Aihe: Kotiäänittelyt ilman tietokonetta
1 2
kimurantti1
11.10.2008 13:56:37 (muokattu 11.10.2008 13:58:32)
Joo, pitää kysellä tältä tutultani, että mitä kantsisi tehdä. Sitten tuli vielä sellainen ongelma mieleen, että tässä ei ole USB 2.0 -porttia, on vaan 1.0, ja esim. iPod ei toimi tämän rohjon kanssa. Noissa kaikissa USB-väylällisissä äänikorteissa taitaa olla se 2.0? :-D Vieläpä kun tuolla Emu 0202:n tuotekuvauksessa lukee, että "Compatible with Mac (OSX) and Windows (XP/x64)". No mullahan Windows 2000 tässä mankelissa.

Ei saamari, kyllä tämä alkaa enemmän ja enemmän näyttää siltä, että uuteen koneeseen on rahat raavittava ja sitten vasta mietittävä yhtään mitään..
Ziggy Bubba
11.10.2008 13:58:05 (muokattu 11.10.2008 13:58:33)

pakko ruveta nussii pilkkua, mut ei sitä hintaa kyllä tuplasti tuu lisää, vaan se hinta tuplaantuu.

No voe vitsin vitsi. Toivotaan etteivät ihmiset pahasti mene tuon ankaran kämmin takia harhaan. Toivotaan myös että ihmiset osaavat availla postauksestani löytyviä linkkejä äänikorttikaupan sivuille.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
Thule
11.10.2008 14:11:59
Lainaan hiukan ketjua, kiitos vain 8)

Mä olen pohdinnan jälkeen tullut tulokseen, etten taidakaan hommata Podia, vaan mikrofonin ja tuollaisen usb-äänikortin. Mä kun en juurikaan tarvitse yhtä soundia enempää noihin äänittelytouhuihin ja sellainen löytyy jo vahvistimesta itsestään.

Mä olen aika kujalla näiden touhujen kanssa ja nyt ensimmäisenä kysyisinkin, että mitä muuta mä tarvitsen kuin mikrofonin ja tuollaisen usb-äänikortin?

Tietysti piuhat ja telineet on hyvä olla - luonnollisesti. Aivan riittävän hyvän äänityssoftan saa ilmaiseksi, Kristalin ja Audacityn kanssa olen jonkun verran pelannut ja ne ihan toimiviksi todennut. Tietokone ei myöskään ole markkinoiden kuuminta kärkeä jokusen vuoden vanhana, mutta hyvin mä tällä arkikäytössä olen pärjännyt. Keskusmuistia taisi olla 512 + 256 ja sitä tietysti voisi hankkia lisää, jos sattuisi halvalla tulemaan tätä vanhempaa 333MHz DDR-muistia vastaan.

Ai juu, tämmöinen tuli vielä mieleen: Pitääkö äänityskaluston ja vahvistimen olla samassa pistoriasiassa ettei tarpeettomia pörinöitä synny? Muistan joskus monta vuotta sitten yrittäneeni nauhoittaa wanhalla pc-mikillä soittoani, mutta aina kun mikin vei edes metriä lähemmäksi vahvistinta, alkoi julmettu hurina ja pörräys.
Señorita mas fina, who's that girl?
Roki
11.10.2008 14:53:19
Ai juu, tämmöinen tuli vielä mieleen: Pitääkö äänityskaluston ja vahvistimen olla samassa pistoriasiassa ettei tarpeettomia pörinöitä synny? Muistan joskus monta vuotta sitten yrittäneeni nauhoittaa wanhalla pc-mikillä soittoani, mutta aina kun mikin vei edes metriä lähemmäksi vahvistinta, alkoi julmettu hurina ja pörräys.

Eiköhän se isoin vika ole ollut siinä pc-mikissä. Kyllä se tietysti yleisesti ottaen tilannetta helpottaa jos kaikki laitteet on samoissa sähköissä, mutta aina on poikkeuksia jotka vahvistavat säännön.
Been there - done that - don't ask.
Krice
11.10.2008 15:03:12

Ei saamari, kyllä tämä alkaa enemmän ja enemmän näyttää siltä, että uuteen koneeseen on rahat raavittava ja sitten vasta mietittävä yhtään mitään..

Joku halpa ja pienikokoinen läppäri, nykyisinhän niissä on tehoa varmaan ihan tarpeeksi äänittelyyn eikä ole kovin kalliitakaan. Hinnat on suorastaan romahtaneet läppäreissä.
Thule
11.10.2008 15:43:05
Jos mikität vahvarisi niin onko se millään lailla fyysisessä yhteydessä sun koneen kanssa? Jos ei, niin sitten pistorasialeikeistä ei ole hyötyä. Kitara alle 3 metriä monitorista tai telkkarista = häiriöitä.

Ei ole. Vahvistin on noin kolmen ~ neljän metrin päässä koneesta toisella puolen olohuonetta ja näyttökin on puolisen vuotta vanha litteä. Vahvistin on kytketty keittiön maadoitettuun rasiaan ja tietokone olohuoneen maadoittamattomaan.

Kiitokset. Taidan huomenissa tai jo tänään illalla perehtyä hiukan paremmin tarjontaan ja budjettiin + vielä varmistella että on sopiva setti kasassa.
Señorita mas fina, who's that girl?
ranttis
11.10.2008 20:26:34
No voe vitsin vitsi. Toivotaan etteivät ihmiset pahasti mene tuon ankaran kämmin takia harhaan. Toivotaan myös että ihmiset osaavat availla postauksestani löytyviä linkkejä äänikorttikaupan sivuille.

ihan vitsillä heitin, en vaa kehannu laittaa hymiöö :)
niinpä...
Mr. Speed
11.10.2008 23:46:01
Itse sain joskus duunista Olympus LS-10:n lainaan, ja täytyy sanoa, että sen äänenlaatu löi ällikällä! Keräs todella hyvin narulle suht hyvällä balanssilla matskut, kun sen sijoitti keskelle huonetta, ja kitara ja rummut vedettiin samaan aikaan. Tällä siis vaan testattiin laitetta. Todella oikeasti meinas lentää perseelleen, kun kuunteli noita sit myöhemmin koneella.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Ziggy Bubba
11.10.2008 23:51:12

Itse sain joskus duunista Olympus LS-10:n lainaan, ja täytyy sanoa, että sen äänenlaatu löi ällikällä! Keräs todella hyvin narulle suht hyvällä balanssilla matskut, kun sen sijoitti keskelle huonetta, ja kitara ja rummut vedettiin samaan aikaan. Tällä siis vaan testattiin laitetta. Todella oikeasti meinas lentää perseelleen, kun kuunteli noita sit myöhemmin koneella.

Ai siis kameran mik(e)illä? Nuo ovat nykyään yllättävän laadukkaita... Oma Canon S5 aiheutti vastaavan sokin kun testasin nauhottaa itteäni soittelemassa vaffarin edessä.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
Mr. Speed
12.10.2008 08:13:11
Ai siis kameran mik(e)illä? Nuo ovat nykyään yllättävän laadukkaita... Oma Canon S5 aiheutti vastaavan sokin kun testasin nauhottaa itteäni soittelemassa vaffarin edessä.

Ei ollut kamera vaan sellanen sanelimen tyyppinen digitallennin.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Coprobasso
12.10.2008 09:06:39

Itelläni on mr-8 hd.

...eivät maksa enää mitään, kätevä kuljetella, oon nauhotellu treenistä, keikkoja, ja omia juttuja himassa, eikä 700hz läppärini oo aiheuttamassa ongelmia nauhotuksessa. :D
2randpo
12.10.2008 10:11:31

Itelläni on mr-8 hd.

Alkuperäiseen kysymykseen viitaten, mr-8 hd on kyllä: edullinen, varmatoiminen, helppokäyttöinen. Toki siinä kuten hieman kalliimmassa HD-CD versiossakin on puutteensa mutta himatallennuksessa varsin päteviä vehkeitä.

Mulla on itsellä tuo HD eli flashkortti-toiminen vehjes (analogi-vehkeiden ohella) käytössä, koska se on niin nopea ja kätevä. Pelkän kaatuilevan tietsikan kanssa en minäkään jaksa leikkiä, vaikka se muuten monipuolisin vaihtoehto onkin ja siksi edelleen osin käytössä.
"If you want to be a master some day you must fine pleasure in creating without having a precise objective, without pursuing a rational goal."
Dog Breath
12.10.2008 10:59:13 (muokattu 12.10.2008 11:02:36)
Mulla on Zoomin H4 ja olen kovasti tyytyväinen. Äänenlaatu jopa yllätti positiivisesti. Sisäiset mikit ovat omaan käyttööni olleet ihan riittävät, ja saahan tuohon tietysti ulkoisen mikin tarvittaessa kiinni. Vähän insinöörimäinenhän se haukuttu valikkosysteemi on, mutta ei oikeastaan kummoisempi riesa kuin Nokian puhelimissakaan. Kytkimet joilla valikkoja selataan ovat kyllä kohtuullisen hankalat ja epäloogiset käyttää. Näyttö voisi olla piirun isompi, mutta toisaalta se veisi enemmän virtaa.

On tullut käytettyä niin neliraiturina, keikkatallentimena kuin tietokoneen äänikorttinakin. USB-väylään liitettäessä sitä voi siis viimeksi mainitulla tavallakin käyttää. Mukana tulee Cubase 4 LE joka on äänityssoftana ihan pätevä. Tosin yleensä tulee demoiltua suoraan H4:ään parille kolmelle raidalle jotka sitten siirtää tietokoneelle. Editointi ja miksaus toki onnistuisivat suoraan Zoomillakin jotenkuten, jos audiotyöasema ei satu olemaan käden ulottuvilla. Liikuteltavuus nimenomaan on se pointti, jolla H4:n tapaiset laitteet oikeuttavat olemassaolonsa.

Näitä taskutallentimiahan on nykyään paljon markkinoilla, mutta mitä olen seurannut, sellaista täydellistä ei oikeastaan tarjolla ole. Kaikissa on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Itse asiassa minunkin oli tarkoitus ostaa pitkällisen pähkäilyn jälkeen Zoom H2 (pienempi, halvempi), mutta kesällä Hong Kongissa käydessä plokkasin H4:n Tom Lee Musicin alennusmyynnistä alle 200 eurolla, eli suunnilleen samaan hintaan jolla H2:n olisi Suomesta saanut. Hookakkosessa ei taida tuota Cubasea tulla mukana, sikäli kun asialla on merkitystä.
In the Year of the Plague
morgga
12.10.2008 13:21:48
Zoomin H2 ääni kans. Omat kokemukset oli pikaisesti nauhoittaa vahvarin saundia vähäsen talteen, kuulosti samalta kun olisi ollut vieressä kuuntelemassa.
Heti heräsi kiinnostus tuohon.
BASOJYTÄM
zepeteus
12.10.2008 14:22:50
Näitä taskutallentimiahan on nykyään paljon markkinoilla, mutta mitä olen seurannut, sellaista täydellistä ei oikeastaan tarjolla ole. Kaikissa on omat vahvuutensa ja heikkoutensa.

Tämä pitää kyllä paikkansa.

Noiden Zoomien kohdalla on saatu kyllä sinällään toimiva paketti kasaan, jos vehjes itsessään miellyttää mikkeineen päivineen. Ulkoisten mikkien kanssa mennään sitten enemmän tai vähemmän metsään, mikkietuaste kun on noissa ehkä just välttävää tasoa.

Jos erilliset mikkietuasteet eivät kiinnosta kylkiäisinä, ei noiden pikkutallentimien joukosta erotu enää kuin muutama laadukas yksilö, ja hieman eri hintaluokissa totta kai. Mr. Speedin mainitsema Olympus LS-10 on yksi niistä, Edirol R-09HR ja Sony PCM-D50 samassa joukossa. Näistäkään yksikään ei tarjoa phantomia kondensaattoreille (ulkoiset mikit), Olympus leikkaa signaalin alapäätä ja lopettaa tallentamisen 2G:ssa, Sony taas ei isompikokoisena joka taskuun mahdu. M-Audion Microtrack II tarjoaa phantomin, mutta sillä on puolestaan mm. häiriöääniongelma balansoimattomassa sisääntulossa.

Jos haluaa todella hyvälaatuisen mikkietuasteen ja phantomin samassa paketissa, vähääkään halvempien kannettavien luokassa vaihtoehtona on oikeastaan vain Fostexin FR2-LE. Se puolestaan ei ole taskumallia ollenkaan, eivätkä sen sisäiset mikit pärjää esim. yllämainituille.

Se että "täydellinen" digitaalinen ääni tallentuu tänä päivänä pilkkahinnalla ja minikokoon ei edelleenkään tarkoita että mikä tahansa elävän elämän audiosignaali sinne asti samoin kriteerein pääsisi. Simppeliin nappaa-mukaan-ja-äänitä tarkoitukseen löytyy toki vaihtoehtoja, mutta varsinkin jos pitää miettiä monipuolista ja laadukasta tallennusta erilaisin vaihtoehdoin, aina jostain joutuu tinkimään.
pekurides
12.10.2008 14:52:28

Zoomin H2 ääni kans. Omat kokemukset oli pikaisesti nauhoittaa vahvarin saundia vähäsen talteen, kuulosti samalta kun olisi ollut vieressä kuuntelemassa.
Heti heräsi kiinnostus tuohon.

Joo, myäki koklattii reeniksellä tuota h2 ja yllättävän hauskat saundit lähti ja helppoa kun mikä ,nauhotus vaan päälle kun sinnepäin löytää tasot.

tuossa testipätkää:
http://maihinnousu.net/s/?song_id=1318

Kyllähän tuo omaan käyttöön ja juurikin ideoiden tallentamiseen passeli laite.
Tunteella päin vittua.
Lancelot
12.10.2008 21:16:14
Tossa juuri nauhoittelin kitaraa Zoom H2:lla. Ihan miellyttävää jälkeä sillä saa. Pätkään on lisätty pikku delay cubasella. http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1&parameter=351802
jackcrow
24.03.2009 17:38:22
Zoom H-4 ollut käytössä jo jonkin aikaa ja tyytyväinen olen.

MUTTA miten ihmeessä saan tuon 4-raiturin äänittämään.
Onko jotakin mitä en ole huomannut laittaa kohilleen.

Eli
--> 4-raituri on tietty valittuna
---> valitsen raidan. Klikkaan vasemmalta sivussa olevista valonappuloista raidan, niin että se palaa punasena. painan rec-nappia ja pitäisi lähteä äänittämään, mutta näin ei kuitenkaan tapahdu.

Osaisiko joku ystävällisesti neuvoa missä mahdollisesti mättää. Sen on oltava joku ihan todella pieni juttu.

kiitos
Dog Breath
24.03.2009 18:40:36
jackcrow: Zoom H-4 ollut käytössä jo jonkin aikaa ja tyytyväinen olen.

MUTTA miten ihmeessä saan tuon 4-raiturin äänittämään.
Onko jotakin mitä en ole huomannut laittaa kohilleen.

Eli
--> 4-raituri on tietty valittuna
---> valitsen raidan. Klikkaan vasemmalta sivussa olevista valonappuloista raidan, niin että se palaa punasena. painan rec-nappia ja pitäisi lähteä äänittämään, mutta näin ei kuitenkaan tapahdu.

Osaisiko joku ystävällisesti neuvoa missä mahdollisesti mättää. Sen on oltava joku ihan todella pieni juttu.

kiitos

Juu, ei ole enää paljosta kiinni. Kun painat sitä Menu-nappulan yläreunaa eli play/pause-nappulaa, pitäisi äänityksen käynnistyä. Samasta napista myös pysähtyy. :)
Shake some action
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)