Aihe: Ave, Popeda, morituri te salutant!
1 2 3 4 523 24 25 26 2776 77 78 79 80
Cimble
03.10.2008 13:50:50 (muokattu 03.10.2008 14:01:14)
Voi hellanlettas..Menikö herne nenään?

Tässä ketjussa on aika selkeästi todettavissa se, että sulla tässä on menny herne nokkaan. Käypä ostamassa sitä Beethovenia ja ota vaikka pari lasia viiniä kuunnellessa, niin tulee parempi mieli.

Ja edelleen ihmettelen miksi juuri Metallica? Olishan siellä listalla muitakin levyjä ollut :-)

Metallica on aina varmasti kärkeen ampuva tuote, joten sellaisen päänahka maistuu aina paremmalle... :) En tosin tiedä onko tämä Metallican alunperin esille temmanneen mielestä näin. Mutta eiköhän säästetä palstatilaa enemmän ketjun varsinaiseen aiheeseen, peace?
Ei Venäjästä selviä hengissä...
Musta Arkipyhä
03.10.2008 14:15:35 (muokattu 03.10.2008 14:17:04)
Tässä ketjussa on aika selkeästi todettavissa se, että sulla tässä on menny herne nokkaan. Käypä ostamassa sitä Beethovenia ja ota vaikka pari lasia viiniä kuunnellessa, niin tulee parempi mieli.

Pointti menee vaan edelleen ohi? No ehkä tämä on vaikea asia käsittää tai selitin sen huonosti.

Metallica on aina varmasti kärkeen ampuva tuote, joten sellaisen päänahka maistuu aina paremmalle... :) En tosin tiedä onko tämä Metallican alunperin esille temmanneen mielestä näin.

Mitä tossa selasin niin ensimmäinen viesti koski lähinnä sitä ,että Popedan uusin meni Metallican ohi listalla.Ja sehän on faktaa eikä siinä mitään.

Se mikä minua ihmetytti oli se musan vertailu ,että kahden noinkin kaukana musiikillisesti toisistaan olevan bändin matskua aletaan vääntämään paremmuusjärjestykseen.Oikeasti ihan sama kun AC/DC-ketjussa alettaisiin vääntää AC/DC:n ja Eino Grönin paremmuudesta.Aivan älytöntä IMO.

Mutta eiköhän säästetä palstatilaa enemmän ketjun varsinaiseen aiheeseen, peace?

Sitähän mä tässä olen halunnut :-) Joo peace vaan ja jatketaan Popedasta :-)
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Cimble
03.10.2008 14:49:28 (muokattu 03.10.2008 15:36:47)
Pointti menee vaan edelleen ohi? No ehkä tämä on vaikea asia käsittää tai selitin sen huonosti.

Olen kyllä ymmärtänyt mitä tarkoitit. En vaan ole samaa mieltä siitä, ettei noita bändejä voi m i t e n k ä ä n vertailla. Kyllä aika monikin voi muodostaa oman mielipiteensä kahden, rock- ja hevibändin, välillä. Niinku että kumpiko bändi soittaa tiukemmin yhteen. Siitä on kyse, mielipidevapaudesta. Eikä noilla mielipiteillä ole edes mitään väliä, sitä suuremmalla syyllä niiden vertailuun ei kannata reagoida noin vastustavasti.

Mitä tossa selasin niin ensimmäinen viesti koski lähinnä sitä, että Popedan uusin meni Metallican ohi listalla.Ja sehän on faktaa eikä siinä mitään.

No, Niksan Popeda ohi Metallican-maininnan jälkeen minä totesin mielipiteeni, että paremmin soittava bändi meni ohi. Ja sinä imaisit herneen. Uudistunut Popeda on vaan selvästi kovempi soitoltaan kuin aikasemmat kokoonpanot. Metallica ei taas ole uusiutunut tai eheytynyt millään tavalla. En ole edes silti sanonut tai tarkoittanut, että Popeda olisi bändinä parempi. Sitä en voi minäkään mielestäni määritellä, vaikka mulla olis oikeus siihenkin mielipiteeseen.

Se mikä minua ihmetytti oli se musan vertailu ,että kahden noinkin kaukana musiikillisesti toisistaan olevan bändin matskua aletaan vääntämään paremmuusjärjestykseen. Oikeasti ihan sama kun AC/DC-ketjussa alettaisiin vääntää AC/DC:n ja Eino Grönin paremmuudesta.Aivan älytöntä IMO.

Ei ne rock ja hevi ole niin kovin kaukana toisistaan. Suurimmat erot tulee raskaudessa, tatsissa ja saundeissa. Mutta noiden tyylien tekniset tekijät on monesti samansuuntaisia. Kun taas Einö Grönin edustama musiikkityyli eroaa aika suuresti noista edellisistä.

Joo peace vaan ja jatketaan Popedasta :-)

Näin tehdään. :) Minä lupaan jättää Metallica-asian jo tässä ketjussa omalta osaltani tähän.
Musta Arkipyhä
03.10.2008 15:48:12
Lupasin lopettaa mut hiukan vielä tarkennan:

Olen kyllä ymmärtänyt mitä tarkoitit. En vaan ole samaa mieltä siitä, ettei noita bändejä voi m i t e n k ä ä n vertailla.

Kyse oli lähinnä musiikillisesta vertailusta.Muuten voi kyllä mielestäni vertailla (vaikka bändin jäsenten tukanpituuksia,myytyjä levyjä,bändin ikää,hittien määrää jne.) :-)

Kyllä aika monikin voi muodostaa oman mielipiteensä kahden, rock- ja hevibändin, välillä. Niinku että kumpiko bändi soittaa tiukemmin yhteen.

Voi toki ,mutta aika vaikea on verrata keskenään vaikkapa Yesiä ja Stray Catsiä.Molemmat toki rockbändejä.Tai Esa Pulliainen ja Steve Vai.Molemmat toki kitaristeja.

Siitä on kyse, mielipidevapaudesta. Eikä noilla mielipiteillä ole edes mitään väliä, sitä suuremmalla syyllä niiden vertailuun ei kannata reagoida noin vastustavasti.

En mä mielestäni reagoi vastustavasti - ainakaan en koe sitä siten.Ihmettelen ja kritisoin vaan omalta pohjalta.

No, Niksan Popeda ohi Metallican-maininnan jälkeen minä totesin mielipiteeni, että paremmin soittava bändi meni ohi. Ja sinä imaisit herneen.

No jos ihmettely on "herneen imaisua"....

En ole edes silti sanonut tai tarkoittanut, että Popeda olisi bändinä parempi. Sitä en voi minäkään mielestäni määritellä, vaikka mulla olis oikeus siihenkin mielipiteeseen.

Ei kukaan ole kiistänyt kenenkään oikeutta omaan mielipiteeseen.

Ei ne rock ja hevi ole niin kovin kaukana toisistaan. Suurimmat erot tulee raskaudessa, tatsissa ja saundeissa.

No onhan nyt toki muutakin eroa: biisien rakenteet,sovitukset,jopa soittimet jne. Siis jos nyt nimenomaan puhutaan Popedasta ja Metallicasta.Käsitteet "hevi" ja "rock" on minusta aivan liian laajoja tähän keskusteluun.

Ja kyse ei ole pelkästään "genrestä" vaan siitä millaiseen ilmaisuun kukin bändi pyrkii.Meikä on pelkkä amatööri ,mutta jotenkin vaan onnistun kuulemaan ettei Stray Cats ja Yes pyri samanlaiseen lopputulokseen ja siksi en koe niiden vertailua keskenään kovin -eh- järkevänä.

Joku voi taas moiseen antautua ja vapaasti vaan.Maailmaan mahtuu.

Mutta noiden tyylien tekniset tekijät on monesti samansuuntaisia. Kun taas Einö Grönin edustama musiikkityyli eroaa aika suuresti noista edellisistä.

En oikein tajunnut noita "teknisiä tekijöitä" ,mutta haitanneeko tuo :-)

Tokihan Eino Grön tekee erilaista musaa kuin Metallica tai Popeda.Ihan niinkuin Popeda tekee erilaista musaa kuin Metallica.Ja pyrkii aivan erilaiseen tulokseen kuin Metallica.Se miten itse kukin noista onnistuu omissa pyrkimyksissään onkin toinen juttu.
leka
03.10.2008 16:06:11
Voice TVstä näin juuri Indican coverin Kersantti Karoliinasta... Ja vaikka Pate onkin karismaattinen mies, niin oli tuota kivempi katsella.
niksa78
03.10.2008 17:55:32
Onpas täällä hirmu väittelyt! Viestini sanoma oli, että olen iloinen Popedan listasijoituksesta, koska vähään aikan ei ole studiolevyt ollu noin korkealla. Metallican mainitsin vain siksi, koska mielestäni on ihan kova juttu, jos nousee yhden maailman suosituimman bändin ohi listalla. Minun mielestä on ihan turha ruveta bändejä vertailemaan. Makuja on monia. Itse tykkään kyllä myös Metallicasta paljon.

Popedasta vielä sen verran, että yksi aika tärkeä syy uudelle nousulle on Mustajärven raittius. Tulee mieleen sama juttu, mikä kävi Yölle. Kun Lindholm raitistui, niin seuraava levy möi triplaplatinaa. No Popeda tuskin triplaplatinoihin yltää, mutta uskon että se on vaikuttanut kyllä uuteen levyyn positiivisesti.
Cimble
04.10.2008 13:43:12 (muokattu 04.10.2008 13:44:02)
Lupasin lopettaa mut hiukan vielä tarkennan:

Kyse oli lähinnä musiikillisesta vertailusta.Muuten voi kyllä mielestäni vertailla (vaikka bändin jäsenten tukanpituuksia,myytyjä levyjä,bändin ikää,hittien määrää jne.) :-)

... ja myöskin vaikka yhteissoiton tiukkuutta.

No jos ihmettely on "herneen imaisua"....

Jännä tyyli ihmetellä tuo inttäminen ja asioiden vääntely käyttäen asiaan mahdollisimman huonosti sopivia esimerkkejä.

En oikein tajunnut noita "teknisiä tekijöitä" ,mutta haitanneeko tuo :-)

Musiikin kenttä on niin laaja, että rockia ja metallia molempia soittaneena nään niissä usein yhtymäkohtia. Ehkäpä joku toinen ei nää. Joskus nään jopa sen verran, ettei väliin voi vetää rajaa. Samankaltaisia teknisiä tekijöitä ovat usein mm. kompit, riffit, napakampi tatsi, soolot jne... Tietenkin jos vertailukohteiksi otetaan rokiksikin tituleerattu Kaseva ja metalliviittaa kantava Cradle of Filth, saadaan myös tässä asiassa sinun tarkoituksiisi sopiva yhdistelmä.

Mutta nuo kiistellyt vertailun kohteet tuossa aikaisemmin eivät ole niin täysin eri maalmoista. Simppeliä ja pääosin suorahkoa veivaamista luottaen nimenomaan perinteisten rock/hardrock/heavy/metal-riffien, komppien, soolojen ja saundien voimaan sekä voimalliseen tulkintaan.

Tämä ei silti tarkoita minun olevan sitä mieltä, että nuo kaksi bändiä olisivat suoraan vertailukelpoisia. Arvostan molempia.
Cimble
04.10.2008 13:49:58 (muokattu 04.10.2008 13:56:56)
Voice TVstä näin juuri Indican coverin Kersantti Karoliinasta... Ja vaikka Pate onkin karismaattinen mies, niin oli tuota kivempi katsella.

Toivottavasti minua ei haasteta tästä taas väittelyyn, mutta tuon coverin olisin katsellut ilman ääntä. ;) Toki Jonsuakin (vai kuka se nyt oli) on kivempi katsella kuin Patea... :)

Popedasta vielä sen verran, että yksi aika tärkeä syy uudelle nousulle on Mustajärven raittius. Tulee mieleen sama juttu, mikä kävi Yölle. Kun Lindholm raitistui, niin seuraava levy möi triplaplatinaa. No Popeda tuskin triplaplatinoihin yltää, mutta uskon että se on vaikuttanut kyllä uuteen levyyn positiivisesti.

Niin, Pate on osoittanut olevansa kova myös noin. Tosin Popeda on ollut ehkä sen verran sielukkaampi ja tinkimättömämpi rockaaja jo pidemmän aikaa, että tuskin ihan heti alkavat tehdä nyyhkyiskelmää kaupallisen kysynnän tarpeisiin niin kuin Yö. Vaikkakin siten jää triplaplatinat saavuttamatta. Kuitenkin Yönkin ura on silti kunnioitettava.
Musta Arkipyhä
06.10.2008 12:19:23 (muokattu 06.10.2008 12:22:50)
... ja myöskin vaikka yhteissoiton tiukkuutta.

Toki.Se yhteissoitto vaan vaatii hiukan eriasioita juurikin musasta riippuen.

Jännä tyyli ihmetellä tuo inttäminen ja asioiden vääntely käyttäen asiaan mahdollisimman huonosti sopivia esimerkkejä.

Ne esimerkit toki sopiikin huonosti sun kantasi perusteluun mikä oli tarkoituskin.

Ja kärjistys toki tahallista jotta tarkoitus menisi perille.Pointtihan on se ,että Popedan ja Metukoiden musa on erilaista ja vaatii eri asioita soittajilta.

Joku vetää kitaralla kolmen soinnun boogieta ,mutta thrash riffit ei irtoa ollenkaan ja päinvastoin.Teknisesti vaikeammassa riffissä on suurempi todennäköisyys vetää väärin kuin vähemmän vaikeassa jne.

Musiikin kenttä on niin laaja, että rockia ja metallia molempia soittaneena nään niissä usein yhtymäkohtia. Ehkäpä joku toinen ei nää. Joskus nään jopa sen verran, ettei väliin voi vetää rajaa.

Joo Popeda ja Metallicahan on kun samasta puusta veistettyjä.Sähkökitarat ja kaikki.

No verrataan: Hetfieldiin verratuna Costello on surkea komppikitaristi.Costilta tuskin onnistuu kovinkaan moni Metallican komppi jos Popedan levyillä kuultua komppausta käytetään vertailupohjana.Ja soolokitaristeina mua ei häikäise sen kummemmin Hammett kuin Costellokaan.(lue:tahallisen typerää vertailua)

Tokihan on selvää ettei Costin tarvitse kompata kuin Hetfield ja ,että vertaus on kyseenalainen ,mutta samaa rokkiahan se on...

Tietenkin jos vertailukohteiksi otetaan rokiksikin tituleerattu Kaseva ja metalliviittaa kantava Cradle of Filth, saadaan myös tässä asiassa sinun tarkoituksiisi sopiva yhdistelmä.

Niin tai sitten etsitään sinun tarkoituksiisi sopiva yhdistelmä?

Mutta nuo kiistellyt vertailun kohteet tuossa aikaisemmin eivät ole niin täysin eri maalmoista. Simppeliä ja pääosin suorahkoa veivaamista

Joo Kaasua komisario Peppone ja And Justice for All on sellasta samanlaista simppeliä ja suoraa veivaamista..

Tai Kersantti Karoliina ja Orion..

Mä nään asian niin ,että toi Metallica valittiin lähinnä siksi tähän keskusteluun ,että se sattui olemaan listalla ja on suosittu ja ehkä myös siksi ,että Metallican haukkuminen on "cool".Musiikillisia perusteita en juurikaan löydä.

Minun osalta tämä on tässä.Case closed.
Musta Arkipyhä
06.10.2008 12:33:09 (muokattu 06.10.2008 12:33:24)
Onpas täällä hirmu väittelyt! Viestini sanoma oli, että olen iloinen Popedan listasijoituksesta, koska vähään aikan ei ole studiolevyt ollu noin korkealla. Metallican mainitsin vain siksi, koska mielestäni on ihan kova juttu, jos nousee yhden maailman suosituimman bändin ohi listalla.

Onhan se.Eikä mulla ole ollut vaikeuksia tota ymmärtää.

Minun mielestä on ihan turha ruveta bändejä vertailemaan. Makuja on monia. Itse tykkään kyllä myös Metallicasta paljon.

No ainakin tämä vertailu on ollut minusta aika turhaa ja älytöntäkin.

Samaa veikkaisin minäkin.Toisaalta uusi rytmi/kosketinsoittaja parivaljakko on myös tuonut selkeästi uutta potkua.Toisaalta Paten lauluun on tullut mun korvaan enemmän sellasta "karjahtelua" pitkien äänien sijaan joka ottaa korvaan.Vaan ikämieshän alkaa olla jo kyseessä.Hyvin Pate kuitenkin esim.tuolla Ratinan keikalla vetää muutamasta epävireestä huolimatta ja esiintyjänähän mies on loistava.

Ja uudella levyllä on parhaita Popeda-biisejä aikoihin.Mulle viimeisin hyvä Popedan studiolevy oli Svoboda.Minusta Popedan rasittavin piirre on sellaset "huhhahei-silirimpsishoi" -rallit joita levyille sillon sun tällöin eksyy.Myös uuden levyn Juntti kuulostaa ensikuulemilta mitäänsanomattomalta vedolta.
FensonGibder
06.10.2008 22:01:36
Popeda.

Keveät mullat!
mikaman
07.10.2008 00:31:24 (muokattu 07.10.2008 14:31:36)
Oliko kukaan Kiimingissä miten oli levy vaikuttanut keikkasettiin?

Seinäjoella soitettiin ainakin "Elän itselleni", "Onhan päivä...", "Kuutamohullu", "Aino", "Huhhahei", "Lentolupakirja"

Vaikka tää ei ookkaan mikään "jelppikerho", niin osaisko joku neuvoa minkalaista kitarajuttua soitetaan "Elän itselleni" laulusäkeistössä. Siis se dempattu komppiriffi... Mutta vähän tarkemmin :)
"Hullut sekoo, viisaat tietää ja rapparit rakastaa... --Ja pojat soittaa kitaraa..." -Popeda: Da Da
Cimble
07.10.2008 12:44:24 (muokattu 07.10.2008 12:48:39)
Popeda.

Keveät mullat!

Eläpä höpötä! :) Minun mielestä Popeda on heränny edellisen kokoonpanon poisvaihdon myötä koomasta ja uusiutunut kiitettävästi saaden enemmän taitoakin kehiin. En tarkoita sitä että Popeda kuulostaisi ihan eri meiningiltä kuin ennen, mutta monin muin keinoin.

Mutta näkemyksiä on monia, se myönnetään. Silti jos joku näkee nyt "The Popedan" menehtyneen, olisi se pitänyt nähdä jo ehkä 90-luvulla. Mielestäni mikään ei tue sitä, että bändi ei olisi nyt lähes joka suhteessa parempi kuin vaikka reiluun kymmeneen vuoteen. Vaikka ukot on aina vaan vanhempia.

Minusta Popedan rasittavin piirre on sellaset "huhhahei-silirimpsishoi" -rallit joita levyille sillon sun tällöin eksyy.Myös uuden levyn Juntti kuulostaa ensikuulemilta mitäänsanomattomalta vedolta.

Arvoisa Psychis, tällä kertaa ollaan niin samaa mieltä että ihan hykerryttää. ;)
FensonGibder
07.10.2008 14:09:33
Silti jos joku näkee nyt "The Popedan" menehtyneen, olisi se pitänyt nähdä jo ehkä 90-luvulla.

80-luku: keveät mullat
90-luku: keveät mullat
00-luku: keveät mullat
10-luku: keveät mullat (ennuste)
Cimble
07.10.2008 16:50:14
80-luku: keveät mullat
90-luku: keveät mullat
00-luku: keveät mullat
10-luku: keveät mullat (ennuste)

Et ole ihan täysin negatiivinen ja mielestäsi Popeda oli elossa sentään vielä 70-luvulla..?
FensonGibder
08.10.2008 19:44:23
Et ole ihan täysin negatiivinen ja mielestäsi Popeda oli elossa sentään vielä 70-luvulla..?

Aloin kuuntelemaan musaa vasta 80-luvun puolella.

Ei siinä mitään jos porukka tykkää Popedasta, minä en. Tosin tämähän ei ole kovin kiinnostava seikka, joten jätän tämän threadin rauhaan.

And now - something completely different..
HaloOfFlies
13.10.2008 17:38:47

Seinäjoella soitettiin ainakin "Elän itselleni", "Onhan päivä...", "Kuutamohullu", "Aino", "Huhhahei", "Lentolupakirja"

Vaikka tää ei ookkaan mikään "jelppikerho", niin osaisko joku neuvoa minkalaista kitarajuttua soitetaan "Elän itselleni" laulusäkeistössä. Siis se dempattu komppiriffi... Mutta vähän tarkemmin :)

Tuo Elän Itselleni-biisi on muuten Jonne Aaronin kynästä, mies kertoo uusimmassa Suosikissa (kyllä,ostin Suosikin kun siinä oli Kissin juttu ja juliste)
"Kolme yötä jouluun on, laskin aivan itse eilen..." "Urpo laski väärin, joulu meni jo". S.M.A.K.-jäsen #5
Cimble
13.10.2008 20:28:00 (muokattu 13.10.2008 20:28:27)
Tuo Elän Itselleni-biisi on muuten Jonne Aaronin kynästä

Onkos siinä kuitenkin Paten sanat? Kuulostais vähän mahdollisilta Paten kokemuksilta.
Hannubal
13.10.2008 20:33:42
Onkos siinä kuitenkin Paten sanat? Kuulostais vähän mahdollisilta Paten kokemuksilta.

Se on nimenomaan Jonnen tekemä kokonaan. Pate vain hoksasi että tuohan kertoo ihan kokonaan hänestä, mikä sattuma. Patekin ryypätessään oli aina hokenut että mä elän itselleni. Soundissa oli juttua tästä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)