varo 11.10.2008 16:44:16 | |
---|
eli vaihdoin tohon just kielet, ja nyt ongelmana on, että talla on "etukenossa." Ja jos koitan virittää yhden kielen vireeseen, niin muut kielet menevät vireestä. Ja tässähän ei ole floikkatallaa. |
hapan 11.10.2008 16:49:13 (muokattu 11.10.2008 16:49:31) | |
---|
Mutta kampitalla kuitenkin? Jos et pidä sitä "kelluvana", niin kannattaa ruuvata se niistä tallan jousista kanteen kiinni ja hakea se sopiva balanssi kammen jäykkyydelle sitä kautta. |
varo 11.10.2008 16:53:25 | |
---|
Mutta kampitalla kuitenkin? Jos et pidä sitä "kelluvana", niin kannattaa ruuvata se niistä tallan jousista kanteen kiinni ja hakea se sopiva balanssi kammen jäykkyydelle sitä kautta. ruuvata se kiinni? kampiko? ja emmä nyt hae kammen jäykkyyttä vaan sitä että tolla voi soittaa ja että sen saa vireeseen! |
Zeeboo 11.10.2008 16:56:58 (muokattu 11.10.2008 17:13:54) | |
---|
ruuvata se kiinni? kampiko? ja emmä nyt hae kammen jäykkyyttä vaan sitä että tolla voi soittaa ja että sen saa vireeseen! Eikös siinä ole samanlainen jousisysteemi kuin normi stratossa. Elikkä jouset on kiinni rungossa sellaisella L-kappaleella jossa on väkäset jousille rungossa? Kiristä sen L-kappaleen kiinnitysruuveja, niin tallan perä laskee lähemmäs runkoa, vaikka kanteen kiinni. Niissä ruuveissa pitäisi olla ihan tarkoituksella säätövaraa. E: Tämä jäykistää jonkin verran sitä kampea & tekee siitä helpommin viritettävän. Mulla itselläni on straton kampi viritetty niin, että tallan perä on noin 2 mm irti rungosta, eli lievästi etukenossa. Vähän työläämpi virittää, mutta kammessa taas on vähän enemmän pelivaraa. Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
varo 11.10.2008 18:02:40 | |
---|
Eikös siinä ole samanlainen jousisysteemi kuin normi stratossa. Elikkä jouset on kiinni rungossa sellaisella L-kappaleella jossa on väkäset jousille rungossa? Kiristä sen L-kappaleen kiinnitysruuveja, niin tallan perä laskee lähemmäs runkoa, vaikka kanteen kiinni. Niissä ruuveissa pitäisi olla ihan tarkoituksella säätövaraa. E: Tämä jäykistää jonkin verran sitä kampea & tekee siitä helpommin viritettävän. Mulla itselläni on straton kampi viritetty niin, että tallan perä on noin 2 mm irti rungosta, eli lievästi etukenossa. Vähän työläämpi virittää, mutta kammessa taas on vähän enemmän pelivaraa. joo, eli tässä on normi strato systeemi sillä erotuksella, että tällä voi kammeta sävelkorkeutta myös ylöspäin. ja noi L-kappaleen ruuvit (2kpl) on kiinni rungossa, kiristänkö ihan vaa niitä? irrotanko tallan jouset sitä ennen? |
Zeeboo 11.10.2008 18:13:00 (muokattu 11.10.2008 18:13:38) | |
---|
joo, eli tässä on normi strato systeemi sillä erotuksella, että tällä voi kammeta sävelkorkeutta myös ylöspäin. ja noi L-kappaleen ruuvit (2kpl) on kiinni rungossa, kiristänkö ihan vaa niitä? irrotanko tallan jouset sitä ennen? Ei tarvitse irrottaa jousia. Pystyt seuraamaan helpommin kammen asettumista kun et irrota. Kielet tosin kiristyvät samalla, ja kun lasket virettä, laskee tallan perä samalla. Tämä täytyy ottaa huomioon. "Vintage" kammellakin voi nostaa (tosin vähän) virettä kun sen säätää niin, että se on vähän "etukenossa". Just tämän takia mulla on straton kampi viritetty niinkuin tuossa aikaisemmin kirjoitin. Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
Krice 12.10.2008 12:42:59 | |
---|
Ruuvaaminen on hienosäätöä varten. Ensin lisätään yksi jousi ja katsotaan mitä tapahtuu. Jousien lisääminen on yleensä tarpeen jos kielisetti vaihtuu paksummaksi. |
Ruuvaaminen on hienosäätöä varten. Ensin lisätään yksi jousi ja katsotaan mitä tapahtuu. Jousien lisääminen on yleensä tarpeen jos kielisetti vaihtuu paksummaksi. Totta, mutta puoliksi. Jos haluaa, että kampi toimii rennommin, niin silloin jousia ei kannata laittaa ainakaan koko pakkaa täyteen. Itse soitan stratolla 11 - 49 setillä, ja jousia mulla on kolme. Aikaisemmin, kun näpit vielä kesti käytin stratossa 12 - 54 settiä, ja kammessa oli vain kaksi jousta tallapalikan laidoista L-palikan 2. ja 4. koukkuihin vedettynä. Tämä systeemi palveli minua kuuliaisesti vähän yli 20 vuotta ilman intonaatio-/vireenpito-ongelmia. E: Soittotyli (osin pakon sanelemana) ja maku vissiin muuttunut ajan myötä. Nykyään tykkään, että kammessa on vähän topakampi vaste. Siitä tuo lisävieteri. Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |