Red Tidehän on aivan loistava biisi jazzahtavine teemanvaihtoineen... mutta mitä näistä kiistelemään, kaikkihan kokevat levyt eri tavalla, ja Prestohan on tunnetusti aina jakanut mielipiteet. Mä väittäisin, että se on näennäisesti "helppo" ja popahtava levy, mutta koko juttu onkin pintaa syvemmällä.
Kahvihemmo
15.10.2008 16:29:13
Niin no... Presto vielä kyllä menee, mutta ainakaan sitä uudemmat eivät juuri uppoa ja ovat tylsähköjä. Prestoakin kaikessa monimuotoisuudessaan vaivaa ennalta-arvattavuus.
Informaatiokameli
15.10.2008 16:58:09

Kyllähän vaikkapa Counterparts on aivan täydellinen rock-levy. Ehkä ehein levykokonaisuus Rushilta Grace Under Pressuren ohella.
Everybody loves somebody but nobody loves rumpali.
carnation
15.10.2008 17:28:08
Kyllähän vaikkapa Counterparts on aivan täydellinen rock-levy. Ehkä ehein levykokonaisuus Rushilta Grace Under Pressuren ohella.

Counterpartsilla on kevyesti Rushin parhaat rumpusoundit. Esim. kun Animate lähtee... voi pojat, kun kuulostaa hyvältä.
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
Informaatiokameli
15.10.2008 17:33:25 (muokattu 15.10.2008 17:33:38)

Counterpartsilla on kevyesti Rushin parhaat rumpusoundit. Esim. kun Animate lähtee... voi pojat, kun kuulostaa hyvältä.

Counterpartsilla yleisestikin on aivan loistavat soundit, harvoin törmää levyihin jotka jo pelkäästään soundiensa puolesta saavat aikaan kunnon musiikkiorgasmin.
Everybody loves somebody but nobody loves rumpali.
Progressor
15.10.2008 18:06:20

Kyllä! Yleisesti ottaen kaikki Peter Collinsin tuottamat Rushin levyt ovat minusta todella hyväsoundisia. Counterparts on ehkä juuri se paras.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
akuankkakomppi
15.10.2008 18:33:59
No tulihan se Counterpartskin sieltä :D

Mä en voi sille mitään, että mä diggaan hemmetisti kaikista muista Rushin levyistä paitsi Vapor trailsista.

Presto! vaati kyllä moniaita kuuntelukertoja, on se sen verran "koukkuinen" levy. Red tide on kieltämättä huippubiisi, ja toinen josta pidän kovasti on Superconductor.

Hold your fire on kestopuheenaihe Rush-fanien keskuudessa. Jossain vaiheessa ehkä oli jotenkin "in" haukkua se huonoksi, ylituotetuksi, kaupalliseksi jne., mutta mä olen aina tykännyt siitä. Ei, ei pelkästään Aimee Mannin takia, vaan vaikkapa Missionin tai nimikappaleen.

Mulle tulee näppylöitä ainoastaan yhdestä Rushin biisistä: olen saanut yliannostuksen Closer to the heartia. Sen skippaan levyiltä aina jos suinkin voin.

Tossa kyseltiin parhaita kitarasooloja. Ekana mieleen tulivat La villa strangiata ja YYZ. Limelight on hieno sekin, pitääkin panna levy soimaan!
Call me a relic, call me what you will. Say I'm oldfashioned say I'm over the hill. Today's music ain't got the same soul, I like that old time rock'n'roll" -Bob Seger
Progressor
15.10.2008 18:38:50
Hold your fire on kestopuheenaihe Rush-fanien keskuudessa. Jossain vaiheessa ehkä oli jotenkin "in" haukkua se huonoksi, ylituotetuksi, kaupalliseksi jne., mutta mä olen aina tykännyt siitä. Ei, ei pelkästään Aimee Mannin takia, vaan vaikkapa Missionin tai nimikappaleen.

Mikä on Hold Your Firen nimikappale? ;)
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
akuankkakomppi
15.10.2008 18:41:44
Mikä on Hold Your Firen nimikappale? ;)

Tietysti Time stand still :P
Call me a relic, call me what you will. Say I'm oldfashioned say I'm over the hill. Today's music ain't got the same soul, I like that old time rock'n'roll" -Bob Seger
Progressor
15.10.2008 18:48:01
Tietysti Time stand still :P

OK, hyvä tietää.
S.M.A.K.
Kahvihemmo
15.10.2008 18:52:34
Niin no tuolla Counterpartsilla on mielestäni kaksi ihan oikeasti hyvääkin biisiä: Animate ja Leave That Thing Alone. Mutta aika kuiva levy silti.
Mika Kangas
15.10.2008 22:00:41
But there's one thing you could do
You could try to understand me-
I could try to understand you...

Todennäköisesti paras tekstinpätkä sanoitusten historiassa.

Laitoin juuri soimaan Vapor Trailsin.Mitäs vikaa näissä soundeissa muka,vai tehtiinkö 80-luvulla niin paljon parempia stereoita :).Hienoja biisejä,taattua Rushia.Upea levy minun mielestä.
Timetokill
16.10.2008 05:17:38 (muokattu 16.10.2008 05:43:55)
Red tide on kieltämättä huippubiisi

Mä olen käynyt aikanaan läpi melkein kaikki mahdolliset jutut... Zapat, Crimsonit, Mahavishnut, Yesit ja muut... mutta Presto on mulle yksi "täydellisimmistä levyistä"... sillä on ihan käsittämätöntä soittoa ja todella musiikillisesti nerokkaita juttuja... rummut ovat Red Tidellä aivan hiton hienot, ja biisi on jotenkin täynnä "tukahdutettua poweria". En tiedä, mulle se vaan toimii ihan perhanasti. Samoin Available Light ja The Pass ovat ehkä Rushin hienoimmat hitaat biisit. Ähh... koko Presto on mulle enemmän vaan "yhtä biisiä".

Tuolta Progarchivesta kun katsoo kommentteja, niin monet näyttävät pitävän Prestoa Rushin parhaana levynä, mutta yhtä monet Rushin yhtenä heikoimmista. Se jakaa todella oudosti mielipiteet. Mä uskoisin, että se johtuu suurelta osin siitä, etteivät ole antaneet levylle tarpeeksi kuuntelua. Niin se oli minunkin kohdalla... aluksi ei uponnut yhtään. Sitten se vaan "klikkasi".

Musician-lehden J.D Considine teki joskus Prestosta ison jutun, koska se on siinä mielessä erikoinen rocklevy, että se on lähes kokonaan soitettu jazzin tahtilajissa. Mä en ole ammattimuusikko, enkä ihan tarkkaan teknisesti tiedä, miten paljon se levyllä kuuluu... mutta onhan se erilainen Rush-levy ainakin mun (maallikon) korvaani. Tämä voisi olla yksi syy, miksi kaikille ei aukea... tai miksi eivät pidä.

Hold Your Fire on kyllä biisimateriaaliltaan aivan huippua myös. Prime Mover ja Turn the Page ovat mun suosikit. HYF on vaan "pop-Rushia". Mutta jos olette kuunnelleet/katselleet tuota vanhaa Show of Hands-keikkaa (tai kuunneelleet bootseja HYF-kiertueelta), niin huomaatte kuinka paljon raskaampia noi biisit ovat livenä.
tepeskeli
16.10.2008 07:19:01

Hold Your Fire on kyllä biisimateriaaliltaan aivan huippua myös. Prime Mover ja Turn the Page ovat mun suosikit. HYF on vaan "pop-Rushia". Mutta jos olette kuunnelleet/katselleet tuota vanhaa Show of Hands-keikkaa (tai kuunneelleet bootseja HYF-kiertueelta), niin huomaatte kuinka paljon raskaampia noi biisit ovat livenä.

Hold your firellä on kaksi biisiä, joista en ole koskaan saanut oikein mitään irti: nimittäin Tai Shan ja High Water. En tiedä, johtuuko siitä, että ovat levyn kaksi viimeistä kappaletta, mutta mielenkiinto alkaa siinä vaiheessa jo herpaantua. Hold your firehan oli ensimmäinen yli 50 minuuttia kestävä studiolevy Rushilta. Muuten levy on kyllä täyttä rautaa, Time stand still, Prime mover sekä Lock and key ovat lähes täydellisiä poprock-kappaleita.
Kahvihemmo
16.10.2008 12:35:41
Minä ihmettelen, että mitä tarkoittaa "lähes täydellinen pop/rock-kappale/levy". Eikö sellainen käsite syö luovuutta? Omasta mielestäni pelkkä soittotaito ja taito tehdä ehkä monimutkaisiakin, mutta kuluneita ja laskelmoituja sävellyksiä, ei ole sama asia kuin kyky tehdä hyvää musiikkia. Prestolla se vielä toimii mielestäni, mutta tämä Snakes & Arrows on jo niin tylsä että hohhoijjaa. Onhan silläkin tosin pari ihan hyvää kappaletta. Rushin huonoin tuotos on mieletäni ehkä Test for Echo.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)