Aihe: "rock'n roll piano"
1
marjastaja
11.10.2008 22:18:13
Elikkä ainainen haave on ollut osata soittaa kyseessä olevaa tyyliä pianolla esim. jerry lee lewis-juttua ja muutenkin sellainen Rock'n Roll
1.Onko se vain sointujen pimputusta, vai onko se jotain muuta
2. Mitä sointuja tarvitaa (siis yleisesti ottaen, ei "riippuu sävellajista-vastauksia)

3. Mitä biisejä, joissa on helpohkoa pianoa
Qsine
12.10.2008 11:52:24

Semmoiseen tulokseen olen tullut, että rokpianosaundin lähtökohta on joka tapauksessa semmoinen kirkas, korkeataajuuksinen, oli sitten kyseessä flyygeli tahi ei. Esimerkiksi Nord Electron pianosaundi tarjoaa oikein mukavaa kilkettä.

Tämmöisiä seikkoja tulee mieleen rockpianismin suhteen:
- Ei koko sointuja, pari ääntä riittää oikealle kädelle
- Leikittelyä duuri- ja mollitersseillä
- Helesävelten oikeaoppinen ja -aikainen käyttö
- Ei pajatsontyhjennyssooloja: kuulijan(kin) korva rasittuu. Tauot ovat tässäkin musiikkia
- Glissandot oikeisiin kohtiin ja tarpeeksi harvakseltaan, muuten tulee inflaatio
- Vasurin rock-rytmikuviot selkäytimeen ja automaatiotasolle. Kun pystyy puhumaan samaan aikaan kun soittaa vasuria, sitten menee hyvin
- Seiskasoinnun oikeat hajotukset vasurin ja oikean välille. Esim. Vk priimi ja kvintti, Ok terssi ja seiska
- Tarpeeksi bodausta: ote on aggressiivinen suurimman osan ajasta, ja jos yksi piisi kestää kolme minuuttia, pitäisi keikalla jaksaa hakata melko kauan
- Lee Lewisin rockpianismissa on mielestäni huomattavasti kantrivaikutteita. Kuuntelemalla countrylikkejä saa ammennettua myös leelewispianonsoittoon ideoita.
"Ensi kuun alussa minä lähden Puolaan, ja jään sinne, siksi aikaa kun asiat sitä vaativat".
Haipuma
13.10.2008 19:05:35
Semmoiseen tulokseen olen tullut, että rokpianosaundin lähtökohta on joka tapauksessa semmoinen kirkas, korkeataajuuksinen, oli sitten kyseessä flyygeli tahi ei. Esimerkiksi Nord Electron pianosaundi tarjoaa oikein mukavaa kilkettä.

Tämmöisiä seikkoja tulee mieleen rockpianismin suhteen:
- Ei koko sointuja, pari ääntä riittää oikealle kädelle
- Leikittelyä duuri- ja mollitersseillä
- Helesävelten oikeaoppinen ja -aikainen käyttö
- Ei pajatsontyhjennyssooloja: kuulijan(kin) korva rasittuu. Tauot ovat tässäkin musiikkia
- Glissandot oikeisiin kohtiin ja tarpeeksi harvakseltaan, muuten tulee inflaatio
- Vasurin rock-rytmikuviot selkäytimeen ja automaatiotasolle. Kun pystyy puhumaan samaan aikaan kun soittaa vasuria, sitten menee hyvin
- Seiskasoinnun oikeat hajotukset vasurin ja oikean välille. Esim. Vk priimi ja kvintti, Ok terssi ja seiska
- Tarpeeksi bodausta: ote on aggressiivinen suurimman osan ajasta, ja jos yksi piisi kestää kolme minuuttia, pitäisi keikalla jaksaa hakata melko kauan
- Lee Lewisin rockpianismissa on mielestäni huomattavasti kantrivaikutteita. Kuuntelemalla countrylikkejä saa ammennettua myös leelewispianonsoittoon ideoita.

Jepa, lisäksi voisi suositella kaivamaan kirjastosta jonkun hyvän boogiewoogie-vihkon, sieltä löytyy juuri kaikkea ylläolevaa kirjoitettuna.
"Sain eka kerran tuossa -84 ja heti perään -96. Sen jälkeen on ollut hiljaista." -Ravintelissa kuultuja
moder
13.10.2008 19:29:11
Onko jollakin tiedossa jotain hyviä boogie- kirjoja ? Ne mitä mä oon nähny, niin sisältää ihan perusjuttua, eikä tarjoa mitään uutta vähän edistyneemmälle pianistille..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)