![]() 16.10.2008 09:57:33 | |
---|---|
Luulen että probleema lojuu siinä, että Finalen mielestä "C" ei sisällä suffiksia, koska siinä on "vain perussävel". Voit luoda sellaisen suffiksin, johon laitat yhden merkin joka on modifier key + välilyönti, esim. alt + välilyönti tai shift + välilyönti. Jos suffiksin luominen ei ole vielä tuttua, kysy siitä uudestaan. Liitä sitten tähän juuri luomaasi suffiksiin duurikolmisoinnun soitto-ohje. Klikkaa nuottia sointumerkkityökalu päällä jotta saat sointumerkkidialogin auki. (Sulla pitää olla manual input päällä chord-valikosta, eikä type into score!!) Kun dialogi aukeaa, kirjoita soinnun perussävel riville ja sitten valitse "select" sieltä dialogin alareunasta. Etsi listalta luomasi suffiksi jossa on se välilyönti, valitse se ja klikkaa edit. Aukeavasta dialogista klikkaa "set play" nappulaa. Uudessa aukeavassa dialogissa on laatikoita johon voit laittaa soitettavan sävelen suhteessa perusääneen puolisävelaskelina. Duurikolmisointuun laita ekaan laatikkoon -12 (antaa sulle bassoäänen oktaavia alempaa), toiseen laatikkoon 0 (perusääni), kolmanteen 4 (duuriterssi) ja neljänteen 7 (puhdas kvintti). Nyt aina kun syötät duurikolmisoinnun, esim. C-duurin, syötä chord-dialogissa (tai jos käytät type into score-toimintoa) C + modifier key ja välilyönti. Nyt pitäis toimia. Ainoa ongelma tässä on se, että jos annat Finalen keskittää sointumerkin nuotin kohdalle, tämä duurikolmisointu on vähän vinossa vasemmalle, koska siinä on se välilyönti perussävelen jälkeen. Toisaalta, jos käytät "left align chords"-optiota (löytyy chord-valikosta), silloin ongelmaa ei synny kun kaikki sointumerkit tasataan nuotin vasempaan reunaan. "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 16.10.2008 10:42:18 | |
Kiitti, näyttää toimivan eli näkymätön suffiksi, joka tarkoittaa duurikolmisointua. Aika hassua kun joutuu tällä lailla "kieroilemaan", mutta helpommalla pääsee kuin käyttämällä Maj suffiksia ja poistamalla se sitten näkyvistä. | |
![]() 17.10.2008 18:55:33 | |
Kiitti, näyttää toimivan eli näkymätön suffiksi, joka tarkoittaa duurikolmisointua. Aika hassua kun joutuu tällä lailla "kieroilemaan", mutta helpommalla pääsee kuin käyttämällä Maj suffiksia ja poistamalla se sitten näkyvistä. Juu, jotkut asiat pitää Finalessa tehdä tuolla tavalla kiertämällä, mutta onneksi ne sentään _voi_ tehdä ... "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 17.10.2008 21:10:37 (muokattu 17.10.2008 21:11:48) | |
Juu, jotkut asiat pitää Finalessa tehdä tuolla tavalla kiertämällä, mutta onneksi ne sentään _voi_ tehdä ... Täytyy alkaa humppapiisit "jazzsoinnuttaa" niin ongelma ei tuu eteen:-) | |
![]() 23.10.2008 13:41:16 | |
Lisää Finalen kummallisuuksia: Mä tarvitsin sointua Emadd9. Kun sitä ei ollut, loin sen ja opetin, mitä säveliä siihen kuuluu. Soitti kuitenkin vain Em:n eikä ylläpitänyt mun ohjetta add9 sävelestä. No siellä oli valmiina Em(add9) ja kun sen valitsi, se sitten toimii. | |
![]() 25.10.2008 09:15:06 | |
Lisää Finalen kummallisuuksia: Mä tarvitsin sointua Emadd9. Kun sitä ei ollut, loin sen ja opetin, mitä säveliä siihen kuuluu. Soitti kuitenkin vain Em:n eikä ylläpitänyt mun ohjetta add9 sävelestä. No siellä oli valmiina Em(add9) ja kun sen valitsi, se sitten toimii. Ahaa, eli suffiksi näkyi Emadd9 mutta ei soittanut sillä tavalla kuin opetit? Mulla ei ole tosta omakohtaista kokemusta kun en anna Finalen soittaa sointumerkeistä mitään ... "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 25.10.2008 11:25:46 | |
Ahaa, eli suffiksi näkyi Emadd9 mutta ei soittanut sillä tavalla kuin opetit? Mulla ei ole tosta omakohtaista kokemusta kun en anna Finalen soittaa sointumerkeistä mitään ... Kun mä kirjoitan piisejä, mä annan Finalen soittaa sen jotta voin korvalla tarkistaa, tuliko painovirheitä. Jos sä sokeesti katsot nuotteja, sä voit kenties soittaakin sen eri lailla kuin oot kirjottanut ja luulet että OK. Luulin että Finale on lahjomaton, mutta näköjään pitää korvalla tarkistaa, osaako sekin soittaa oikein:-) | |
![]() 14.11.2008 15:10:09 | |
Nyt olis ongelmana modulaatio Fm->F#m. Modulaatio alustetaan edellisen tahdin puolivälissä F#-mollin V-asteella ja etumerkkivaihdos tulee tavalliseen tapaan tahdin alkuun. Mutku Finale korvaa automaattisesti mun C#7:n Db7:lla, kun ollaan kuitenkin virallisesti vielä F-mollin puolella. Millähän tämän ominaisuuden sais kytkettyä pois? | |
![]() 14.11.2008 16:10:46 | |
Nyt olis ongelmana modulaatio Fm->F#m. Modulaatio alustetaan edellisen tahdin puolivälissä F#-mollin V-asteella ja etumerkkivaihdos tulee tavalliseen tapaan tahdin alkuun. Mutku Finale korvaa automaattisesti mun C#7:n Db7:lla, kun ollaan kuitenkin virallisesti vielä F-mollin puolella. Millähän tämän ominaisuuden sais kytkettyä pois? Pistä sointumerkkityökalu päälle, ja "chord"-valikosta ota ruksi pois "simplify spelling"-kohdasta. Sitten Finale näyttää aina sointumerkkien suhteen just sen enharmonisen vastineen minkä kirjoitat. Kun tuo simplify spelling on päällä, se näyttää sävellajista löytyvän enharmonisen vastineen, plus muistaakseni väistelee vielä Cb, B#, Fb ja E#:t joka tapauksessa. "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 14.11.2008 21:50:26 | |
Pistä sointumerkkityökalu päälle, ja "chord"-valikosta ota ruksi pois "simplify spelling"-kohdasta. Sitten Finale näyttää aina sointumerkkien suhteen just sen enharmonisen vastineen minkä kirjoitat. Kun tuo simplify spelling on päällä, se näyttää sävellajista löytyvän enharmonisen vastineen, plus muistaakseni väistelee vielä Cb, B#, Fb ja E#:t joka tapauksessa. Kiitoksia. Kas kun en itse huomannut tota. Tais olla ainoa kokeilematon valikkotoiminto tällä kohtaa... | |
![]() 15.11.2008 03:36:01 | |
Pistä sointumerkkityökalu päälle, ja "chord"-valikosta ota ruksi pois "simplify spelling"-kohdasta. Sitten Finale näyttää aina sointumerkkien suhteen just sen enharmonisen vastineen minkä kirjoitat. Kun tuo simplify spelling on päällä, se näyttää sävellajista löytyvän enharmonisen vastineen, plus muistaakseni väistelee vielä Cb, B#, Fb ja E#:t joka tapauksessa. On tuo Dominantti aika kone Finaalin käytössä, täytyy sanoa... MrS Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein | |
![]() 16.11.2008 21:47:09 | |
On tuo Dominantti aika kone Finaalin käytössä, täytyy sanoa... MrS No kiitos kiitos. Mä vaan vietän sen kimpussa niin paljon aikaa, ei siinä sen kummempaa... "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 04.12.2008 18:53:31 | |
Onkos kenelläkään tietoa FINALE-opetuksesta Tampereen seudulla tai verkossa? Tuo FINALE 2005:seni on ollut jokseenkin käyttämätön, koska ei sen käyttö 20:n ENCORE-vuoden jälkeen ole ihan niin itsestään selvyys... toki saan sillä jotain aikaan, mutta tosi toimessa tulee aina aivan liian monta 'umpikuja'-tilannetta eteen - useimmiten heti ensimetreillä. Eli koska tietokoneen käyttö ja nuotinkirjotusohjelmankin käyttö ovat jo kuitenkin entuudestaan tuttuja (olen mm. opettanut Encoren käyttöä), haluaisin opastusta ja 'täsmätietoa' juurikin nimenomaan tuon FINALEN käyttöön joltain Expertiltä - esim. vaikkapa Skypen/MeSen välityksellä etänä. Kertokaapa ystävällisesti, jos tietänette. KIITOS! Naakkeli | |
![]() 04.12.2008 18:57:49 | |
Moi! Satutko tuntemaan Juutilaisen Petrin? Sehän vaikuttaa Tampereen seudulla ja muistaakseni kirjoittaa nimenomaan Finaalilla. Tällä foorumilla kannattaa kysellä, itse ainakin vastailen aina kun vain vähänkin ehdin. Aika monta juttua tässä ketjussa on jo ehditty käsittelemään. Dr D "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 04.12.2008 19:07:24 | |
Moi! Satutko tuntemaan Juutilaisen Petrin? Sehän vaikuttaa Tampereen seudulla ja muistaakseni kirjoittaa nimenomaan Finaalilla. Tällä foorumilla kannattaa kysellä, itse ainakin vastailen aina kun vain vähänkin ehdin. Aika monta juttua tässä ketjussa on jo ehditty käsittelemään. Dr D Heips! Ja kiitos todellisesta Instant-vastauksesta! En tunne ko. henkilöä - oletan, että hän on se Konsan opettaja, mutta en tunne. Mä olen NIIN noviisi FINALEn kanssa ja mulla on NIIN monta ihmeellistä kysymystä, että tää palsta täyttyisi pelkästään mun kysymyksistäni... =) Eka ongelma on se, että joudun joka kerta 'korjaamaan' perusasioita kuten esim. viivaston viivojen paksuudet, sointumerkeistä vaihtamaan mollin Min-merkinnän pelkkään m-kirjaimeen, koska haluan niin jne. - kaikki vain siksi, etten osaa tehdä omaa ns. Default/Template-asetusta. Naakkeli Naakkeli | |
![]() 05.12.2008 09:32:44 | |
En tunne ko. henkilöä - oletan, että hän on se Konsan opettaja, mutta en tunne. Juu sama mies! Mä olen NIIN noviisi FINALEn kanssa ja mulla on NIIN monta ihmeellistä kysymystä, että tää palsta täyttyisi pelkästään mun kysymyksistäni... =) No antaa täyttyä, siksi tämä ketju on olemassa. Eka ongelma on se, että joudun joka kerta 'korjaamaan' perusasioita kuten esim. viivaston viivojen paksuudet, sointumerkeistä vaihtamaan mollin Min-merkinnän pelkkään m-kirjaimeen, koska haluan niin jne. - kaikki vain siksi, etten osaa tehdä omaa ns. Default/Template-asetusta. Finalen oletusdokumentit sijaitsevat Finale-kansion sisällä olevassa "Component Files"-kansiossa. Ne on nimetty "Maestro Font Default" ja "Jazz Font Default" nimillä. Kun aloitat tyhjästä File-valikosta "New --> Default document", Finale aukaisee "Maestro Font Defaul" dokumentin Component Files-kansion sisältä. Jos modifioit tätä Maestro Font Default-dokumenttia ja tallennat sen samalla nimellä korvaten vanhan tiedoston, saat omat vakioasetukset joka kerta kun aloitat. Toinen hyvä tapa tähän on käyttää työpohjia. Eli jos sulla on valmiiksi tehty dokumentti jossa on kaikki haluamasi asetukset valmiina, aukaiset sen dokumentin ja tallennat heti uudella nimellä. Tämän jälkeen valitset Mass Edit-työkalun, painat ctrl + a (PC) tai omppu + a (Mac) ja valitset Edit-valikosta "Clear all items". Tämä tyhjentää biisistä kaikki nuotit, tauot, sointumerkit, dynamiikat yms. Seuraavaksi valitse tahtilajityökalu, tuplaklikkaa biisin ensimmäistä tahtia ja muuta tahtiosoitus haluamaksesi. Sitten valitse sävellajityökalu ja jälleen tuplaklikkaa ensimmäistä tahtia ja muuta sävellaji haluamaksesi. (Muistathan molemmissa edellisissä kohdissa varmistaa, että sulla on dialog boxissa rasti kohdassa "Measure 1 Through End of Piece" jotta uusi tahtilaji ja sävellaji päivittyy jokaiseen tahtiin!) Nyt voit halutessasi tallentaa tämän dokumentin nimellä "Maestro Font Default" Finale-kansion sisällä olevaan "Component Files"-kansioon, jos sulla ei vielä sattumalta ollut se oma työpohja tallennettuna. Sointumerkeistä sananen: Finale käsittelee sointumerkin "loppuosan", eli mitä tulee soinnun perussävelen jälkeen erikseen. Näitä "loppuosia" Finalessa kutsutaan nimellä Chord Suffix. Voit luoda erilaisia sointusuffikseja, esimerkiksi eri fonteille omansa. Mikäli Finalen oletussuffiksi ei näytä siltä kuin haluaisit (itse en käytä mitään Finalen oletussuffikseja, vaan mulla on omat, mun mielestä ne Finalen valmiit ei ole kovin hyvän näköisiä ja sieltä juuri puuttuu esim. m mollikolmisoinnulle yms...) voit käyttää omaa suffiksiasi. Lue lisää Finalen omasta helpistä, käytä hakusanana chord suffix editor tms. Voin kirjoitella joskus chord suffix editorista oman artikkelin, nyt en just ehdi... Pistin kaikille Finalen käyttäjille oman Times 18p sointusuffiksini julkiseen jakoon. Voitte hakea sen seuraavan linkin takaa: http://www.halkosalmi.com/mnet/Vellun_Times_18 Täten annan kaikille luvan käyttää tätä suffiksia haluamallaan tavalla, saa myös jakaa eteenpäin jos jollain tutulla on tälle käyttöä. Suffiksi liitetään dokumenttiin seuraavasti: Ensin suffiksi kannattaa tallentaa oikeaan paikkaan. Sointumerkkisuffiksit sijaitsevat Finale-kansion sisällä olevassa "Libraries"-kansiossa olevassa "Chord Suffixes" kansiossa. Suffiksin voi tallentaa tietysti mihin vaan, mutta itse pidän selkeyden vuoksi suffiksit niille varatussa paikassa. Seuraavaksi saatat haluta eroon vanhasta suffiksista. Se tapahtuu siten, että ensin valitset chord tool-työkalun ja tuplaklikkaat mitä tahansa nuottia tai taukoa jolloin dialog box aukeaa. (Huom. chord-valikosta tulee olla "manual input" valittuna, eikä "type into score"!! Type into score-päällä dialogi ei aukea). Tästä dialog boxista klikkaat keskellä alhaalla olevaa "select" nappulaa. Siitä aukeaa lista dokumenttiin ladatuista sointumerkkisuffikseista. Klikkaa ensimmäistä suffiksia vasemmalla ylhäällä, sen jälkeen rullaa rullausjanalla ikkunan alareunaan ja klikkaat shift pohjassa alinta oikeinta suffiksia. Tällä tavoin aktivoit kaikki suffiksit. (Jostain syystä ctrl + a/Omppu + a ei toimi tässä kohden ...) Tämän jälkeen valitse ikkunan oikeasta reunasta "delete". Mikäli Finale kyselee "remove ... from score/replace with" tyyppistä juttua, sano kaikkeen vaan "remove" ilman "replace" optiota. Lopuksi suffiksi-ikkunan tulee olla tyhjä suffikseista. Kun näin on, klikkaa "cancel" oikeasta reunasta ja uudestaa "cancel" allejääneestä dialogista. Yllämainittu vaihe ei ole pakollinen, mutta jos jätät vanhat suffiksit dokumenttiin, saatat törmätä tilanteeseen jossa sulla on samalle sointumerkin päätteelle 2 erilaista suffiksia (esim. m7-suffiksi kahdella eri fontilla, fonttikoolla tms.) Tässä tilanteessa Finale ei ymmärrä minkä näistä kahdesta tai useammasta haluat sointumerkissä näkyvän, joten se valitsee aina järjestyksessä ensimmäisen (ja yleensä jos itse on tehnyt "paremman", se on luotu "jälkeenpäin" joten se on "viimeisenä", ja Finale itsepintaisesti tarjoilee sulle omaa defaulttisuffiksiaan). Välttääksesi tämän murheen, kannattaa siivota dokumentti vanhasta suffiksista kokonaan. Uusi suffiksi lisätään dokumenttiin yksinkertaisesti File-valikosta "load library"-komennolla. Aukeavassa dialog boxissa osoitetaan missä haluamasi sointumerkkisuffiksi sijaitsee. Jos haluat kokeilla mun tekemää suffiksia, downloadaa se vaikka työpöydälle, sen jälkeen finalesta File -> load library -> osoita työpöydältä "Vellun_Times_18" ja klikkaa "ok". Nyt kun klikkaat mitä tahansa nuottia tai taukoa (sointumerkkityökalu päällä) voit aukeavasta dialog boxista taas klikata alareunassa olevaa "select"-nappia jä käydä katselemassa miltä suffiksi näyttää. Mikäli pidät näkemästäsi, kannattanee tallentaa tämä suffiksi omaan "Maestro Default File"-työpohjaan siellä "component files"-kansiossa, niin saat joka kerta nämä suffiksit etkä niitä Finalen omia. (Kannattaa siis siivota siitä default documentista veks ne Finalen omat suffiksit samalla!) Yksi huomio vielä - toi mun tekemä suffiksi on 18 pisteen kokoinen, joten jos haluat että soinnun perussävel ja suffiksi on järkevässä kokosuhteessa toisiinsa, sun pitää käydä muuttamassa soinnun perussävelen fontti Timesiksi ja pistekoko 18 pisteeseen. Tämä tapahtuu Document-valikosta löytyvässä kohdassa "document options" (ihan alinna). Valitse document options-dialogista kohta "Fonts", sieltä Chord: pudotusvalikosta ensin "symbol" ja siihen muutat "times 18", sitten pudotusvalikosta vaihdat "alteration" ja sinne "Maestro 18" fontiksi. Kannattaa vielä ottaa lopuksi pudotusvalikosta "suffix" ja sinne Times 14, jotta lisäsuffikseja tehdessäsi saat samannäköistä tavaraa kuin tossa mun suffiksissa on. Tai omia suffikseja modatessa käytät niitä pistekokoja joita itse tykkäät käyttää. Mikäli soinnun perussävelen jälkeen oleva ylennysmerkki tai alennusmerkki (Eb7 F#m7 yms. tilanteissa) ei pystysuunnassa näytä hyvältä, voit fiksata sen kohdassa "document options -> chords" ja sieltä Chord alteration baseline adjustment. Laatikoissa olevat lukuarvot ovat siinä mittayksikössä jonka olet valinnut. Mittayksiköt vaihdetaan Program Options - measurement units. (EVPU on finalen oma mittayksikkö jossa 1 = pienin mahdollinen Finalen ymmärtämä etäisyys) Itse käytän senttejä kun tajuan niitä parhaiten. Toivottavasti näistä on apua!! Dr D "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 05.12.2008 13:08:20 | |
Juu sama mies! No antaa täyttyä, siksi tämä ketju on olemassa. Finalen oletusdokumentit sijaitsevat Finale-kansion sisällä ... Hello taas! Kiitos yksiselittäisistä ohjeista - sain jo Defaulttini toimimaan. Mutta tuo sinun sointusuffiksi ei toimi, ainakaan minulla. Tyhjensin Chord Suffix -luettelon ja tallensin 'Vellun Times 18' .LIB-muotoon ja yritin ladata sen 'Load Library...', mutta Finale:ni herjaa "Incompatible version...". Naakkeli | |
![]() 05.12.2008 13:30:13 | |
Kiitos yksiselittäisistä ohjeista - sain jo Defaulttini toimimaan, Hieno homma! Mutta tuo sinun sointusuffiksi ei toimi, ainakaan minulla. Johtunee versiosta... Tyhjensin Chord Suffix -luettelon ja tallensin 'Vellun Times 18' .LIB-muotoon ja yritin ladata sen 'Load Library...', mutta Finale:ni herjaa "Incompatible version...". Oletan että sulla on PC. Ja mikä versio Finalesta? Jos ei toimi suoraan noin, sitten voin tehdä dokumentin johon importtaan mun suffiksin. Sä voit "ripata2008" sen suffiksin sieltä dokumentista file-valikon "save library"-komennolla ja sen jälkeen pitäis toimia. Mulla itsellä on mac ja suoraan macin Finale-kansiosta otettu library-tiedosto ei välttämättä ole cross-platform, mutta dokumentit pitäis olla cross-platform. Mun finale on versiota 2008, jos sun on aikaisempi, silloin toimimattomuus johtunee siitä. Finale ei osaa tallentaa vanhemaan tiedostomuotoon, mutta uudempi versio aukaisee aina vanhemmat dokumentit. Pistin sulle pikaviestiä, voit vaikka soittaa perään tms. Dr D "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 05.12.2008 16:32:12 (muokattu 05.12.2008 16:44:03) | |
Mun sähköpostiin tuli peräti 6 kpl soitinlaineen "roskapostia", jossa tarjottiin Finale 2009 päivitystä. Mulla on 2006. Onko siinä jotain, jonka takia mun pitäisi päivittää? Edit: Tilasin sen kuiteskin. Taas pääsee pitkästä aikaa tappelemaan auktorisointiongelmien kanssa. | |
![]() 05.12.2008 16:54:11 | |
Onko siinä jotain, jonka takia mun pitäisi päivittää? Mä sanoisin että sun ei kannata vielä päivittää. Mä päivitän johtuen erinäisistä ominaisuuksista isomman partituurin käsittelyssä. Muunmuassa expression-työkalu on uudistettu joten mm. dynamiikkojen yms. lisääminen useille viivastoille ja niiden sijoittelun muuttaminen kerralla on huomattavasti suoraviivaistunut. Uusi Garritan Aria-player tekee playback-asioista samplekirjastojen (mä käytän Garritania muutenkin) hallinnan osalta helpompaa. On siellä kaikkee muutakin pientä, mutta lähtökohtaisesti jos Baron edelleen pääasiallisesti kirjoitat vaan yksirivisiä lead sheet-lappuja tanssibändille niin et oikeasti tarvitse päivitystä. Itse asiassa, niin kauan kuin sun tarpeet ei notaation osalta laajene, ja koneet toimii + finalen versiosi toimii käyttämäsi käyttöjärjestelmän kanssa, sun ei kannata päivittää. Itse kirjoitin finale 98:lla tosi pitkään, seuraava version jonka itse ostin oli muistaakseni 2006 tai jotain... "Dr. Dominant, I presume?" | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)