Aihe: fuusio-henkiset distortion/overdrive -pedaalit
1 2 3 4
gtrhead
11.10.2008 14:03:17
Aika jännittävä näkökulma. Eihän kompressori pohjimmiltaan tee muuta kuin kaventaa signaalin dynamiikkaa. Liika dynamiikka on siis lähinnä "soundin virhe"?

Tämä lienee oma tulkintasi kompressorin tehtävästä. En halua lähteä korjailemaan asiaa sen enempää. Suosittelen kuitenkin perehtymään asiaan hieman syvemmin.

Noista sinun soundiklipeistä sen verran.. Mitä tapahtuu dynamiikalle kun kompressoit (Maxon) jo lähtöönsä äärimmäisen komressoitua soundia (Budda)?

Vastus: ei mitään, koska dynamiikkaa ei soundissa ole ollut edes lähtötekijöissään. Eli nuo klippisi eivät kerro käytännössä yhtään mitään siitä mitä komressori oikeastaan tekee ja mihin käyttöön se on tarkoitettu. Budda SD ei todellakaan ole mikään erityisen dynaaminen vahvistin. Itseasiassa hyvin kaukana siitä..

Lisäksi, viittaamaani "soundin virhe" liittyy huonosti säädettyihin / huonokuntoisiin soittimiin ja vahvistimiin, riippumatta siitä minkä hintaluokan pelit ovat kyseessä. Se ei riitä että omistaa "kunnon" pelit ja vehkeet - niitä pitää osata myös käyttää!
gtrhead
11.10.2008 14:44:54
No esimerkiksi Allan Holdsworthin soundi on niin kompressoitunut, että siihen on turha enää mitään erillistä kompressoripedaalia lyödä eteen. Tai jos mietitään vaikka Robben Fordin Dumblen lead-soundia (esim. Talk To Your Daughter levyllä), niin kyllä sekin on aika kompressoitunut. Niin tai näin, lopputulos on sama -> paljon kompressointia. Jos ei vahvistimesta itsestään sellaista soundia irtoa, niin apuna voidaan käyttää erillistä kompressoria.

Mäkin ostin Maxonin CP101:n sikana säkissä, ja voin suositella. Etenkin yhdistelmällä Voodoo Lab Sparkle Drive + Maxon CP101 päästään aika lähelle mun mielestä stereotyyppistä fuusioleadsoundia.

Kaikki putkivahvistimet komressoivat - jotkut enemmän, toiset vähemmän. Mitä enemmän gainiä sitä enemmän komressiota. Näillä kavereilla (Ford / Holdsworth) ei ole itsetarkoitus komressoida soundia vaan oikeastaan päinvastoin. Lisäksi, Holdsworthillä on erikoinen soittotekniikka (erityisesti plektrakäsi). Hänen soundinsa on tavallaan jo ennen sähköistämistä komressoidun oloinen. Holdworth käyttää myös paljon volume-pedaalia, jolla hän leikkaa atackiä plektraiskuista.

Robben Ford ei ole 20 vuoteen soittanut Talk To Your Daughter -levyn kaltaisella soundilla. Kannattaa kuunnella kaverin tuon ajan jälkeisiä äänityksiä ja käydä livenä kuunetelemassa. Dumble-vahvistimet on tunnettuja NIMENOMAAN dynamiikkansa takia.

Kompressorin ja säröpedaalin käyttö on varmasti hyvä kombinaatio kun soittaa makuuhuoneen nurkassa puhevolyymillä. Tällöin kompressorilla saa 5 pennin imitoinnin komressoivasta putkivahvistimesta.
kimurantti1
11.10.2008 15:52:08 (muokattu 11.10.2008 16:04:19)
Gtrhead, en tiedä miten tämän kiltimmin voisi sanoa, mutta vaikuttaisi vähän siltä, että sulla ei ole paljoakaan hajua siitä mistä puhut. Ensinnäkään ei kukaan ole väittänyt kompression olevan itsetarkoitus, eikä mitään soundia voi ikään kuin dekompressoida. Holdsworthin soittotekniikka ei liity mitenkään hänen soundinsa kompressoitumiseen, ja ainoa miten plektrakäden tekniikalla voi vaikuttaa siihen kompressoitumiseen, on lyömällä yksinkertaisesti lujempaa, jolloin kitarasta lähtee kovempaa signaalia vahvistimeen. Näinhän ei Holdsworthin tapauksessa missään nimessä ole, vaan hänen plektratekniikkansa on aika köykäinen verrattuna esimerkiksi Paul Gilbertiin, joka runnoo kieliä oikein kunnolla. Sähkökitaran soundi ennen sähköistämistä on sen akustinen soundi, joten on suhteellisen älytöntä puhua sen soundi kompressoitumisesta ennen sähköjä. Kerro ihmeessä myös lisää tuosta volume-pedaalista, jolla Holdsworth leikkaa plektran attackia, en nimittäin äkkiseltään keksi, että miten se volume-pedaalilla olisi mahdollista.

Mitä tulee Robben Fordin soundiin, niin olen tutustunut lähestulkoon koko Fordin tuotantoon. Talk To Your Daughterin otin esimerkiksi sen takia, että kovin usein Fordin Dumble-soundista puhuttaessa porukka on tuntunut viittaavan juuri sen levyn soundiin. Dumblet on tunnettuja dynamiikastaan, mutta se särökanava on kompressoitunut, siitä ei päästä mihinkään. Dynamiikka voi myös tarkoittaa sitä, että soundi puhdistuu kitaran volume-potikkaa pakittamalla.

Eikä kompressorilla missään nimessä pystytä matkimaan kompressoivaa putkivahvistinta. Ne ovat kaksi aivan eri juttua, eivätkä ole mitenkään toistensa korvikkeita. Mitä kompressori käytännössä tekee säröytyneelle ja jo valmiiksi kompressoidulle signaalille, niin se lisää sustainia ja tasoittaa transienttia.

Oletko sä ikinä omistanut kompressoripedaalia, tai testannut tuota Budda Superdrivea, jota väität dynamiikaltaan kovin kapeaksi vahvistimeksi? Etenkin tämä lausahdus herätti aikamoisen kysymysmerkin, että oletko ylipäätään tosissaan:

Kompressorin ja säröpedaalin käyttö on varmasti hyvä kombinaatio kun soittaa makuuhuoneen nurkassa puhevolyymillä. Tällöin kompressorilla saa 5 pennin imitoinnin komressoivasta putkivahvistimesta.
gtrhead
11.10.2008 16:27:59
vaikuttaisi vähän siltä, että sulla ei ole paljoakaan hajua siitä mistä puhut.

Kimurantti1, vaikuttaisi vähän siltä, että sulla ei ole paljoakaan hajua siitä mistä kirjoitat.

Oletko koskaan soittanut Dumblella vai kommentoitko huhupuheiden perusteella?

Vielä kerran, kehoitan sinua perehtymään tarkemmin Holdswoirthin tekniikkaan ja soundimaailmaan. Kyllä se sieltä aukenee sinullekin.

Vastaus kysymykseesi: olen tutustunut kompressoreihin ja erittäin hyvin ko. Budda vahvistimeen (myös eri yksilöihin - point-to-point ja piirilevy).

Takaisin itse keskustelun asiaan. Fakta on se, että kukaan ykkösnimi ei käytä kompressoria särösoundin yhteydessä!!!
loner
11.10.2008 17:04:13
ei myöskään unohdeta mikkien merkitystä fuusiosoundia haettaessa.jos ajattelee esim Gambale:n 80-soundia niin äkkiseltään tulisi mieleen mahonkirunkoinen kitara(ei niin kireä soundi)ja PAF-tyyliset humbuckerit(lämmin,middle voittoinen ei kuitenkaan liian "pyöreä" soundi).

haetko jotain tuollaista?
http://www.youtube.com/watch?v=VJHxfJ6BvPc
Jucciz
11.10.2008 18:04:22 (muokattu 11.10.2008 18:25:50)
Tämä lienee oma tulkintasi kompressorin tehtävästä. En halua lähteä korjailemaan asiaa sen enempää. Suosittelen kuitenkin perehtymään asiaan hieman syvemmin.

En halua kuulostaa omahyväiseltä, mutta se, mitä kompressori tekee (tai ei tee) ja miten se vaikuttaa vaikkapa putkivahvistimen toimintaan, lukeutuvat aika suurella varmuudella asioihin, joissa en ihan heti tarvitse opastusta. Kiitos vain. Suosituksesi syvempään perehtymiseen menevät vähän hukkaan. Olen painiskellut erilaisten kompressorien kanssa varovaisenkin arvion mukaan vuodesta 1995, joskaan pedaalilaudassani sellainen ei ole koskaan viihtynyt ennen CP101:n hankkimista.

Noista sinun soundiklipeistä sen verran.. Mitä tapahtuu dynamiikalle kun kompressoit (Maxon) jo lähtöönsä äärimmäisen komressoitua soundia (Budda)?

Vastus: ei mitään, koska dynamiikkaa ei soundissa ole ollut edes lähtötekijöissään.
Eli nuo klippisi eivät kerro käytännössä yhtään mitään siitä mitä komressori oikeastaan tekee ja mihin käyttöön se on tarkoitettu. Budda SD ei todellakaan ole mikään erityisen dynaaminen vahvistin. Itseasiassa hyvin kaukana siitä..

Jos puhutaan Buddan särökanavasta ja tilanteesta, jossa drive-hanikkaa on avattu reilusti, tapahtuu ainakin se, että sustain kasvaa vielä entisestäänkin ja riippuen tietysti siitä, antaako kompressori päällä ollessaan ylipäätään kuumempaa signaalia kuin ollessaan pois päältä, myös etuasteen säröytymisessä tapahtuu muutoksia, mikä ilmenee osaltaan edelleen lisääntyvänä kompressointina ja sitä kautta taas sustainin pidentymisenä.

Toivottavasti en pahoita mieltäsi, mutta minusta Buddassa on ihan valtavasti dynamiikkaa jopa särökanavalla ja drive-säädin täysillä. Oletko ihan oikeasti testannut, miten Buddan särökanava käyttäytyy ja reagoi kitaran volumepotikan asentoa ja soittotatsia muuttamalla? Kommenttisi, jonka mukaan Budda ei ole dynaaminen vahvistin, on mielestäni suurinta hevonpaskaa, mitä olen aikoihin kuullut. Tai sitten tarkoitamme dynamiikalla hyvin eri asioita. Sen allekirjoitan, että eihän missään soundissa ole dynamiikkaa siinä vaiheessa kun vahvistin on "säröt täysillä" (paksu lead-särö), kitarasta on volumet täysillä ja paiskotaan kitaraakin koko ajan täysillä. Tämmöisen asetelman dynamiikkaa nyt ei pelasta mikään vahvistin.

Tässä väitteeni tueksi pätkä Stratocasterilla, vahvistimen säädöt eivät muutu pätkän aikana: http://mp3.jucciz.com/budda_sd30/dynamics_once_again.mp3

Tässä puolestaan Les Paulilla, samat säädöt koko pätkän: http://mp3.jucciz.com/budda_sd30/lp_dynamics_test.mp3

En odota, että muutat mielipidettäsi edes noiden pätkien jälkeen, jos olet päättänyt olla oikeassa, mutta olen kyllä täysin eri mieltä kanssasi Buddan dynamiikasta, jos se tarkoittaa sitä, miten vahvistin reagoi siihen, mitä sen edessä tapahtuu.

Fakta on se, että kukaan ykkösnimi ei käytä kompressoria särösoundin yhteydessä!!!

No jopas. Livenä? Studiossa? Kukaan? Missään tilanteessa? Aika hankala uskoa.
kimurantti1
11.10.2008 18:47:18 (muokattu 11.10.2008 18:59:56)

En ole, mutta et ole sinäkään. Mä puhun siitä mitä mun korvani kuulevat, en siitä, mitä olen jostain netistä vain lukenut.

Vielä kerran, kehoitan sinua perehtymään tarkemmin Holdswoirthin tekniikkaan ja soundimaailmaan. Kyllä se sieltä aukenee sinullekin.

Väitätkö tosissasi, ettei Holdsworthin soundi ole todella kompressoitunut? Oli ihan pakko tarkistaa kun noin kiven kovaan väitit, mutta ainakin ensimmäisissä 10 pätkässä mitä YouTubesta hyppää esiin, Holdsworth vetää soundilla, joka on aivan lytyssä. Ja ei, se ei todellakaan johdu Holdsworthin plektratekniikasta.

Takaisin itse keskustelun asiaan. Fakta on se, että kukaan ykkösnimi ei käytä kompressoria särösoundin yhteydessä!!!

Ei pidä paikkaansa.
komero
11.10.2008 18:49:42

Hakemalla löytyi seuraavaa:

Scott Henderson:

"I have the VOP-9 which is my main distortion pedal, SD-9 which I use with humbuckers, OD-9 which is a Tube Screamer, PT9Pro+ Phaser, AD9Pro Analog Delay, and CP9Pro+ Compressor. The only one I use live is the VOP-9, the others I use for recording." http://www.online-discussion.com/Sc … id=97a9633245b77a013433754a0bb57cb1
Crossroad
11.10.2008 19:47:47
Hakemalla löytyi seuraavaa:

Scott Henderson:

"I have the VOP-9 which is my main distortion pedal, SD-9 which I use with humbuckers, OD-9 which is a Tube Screamer, PT9Pro+ Phaser, AD9Pro Analog Delay, and CP9Pro+ Compressor. The only one I use live is the VOP-9, the others I use for recording." http://www.online-discussion.com/Sc … id=97a9633245b77a013433754a0bb57cb1

tuota orkkis sd-9:ä käytän itse alati mutta en ymmärrä miten sitä voisi soveltaa tuossa fuusiosoundissa,se on näkemykseni mukaan enemmän sellainen plexi sound laatikko ja hyvä sellainen,.
gtrhead
11.10.2008 21:11:14
Kimurantti!,

En ole, mutta et ole sinäkään. Mä puhun siitä mitä mun korvani kuulevat, en siitä, mitä olen jostain netistä vain lukenut.

Mistä tiedät noin varmasti, että en ole soittanut Dumblella? Tunnemmeko me toisemme? Emme tietääkseni.. Ei kannata esittää totuuksina asioita, joita ei voi tietää.

Dumble on tunnettu nimenomaan dynaamisesta ja kompressoimattomasta särösoundistaan (Overdrive Special). Kuten on myös, ainakin 90-luvun, VHT:n vahvistimet (esim. Pittbull 100). Monet eivät pidä VHT:n vahvistimista todennäköisesti juuri tämän ominaisuuden takia. Näillä vahvistimilla pitää osata soittaa, jotta ne kuullostavat hyviltä. Nimimerkillä, "been there, done that".

Väitätkö tosissasi, ettei Holdsworthin soundi ole todella kompressoitunut? Oli ihan pakko tarkistaa kun noin kiven kovaan väitit, mutta ainakin ensimmäisissä 10 pätkässä mitä YouTubesta hyppää esiin, Holdsworth vetää soundilla, joka on aivan lytyssä. Ja ei, se ei todellakaan johdu Holdsworthin plektratekniikasta.

Voi olla, että olen esittänyt asiani epäselvästi. Olen yrittänyt kertoa, että Holdsworth ei käytä kompressoria, eikä mitään sitä tuottavaa soundinsa aikaansaamiseksi. Hän käyttää tyypillisesti kitaran ja vahvistimien lisäksi useita volyymipedaaleita, erilaisia kaikuja ja mahdollisesti kompressoimattomia clean-boostereita (TC Electronic, MXR etc.). Holdsworth hakee soitollaan ja tekniikallaan saksofonimaista legato soundia. Kompression hakeminen ei ole se juttu! Kitaroissa on matala touchi, ohuet kielet ja mikit ovat erittain low output. Plektra on 1mm Dunlopin nailon, joka osaltaan leikkaa attackiä. That's a cool fact!

Tässä pieni esimerkki Holdsworthin tekniikasta (valitettavasti puhtaalla soundilla):

http://www.youtube.com/watch?v=ws3GARF9kEE

BTW, YouTube ei ole paras referenssi keskustelulle jossa pohditaan soundin dynamiikkaa ja kompressoitumista..

Ei pidä paikkaansa.

Kun noin jyrkästi kiellät esittämäni "faktan", niin voisitko ystävällisesti nimetä esim. kolme fuusiojazzkitaristia jotka käyttävät kompressoria nimenomaan särösoundin elementtinä ja esittää tästä jotain osoitusta. Ja mieluummin niitä ykkösnimiä, joilla on hyvä soundi myös, thanks!
kimurantti1
11.10.2008 21:16:28
Ei millään pahalla, mutta nyt on kyllä sellainen puppugeneraattori päällä, että tuskin tähän on enää mitää lisättävää. ;-D Over and out.
gtrhead
11.10.2008 21:16:54
Scott Henderson:

"I have the VOP-9 which is my main distortion pedal, SD-9 which I use with humbuckers, OD-9 which is a Tube Screamer, PT9Pro+ Phaser, AD9Pro Analog Delay, and CP9Pro+ Compressor. The only one I use live is the VOP-9, the others I use for recording." http://www.online-discussion.com/Sc ... id=97a9633245b77a013433754a0bb57cb1

Moi,

Kannattaa muistaa, että Henderson on hyvin vahvasti Maxonin sponsoroima kaveri. Hän on toisaalla haastatteluissa maininnut useasti, että ei käytä kompressoria yhtään mihinkään.

Bradshaw-räkkiaikoina hän käytti rajoitetusti Boss CS-3:sta puhtaisiin soundeihin. Säröttimiä ja boostereita hänellä on ollut jokalähtöön. Aika usein stäkättynä.
gtrhead
11.10.2008 21:18:55
Ei millään pahalla, mutta nyt on kyllä sellainen puppugeneraattori päällä, että tuskin tähän on enää mitää lisättävää. ;-D Over and out.

"A man's got to know his limitations".
oiva tumpeloinen
11.10.2008 21:19:46
Moi,

Kannattaa muistaa, että Henderson on hyvin vahvasti Maxonin sponsoroima kaveri. Hän on toisaalla haastatteluissa maininnut useasti, että ei käytä kompressoria yhtään mihinkään.

Bradshaw-räkkiaikoina hän käytti rajoitetusti Boss CS-3:sta puhtaisiin soundeihin. Säröttimiä ja boostereita hänellä on ollut jokalähtöön. Aika usein stäkättynä.

Noista haastatteluista ne kannattaakin poimia, mitä ne käyttää ja mitä ei.

Se mua kyllä kiinnostaa, että mikä helvetin hinku sulla on haukkua nimenomaan kompressorispedut? Mikä ero sillä on, että soundi lytätään jollain muulla kuin kompuralla?

Mahtoi olla oikein juhlaa ton nykyisen kattauksen rinnalla soitella Dumblella.
gtrhead
11.10.2008 21:24:30
Juccits,

Fakta on se, että kukaan ykkösnimi ei käytä kompressoria särösoundin yhteydessä!!!

Sama haaste kuin Kimurantti!:lle tuossa aiemmin, ennnenkuin heitti pyyhkeen kehään. Eli kerropa muutama esimerkki.

BTW, en valitettavasti ehdi tänään kommentoimaan hyvin kirjoitettua viestiäsi tämän enempää. I'll be back later!
gtrhead
11.10.2008 21:30:56
Moi,

Se mua kyllä kiinnostaa, että mikä helvetin hinku sulla on haukkua nimenomaan kompressorispedut? Mikä ero sillä on, että soundi lytätään jollain muulla kuin kompuralla?

En ole haukkunut komressorispeduja. Niillä on varmasti oma paikkansa. Tämän keskustelun aihe on särösoundi ja uskon vakaasti, että kirjoituksen aloittajalle kompressori ei ole oikea ratkaisu.

Kompressori nimenomaan lyttää särösoundin. Olen tästä kanssasi samaa mieltä. Esim. clean boosteri tai eq pedaali ei tätä tee, jos vastaanottava pää ei niiaa. Osuit asian ytimeen. Thanks for your support!
svilo
11.10.2008 22:11:49 (muokattu 11.10.2008 22:12:28)
...edelleen, Zenrive, SIB vari/fatdrive, Fuchs:n spedut..

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
Jucciz
11.10.2008 23:49:20
Mä en tiedä (eikä mua suorastaan edes kiinnosta), ketkä fuusiokitaristit käyttää kompressoripedaaleja ja ketkä eivät, mutta olen ihan varma, että käyttäjiä löytyy, onhan fuusiokitaristeja hyvänen aika satoja ja tuhansia. Mun mielestä niin kauan kun sä et varmista joka ainoalta fuusiokitaristilta, että kukaan ei varmasti käytä kompuraa, todistustaakka on sulla, kun niin rohkeasti menit noin väittämään. Totta puhuen tämän väittämäsi totuudenmukaisuus ei edes ole kauhean kiinnostava asia, mutta jatka toki ihmeessä, jos siltä tuntuu.

Odotan lähinnä, että palaat harkitsemaan tuota väittämääsi, jonka mukaan Buddat eivät ole dynaamisia vahvistimia. Tai ainakin olisi kiinnostavaa kuulla, miten tosissasi itse siihen uskot.
gtrhead
12.10.2008 00:40:24
Juccits,

En halua kuulostaa omahyväiseltä, mutta se, mitä kompressori tekee (tai ei tee) ja miten se vaikuttaa vaikkapa putkivahvistimen toimintaan, lukeutuvat aika suurella varmuudella asioihin, joissa en ihan heti tarvitse opastusta. Kiitos vain. Suosituksesi syvempään perehtymiseen menevät vähän hukkaan. Olen painiskellut erilaisten kompressorien kanssa varovaisenkin arvion mukaan vuodesta 1995, joskaan pedaalilaudassani sellainen ei ole koskaan viihtynyt ennen CP101:n hankkimista.

Et kuullosta vain omahyväiseltä, vaan narsistilta.

Jos puhutaan Buddan särökanavasta ja tilanteesta, jossa drive-hanikkaa on avattu reilusti, tapahtuu ainakin se, että sustain kasvaa vielä entisestäänkin ja riippuen tietysti siitä, antaako kompressori päällä ollessaan ylipäätään kuumempaa signaalia kuin ollessaan pois päältä, myös etuasteen säröytymisessä tapahtuu muutoksia, mikä ilmenee osaltaan edelleen lisääntyvänä kompressointina ja sitä kautta taas sustainin pidentymisenä.

Valitettavasti en ymmärrä miten tämä liittyy millään tavalla keskustelun aiheeseen. Jätän siis kommentoimatta.

Toivottavasti en pahoita mieltäsi, mutta minusta Buddassa on ihan valtavasti dynamiikkaa jopa särökanavalla ja drive-säädin täysillä. Oletko ihan oikeasti testannut, miten Buddan särökanava käyttäytyy ja reagoi kitaran volumepotikan asentoa ja soittotatsia muuttamalla? Kommenttisi, jonka mukaan Budda ei ole dynaaminen vahvistin, on mielestäni suurinta hevonpaskaa, mitä olen aikoihin kuullut. Tai sitten tarkoitamme dynamiikalla hyvin eri asioita. Sen allekirjoitan, että eihän missään soundissa ole dynamiikkaa siinä vaiheessa kun vahvistin on "säröt täysillä" (paksu lead-särö), kitarasta on volumet täysillä ja paiskotaan kitaraakin koko ajan täysillä. Tämmöisen asetelman dynamiikkaa nyt ei pelasta mikään vahvistin.

Tässä väitteeni tueksi pätkä Stratocasterilla, vahvistimen säädöt eivät muutu pätkän aikana: http://mp3.jucciz.com/budda_sd30/dynamics_once_again.mp3

Tässä puolestaan Les Paulilla, samat säädöt koko pätkän: http://mp3.jucciz.com/budda_sd30/lp_dynamics_test.mp3

En odota, että muutat mielipidettäsi edes noiden pätkien jälkeen, jos olet päättänyt olla oikeassa, mutta olen kyllä täysin eri mieltä kanssasi Buddan dynamiikasta, jos se tarkoittaa sitä, miten vahvistin reagoi siihen, mitä sen edessä tapahtuu.

En pahoita mieltäni kommenteistasi, ei huolta. Kuten aiemmin kerroin, tunnen ko. laitteen kohtalaisen hyvin. En tarvitse siinä tukiopetusta kokemattomammalta jäseneltä.

Kun asetat soittonäytteitäsi avoimesti kuultavaksi keskustelupalstalle, on sinun syytä varautua, että joku saattaa niitä kommentoida ja antaa hieman kriittistä palautetta, sekä olla kanssasi ei mieltä.

eihän missään soundissa ole dynamiikkaa siinä vaiheessa kun vahvistin on "säröt täysillä" (paksu lead-särö)

Eikö todellakaan? Haloo! Et ole tainnut koskaan kokeilla oikein kunnon vahvistinta tai et ole osannut sitä käyttää/soittaa.

Mä en tiedä (eikä mua suorastaan edes kiinnosta), ketkä fuusiokitaristit käyttää kompressoripedaaleja ja ketkä eivät, mutta olen ihan varma, että käyttäjiä löytyy, onhan fuusiokitaristeja hyvänen aika satoja ja tuhansia. Mun mielestä niin kauan kun sä et varmista joka ainoalta fuusiokitaristilta, että kukaan ei varmasti käytä kompuraa, todistustaakka on sulla, kun niin rohkeasti menit noin väittämään. Totta puhuen tämän väittämäsi totuudenmukaisuus ei edes ole kauhean kiinnostava asia, mutta jatka toki ihmeessä, jos siltä tuntuu.

Jälleen ylimielinen kommentti. Tulkitsen asian, niin että et osaa vastata heittämääni haasteeseen.

Tuossa jo kirjoittelun alkupuolella vetäisin nopean listauksen:

- Allan Holdsworth
- Scott Henderson
- Jeff Beck
- Robben Ford
- Larry Carlton
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)