Aihe: Satulan valinta vaikeaa, apu tervetullutta
1
karkki
12.10.2008 16:24:09

Ajattelin vaihtaa kolmeen kitaraan grafiittisatulat muovisten tilalle, mutta enpä olisi kuvitellut oikeiden valitsemisen olevan näin vaikeaa. Potilaat ovat Epin LP Standard, meksikolainen Strato-standard ja rakennussarja-Tele, johon näyttäisi kelpaavan samanlainen satula kuin Stratoon.

SP-Elektroniikan tuoreesta kuvastosta katselin tällaisia:
Grafiittisatulat 6-kieliseille kitaroille. Graphite pre slotted saddles to 6-strings guitars.
Kaarevat ja viistotut, curved and obliqued.
NTC5: 42mm x 3,1mm x 5mm
NTC10: 40mm x 3,5mm x 8,2mm
NTC12: 43mm x 4mm x 7,6mm
NTC4: 44mm x 6,2mm x 7,9mm

Beatmanilla on paljon kalliimpia Graph Tehchejä, joista yhden mainitaan käyvän Fenkkuihin ja yhden Epin Lespaan. Näiden mitoiksi kerrotaan:
Fenkkuun: pituus: 42.93mm paksuus: 3.35mm korkeus : 5.33mm E urasta E-uraan 35.18mm
LP: Measures. pituus:44.07 mm paksuus: 4.98mm korkeus : 8.36mm E urasta E-uraan 36.20mm

Ja ettei liian helpoksi menisi, niin Millbrookin sivulta kaivoin esiin tällaisia Hoscoja, joista ei edes kerrota, onko niissä kielilovet valmiina vaiko ei.

NTC-10 satula ylä Hosco grafiitti kitara 40x8x4mm 3,00 kpl
NTC-5 satula ylä Hosco grafiitti kitara 41.5x5.2x3.5mm 3,00 kpl
NTC-9 satula ylä Hosco grafiitti kitara 41.5x8.2x5mm 3,00 kpl
NTC-11 satula ylä Hosco grafiitti kitara 43.5x7.35.3mm 3,00 kpl
NTC-12 satula ylä Hosco grafiitti kitara 43x8x4.3mm 3,00 kpl
NTC-4 satula ylä Hosco grafiitti kitara 44x8x6mm 3,00 kpl
NTC-6 satula ylä Hosco grafiitti kitara 52x8.5x5mm 3,00 kpl

Kun nyt oikein noita katselee, niin Millbrookin ja SP-Elektroniikan tuotekoodit näyttävät kovin samanlaisilta ja oikeastaan mitatkin, paitsi että Milbrookilla olisi korkeus ilmoitettu ennen leveyttä.

Osaisiko joku ystävällisesti kertoa, mitä tilaisin Fenkkuihin ja Epiin joko SP-Elektroniikasta tai Millbrookilta? Beatmanilla olisi näköjään helpompi osua oikeaan tavara, mutta yhden Graph Techin hinnalla saa muualta satulat kaikkiin kolmeen kitaraan.
kojones
12.10.2008 20:15:23
Mittaat ne alkuperäiset satulat ja valitset sopivat noista. Helppoa!
jra
13.10.2008 02:46:21 (muokattu 13.10.2008 02:48:12)
Minun mittausvälineilläni ja silmilläni ei luotettavia mittoja millin kymmenesosien tarkkuudella oteta. Ylipäänsä minulla ei ole käsitystä, kuinka pienten toleranssien kanssa näissä liikutaan.
Ensimmäistä kertaa olen satulaa ostamassa & vaihtamassa, joten hassuilta nämä kysymykset saattavat kokeneempien silmissä näyttää. Ei minulla ole esimerkiksi mitään käsitystä, kuinka tuo tallagrafiitti on tarvittaessa työstettävissä, mutta olen toiveikas asian suhteen :-)

Mun käsittääkseni irrallaan myytävät satulat on aina enemmän tai vähemmän aihioita. Heittämällä tuskin noista mikään menee paikoilleen. Leveys saattaa olla jossain tapauksessa valmiiksi kohdallaan, mutta ainakin korkeutta joutuu hienosäätämään kitaran ja halutun tatsin mukaan.

Kannattaa kyllä hommata muutaman euron työntömitta, sillä sitä tarvitsee noissa hommissa kuitenkin jossain välissä. Mitat kun satulaa aletaan tekemään tiettyyn kitaraan sopivatksi ovat millin kymmenesosia ja ehkä jonkin verran näppituntumaa.

Valmiitkaan urat eivät yleensä sovi suoraan kuin hyvällä tuurilla jollekin tietylle kielisetille, joten niillekin pitää jotain pystyä tekemään. Jos graffitti on yhtään saman kuvuista kuin Tusq, niin kyllä sitä pystyy kotikonstein (viilat, hiomapaperi) työstämään, vaikka kovaa ainetta onkin.

Täältä löytyy hyvää tietoa miten satulan tekeminen etenee. Aihioin valmiusasteesta riippuen voi loikkia joitain kohtia yli. Ehkä kerran kannattaa lukaista läpi, niin tietää miten mikäkin vaikuttaa ja miksi:
http://www.stewmac.com/freeinfo/Nuts,_saddles.html
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)