Aihe: Fender Princeton Reverb 72' tuli Ameriikasta..
1 2
kaukopoika
04.10.2008 17:28:32
No niin toteutin sitten pitkä-aikaisen haaveeni ja huusin eBaysta itselleni kunnon styrkkarin eli otsikon mukaisen Silverface Fenkun.
Ja voi että on vahvistinta kerrakseen ,on hieno täydennys mun SF-Fenkku kokoelmaan ,näyttää hienolta 76' Vibro Champin ja 74' Vibrolux Reverbin välissä.
Ja soundi on kyllä sitten mahtava ja täyteläinen ,hyvin paljon mielestäni Vibroluxin kaltainen ja koneen kokoon nähden on kyllä iso ja botnekas ääni ,onhan toki laitteessa 10" alkuperäinen Oxford ämyri.Ja vaikka laite on vain 12 wattinen ,niin kyllä soi tarvittaessa isosti,sanoisin ,että volumen numerolla 8 vastaa jotain numeroa 4-6 Vibrossa ,eli volaa lähtee tarpeeksi pienille keikoille ilman mikitystä ja kasilla soundi on jo mukavan murea !

Kaikenkaikkiaan ostos ,joka ei taatusti kaduta ,vaikka visalaskut onkin vasta edessäpäin ,mutta kun saa samassa koneessa melkein Vibroluxin voiman ja Vibro Champin roudaus-ystävällisyyden ,niin paketti on kyllä kunnossa.

Mutta jotain huonoakin on ,nimittäin vehkeen vibrato on kummallisen laimea ,siis vaikka laittaa intensityn täysille ,niin noiden kahden muun vibrato on syvempi jo numerolla 3-4.Vaihtelin putkiakin vehkeestä toiseen ,mutta vika ei sillä korjaantunut ja mielestäni noissa pitäisi kyllä olla vastaavat vibrat kaikissa,eli miehekkään syvät,mikä siis voisi olla vialla ?

Laite on tosiaan muuten aivan originaali ,mutta verkkomuuntaja on vaihdettu.Ja etukangas on sitä harvinaista väriä ,että ne värilliset kiiltävät pystylangat on tässä kauniin vihreät.Syy miksi ostin tämän Amerikasta ,on se ,ettei täällä ole ollut ainuttakaan myytävänä ainakaan mun vakiopaikoissa ,joita aina seuraan.

Verkkojännitteen kanssakaan ei ole ongelmia ,kun sattuu olemaan yksi muuntaja ,joka tekee meidän jännitteen jenkkitasolle ja siinä on vieläpä oikeanmoiset reijätkin pistotulpalle.Tulevaisuudessa meinaan studiolleni rakennella sellaisen sähkösysteemin ,jossa on sekä soittohuoneessa,laulukopissa ,että tarkkaamossa vähintään yksi jenkki-pistorasia muiden rasioiden yhteydessä ja toteutan sen niin ,että yksi isotehoinen sovitusmuuntaja syöttää niihin virtaa.

On nimittäin melko varmaa ,ettei jää tuohon yhteen laitteeseen tuo jenkeistä tilailu ,sen verran mahtavaa on siellä tarjonta ja kaikkine kuluineenkin alittaa täkäläisen hintatason.
MadMatt
04.10.2008 18:00:35

Onnittelut hankinnasta. Itsekkin olisi tarkoitus hommata jossain vaiheessa Vibroluxin kaveriksi pienempi hopea- tai mustanaamainen Fenderi. Ehkäpä Deluxe Reverb tai juuri tuollainen Princeton Reverb. Tuo sopisi tehojen puolesta vallan mainiosti äänityskäyttöön.
Nothin' but the blues
moikki
04.10.2008 20:08:18
Kyyllä noi vanhat fenkut soi mahtavasti! Kaverilla tai oikeestaan sen isällä on blackface deluxe reverb amp(olikohan -65) ja siinä on kyllä mahtavat saundit! Onnittelut ostoksesta!
Albert Järvinen on jumala!
kaukopoika
04.10.2008 20:22:06
Kiitos kiitos vaan,olin muuten lukevinani jostain ,että nuo Silveri- Princetonit olisivat periaatteessa tosi lähellä ,jos ei peräti aivan vastaavia blackfeisien kanssa.
Ei kuulemma olisi CBS konserni niitä juurikaan sorkkinut ainakaan alkuvaiheessa.

Ja kyllä täytyy sanoa ,ettei ainakaan mun korvat osaa kertoa ,mitä voisi vielä enemmän toivoa soundilta ,mikä siis vois olla parempi mustiksessa.
standby
05.10.2008 13:38:48
Ostitko jostain liikkeestä vai yksityiseltä? Paljonko oli tuollaisen katuhinta tänä päivänä? Paljonko rahti maksoi? Ja paljonko oli koko hinta alveineen, tulleineen ja muineen? Kauanko vehje oli matkalla? Entä mitä maksoi muuntaja?
kaukopoika
05.10.2008 23:14:45
Yksityiseltä ostin.Tein kaupat siis eBay:ssa ja maksoin buy it now hinnan,joka oli $849 rahti New Yorkista Suomeen oli $164 ,eli laite lähti tänne 1013:sta dollarilla ,eli noin 730:llä eurolla.
Täällä tulli otti 4.5 prosentin tullimaksun ja 22 prosentin alvin.Ja sitten kun halusin ,että tulliposti hoitaa huolinnan puolestani ja toimittaa keksinnön oman kyläni postiin ,niin se maksoi 21,10 euroa.

Kaikkine kuluineen siis vehkeelle tuli hintaa aika tarkasti 950 euroa.En tiedä onko kallis vai halpa ,kun en ole kertaakaan tuollaista täällä nähnyt myynnissä ,mutta mulle on jo tarjottu siitä 1200 euroa ,eli taisin tehdä kuitenkin aika edullisen ostoksen ,jos täällä hintataso olis tuota luokkaa.

Vahvistin lähti sieltä Cicerosta ,New Yorkista viime viikon tiistaina ja oli täällä Vantaan tullissa tämän viikon alkupuolella jamulle tuli siitä ilmoitus keskiviikkona aamupäivällä.soitin sinne heti ja tein puhelimitse selvitykset ja kysyin varovasti ,että voisko jo olla perjantaina mulla se kone ja virkailija lupaili sen olevan mahdollista.Ja ei voi olla totta ,heti huomenna aamupäivällä meidän postinjakaja soitti ja kysyi ,että onko ketään kotona ,että olis iso paketti autossa ,no olin töissä ja muitakaan ei ollut kotona ,joten hain paketin illalla omasta postista,siis todella nopeasti se tuli kaikenkaikkiaan yhdeksässä päivässä kotiin asti!!

Sovitusmuuntajana toimii tällä hetkellä Digitechin räkkiefektin muuntaja ,joka on kooltaan noi nyrkin kokoinen.Sen efektin oli muuan studiohemmo aikoinaan itse jenkeistä hommannu ,siksi se on jenkkijännitteellä toimiva ja ihme kyllä sen muuntajan teho riittää käyttämään putkivahvistinta!

Mulla on tosiaan ,kuten jo edellä kerroin ,aikomus rakennella siis studiolle myös 110 voltin järjestelmä ,kun sattuu peli-automaatiharrastuksen myötä olemaan aika järeitäkin muuntajia hyllyssä,jaksaa puskea useampaankin vehkeeseen tarvittaessa hönkää.Aika monessa flipperissä esimerkiksi on ollut melko isojakin muuntajia ja kun joitakin on purettu osiksi ,niin on jäänyt sitten yli ,nehän ovat amerikkalaisia ,kuten jukeboxitkin.
kaukopoika
08.10.2008 11:43:37
Niin ,siitä vibratosta vielä ,olisiko nyt ketään paikalla ,joka vois arvella ,mistä edellä mainittu laimeus voi johtua?
varakeef
08.10.2008 12:00:03
Juuri nyt on telecaster foorumilla keskustelu meneillään samasta aiheesta, ja olen lukevinani, että Princetonin tremolo nyt vaan on luonteeltaan "ei niin jyrkkä". Siis ominaisuus, ei vika.

http://www.tdpri.com/forum/amp-cent … ceton-reverb-seems-little-weak.html
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Guildfinger
08.10.2008 13:38:26
Soitinlaite Kiviojalta, Helsingistä saat tarkempaa tietoa tremolon jyrkentämisestä, jos haluat ryhtyä tekemään muutoksia. Siellä on muutamia konkkia, jotka vaikuttavat tremolon jyrkkyyteen.
ahvenonkala
08.10.2008 14:08:52

Mulla ollut mun Vibroluxissa samaa ongelmaa. Ekan kerran kun tremolo alkoi hiipumaan auttoi putken vaihto, nyttemmin kun se sano sopimuksensa täysin irti ei auttanut edes se putken vaihto. On vaan niin työn takana saada se vahvari treenikseltä huoltoon asti. Ehkä jonain päivänä...
Hei. Minä olen Juho ja olen Serranoaddikti.
Heikki
08.10.2008 16:36:53

Niin ,siitä vibratosta vielä ,olisiko nyt ketään paikalla ,joka vois arvella ,mistä edellä mainittu laimeus voi johtua?

Vibrolux Reverbissä on tremolo toteutettu hieman erilailla kuin Princeton Reverbissä, joten en usko että ne samanlaisille kuulostavat. En oo koskaa kuullut miltä kuulostaa tuollainen tremolo jossa moduloidaan pääteputkien biasia kuten tuossa Princetonissa, mutta epäilisin ettei sillä saadaa niin voimakasti tremolointia kuin muilla tremolo kytkennöillä. Muut Princeton Reverbin omistajan varmaankin osaisivat sanoa.
kaukopoika
08.10.2008 20:41:57
Voisiko siis olla ,että pääteputket vaihtamalla hommaan tulisi parannus ,onhan tuon nimittäin täytynyt olla uutena parempi ?Guildfinger mainitsi niistä kondensaattoreista ,olisiko se siis sitä tänäpäivänä niin suosittua modaamista ,jos niitä konkkia vaihtelis ,vai vainko vian korjaamista,meinaan siis ,että jos konkat on oikeanlaiset,mutta vaan kuivuu .
varakeef
08.10.2008 22:00:21
Tuossa aiemin mainitsemassani ketjussa taidetaan puhua jonkin vastuksen vaihtamisesta arvoltaan pienempään.

You can tweak the depth of the Princeton/Princeton Reverb tremolo by changing the value of the resister tied to pin 1 of the trem/phase inverter tube (the 12AX7 nearest to the power tubes). The stock value of the resister is 1M. Change it to half that value...470K will work. You'll have a much richer tremolo.

http://schematicheaven.com/fenderamp...z34_aa1164.pdf

A bias adjust mod will help too...

http://www.el34world.com/charts/Biascircuits.htm
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Heikki
08.10.2008 22:46:49

Voisiko siis olla ,että pääteputket vaihtamalla hommaan tulisi parannus ,onhan tuon nimittäin täytynyt olla uutena parempi ?Guildfinger mainitsi niistä kondensaattoreista ,olisiko se siis sitä tänäpäivänä niin suosittua modaamista ,jos niitä konkkia vaihtelis ,vai vainko vian korjaamista,meinaan siis ,että jos konkat on oikeanlaiset,mutta vaan kuivuu .

Ei pääteputkia, eikä tremolo-piirin konkkia kannata turhaan mennä vaihtamaan.

Kuten tuossa ylempänä sanotaankin, niin tuo oskillaattorin ulostulolla oleva 1M vastus tosiaan vaimentaa aika reilusti oskillaattorilta tulevaa signaalia ja sen vaihtaminen pienempään varmasti lisää tremoloinnin voimakkuutta. Voi olla kannattavinta viedä pätevälle huoltomiehelle joka tarkistaa, että tremolo piiri varmasti toimii kunnolla ja sitten jos tarvetta on, niin tekee tavittavat muutokset kytkentään.
Vasu
09.10.2008 00:25:35
Mulla on Princeton Reverb AA1164 ei valitettavasti alkuperäisenä vaan oma valmisteena (1:1 kopsattuna). Eipä tuossa väpätys kovin voimakasta ole ja jos intensity on jossain 2-3 pykälässä niin ei juuri edes huomaa. Vibro Champissa ja Vibroluxissa on erilaiset tremolot eikä niitä suoraan voi verrata Princetonin tremoloon. En kyllä lähtisi muuttelemaan kytkentää, jos se vastus on 1M niin kyllä se varmaankin silloin pitää olla 1M.
ghede
10.10.2008 20:41:26
Vaikka tämä nyt ei varsinaisesti kosketakaan aihetta niin esittäisin Fender-asiantuntijoille muutaman kysymyksen koskien kahta putkicomboa.

Elikkä olen ostamassa tässä pikapuolin Fenderin putkivahvistinta, mutta ongelmana on se kumpi olisi sopivampi itselleni. Oikeastaan tuo ei ole ainoa ongelma.

Vahvistimet ovat Fender Princeton Reverb (Reissue) tai käytetty Fenderin vm. 95' Twin-Amp.

Haluaisin tietää kuinka paljon nuo vahvistimet eroavat soundillisesti toisistaan?
Ja saako tuolla Twin-Ampilla aikaiseksi yhtä hienot puhtaat saundit kuin esim. Twin Reverb Reissuella??? Tai kuinka sen puhtaat saudit eroavat Twin Reverbistä?

Tällä hetkellä olen päätymässä tuohon käytettyyn Twin-Ampiin, mutta minua hieman pelottaa se kuinka kyseinen vahvistin selviää saapuessaan matkahuollon kautta?? On nimittäin aika massiivinen kapistus.

Kummatkin Princeton Reverb ja 95' Twin Amp lähtevät siihen 1000 euroon..
Päätös on hermoja raastavaa. Auttakaa!
MadMatt
10.10.2008 21:22:56 (muokattu 10.10.2008 21:24:23)

Kummatkin Princeton Reverb ja 95' Twin Amp lähtevät siihen 1000 euroon..
Päätös on hermoja raastavaa. Auttakaa!

Nuohan edustavat kokoluokkansa suhteen ääripäitä Fendereistä. Putkivahvistinta ostaessa on tärkeintä ostaa kapistus joka on oikean tehoinen käyttötarkoitukseensa. molemmat soundaavat varmasti hyviltä mutta mieti nyt hyvä mies tarviitko oikeesti 12 vai 100 wattia. Putkari vaatii tietyn volyymin soidakseen niinkuin se on tarkoitettu.
Nothin' but the blues
MadMatt
10.10.2008 23:43:17

100 wattinen putkikombo on vihoviimeinen vahvistin kotikäyttöön. Usein 5 wattiakin on liikaa...
Nothin' but the blues
Kuha
11.10.2008 00:14:34

Mulla on ollut juuri tuollainen Twini ja poistin siitä toisen pääteputkiparin, jolloin tehoa tuli n. 15 w, kun tehonpuolitus oli lisäksi päällä - oli vieläkin turhan äänekäs. Jos et soita stadionilla, niin ota mieluummin se Princetoni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)