wedevirtanen 10.10.2008 16:30:50 (muokattu 10.10.2008 16:32:03) | |
---|
Minkä verran luulet että musiikin teoria on mennyt eteenpäin? Kun duuri ja molli joku sata vuotta sitten keksittiin, ne on edelleen muodissa. Enpä siitä tiedä, mutta itse olen huomannut, että musiikkikirjallisuus on mennyt 20 vuoden aikana paljonkin eteenpäin. Esim. nykyään käytetään kirjan ohessa usein videoita ja ääninäytteitä sekä valmiita taustoja apuna opetettavien asioiden selventämiseen. Peace and love brothers and sisters! |
baron 10.10.2008 19:01:18 | |
---|
Enpä siitä tiedä, mutta itse olen huomannut, että musiikkikirjallisuus on mennyt 20 vuoden aikana paljonkin eteenpäin. Esim. nykyään käytetään kirjan ohessa usein videoita ja ääninäytteitä sekä valmiita taustoja apuna opetettavien asioiden selventämiseen. No kerro mullekin ne uudet suomenkieliset kirjat? |
Harrastelija 11.10.2008 00:26:55 | |
---|
Jaa-a. 20 vuotta on melko pitkä aika, mutta ei se mitään erityisen uutta auringon alle ole tuonut, lukuunottamatta ehkä videoita yksittäisten instrumenttien opetuksessa. Omasta mielestäni Tohtori Toonika on toiseksi paras teorian opiskelu kirja. Itsessään hyvä ja siksi se minullakin on että saisi väännettyä teoriaakin korvien väliin. Mikä sitten olisi parempi? Joskus 80-90 luvun aikoihin tuli radiosta musiikin teorian kurssi. puolisen tuntia viikossa ja kesti vaikka kuinka kauan. YLE julkaisi siihen kirjan joka minulla on monisteina. Siihen oli saatavilla myös tuntikausia kasetteina näitä oppitunteja. Nekin minulla joskus oli. Todella loistava kokonaisuus. Kasetteja ei enää ole, eikä taida edes saada mistään, mikä on sääli. En edes muista mikä kurssin/kokonaisuuden nimi oli. Oppikirjaksihan sitä ei kouluun oltukaan suunniteltu kuten Toonika vaan radio tuntien mukaan edettäväksi melko laajaksi kokonaisuudeksi. Eli tuskin tänä päivänäkään yleistä teoriaa saisi paremmin esitettyä kirjan muodossa ja vielä suomeksi. Onneksi Toonika on hyvä, saa silläkin ihan tarpeeksi laadukkaasti itseään kiusattua.... Jos joku muistaa tuon ohjelman nimen, olisi kiva kuulla. Harrastelija Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen. |
Schnowotski 11.10.2008 00:47:52 | |
---|
Onko tosiaan niin, että viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana kukaan ei ole tuonut musiikkitieteen alueelle mitään uutta? Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi. |
wedevirtanen 11.10.2008 01:27:45 | |
---|
No kerro mullekin ne uudet suomenkieliset kirjat? Puhuin nyt lähinnä muusta musiikkikirjallisuudesta esim. kitaran soitto-oppaat yms. Musiikin teoriakirjojen kehitystä en ole niinkään seurannut, siksi niistä kyselinkin. Peace and love brothers and sisters! |
ralliolli 11.10.2008 01:42:41 | |
---|
Onko tosiaan niin, että viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana kukaan ei ole tuonut musiikkitieteen alueelle mitään uutta? Musiikkitiede on enää pelkkää politiikkaa. Etnomusikologit haluavat mullistaa kansan arvomaailman niin, että vihdoinkin länsimaisen taidemusiikin hegemonia sortuisi, ja vähänkään konservatiivisesti ajattelevat yrittävät vastustaa sitä. Tai mistäpä minä sitä tietäisin. Pointtini olkoonkin se, että musiikinteoria on vain yksi pieni piste musiikkitieteen laajasta kentästä, eikä pienen pisteen muuttumattomuudesta voida päätellä koko kentän kehittymistä. Mutta arvelen, että alkeisteoria pysyy pitkälti samana vielä kauan, eikä siltä osin kirjatkaan muuttuisi. Itse kyllä vaihtaisin systeemiä välittömästi, jos valtaa olisi. |
wedevirtanen 12.10.2008 02:52:07 | |
---|
Musiikkitiede on enää pelkkää politiikkaa. Etnomusikologit haluavat mullistaa kansan arvomaailman niin, että vihdoinkin länsimaisen taidemusiikin hegemonia sortuisi, ja vähänkään konservatiivisesti ajattelevat yrittävät vastustaa sitä. Tai mistäpä minä sitä tietäisin. Pointtini olkoonkin se, että musiikinteoria on vain yksi pieni piste musiikkitieteen laajasta kentästä, eikä pienen pisteen muuttumattomuudesta voida päätellä koko kentän kehittymistä. Mutta arvelen, että alkeisteoria pysyy pitkälti samana vielä kauan, eikä siltä osin kirjatkaan muuttuisi. Itse kyllä vaihtaisin systeemiä välittömästi, jos valtaa olisi. Mielenkiintoni heräsi, minkä systeemin vaihtaisit ja mihin? (sori, en käsittänyt kokonaisuutta, enkä sitä kaikkea mitä musiikkitiede saattaa pitää sisällään) :) Musiikkitiede kai käsittelee kaikkea mahdollista musiikkia ja siihen liittyviä asioita? Taidan mennä nyt nukkumaan... Peace and love brothers and sisters! |
Schnowotski 12.10.2008 21:58:40 | |
---|
Mutta arvelen, että alkeisteoria pysyy pitkälti samana vielä kauan, eikä siltä osin kirjatkaan muuttuisi. Itse kyllä vaihtaisin systeemiä välittömästi, jos valtaa olisi. Minäkin haluaisin tietää, että mitä haluaisit muuttaa systeemissä - ja missä systeemissä. Onko mielestäsi nykyään vallalla oleva sointujen keskinäisiin suhteisiin keskittyvä ajatusmaailma huono? Joskushan puhuit siitä, että haluaisit muuttaa musiikin notaation loogisemmaksi, mutta se ei taida sinänsä liittyä tähän, vai. Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi. |
baron 12.10.2008 22:03:02 | |
---|
Ennenkuin säikeen perustajat puuttuu, jos pidettäis tää säie kuitenkin otsikon aiheessa ja pistettäisiin teoria uusiksi jossain toisessa. |
Schnowotski 12.10.2008 22:13:51 | |
---|
Ennenkuin säikeen perustajat puuttuu, jos pidettäis tää säie kuitenkin otsikon aiheessa ja pistettäisiin teoria uusiksi jossain toisessa. Totta puhut. Jos Ralliolli ei uutta ketjua viitsi perustaa niin tuo jelppikerho varmaan tuollaisena allround-ketjutyyppisenä voisi olla ihan hyvä ajatusten loppusijoituspaikka: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=39&t=144132&o=560 Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi. |
jazzmies 12.10.2008 23:01:51 | |
---|
Musiikkitiede kai käsittelee kaikkea mahdollista musiikkia ja siihen liittyviä asioita? Ihan kaikkea voi tutkia joo! Ralliolli on muuten väärässä musiikkitieteen keksinnöistä, sillä lähes jokainen etnomusikologian väitöstyö tuo mukanaan tukun uutta metodologiaa. Ei tietystikään vallankumousta enää, koska kenttä on sen verran iäkäs jo. Etnomusikologinen ote on tarttunut myös perinteisen musiikkitieteen alan tutkimuksiin, eikä jako ole enää yhtä mustavalkoinen, vaikka jotkut etnomusikologit niin haluaisivatkin. Itse teen jatkotutkimusta jazzista, minkä on perinteisesti oletettu olevan etnoa, varsin musiikkititeteellisin analyysimetodein, eli vuoroin vieraissa! Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta.
Ronnie Österberg.
Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea.
- Kailis 2008 - |
HUOM.: Alla oleva ei liity mitenkään ketjun aiheeseen. Lukeminen omalla vastuulla. Ihan kaikkea voi tutkia joo! Ralliolli on muuten väärässä musiikkitieteen keksinnöistä, sillä lähes jokainen etnomusikologian väitöstyö tuo mukanaan tukun uutta metodologiaa. Ei tietystikään vallankumousta enää, koska kenttä on sen verran iäkäs jo. Etnomusikologinen ote on tarttunut myös perinteisen musiikkitieteen alan tutkimuksiin, eikä jako ole enää yhtä mustavalkoinen, vaikka jotkut etnomusikologit niin haluaisivatkin. Itse teen jatkotutkimusta jazzista, minkä on perinteisesti oletettu olevan etnoa, varsin musiikkititeteellisin analyysimetodein, eli vuoroin vieraissa! En tiedä missä minä olen väittänyt mitään etnomusikologian keksinnöistä. Mutta jos vallankumouksesta puhutaan niin sitä siellä kyllä valmistellaan. Ja puhun nimenomaan poliittisesta vallankumouksesta. Olen ollut parilla etnomusikologian esittelyluennolla ja tämä asia tehtiin hyvin selväksi. |
jazzmies 14.10.2008 09:28:38 | |
---|
Mutta jos vallankumouksesta puhutaan niin sitä siellä kyllä valmistellaan. Ja puhun nimenomaan poliittisesta vallankumouksesta. Minä olen "siellä", enkä ole kyseistä huomannut. Mitä musiikkipolitiikkaan tulee, niin länsimaista hegemoniaa ei ole enää musiikkitieteessä, ja tuskin muuallakaan. Muutama konservatiivi ajoittain pitää älämölöä siitä, että "klassinen musiikki on muuta musiikkia arvokkaampaa". Tapaamani taidemusiikintutkijat yliopistomaailmassa ovat varsin valveutuneita rytmimusiikista ja sen eri tyyleistä. Nykymusiikkitiede gender- ja postmodernistisine näkökulmineen on niin ysäriä, ja musiikkipoliittinen vallankumous jäi saavuttamatta. Toki suuntaukset rikastuttivat tutkimuskenttää ja rikastuttavat edelleen, koska ne toivat mukanaan uudenlaista perspektiiviä. Odotan innolla etnomusikologian poliittista vallankumousta. Dimebag Darrell 1966-2004 |
Tales 22.10.2008 15:56:11 | |
---|
Yksi kysymys melodia-osion säveltapailutehtävistä: opettajan oppaassa neuvotaan, että soitinta ei saisi käyttää apuna. Mutta mistä tiedän, menevätkö laulamani sävelet kohdalleen? Eli vaikka jo ensimmäisessä tehtävässä, ovatko äänet 1 ja 2 oikealla etäisyydellä toisistaan. |
Frye 22.10.2008 18:48:16 | |
---|
Jaahas, laittovat sitten virheellisen sms:n. Eli opettajan opas oli tullut itte toonikaa vielä odotellaan. Onneks soitin vielä tarkistaakseni etten ajellu turhaan kaupunkiin. Nyt sitten sapui kauppaan tämä opus. Jos joku onpi odotellut. Ainakin tänne välisuomeen. Samuli Järvinen |
Bitti-Hiisi 22.10.2008 19:01:51 | |
---|
Yksi kysymys melodia-osion säveltapailutehtävistä: opettajan oppaassa neuvotaan, että soitinta ei saisi käyttää apuna. Mutta mistä tiedän, menevätkö laulamani sävelet kohdalleen? Eli vaikka jo ensimmäisessä tehtävässä, ovatko äänet 1 ja 2 oikealla etäisyydellä toisistaan. Soita esimerkkirivin sävelet ensin soittimellasi, ja pyri sen jälkeen laulamaan tehtävät ilman soittimen apua. Jos olet itseopiskelija, voit lopuksi toki tarkistaa vastauksesi soittimestasi. (Tunneillahan tarkistamisen hoitaa opettaja.) Jotkut tietokoneohjelmat tunnistavat nykyisin myös hyvin laulettuja sävelkorkeuksia, joten niitäkin voi käyttää apuna. Viritysmittarikin tunnistaa sävelet periaatteessa, mutta käytännössä sen kanssa puuhaaminen on luultavimmin melko epäluotettavaa. Tsemppiä! :) By your command! |
baron 22.10.2008 23:13:23 | |
---|
Viritysmittarikin tunnistaa sävelet periaatteessa, mutta käytännössä sen kanssa puuhaaminen on luultavimmin melko epäluotettavaa Mut jos viritysmittaria käyttää niin sen osoitinhan näyttää minkä verran pielessä mihin suuntaan ja voi visuaalisesti sen perusteella korjata? |
Bitti-Hiisi 22.10.2008 23:34:29 | |
---|
Mut jos viritysmittaria käyttää niin sen osoitinhan näyttää minkä verran pielessä mihin suuntaan ja voi visuaalisesti sen perusteella korjata? Säveltapailua aloittelevan saattaa olla vaikeaa tuottaa niin pitkää, puhdasta ja tasaista ääntä, että mittari saa siitä sekoilematta kiinni. Mutta voihan se toimiakin, en ole itse kokeillut... By your command! |
baron 22.10.2008 23:39:42 | |
---|
Säveltapailua aloittelevan saattaa olla vaikeaa tuottaa niin pitkää, puhdasta ja tasaista ääntä, että mittari saa siitä sekoilematta kiinni. Mutta voihan se toimiakin, en ole itse kokeillut... Onhan se vaikeaa, mutta kyllä sen mittarin viisarin saa keskelläkin käymään:-) |
Neljä Ruuvia 23.10.2008 06:06:18 | |
---|
Onhan se vaikeaa, mutta kyllä sen mittarin viisarin saa keskelläkin käymään:-) Noin suunilleen kvintin välein se heilahtaa siihen keskelle :-) |