Aihe: basso vs. kitara
1 2 3
jackdaniels
12.10.2008 00:28:44
Onko bassoa tosiaan hauskempi soittaa kuin kitaraa, vai tuntuuko vain musta siltä? Entä "erään" basistin vertaus "kitararismi on pinkigistä mutta basismi tennistä" En oo varma..
Mäci
12.10.2008 00:42:31
On!Olet asian ytimessä...minäkin oivalsin sen jokin aika sitten:kitaransoitto on ihan tyhmää!Neljä paksua kieltä ja miesmäinen murina,siinähän se on.
Pienestä,vähän omituisen muotoisesta,vihreästä munasta kuoriutui pieni harakka.Se oli pieni ja ihmeellinen.Pienen ihmeen nimi oli Bialoipokku.
Jonan
12.10.2008 00:47:39
Ei se kitaransoitto ihan turhaa ole kuiteskaan.. mutta kyllä tykkään basismista enemmän =)
Muusikonrenttu
12.10.2008 01:36:00

Aika vintage..
L.Ruoska
12.10.2008 21:19:06

Tästä tulee tietysti fleimiä, mut basismi on helpompaa! Olin soittanu bassoa joku 5 viikkoa kun olin ekalla keikalla =) Tietysti oli muutama vuosi kitara-alkeita takana, mutta en olis mitenkää pystyny vetää niit biisei (perus apis/nirvana/omia pastisseja) järkevästi kitaralla.

Nykyään mulle olis ihan sama kumpaa soittaisin jos vain olisin todella hyvä jommassa kummassa, ja näillä taidoilla se basso sujuu siedettävämmin. Mulla on ollu semmonen etuoikeus tässä bändissä nyt vuoden jo skulailla parin itseäni paljon taitavamman soittajan kanssa. Rumpali nyt on ihan omaa luokkaansa enkä minä tai kitaristi osata hakata kannuja muutenkaan keikkakelpoisesti. Bändini kitaristi kuitenkin no doubt hoitaisi bassotyöt paljon paremmin kun minä, mutta se mikä siinä on hienoa se mun ei tarvii hirveästi selitellä mitä mä soitan bassolla mihinkin vaan sieltä kitaraosastolta tulee automaattisesti aina jotain loistavasti tilanteeseen sopivaa taiturointia eikä mitään barrekomppausta.

Bassoissa on kyllä se puoli että ne on paljon makeemman näkösiä kun kitarat.
Myynnissä pari Ibanez SR800-bassoa, tsekkaa mun Tori-ilmoitukset.
PasiB
12.10.2008 21:32:05
Tästä tulee tietysti fleimiä, mut basismi on helpompaa! Olin soittanu bassoa joku 5 viikkoa kun olin ekalla keikalla =) Tietysti oli muutama vuosi kitara-alkeita takana, mutta en olis mitenkää pystyny vetää niit biisei (perus apis/nirvana/omia pastisseja) järkevästi kitaralla.

Nykyään mulle olis ihan sama kumpaa soittaisin jos vain olisin todella hyvä jommassa kummassa, ja näillä taidoilla se basso sujuu siedettävämmin. Mulla on ollu semmonen etuoikeus tässä bändissä nyt vuoden jo skulailla parin itseäni paljon taitavamman soittajan kanssa. Rumpali nyt on ihan omaa luokkaansa enkä minä tai kitaristi osata hakata kannuja muutenkaan keikkakelpoisesti. Bändini kitaristi kuitenkin no doubt hoitaisi bassotyöt paljon paremmin kun minä, mutta se mikä siinä on hienoa se mun ei tarvii hirveästi selitellä mitä mä soitan bassolla mihinkin vaan sieltä kitaraosastolta tulee automaattisesti aina jotain loistavasti tilanteeseen sopivaa taiturointia eikä mitään barrekomppausta.

Bassoissa on kyllä se puoli että ne on paljon makeemman näkösiä kun kitarat.

Basson soitto on helpompaa, no jaa, tuosta saisi pitkän keskustelun aikaiseksi, mutta minusta ei pidä lähteä tuolle linjalle, koska molempia tarvitaan bändissä. Piste. Itse en kylläkään osaa soittaa kitaraa kuin nimeksi, enkä haluakaan, siihen on meidänkin bändissä kaksi erittäin paljon pätevämpää kaveria. Tosin kumpikaan ei osaa soittaa bassoa, onneksi.
Ja bassot todella on makeemman näköisiä ja se tunne, kun seisoo kaapin edessä ja takana murisee, voi voi, ei kitaristit sitä voi ymmärtää.
Seba
12.10.2008 22:43:10

No en välttämättä lähtisi tuolle helpompaa/vaikeampaa linjalle ollenkaan.
Kumpaakin on vitun vaikea soittaa todella hyvin.

En itse todellakaan ole kitaran(kaan) varressa mikään virtuoosi, mutta hauska se on treeniksellä katsoa kun kitaramiehet tarttuu bassoon, niin vielä vähemmän valmista siitä tulee vaikka olisi kuinka hyvä ja kauan kitaraa soittanut.

Jos bändissä on tiukka basisti ja toinen kitaristi kova komppaamaan, voi taas sitten toinen kitaristi olla vaikka vähän sinnepäin vetelijä eikä niin paljoa häiritse. Siinä suhteessa voi olla helpompaakin olla kitaristi :)

Riippuu keitä siinä ympärillä häärää.
Tosin jos on rytmitajuton basisti, niin bändi ei kuulosta hyvältä koskaan..

Kitaristien virheitäkään ei välttämättä livenä niin helpolla huomaa, mutta auta armias kun basisti ryssii niin kyllä kuuluu.
Normikatsoja ei huomaa bassoa bändissä ollenkaan ennenkuin basisti tekee virheen :)
sami-s
13.10.2008 00:57:51
Erästä tuntemaani henkilöä lainatan :
" Basso on jumalten soitin"... ei ollenkaan väärin sanottu ;)

En väitä osaavani hyvin soittaa kumpaakaan mut kyl on mukava veivata bassoo bändissä.
JussiKoo
13.10.2008 07:52:12
Normikatsoja ei huomaa bassoa bändissä ollenkaan ennenkuin basisti tekee virheen :)

Virhe? Basistit eivät tee virheitä.

:) :)
Karlsson
13.10.2008 08:13:01
Kitaralla pystyy soittamaan kyllä nopeammin, mutta toisaalta bassoissa voi olla parempi jälleenmyyntiarvo. Tai ainakin sen voi yrittää myydä jollekin kuolaidiootille sikahintaan!
( * )
Seba
13.10.2008 11:28:07

Virhe? Basistit eivät tee virheitä.

:) :)

Niinpä, jos tulee moka, se on loppubändin syy :)
Edzge
13.10.2008 14:08:43 (muokattu 13.10.2008 14:10:38)
Basso vastaan kitara on loppumaton taisto, mutta vaikeudesta puhuttaessa ovat kumpikin juuri niin vaikeita kuin niistä itse teet. Voihan bassollakin soittaa sointuja, täppäillä jne, mutta pystyy kitarallakin soittamaan perus kasia yhdellä kielellä. Basisteja on maailmassa kitaristien kanssa varmaan 1:5, JOTEN BASISTEJA LISSÄÄ!!!!

Ja kysy vaikka musiikin teoriaopettajalta tai keneltä vaan musiikista jotain tietävältä, että kumpi bändissä on tärkeämpi ja kumpi on vaikeampi löytää. Mitä luultavimmin hän vastaa basso/basisti. Basismi on ihanuutta :)
- "Hei, tuohan kuulosti hyvältä!" - "Niin minäki!"
Tana
13.10.2008 15:58:18

Basisteja on maailmassa kitaristien kanssa varmaan 1:5, JOTEN BASISTEJA LISSÄÄ!!!!

Älänyssaatana. Loppuu soittohommat meiltä jos basisteja yhtäkkiä onkin pilvin pimein. ;)
Maisteri
13.10.2008 16:55:31
Tiukkaa asiaa tässä.

No en välttämättä lähtisi tuolle helpompaa/vaikeampaa linjalle ollenkaan.
Kumpaakin on vitun vaikea soittaa todella hyvin.

Totta. Molempien handlaaminen loistavasti on oikeasti hankala juttu.

En itse todellakaan ole kitaran(kaan) varressa mikään virtuoosi, mutta hauska se on treeniksellä katsoa kun kitaramiehet tarttuu bassoon, niin vielä vähemmän valmista siitä tulee vaikka olisi kuinka hyvä ja kauan kitaraa soittanut.

Juuri näin. Vastakin sai naureskella ja välillä jopa melkein itkeä, kun paikallisen rokkibaarin sunnuntaijameissa moni osaava, hyvä kitaristi "soitti" bassoa. Sai taas monesti bändikamulle todeta: "Jaa, tää on taas näitä kitaristeja, jotka luulee suoraan kitarataidoilla osaavansa soittaa myös bassoa hyvin."

Toisaalta eipä itelläkään tuo kitarahomma tietty lähe silleen ku oikeilla kitaristeilla. Ei ainakaan soolot lähe yhtään. Komppaushommat skulaa kylläkin paremmin kotikitaroinnin ja bassoplekutekniikan ansiosta.

Jos bändissä on tiukka basisti ja toinen kitaristi kova komppaamaan, voi taas sitten toinen kitaristi olla vaikka vähän sinnepäin vetelijä eikä niin paljoa häiritse. Siinä suhteessa voi olla helpompaakin olla kitaristi :)

Riippuu keitä siinä ympärillä häärää.
Tosin jos on rytmitajuton basisti, niin bändi ei kuulosta hyvältä koskaan..

Tosi. Basismi vaatii rytmillistä tarkkuutta ja tiukkuutta huomattavasti enemmän. Groovea!

Kitaristien virheitäkään ei välttämättä livenä niin helpolla huomaa, mutta auta armias kun basisti ryssii niin kyllä kuuluu.

Näinkin se monesti on, valitettavasti. :)
www.thegeorgedoubleuse.com
leksi-B
13.10.2008 22:40:57
Ja bassoa/basistia ei huomata kun se soittaa mukana, mutta kun bassoa/basistia ei ole, niin varmasti huomataan.

Itsekkin veivaan kitaraa ja bassoa molempia ihan kohtuullisesti, mutta kyllä se basso vaan on miehen soitin. Lisäksi vaatii enemmän munaa aloittaa soittamaan bassoa kuin kitaraa.
"Vanitas Vanitatum" "Soita äläkä inise!"-Minä
Teijo K.
14.10.2008 00:03:42

Osta bassokitara, siinä on molemmat.
Carpenter
14.10.2008 02:05:58
Osta 6-kielinen basso, niin onnisuu sointuhommatki ja tiluttaminen.

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_ … 95dd2d2bed5212424693bfc2f4c053c.jpg
Basisti on lyömäsoitin.
antsatsa
14.10.2008 02:14:30
Jaa-a. En alkaisi mitään vastakkain asettelua tästä rakentamaan, molemmilla on tarkoituksensa.. Minä olen lähinnä lyriikan rakentelija eli mieleen pulpahtelee sanoituksia ja siinä samalla sävelkulkuja, olen soitellut kitaraa (akustista ja sähköistä) sellaset 2 vuotta. Nyt olen kuitenkin kiinnostunut bassosta koska se aivan perustan muuraaminen tuntuu tärkeämmältä kuin riffien yms. juttujen rakentelu kitaralla. Niitäkin kyllä tulee sattumanvaraisesti samalla keksittyä. Keskinkertaisia kitaristeja kun tuntuu löytyvän vaikka millä mitalla. Isompi tähtäin kun tässä on kuitenkin jonkun elävää musiikkia tuottavan kokoonpanon kasaan laittaminen.. Eli lyrics+bass+singing. All the way
antsatsa
14.10.2008 02:22:33
Jaa basso helpompi kuin kitara, noh itse voin sanoa vaan että aivan erilaista touchia sen soittaminen tarvii kuin kitaran.. Tuntui "pikkasen" oudolta ottaa se basso, järkyttävän paksuine kaapeleineen käsiinsä. Kyllä se on aivan eri soitin, eikä sitä ymmärrä ennen kuin sitä soittelee. Ei se kielien määrä sitä soittamisen vaikeutta määritä, vaan miten ne biisit sovitetaan eri soittimille. Iteppä diggailen ihan älyttömästi soitella 4-kielisellä bassolla että pääsee menee kunnolla ylös ja alas kaulallla, slidejä + bendejä kehiin vaan niin että ttu..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)